• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Barnmat nej tack) skrev 2025-12-30 12:07:10 följande:
    Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

Att dra slutsatsen att folk som t ex ogillar kaffe är barnsliga, ja det är väl en ganska omogen/barnslig åsikt. 
    Och att säga till folk att deras (enligt dig) barnsliga smak inte är välkomna till dig, känns det moget? 
  • Fiona M

Jag har svårt att förstå folk som stör sig på saker som inte påverkar dem.

• Anonym (A)

Alla har olika tycke och smak.

• Anonym (maten)

Jag håller med dig, det säger nåt om en person hur de väljer att utmana sig. Och det gäller ju även maten då. Att stanna kvar i småbarnsmat eller aldrig våga prova mat från andra kulturer osv, det blir liksom hämmande, och kommer ofta tillsammans med att även andra sidor av personligheten är outvecklade och barnsliga. 

Det tillhör även vuxenblivande att kunna äta mat som inte är ens favoriträtt, alltså kunna äta räkor om man blir bjudet, även om man vanligen inte älskar räkor. Att alltid kräva att maten ska anpassas efter ens egen smak är i min uppfattning barnsligt och egocentrerat.

• Anonym (maten)
    Fiona M skrev 2025-12-30 12:15:07 följande:

Jag har svårt att förstå folk som stör sig på saker som inte påverkar dem.

Det kan ju visst påverka en? Man kanske har dessa personer på sitt jobb, i familjen, släkten?

I sammanhang där man äter tillsammans och tex alltid måste välja restaurang med småbarnsmat trots att alla är vuxna, anpassa bröllopsmeny eller annan finare middag till vuxna gäster för att de inte klarar att äta mer avancerade rätter. 
  • Anonym (Bruna bönor)

www.familjeliv.se/forum/thread/83615449-vad-betraktar-ni-som-gubbmat/1

Kul med två trådar "Gubbmat"!

Själv är jag dödligt allergisk mot de som leker vuxna med ost- och charkbrickor med vin som smakar jord och råttbo. Hellre en tresmak då. 

Alla gillar inte smaken av kaffe. Alla kan inte äta skaldjur eller gilla smaken. 

Jag gillar inte lakrits varför ska jag tvingas äta det? Hoppas dina gäster tar med sig barnsliga smaker och kräver fizzypopsdrinkar och tresmaksglass!

• Anonym (maten)
    Anonym (Bruna bönor) skrev 2025-12-30 12:23:23 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/83615449-vad-betraktar-ni-som-gubbmat/1

Kul med två trådar "Gubbmat"!

Själv är jag dödligt allergisk mot de som leker vuxna med ost- och charkbrickor med vin som smakar jord och råttbo. Hellre en tresmak då. 

Alla gillar inte smaken av kaffe. Alla kan inte äta skaldjur eller gilla smaken. 

Jag gillar inte lakrits varför ska jag tvingas äta det? Hoppas dina gäster tar med sig barnsliga smaker och kräver fizzypopsdrinkar och tresmaksglass!

Leker vuxna? Är det att leka vuxen att göra vuxna saker, äta vuxen mat? 

Snarare är det väl de som gillar barnmat i vuxen ålder som leker barn fast de borde kommit längre i utvecklingen. 
  • Fjäril kär

Då kan jag meddela att Kronprinsessan Victorias favoritdryck är te, Silvia dricker helst Fanta hemmavid och Kungen föredrar en grillad korv med bröd som han grillar i naturen själv och gärna delar med sin hund. 

• Anonym (......)

Hört talas om arfid?

• Anonym (maten)
    Fjäril kär skrev 2025-12-30 12:32:50 följande:

Då kan jag meddela att Kronprinsessan Victorias favoritdryck är te, Silvia dricker helst Fanta hemmavid och Kungen föredrar en grillad korv med bröd som han grillar i naturen själv och gärna delar med sin hund. 

Ok? Vad tillför den informationen till den här tråden?

Kungafamiljen om några är väl bra på att äta vuxenmat och klara av att äta vad de blir bjudna på, alltså vuxet förhållningssätt till maten. Eller tror du att kungen kräver att få korv med bröd på Nobelmiddagen för att han inte klarar att äta räkor och pärlhöna? 
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker