Agda90 skrev 2025-12-29 11:12:46 följande:
Läste någonstans i tråden att kvinnan ska stötta för att alkoholism är en sjukdom. Måste säga att jag blev illamående av det inlägget!
Må va att alkoholism är en sjukdom men det är alkoholisten som måste vilja bli frisk och göra jobbet för att bli nykter.
Under hela min uppväxt hade jag en alkoholist i min närhet. Min morfar söp som en idiot. Jag har sett honom stötta väggar, vara elak mot mina föräldrar, vråla att vi vill döda honom, bjuda mig som 18 åring på vodka för att han inte ville dricka ensam.
Varje högtid var likadan. Morfar satte sig vid kortänden utav bordet med en flaska vodka som han tvingade min pappa hälla upp till alla.
Det var vidrigt!
Och man ursäktade det äckliga beteendet med att morfar levt ett svårt liv till att man ska repsektera äldre osv.
Är man alkoholist och inte väljer att jobba på att bli nykter har man inget i min närhet att göra! Väljer man att göra jobbet för att bli nykter då får man 100% stöd från min sida.
Just det - det var mitt inlägg 😊 Jag hör dig, och förstår helt vad du menar! Men du var nog lite snabb i din tolkning av mitt inlägg; om du läser det igen hoppas jag att du ser att inget av det jag skriver på något sätt motsäger din upplevelse eller det du säger här.
Det är stor skillnad på att å ena sidan hitta på ursäkter för - och därmed tillåta och bara acceptera - alkoholism, och att å andra sidan förstå att det är en sjukdom som personen i sig inte kan rå för, men att ändå sätta gränser och hindra att missbruket fortsätter. Jag har aldrig sagt - och kommer aldrig att säga - att man bara ska släta över och acceptera; jag säger bara att enda sättet att få till stånd en hållbar förändring är att göra det med hjälp av lyhördhet, förståelse och stöd - inte med hjälp av hot, ilska och skuldbeläggande. Om personen i fråga sen vägrar att ta emot hjälp, ja, då är det inte så mycket mer man kan göra åt saken; då är det bara att konstatera att det här funkar inte, jag har gjort vad jag kan, nu får du klara dig själv.
Och:
Ett as är ett as oavsett om hen är alkoholist eller inte. Din morfar verkar ha varit just det: ett as. Sen att det dessutom sammanföll med att han var alkoholist gjorde så klart saken tusenfallt värre.