• Anonym (Misstänksam)

Ska jag fråga?

Jag har ett dilemma i mitt nuvarande förhållande, 5 år gammalt.
    senaste tiden har min partner agerat märkligt. så jag börjar bli misstänksam att det är något som händer?
    jag kan nämna det jag upplever annorlunda:
    - jobbar sent och har inte tid att komma hem, när jag dock ringer så är sambon hos vänner? 
    - väl hemma så vill inte partnern gå och lägga sig samtidigt längre, utan måste sitta uppe sent eftersom hen inte kan sova. När jag frågar kring sömnproblemet får jag ett: jag vet inte till svar.
    - när väl sambon kommer till sängen så är det med telefonen i handen och ständigt skrollande. jag vaknar ibland på natten av att det vibrerar till snabbt. Sms/chatt? Jag vet inte.
    - har alltid mobilen på sig och går tillbaka och hämtar den om den råkar ligga på vardagsrumsbordet.
    - åkt iväg mitt i natten?? Utan att skriva, eller lämna något meddelande till mig.

jag börjar bli misstänksam kring vad det här beteendet kan vara? Jag har frågat och inte fått något svar alls. Utan allt är normalt tydligen..

jag vill inte snoka i min sambos telefon utan lov. Men tycker ni att det skulle vara okej att fråga om man får titta i den?

• Svar på tråden Ska jag fråga?
  • Agda90
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-11 19:27:28 följande:
    Tack för uppriktigheten, jag uppskattar den!
    vi har haft tjafs tidigare med lögner från hans sida (i början) jag känner att det här är avklarat och hanterat. Så jag tar inte upp det i nya konflikter. Men för några veckor sen fick jag en känsla av att han börjat följa väldigt många på sociala medier. Och mycket riktigt hade han lagt till flera kvinnor som jag aldrig hört talas om?

jjag är inte svartsjuk som person, men jag uppskattar inte att bli förd bakom ljuset och slösa tid. Jag frågade öppet vilka alla dessa personer var? Och han visste inte alls vad jag pratade om? Han hade inte följt någon! men det syntes väldigt tydligt. Och efter många men fick jag ur honom att det var gamla klasskompisar från högstadiet? Jag ville veta vad intentionen var men det fanns så klart ingen alls enligt honom. Han är 40 år gammal, så det är inga kvinnor han stöter på i vardagen eller likande som skulle vara en bekant eller vän.

jag vet inte men mitt huvud började snurra i massa tankar, att han försöker fiska efter napp någonstans. Eller så kanske jag är oförstående hur en person från högstadiet som jag inte sett på 20 år skulle vara intressant att följa?
    Det låter som parterpi hade varit bra för er. Något som fler borde gå på. 

Ni är inte på en bra plats som par och din man är inte på en bra plats han själv. 

Jag har själv lagt till massa med gamla klasskamrater genom åren. Men jag har aldrig ljugit om det när min man har frågat vem folk är på mina olika konton. Ibland har jag sagt "å nu hittade jag Kalle som jag inte har sett sedan gud-vet-när. Kul att se att han har fru, barn och bor i XX stad". 

Ledsen att säga det men du har skrivit ett par gånger att du har en känsla. Den typen av magkänslor brukar sällan vara fel. Men hur du ska hantera det är en helt annan grej. Jag har ingen aning. 
  • Anonym (Misstänksam)
    Agda90 skrev 2025-12-12 09:59:15 följande:
    Det låter som parterpi hade varit bra för er. Något som fler borde gå på. 

Ni är inte på en bra plats som par och din man är inte på en bra plats han själv. 

Jag har själv lagt till massa med gamla klasskamrater genom åren. Men jag har aldrig ljugit om det när min man har frågat vem folk är på mina olika konton. Ibland har jag sagt "å nu hittade jag Kalle som jag inte har sett sedan gud-vet-när. Kul att se att han har fru, barn och bor i XX stad". 

Ledsen att säga det men du har skrivit ett par gånger att du har en känsla. Den typen av magkänslor brukar sällan vara fel. Men hur du ska hantera det är en helt annan grej. Jag har ingen aning. 
    Ja men precis sån transparens vill jag ha. Men jag möts av förnekelse, har ingen aning vad du pratar om och jag har inte gjort något. Än fast det är uppenbart i många fall. Och de styrker bara min känsla att det finns en anledning bakom. Inte ett genuint de var länge sen sist känsla.
  • Noname00
    Goneril skrev 2025-12-11 18:52:37 följande:
    Ja, vem som äger bostaden eller har kontrakt framgår inte. Den kan också vara köpt för gemensamt bruk och då gäller sambolagen.                                                                                                                                                        Sambon håller nog på med skumraskaffärer, TS borde kolla igenom hans skåp och garderober.                                                                                                                                                                                                                      Originellt om en älskarinna tar emot mitt i natten, men varför inte!  Hon väntar tills maken tuppat av, han brukar ta sömnmedel. Hon ringer TS sambo som genast ger sig i väg. Hon tar emot, tjusig och välsminkad, i sin vackraste och mest genomskinliga negligé. Den kylda  champagnen väntar ... En underbar natt, det enda som stör är makens högljudda snarkningar ...
    Kan vi bara släppa sambolagen för en stund.
    Det kan lila görna vara ts som köpt bostaden fast den är för gemensamt bruk.
    Det är inget man måste applicera så länge man är överens.
  • Krocko
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 13:53:40 följande:
    Ja men precis sån transparens vill jag ha. Men jag möts av förnekelse, har ingen aning vad du pratar om och jag har inte gjort något. Än fast det är uppenbart i många fall. Och de styrker bara min känsla att det finns en anledning bakom. Inte ett genuint de var länge sen sist känsla.
    Men du säger att du har honom på kartan, vart är han på nätterna när han smyger ut? Han går väl knappast utan sin telefon?
  • Anonym (Misstänksam)
    Krocko skrev 2025-12-12 14:54:13 följande:
    Men du säger att du har honom på kartan, vart är han på nätterna när han smyger ut? Han går väl knappast utan sin telefon?
    Han åker till sin arbetsplats och han säger att han jobbar. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 16:39:31 följande:
    Jobbar? Mitt i natten? Vad jobbar han med?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Betty) skrev 2025-12-11 18:40:44 följande:

Men var säger han att han har varit när han är iväg på natten? Eller vet han inte att du märkte det?

Ska du kolla i telefonen så får du be att göra der direkt när telefonen surrar till på sen kväll/natt. Då har han ju inte hunnit radera något. Säg bara rakt ut att han har ett misstänksamt runt telefonen och det är konstigt att det är nån som vill honom något så sent och du behöver få veta vem det är för att få lite sinnesfrid.

Dock kan du inte köpa rakt av vad det står för namn om det är vanligt sms. Han kan ju lägga in namnet pelle bland sina kontakter fastän det är en tjej. Så se till att ta numret i så fall och så påbörjar du en swish på 1 krona för att få upp namnet. 

Vidare får du berätta för honom att du bara kan acceptera det väldigt förändrade beteendet om du får en ordentlig förklaring och ni har en öppen dialog. Att du inte på nåt sätt kan acceptera "vet inte", "lite stressad på jobbet" och andra diffusa luddiga svar.

Och så berättar du för honom att om han inte kan komma med en bra förklaring och öppen dialog så kan du tyvärr inte misstänka annat än att han är otrogen och att då vill du inte ha med honom att göra. 

Då får låta honom förstå att han är misstänkt tills HAN bevisar motsatsen. Ja det är omvänt men i det här fallet har han faktiskt betett sig på så vis att det är på sin plats. 

• Anonym (Misstänksam)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-12 17:30:11 följande:
    Jobbar? Mitt i natten? Vad jobbar han med?
    Inom IT, så inte Beroende av specifika öppettider 
  • Anonym (m)

Om min sambo vägrar svara på vart den tog vägen mitt i natten så är det nog slut tyvärr. Då kommer man inte vidare

• Anonym (Anette)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2025-12-12 16:39:31 följande:
    Rättelse.. du ser att enligt platsangivelse är telefonen där...men mer vet du inte...  

Om OM han är.där vet du inte vem som mer kan vara där eller om han kör livesamtal med någon.... 
  • Anonym (Jag)

Jag undrar också hur det har gått?

• Anonym (Misstänksam)

Hej,
    längesen jag var in här men jag kan summera lite vad som hände sen.
    jag kunde inte riktigt släppa känslan av att det här märkliga beteendet. Jag gjorde även lite djupare efterforskning och kunde se att hans ökat sin egna följa skala på sociala medier. Så det klumpades in i allt detta. Så till slut tog jag mig till mig och berättade väldigt lugnt allt jag märkt av på senaste tiden och att det gör mig misstänksam på vad som händer egentligen?

men oh, vilket misstag. Jag fick höra hur jag anklagade honom för otrohet, än fast jag aldrig nämnde det. Och att han absolut inte skulle göra något sånt emot mig. Utan han berättade att han mådde oerhört dåligt med sitt jobb och kände sig fast där.

sen frågade jag kring alla nya sociala kontakter och där kunde han inte ens förstå hur jag menade för han hade inte följt några nya på hur länge som helst. Vilket är ren lögn från hans sida. Jag kände mig där väldigt klar med samtalet. Har man inte ens stake nog att erkänna så varför ska jag sitta i det samtalet då. När han märke av det så började han vackla och sa att de var sk. gamla kontakter från tiden han gick skola. Det är 20 år sen nästan. jag frågade om han stött på dessa kontakter nyligen på stan? men de hade han inte gjort. Det var inte heller någon av dessa kvinnor som hade lagt till honom på sociala medier. Jag blev nyfiken på vad intentionen var egentligen och tyckte det är märkligt att man inte är mer intresserad att följa dom han faktiskt umgicks med. Som var pojkar då på den tiden. Men nej de fanns inte alls någon baktanke med det hela från hans sida. Utan istället var det jag som hade dålig självförteoende och var svartsjuk.

vilket jag absolut inte är i mitt egna tycke, men jag vill ha respekt. Och kan han inte ge mig det så lämnar jag. Jag har varit i tidigare relationer när en sambo försökt göra mig svartsjuk för att -göra mig mer kär i honom-?vilket aldrig har funkat, jag har bara lämnat utan bråk. 

Han tog även upp tidigare bråk som vi haft, t.o.m. ett bråk som skedde 2 MÅNADER in i vår relation. Där han tyckte jag varit otroligt orättvis emot honom. Kan berätta för att ni ska förstå:
    han skulle åka på grabbweekend, jag vet vad som brukar göras på dessa och nämnde att jag inte är bekväm med att han bidrar till den negativa kvinnosynen som finns i det landet, så vill han gå på strippklubb där så får jag önska honom fortsatt lycka i livet. Hans svar att det absolut inte skulle ske. däremot så får jag höra sen när han kommer hem att han varit på dessa för att det stod på hans bästa kompis bucketlist. Jag var väl dum och nykär så jag förlät honom med orden att jag för hans del slipper samla ihop spillrorna från en kvinna som tvingats in i det slaveriet och människohandeln som han gladeligen hjälper till att bekosta.

och nu skulle han ta upp det, för de var så orättvist från mitt håll att nämnda det. Att jag skulle förstå från hans perspektiv att hans bästa vän hade det här på sin bucket list och jag måste förstå från hans perspektiv. 

jag tyckte det hela var så skrattretande, precis som att oavsett vad man lovar eller säger till någon det spelar ingen roll sålänge en kompis har det på sin bucketlist så kommer man slippa ta ansvar för handlingen. 

jag kände bara hur löjlig den här mannen är, och jag ser tydligare i allt han gör. Han blev också frustrerad Över att det alltid är han som gör fel tydligen.. och att jag aldrig gör det. vilket jag bara kan ses som i den stunden som ett sätt att skjuta bort ansvaret igen.

så jag fick tillbaka kaka x2000 efter min fråga: jag upplever att du har förändrats på senaste, vad beror det på?

vi har inte gjort slut uttalat men det har lämnats ett avstånd min sida till honom som jag inte är nöjd med. Vi lever sen dess som två rumskamrater. 

• Anonym (Jag)

Helt klart dags att avsluta den relationen.

• Anonym (m)
    Anonym (Misstänksam) skrev 2026-01-16 17:07:36 följande:

Hej,
    jag kunde inte riktigt släppa känslan av att det här märkliga beteendet. Jag gjorde även lite djupare efterforskning och kunde se att hans ökat sin egna följa skala på sociala medier. Så det klumpades in i allt detta. Så till slut tog jag mig till mig och berättade väldigt lugnt allt jag märkt av på senaste tiden och att det gör mig misstänksam på vad som händer egentligen?

men oh, vilket misstag. Jag fick höra hur jag anklagade honom för otrohet, än fast jag aldrig nämnde det. Och att han absolut inte skulle göra något sånt emot mig. Utan han berättade att han mådde oerhört dåligt med sitt jobb och kände sig fast där.

sen frågade jag kring alla nya sociala kontakter och där kunde han inte ens förstå hur jag menade för han hade inte följt några nya på hur länge som helst. Vilket är ren lögn från hans sida. Jag kände mig där väldigt klar med samtalet. Har man inte ens stake nog att erkänna så varför ska jag sitta i det samtalet då. När han märke av det så började han vackla och sa att de var sk. gamla kontakter från tiden han gick skola. Det är 20 år sen nästan. jag frågade om han stött på dessa kontakter nyligen på stan? men de hade han inte gjort. Det var inte heller någon av dessa kvinnor som hade lagt till honom på sociala medier. Jag blev nyfiken på vad intentionen var egentligen och tyckte det är märkligt att man inte är mer intresserad att följa dom han faktiskt umgicks med. Som var pojkar då på den tiden. Men nej de fanns inte alls någon baktanke med det hela från hans sida. Utan istället var det jag som hade dålig självförteoende och var svartsjuk.

vilket jag absolut inte är i mitt egna tycke, men jag vill ha respekt. Och kan han inte ge mig det så lämnar jag. Jag har varit i tidigare relationer när en sambo försökt göra mig svartsjuk för att -göra mig mer kär i honom-?vilket aldrig har funkat, jag har bara lämnat utan bråk. 

Han tog även upp tidigare bråk som vi haft, t.o.m. ett bråk som skedde 2 MÅNADER in i vår relation. Där han tyckte jag varit otroligt orättvis emot honom. Kan berätta för att ni ska förstå:
    han skulle åka på grabbweekend, jag vet vad som brukar göras på dessa och nämnde att jag inte är bekväm med att han bidrar till den negativa kvinnosynen som finns i det landet, så vill han gå på strippklubb där så får jag önska honom fortsatt lycka i livet. Hans svar att det absolut inte skulle ske. däremot så får jag höra sen när han kommer hem att han varit på dessa för att det stod på hans bästa kompis bucketlist. Jag var väl dum och nykär så jag förlät honom med orden att jag för hans del slipper samla ihop spillrorna från en kvinna som tvingats in i det slaveriet och människohandeln som han gladeligen hjälper till att bekosta.

och nu skulle han ta upp det, för de var så orättvist från mitt håll att nämnda det. Att jag skulle förstå från hans perspektiv att hans bästa vän hade det här på sin bucket list och jag måste förstå från hans perspektiv. 

jag tyckte det hela var så skrattretande, precis som att oavsett vad man lovar eller säger till någon det spelar ingen roll sålänge en kompis har det på sin bucketlist så kommer man slippa ta ansvar för handlingen. 

jag kände bara hur löjlig den här mannen är, och jag ser tydligare i allt han gör. Han blev också frustrerad Över att det alltid är han som gör fel tydligen.. och att jag aldrig gör det. vilket jag bara kan ses som i den stunden som ett sätt att skjuta bort ansvaret igen.

så jag fick tillbaka kaka x2000 efter min fråga: jag upplever att du har förändrats på senaste, vad beror det på?

vi har inte gjort slut uttalat men det har lämnats ett avstånd min sida till honom som jag inte är nöjd med. Vi lever sen dess som två rumskamrater. 

Smiter undan ansvar upprepat. Fegt och patetiskt.
  • Vi är två

Om partnern åker iväg mitt i natten utan att säga ngt och utan att kunna berätta, är det inte längre bara en känsla.

Parterapi eller gå vidare

• Anonym (H)

Hade funderat på att avsluta relationen.

• Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (Misstänksam) skrev 2026-01-16 17:07:36 följande:

Hej,

Hade jag varit i din situation så hade jag lämnat. Han respekterar inte dig och tar inte ansvar för sina handlingar.
    Du förtjänar bättre än så.
Svar på tråden Ska jag fråga?