• Anonym (Anna)

Min man är alkolist

Min man är alkolist. Han dricker varje dag, värst på helgerna. För att ge en liten bild av hur mycket det kan bli så ser det ut ungefär såhär. Till helgen köper han 2 bag in box plus 8-10 starköl. Innan söndag kväll är dom slut. Under veckorna blir det som minst 1-2 starköl varje kväll. Ofta mer. Vi kan inte ha någon sprit hemma. Han dricker upp rubbet. 

Han sköter sitt jobb. Har mycket vänner och är social. Kör nästan aldrig bil längre för han är inte nykter. Jag hatar hans drickande och funderar på att lämna honom. Känns som hela hans tillvaro kretsar kring spriten och Systembolagets öppettider.  När jag tagit upp det säger han att han vill sluta men gör inget åt det. 

Finns det någon här som har erfarenhet av att leva ihop med en alkolist? Finns det ens någon chans att han kan bli av med beroendet. Jag älskar personen han är när han inte dricker, men den personen vet jag inte om jag kan få tillbaka. Behöver råd.

• Svar på tråden Min man är alkolist
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Bee) skrev 2025-12-29 22:23:35 följande:

Det kan bara bli bättre om han själv vill sluta. Tyvärr, ingen annan kan motivera honom tillräckligt starkt för att sluta så att det räcker hela vägen fram.

Till och med de som vill sluta har en lång väg att gå, ofta med något återfall på vägen också. 

Betänk att det finns alkoholister som dricker upp pengarna som skulle gå till mat till deras egna barn. Som dricker så att de förlorar hus och arbete.

Det finns anhöriggrupper som vänder sig till närstående till människor som dricker alltför mycket.

Ibland kan arbetet ordna behandling till arbetstagare som har problem med spriten. Men då måste han vända sig till HR. 

Vårdcentralen kan också remittera till behandling. Det ska finnas nya mediciner som minskar suget. 

Och det finns förstås olika organisationer där den alkoholberoende kan gå på möten för att få stöd i sin nykterhet. Men allt kräver ett eget initiativ och en vilja från den alkoholberoende själv. 

Ja, finns inte viljan att sluta hos alkoholisten så går det inte. När man ser att det finns en vilja känns det bara bra att hjälpa och stötta. Många vill sluta men kan inte, så man kan försöka skapa förutsättningar för att det ska gå lättare för alkoholisten att sluta, utan att sakna alkoholen.
  • Anonym (Pirre)
    Anonym (Anna) skrev 2025-12-28 22:37:44 följande:
    Min man är alkolist

Min man är alkolist. Han dricker varje dag, värst på helgerna. För att ge en liten bild av hur mycket det kan bli så ser det ut ungefär såhär. Till helgen köper han 2 bag in box plus 8-10 starköl. Innan söndag kväll är dom slut. Under veckorna blir det som minst 1-2 starköl varje kväll. Ofta mer. Vi kan inte ha någon sprit hemma. Han dricker upp rubbet. 

Han sköter sitt jobb. Har mycket vänner och är social. Kör nästan aldrig bil längre för han är inte nykter. Jag hatar hans drickande och funderar på att lämna honom. Känns som hela hans tillvaro kretsar kring spriten och Systembolagets öppettider.  När jag tagit upp det säger han att han vill sluta men gör inget åt det. 

Finns det någon här som har erfarenhet av att leva ihop med en alkolist? Finns det ens någon chans att han kan bli av med beroendet. Jag älskar personen han är när han inte dricker, men den personen vet jag inte om jag kan få tillbaka. Behöver råd.

En alkoholist vet jag vad det är, men vad är en alkolist? 
  • Anonym (Beroende)
    Agda90 skrev 2025-12-29 11:12:46 följande:

Läste någonstans i tråden att kvinnan ska stötta för att alkoholism är en sjukdom. Måste säga att jag blev illamående av det inlägget!

Må va att alkoholism är en sjukdom men det är alkoholisten som måste vilja bli frisk och göra jobbet för att bli nykter.

Under hela min uppväxt hade jag en alkoholist i min närhet. Min morfar söp som en idiot. Jag har sett honom stötta väggar, vara elak mot mina föräldrar, vråla att vi vill döda honom, bjuda mig som 18 åring på vodka för att han inte ville dricka ensam.
    Varje högtid var likadan. Morfar satte sig vid kortänden utav bordet med en flaska vodka som han tvingade min pappa hälla upp till alla.

Det var vidrigt!

Och man ursäktade det äckliga beteendet med att morfar levt ett svårt liv till att man ska repsektera äldre osv. 

Är man alkoholist och inte väljer att jobba på att bli nykter har man inget i min närhet att göra! Väljer man att göra jobbet för att bli nykter då får man 100% stöd från min sida. 

Just det - det var mitt inlägg 😊 Jag hör dig, och förstår helt vad du menar! Men du var nog lite snabb i din tolkning av mitt inlägg; om du läser det igen hoppas jag att du ser att inget av det jag skriver på något sätt motsäger din upplevelse eller det du säger här. 

Det är stor skillnad på att å ena sidan hitta på ursäkter för - och därmed tillåta och bara acceptera - alkoholism, och att å andra sidan förstå att det är en sjukdom som personen i sig inte kan rå för, men att ändå sätta gränser och hindra att missbruket fortsätter. Jag har aldrig sagt - och kommer aldrig att säga - att man bara ska släta över och acceptera; jag säger bara att enda sättet att få till stånd en hållbar förändring är att göra det med hjälp av lyhördhet, förståelse och stöd - inte med hjälp av hot, ilska och skuldbeläggande. Om personen i fråga sen vägrar att ta emot hjälp, ja, då är det inte så mycket mer man kan göra åt saken; då är det bara att konstatera att det här funkar inte, jag har gjort vad jag kan, nu får du klara dig själv. 

Och: Ett as är ett as oavsett om hen är alkoholist eller inte. Din morfar verkar ha varit just det: ett as. Sen att det dessutom sammanföll med att han var alkoholist gjorde så klart saken tusenfallt värre. 
  • Anonym (Beroende)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-29 12:24:45 följande:
    Hon bör ställa ultimatum, absolut. Prata gärna om att söka vård, men bestäm när och hur det ska ske. Alkoholister är experter på att manipulera, dupera, ljuga och fördröja.

Och detta håller jag med om till 100 %. Alltihop (med den möjliga modifieringen att det är sjukdomen som är expert på att manipulera osv - inte nödvändigtvis personen i själv). Det enda jag menade när jag vände mig mot att ställa ultimatum var att just begreppet "ställa ultimatum" brukar gå hand i hand med en väldigt aggressiv, konfrontativ och hård attityd, om du är med på hur jag menar. Men det är ju en definitionsfråga. Om man med att ställa ultimatum menar att på ett lugnt och inlyssnande sätt förklara att om vi inte får någon rätsida på problemet så kommer vi inte att kunna fortsätta tillsammans så är jag självklart med på att det är just att ställa ultimatum man måste göra.

• Anonym
    Anonym (Ullis) skrev 2025-12-29 21:58:21 följande:

Mitt tips. Läs på. Skaffa dig förståelse både för honom och dig. AA har bra information för anhöriga. 

Har ni barn ihop så "blir du aldrig av med honom" för det är alltid deras pappa. 

Du är medberoende. Därför behöver du läsa på och få tips och råd. 

Oavsett om du packar och drar eller väljer att stanna så behöver du kött på benen för att stå stadigt i dig själv. Det viktigaste du har är inte han, det är du och du behöver vara trygg och stadig i dig själv. Läs på, samla information. Se till att du har vänner och familj som förstår att du behöver hjälp utan att outa dig om du inte vill det ännu. Personer där det finns trygghet att bara vara. 

Sedan är det väl dags för anonyma tips till arbetet? 

Förstår hans kompisar hur illa det är eller är de likadana? Kanske kan få en ögonöppnare hos någon av kompisarna? 

Läs på och hitta din trygghet för vilket beslut du tar.

Anonyma tips till jobbet?
    Förstår du själv vad det kan innebära?

..........

Jag häpnar över alla märklige "råd" som presenteras här av okunniga personer.
  • Anonym (Beroende)
    Anonym (Ullis) skrev 2025-12-29 21:58:21 följande:

Mitt tips. Läs på. Skaffa dig förståelse både för honom och dig. AA har bra information för anhöriga. 

Har ni barn ihop så "blir du aldrig av med honom" för det är alltid deras pappa. 

Du är medberoende. Därför behöver du läsa på och få tips och råd. 

Oavsett om du packar och drar eller väljer att stanna så behöver du kött på benen för att stå stadigt i dig själv. Det viktigaste du har är inte han, det är du och du behöver vara trygg och stadig i dig själv. Läs på, samla information. Se till att du har vänner och familj som förstår att du behöver hjälp utan att outa dig om du inte vill det ännu. Personer där det finns trygghet att bara vara. 

Sedan är det väl dags för anonyma tips till arbetet? 

Förstår hans kompisar hur illa det är eller är de likadana? Kanske kan få en ögonöppnare hos någon av kompisarna? 

Läs på och hitta din trygghet för vilket beslut du tar.

Ett sånt bra inlägg! Fattar inte varför nån har satt tumme ned på det? Skulle möjligtvis vara pga raden om anonyma tips då, men i övrigt - helt rätt!
  • Anonym
    Anonym (Pirre) skrev 2025-12-30 02:45:43 följande:
    En alkoholist vet jag vad det är, men vad är en alkolist? 
    Om du inte kan lista ut det så kanske du inte ska skylta med din egen dumhet?
  • Anonym (Beroende)
    fornminne skrev 2025-12-29 14:48:29 följande:

Först måste TS bestämma om hon vill fortsätta relationen eller inte, samt i vilken grad hon är beredd att i så fall stötta honom genom den långa och jobbiga resa han förmodligen har framför sig, OM han söker hjälp.

Kan, vill och orkar hon vara det stödet? Är hon beredd på återfall? Om inte, är det kanske bättre att lämna. Beroendesjukdomar är inte att leka med, och man har ingen skyldighet att stanna och kasta bort sitt eget liv för att (eventuellt) rädda en annan människa. Det spelar ingen roll hur synd det är om alkoholisten. Det är ännu mer synd om partnern om det går för långt.

Vill han inte ens söka hjälp, ens med ditt stöd TS, är det tyvärr dödsdömt. Då kan du lika gärna separera på en gång. Men är han beredd att förändras med din hjälp, kan du ge ert förhållande en chans till, om du tror att du orkar vara den hjälpen och det stödet. 

Exakt!!!
  • Anonym (Separerad)
    Anonym skrev 2025-12-30 05:24:52 följande:

..........

Arbetsgivaren är skyldig att hjälpa en person med missbruk att försöka ta sig ur det. 

De flesta missbrukare av alkohol tycker inte att de har något problem. Mitt ex är en av dem. Han anser inte att han är alkoholist eftersom han:

- inte har några problem med att sluta dricka (problemet är att inte börja igen när livet inte är som han vill)
    - fortfarande kunnat sköta sitt jobb (han jobbar inom it)
    - aldrig åkt fast i nykterhetskontroll 

Att han snittade en bib på 24h plus drack öl, det var väl inte så darligt. Han blandade ju vinet med bubbelvatten så då blev det ju svagare... Att glaset bara var tomt när han sov är en annan sak. 
  • Anonym (Levde)
    Anonym (Beroende) skrev 2025-12-30 05:24:59 följande:
    Ett sånt bra inlägg! Fattar inte varför nån har satt tumme ned på det? Skulle möjligtvis vara pga raden om anonyma tips då, men i övrigt - helt rätt!
    Det tummades ned för att vissa på forumet anser att det är "härskarteknik" att uppmana någon att öva på läsförståelse.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym skrev 2025-12-30 05:24:52 följande:

..........

Ja, det förstår jag. 

Han kan få hjälp (om han tar emot den) eller i värsta fall bli av med jobbet. Vad tror du själv eftersom du häpnar över alla "råd"? 

Jag tror arbetsgivare uppskattar om deras anställda är nyktra på jobbet (alternativt inte bakfulla) 100% av arbetstiden (undantaget ev företagsfester). Allt annat kan äventyra förtroende,  jobb och företag. 
Svar på tråden Min man är alkolist