• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • Anonym (XXX)
    Aniiee skrev 2025-12-30 19:05:19 följande:

På tal om köttbullar (och köttfärssås).

Av TheForks 10 toprankade Svenska/Skandinaviska/Italienska/Medelhavs/Europeiska restauranger i Stokholm har 2 av dem köttbullar på menyn. (DalaNisse och Kryp-in Gamla stan)

På de restaurangerna hittadejag 1 barnmeny, inga köttbllar, men däremot tre av samma som på huvudmeny, fast i mindre format.

På TripAdvisors 10 topprankade Svenska i Stockholm har 2 (och en halv) köttbullar (Karamell och Stockholms gästabud)

De har köttbullar på menyn på Bakfickan, på Freden, på Pelikan, på Ocra. På Tennstopet, på Ölhyttan, på Bestick, på Tradition och Ulla Winblad.

Och för att inte tala om på Meatballs for the People.

Köttbullar är SÅÅÅÅÅÅ BARNSLIGT! Med ett glas rött till. Eller hur?

Sten Bromans Whiskeyköttbullar, det är en riktig barnmeny, eller hur? 
  • septembermamma2022

Jag träffade en gång en vuxen kvinna som hade ketchup på allt, inklusive oxfilé. Det var ... märkligt. Hon var märklig på många andra sätt också och vår bekantskap var varken lång eller givande.

Annars har ju var sak sin tid. Ibland vill man ha ketchup på sin mat, tänk en köttfärssås med spaghetti en tisdagskväll med barnen och parmesanen råkar vara slut.

Med det sagt så har jag väldigt få i bekantskapskretsen med barnsliga matidéer. Som i mitt första exempel tycker jag att det ofta kommer med andra udda karaktärsdrag. Det är det som diskvalificerar någon från mitt umgänge snarare än att de gillar barnsmaker. 

• Anonym (Håller med)
    Anonym (XXX) skrev 2025-12-30 19:51:52 följande:
    Sten Bromans Whiskeyköttbullar, det är en riktig barnmeny, eller hur? 
    Nej, men det hör inte hemma på Nyårsbordet heller. Jag tänker - utan att ens ha googlat på receptet - att det kan vara något som är lämpligt för någon slags enklare herrmiddag. Efter jakten/segelturen/bandyspelet... och som sagt: bara för en grupp manliga vänner. 
  • Anonym (grb)
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 12:07:10 följande:
    Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

Räkmacka är inte vuxenmat. Ketchup borde förbjudas. Godis, glass och desserter är för småbarn. Personer som klagar på barnsliga smaker borde växa upp och sluta bry sig i vad andra äter.
  • EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-12-30 17:52:36 följande:
    Och om något är barnsligt så är det väl att döma andra människor för deras matvanor.
    World... 👍
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 16:28:56 följande:
    Jag tvingar ingen till nåt. Jag tycker bara att man BÖR äta lite mer ?vanliga? vuxensaker som vuxen. Tänker inte göra hamburgertallrik till vuxna.
    Och vem har hävdat att du skulle göra hamburgertallrik? 
    Märkligt jag har inte sett någon i tråden, som kräver att du skall laga en hamburgertallrik åt din vän. Så vart ville du komma med den kommentaren om att du inte vill laga hamburgertallrik åt din vän när ingen har sagt eller ens förslagit dig att du skall göra det?   

Och vad är vanliga vuxensaker? Jag trodde denna tråden handlade om mat och inte "saker".  

Försten. Med tanke på att du kallar folk som gillar mat som du anser är "barnmat" för barnsliga..
    Är det okey att kalla dig för IQ-befriad, då du  ugnsbakar fisk? Då det är enligt mig det mest felaktiga sättet att tillaga fisk på?  

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Klippan89
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 13:32:23 följande:

Ingen säger att det är förbjudet att gilla köttbullar, pannkakor eller snabbnudlar. De flesta gör det. Problemet uppstår när en vuxen människa i praktiken lever på samma meny som en kräsen åttaåring och sedan blir kränkt när någon påpekar att det kanske är lite ensidigt och barnsligt.

En person som i 30?40-årsåldern vägrar äta något som inte är sötstarkt, friterat eller nostalgiskt märkt hade man kallat barnslig utan att blinka. ?Jag äter vad jag vill?, visst, men om du rynkar på näsan åt allt med bitterhet, syra, kryddor eller komplexitet så säger det något. Inte om rätten, utan om dig. Normalstark mat bör man klara som vuxen.

Det är exakt samma sak kulturellt. Marvel motsvarar nuggets. Energydryck motsvarar sockrig läsk. Tryggt, förutsägbart, designat för att aldrig utmana. Och det är fine ibland. Men om hela kosten består av det, då är det inte längre ?smak?, det är ovana.

Gällande Desserter så förväntas man äta finare desserter som exempelvis tiramisu, och inte chokladpudding eller tre smakers glass. Det hör till barnkalas, inte finare festligheter för vuxna.

Allergier är en helt annan sak, som jag respekterar.  Samma med exempelvis om man är vegan, vegetarian eller av religiösa skäl. Men att ogilla fisk, skaldjur, oxfilé och annat som anses vuxet och finare, är i mitt tycke omoget.

Detta var nog bland det dummaste jag läst. Man tycker om det man tycker om liksom. Jag avskyr tiramisu, något mer vedervärdigt får man leta efter. Varför bör man tycka om det bara för att man är vuxen? Vet många vuxna som föredrar chokladpudding.
    EnAnonumius skrev 2025-12-30 22:34:21 följande:
    Och vem har hävdat att du skulle göra hamburgertallrik? 
    Märkligt jag har inte sett någon i tråden, som kräver att du skall laga en hamburgertallrik åt din vän. Så vart ville du komma med den kommentaren om att du inte vill laga hamburgertallrik åt din vän när ingen har sagt eller ens förslagit dig att du skall göra det?   

Och vad är vanliga vuxensaker? Jag trodde denna tråden handlade om mat och inte "saker".  

Försten. Med tanke på att du kallar folk som gillar mat som du anser är "barnmat" för barnsliga..
    Är det okey att kalla dig för IQ-befriad, då du  ugnsbakar fisk? Då det är enligt mig det mest felaktiga sättet att tillaga fisk på?  
    Hamburgertallrik var ett exempel. Det är på den nivån av vad ett par av mina vänner/bekanta äter. Och det ställer jag inte upp på. Att inte ens smaka tycker jag hör till småbarnsfasoner.
    Klippan89 skrev 2025-12-30 22:54:21 följande:
    Detta var nog bland det dummaste jag läst. Man tycker om det man tycker om liksom. Jag avskyr tiramisu, något mer vedervärdigt får man leta efter. Varför bör man tycka om det bara för att man är vuxen? Vet många vuxna som föredrar chokladpudding.

Kaffe, mascarpone och konjak hör till vanligheten att vuxna äter eller åtminstone provar. Ingenting är så hemskt att man inte kan äta det vid enstaka tillfällen. 

Friterad camembert eller ost och kex är andra vanliga desserter vuxna äter (iaf i min omgivning). Chokladpudding är för barn! Menar du allvar att du köper Jackys chokladpudding och slevar i dig tre smakers glass som dessert?

• Klippan89
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 23:03:21 följande:

Kaffe, mascarpone och konjak hör till vanligheten att vuxna äter eller åtminstone provar. Ingenting är så hemskt att man inte kan äta det vid enstaka tillfällen. 

Friterad camembert eller ost och kex är andra vanliga desserter vuxna äter (iaf i min omgivning). Chokladpudding är för barn! Menar du allvar att du köper Jackys chokladpudding och slevar i dig tre smakers glass som dessert?

Jag äter absolut chokladpudding. Gärna med grädde och mandariner. Ser inte problemet? Jag äter mycket hellre det än tiramisu.

Jag skulle aldrig bjuda på mat mina gäster inte gillar. Vad är det som är så hemskt med att vara "barnslig" då? Jag kan bjuda på tex lasagne, uppskattat av både vuxna och barn. Varför måste man äta skaldjur? Det viktigaste är väl ändå att ha trevligt, varför träffas annars?
    Klippan89 skrev 2025-12-30 23:07:42 följande:
    Jag äter absolut chokladpudding. Gärna med grädde och mandariner. Ser inte problemet? Jag äter mycket hellre det än tiramisu.

Jag skulle aldrig bjuda på mat mina gäster inte gillar. Vad är det som är så hemskt med att vara "barnslig" då? Jag kan bjuda på tex lasagne, uppskattat av både vuxna och barn. Varför måste man äta skaldjur? Det viktigaste är väl ändå att ha trevligt, varför träffas annars?
    Så du bjuder på lasagne och chokladpudding på en finare middag för vuxna?

Vuxna förväntas ha utvecklat sina smaklökar till mer finare/festligare mat. Titta på halv 8 hos mig. Fullt med exempelvis skaldjur, risotto, torsk, finare kött osv som oftast serveras. Äter man inte det får man sitta och skämmas.
  • Anonym (Axeln)

Klapp på axeln vad duktig du är som ska tala om för alla vad som är rätt och fel smaker! Heja dig!
  • Anonym (Ja tack!)
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 23:11:14 följande:
    Så du bjuder på lasagne och chokladpudding på en finare middag för vuxna?
    Mums! 

Inte så viktigt att det är fint, bara det är gott så är jag nöjd.
  • Anonym (Vgukgfr)
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 13:39:45 följande:

Till exempel på nyår så serveras detta hos mig.

Förrätt:
    Råbiff på nöt med dijonsenap, kapris, cornichons och äggula

Huvudrätt:
    Ugnsbakad torskrygg med brynt smör, pepparrot och handskalade räkor med sandefjärdsås

Och till dessert serveras en citron och grapefruktpannacotta.

Det här är mat jag anser att gemene vuxen person ska klara att äta. Men jag har vissa i bekantskapen som sagt vägrar äta fisk, skaldjur och annat som är vuxet.

För mig är råbiff något jag absolut skulle välja bort, samma med sushi. Sill KAN jag äta, men då bara en liten bit och med mycket potatis till.
    Rå mat fungerar helt enkelt inte, jag kan inte förmå mig att stoppa det i munnen. 

Jag provar däremot gärna olika maträtter och nya smaker. 

Dessutom älskar jag glass och jag äter gärna chokladpudding. 

Ska jag på middag hos någon meddelar jag endast mina allergier men äter det som serveras (utom rå mat då, men det är ingen av mina vänner som skulle bjuda på det). 
    Skulle maten inte vara i min smak äter jag lite och åker förbi MAX, korvmojen, thaiholken eller pizzerian på väg hem. 

God mat är god mat, oavsett om det är i din mening barnmat eller fin mat. 
    Hellre en god och vällagad köttgärssås än en torr och smaklös oxfilé. 
  • Anonym (Bruna bönor)

Inte förtjust i ost (ändå uppvuxen sin bondunge), gillar absolut inte starksprit eller liknande. Ett glas vin ibland eller en gt kanske som starkast. Kaffe med mycket mjölk, kan är ju ändå bondunge!

Tur inte du och jag ska umgås imorgon! 

Ska ge dig rätt ang tresmaken från GB dock. Sia eller Alvesta är betydligt bättre! Men gärna glass som efterrätt. 
  • Anonym

Är det inte ett oerhört misslyckande när en person som anser att en räkmacka håller ett visst "djup" och är en "utmaning" klagar på att andras smakpreferenser skulle vara banala eller underutvecklade?

Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker