"I så fall är det olika i olika delar av landet, troligen även olika i vissa stadsdelar i de stora städerna i förhållande till församlingar på landsbygden. "
Svar nej. Svenska kyrkan regleras av Kyrkoordningen och vad gudstjänster och förrättningar beträffar, den svenska Kyrkohandboken. Det står ingenting om anhörigas/ familjers/ gudstjänstdeltagares klädsel i någon av dem. Kyrkoherde/ förrättningspräst har inget mandat att föreskriva vilken klädsel som anhöriga/ familjer väljer att ha. Om det sedan finns enskilda kyrkoherdar/ präster som försöker föreskriva det är en annan sak men de har ingen rätt till det. Fri klädkod för anhöriga/ gudstjänstdeltagare.
När det gäller stad kontra landsbygd brukar landsbygden vara mer konservativ men också där har det luckrats upp.
"Du kan ha rätt i att det är så där du arbetar, men då svarar jag: det här är en del i var SvK har gått fel, och en orsak till att de tappar medlemmar."
Jag betvivlar storligen att det är på grund att familjer/ anhöriga själva får välja klädsel vid de familjehögtider de anordnar som gör att vi tappar medlemmar. Jag skulle tro att vi skulle tappa betydligt fler om vi skulle tvinga alla att ha högtidsdräkt för att de skulle få ha begravning/ dop/ vigsel i kyrkan.
"Slarvig, slampig klädsel vid de stora kyrkliga högtiderna, liksom de stora högtiderna i livet som firas i kyrkan - är också OK. "
Det är inte ok för oss som tjänstgör men vi har ingen rätt att tvinga deltagare som kommer dit som privatpersoner att anamma en viss klädkod. Det är upp till dem som väljer att komma och vad förrättningar beträffar, vilken klädkod den familj som bjuder in väljer att ha - högtids- ljus- ledig- det är inget kyrkoherde eller förrättningspräst har mandat att bestämma över, det är upp till varje familj.
"...men det funkar inte så, ni vinner inga medlemmar så. För NÄR människor är redo att söka upp en kyrka, så är det för att de söker svaren på vad som är rätt och fel. De VILL HA rättesnören och fasta ramar. Inte en präst som jamsar med och låter familjerna sjunga snapsvisor på begravningen eller bröllopet, eller dirigera var han ska stå under förrättningen så att de ska få bra bilder. "Allt för kunden"..."
Vad personer som kommer till kyrkan vill ha ut av gudstjänsten varierar lika mycket som det finns individer. När det gäller förrättningar är jag stenhård med att det ska vara minst två psalmer, vid vigsel och begravning minst två instrumentalstycken samt att handbokens ordning följs. Om anhöriga sedan önskar ytterligare musikstycken brukar jag tillmötes gå det så gott det går.
Det har hänt att det har sjungits snapsvisor på bröllop men bröllop är festen som firas efter vigselakten i kyrkan. Själv har jag aldrig låtit mig dirigeras av någon fotograf, däremot har jag vid åtskilliga tillfällen dirigerat fotografer och varit tydlig med vad som är ok att göra och inte vid fotografering.
."..och när min dotter gick i Miniorerna, så hade prästen - ja en kvinna det också såklart - gett barnen nattvarden. Långt före konfirmationsåldern. Fastän själva GREJEN med konfirmationen är att det ska vara den första nattvardsgången."
Svar nej. Konfirmation betyder "bekräftelse" och vad som bekräftas är dopet så det är inte första nattvardsgången som är "grejen" utan det är dopet. Kravet på konfirmation för att få ta emot nattvarden avskaffades 1979, däremot måste man vara döpt. Jag har för mig att Svenska kyrkan var ett av de få, om inte det enda samfund, som krävde konfirmation för nattvardsgång så det var för harmonisera med övriga kristna samfund som kravet för konfirmation för nattvardsgång togs bort.
"JAG lider inte av det, eftersom jag inte är troende och inte går i kyrkan. "
I så fall kanske du inte har så bra koll på vad gäller de förändringar som skett i kyrkan att utifrån bibelordet och Jesu lära och egna exempel bli mer inkluderande och följt med hur klädkoderna har förändrats med tiden. När det gäller förrättningar är det som sagt den familj som bjuder in som anger vilken klädkod som ska gälla och det finns inte reglerat i kyrkoordningen eller i någon kyrkohandbok så det kan inte kyrkoherden eller förrättningsprästen bestämma vilket var huvudfrågan..