Anonym (Henne) skrev 2025-12-20 22:14:23 följande:
Vem har rätt?
Jag gjorde en hemsida åt mitt ex när vi ännu var tillsammans. Det hade med hans skapande att göra.
Nu är han arg för att han upptäckt att sidan är borta. Han har aldrig betalat för den, allt har stått på mig, bortsett från att själva domännamnet var hans namn.
Han säger att jag inte hade rätt att ta bort den, medan jag ser den som, i praktiken, min, då det är jag som stått på allt. Han har inte ens nämnt sidan förrän den försvann. Han hade aldrig kunnat bygga vidare på den heller.
Du har rätt. Självklart ska du inte betala något åt honom när det är slut och har du hostat den på egen server så har han såklart inte rätt till livstids drift för att ni en gång råkat vara tillsammans.
Sen själva koden - hade det varit ett väl skött uppbrott så hade jag kunnat tänka mig att lämna över den om det inte är något som kan användas av andra, det är ditt arbete precis som en bok. Ett fult uppbrott, nej jag hade såklart inte gett bort något jag lagt timmar av arbete på.
Att inte säga något innan hemsidan försvinner på internet - samma som ovan, fult uppbrott, jag tar ner den direkt. Om jag betalat en försäkring för exets bil, den stänger jag ju av direkt. Ok uppbrott, jag säger till hur läget är innan, vad som kommer att ske med tiden, domännamn etc.
Jag har märkt att vissa ex förväntar sig att saker man gjort för dom ska fortsätta, dom förstår inte att är man tillsammans är det ett läge, tar det slut så är dom ute ur ens inre cirkel, ungefär som vilken främling som helst.