• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • Anonym (ingen tror väl på)
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-30 18:24:16 följande:
    Läskedryck passar inte till finare mat. Som sagt, min exman var också så där. Jag hade kanske stått och slavat med någon rätt ur franska köket i flera timmar, som jag ville äta tillsammans med ett utvalt, passande vin eller - om man inte ville ha alkohol just då - vatten. För vatten går alltid bra, både kranvatten och mineralvatten, det krockar inte med smakerna i någon mat - vilket söta läskedrycker gör. 

Samt dukat fint med vit duk, kristallglas, silverbestick, rosor i en vas. 

...och så säger han: "har du ingen ketchup?", "har du ingen cola?". Då tappar man lusten att anstränga sig. 
    Cola zero har aldrig krockat med något som jag ätit. Inte hemma. Inte ute. Drycken hälls upp i ett fin glas. Sen har man givetvis hemma något sin partner tycker om att dricka. Sen får han givetvis fråga på ett trevligt sätt eller hämta ketchupen själv men det tar inte bort att din mat kan vara god. Personen vill förhöja maten med de knep denne har. Att ta åt sig för att någon gillar ens mat vilket jag förutsätter och att den får beröm är verkligen konstigt.
  • Anonym (Mysan)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 18:32:43 följande:
    Cola zero har aldrig krockat med något som jag ätit. Inte hemma. Inte ute. Drycken hälls upp i ett fin glas. Sen har man givetvis hemma något sin partner tycker om att dricka. Sen får han givetvis fråga på ett trevligt sätt eller hämta ketchupen själv men det tar inte bort att din mat kan vara god. Personen vill förhöja maten med de knep denne har. Att ta åt sig för att någon gillar ens mat vilket jag förutsätter och att den får beröm är verkligen konstigt.
    Jag får ändå hålla med (HÅLLER MED) lite. Min ex-man var också väldigt selektiv i smaken. Han tyckte att ett besök på donken var en riktigt god middag och att cola var livets dryck som gick till allt. Åt vi på restaurang var vi tvungna att alltid välja säkra alternativ och skulle det lagas nya recept knorrades det alltid. Tacos var bäst. Och inga alternativ till roligare recept. Det skulle vara barnfamijstacos. 

Det krockade så klart med mig som älskar mat och dryck och som gärna både prova nytt och experimenterar i köket och provar nya restauranger. Idag lever jag men en man som delar mina intressen och livet är oerhört mycket roligare. 
  • Anonym (ingen tror väl på)
    Anonym (Mysan) skrev 2025-12-30 18:37:28 följande:
    Jag får ändå hålla med (HÅLLER MED) lite. Min ex-man var också väldigt selektiv i smaken. Han tyckte att ett besök på donken var en riktigt god middag och att cola var livets dryck som gick till allt. Åt vi på restaurang var vi tvungna att alltid välja säkra alternativ och skulle det lagas nya recept knorrades det alltid. Tacos var bäst. Och inga alternativ till roligare recept. Det skulle vara barnfamijstacos. 

Det krockade så klart med mig som älskar mat och dryck och som gärna både prova nytt och experimenterar i köket och provar nya restauranger. Idag lever jag men en man som delar mina intressen och livet är oerhört mycket roligare. 

Nu var det mest dryck som jag var fundersam över. Många gillar inte öl,vin eller kaffe. Hellre cola än någon som ständigt häller i sig alkoholhaltiga drycker till allt ärligt talat.

Att han var ovillig att testa nya saker är något annat även om det ofta ligger svårigheter bakom. Tråkigt att testa något som man inte klarar av att äta...
    Om ni åt på restaurang behövde inte du ändra? 

• Anonym (Inka)

Ja har man nu lite uppmärksamhetsstörning kan man alltid lägga en trolltråd på FL som är så där allmänt korkad så man bara måste få en massa svar.

• Aniiee

På tal om köttbullar (och köttfärssås).

Av TheForks 10 toprankade Svenska/Skandinaviska/Italienska/Medelhavs/Europeiska restauranger i Stokholm har 2 av dem köttbullar på menyn. (DalaNisse och Kryp-in Gamla stan)

På de restaurangerna hittadejag 1 barnmeny, inga köttbllar, men däremot tre av samma som på huvudmeny, fast i mindre format.

På TripAdvisors 10 topprankade Svenska i Stockholm har 2 (och en halv) köttbullar (Karamell och Stockholms gästabud)

De har köttbullar på menyn på Bakfickan, på Freden, på Pelikan, på Ocra. På Tennstopet, på Ölhyttan, på Bestick, på Tradition och Ulla Winblad.

Och för att inte tala om på Meatballs for the People.

Köttbullar är SÅÅÅÅÅÅ BARNSLIGT! Med ett glas rött till. Eller hur?

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Håller med)
    Aniiee skrev 2025-12-30 19:05:19 följande:

På tal om köttbullar (och köttfärssås).

Av TheForks 10 toprankade Svenska/Skandinaviska/Italienska/Medelhavs/Europeiska restauranger i Stokholm har 2 av dem köttbullar på menyn. (DalaNisse och Kryp-in Gamla stan)

På de restaurangerna hittadejag 1 barnmeny, inga köttbllar, men däremot tre av samma som på huvudmeny, fast i mindre format.

På TripAdvisors 10 topprankade Svenska i Stockholm har 2 (och en halv) köttbullar (Karamell och Stockholms gästabud)

De har köttbullar på menyn på Bakfickan, på Freden, på Pelikan, på Ocra. På Tennstopet, på Ölhyttan, på Bestick, på Tradition och Ulla Winblad.

Och för att inte tala om på Meatballs for the People.

Köttbullar är SÅÅÅÅÅÅ BARNSLIGT! Med ett glas rött till. Eller hur?

Jag tänker, att många turister förmodligen besöker de där restaurangerna du räknar upp. Och då vill de ha "something typically Swedish - meat balls!" Tomte För dem är det ju exotiskt.

Fast för oss infödda är inte köttbullar finmat, utan vardagsmat alternativt barnmat. Med undantag för just julbordet, där hör de till, för att julbordet ska efterlikna det som serverades på julbordet hos allmogen förr i tiden. Samma med prinskorv och inlagd sill, det skulle man inte heller bjuda på vid en finare middag. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-30 19:25:02 följande:
    Jag tänker, att många turister förmodligen besöker de där restaurangerna du räknar upp. Och då vill de ha "something typically Swedish - meat balls!" Tomte För dem är det ju exotiskt.

Fast för oss infödda är inte köttbullar finmat, utan vardagsmat alternativt barnmat. Med undantag för just julbordet, där hör de till, för att julbordet ska efterlikna det som serverades på julbordet hos allmogen förr i tiden. Samma med prinskorv och inlagd sill, det skulle man inte heller bjuda på vid en finare middag. 
    Sillen vid midsommar då? Ar det bara for att även det ska efterlikna gångna tiders allmogediet?
  • Aniiee
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-30 19:25:02 följande:

Yeah, yeah, goal posts be movin'... have at.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Håller med)
    Tow2Mater skrev 2025-12-30 19:28:46 följande:
    Sillen vid midsommar då? Ar det bara for att även det ska efterlikna gångna tiders allmogediet?
    Ja, Midsommarafton ska ju också påminna om forna tider. Fallossymboler, midsommardagg, urgamla ringlekar, och sju blomster under huvudkudden. Så då passar det också med sill och potatis, köttbullar och korv! Oxfilé skulle kännas too much.
  • Anonym (Håller med)
    Aniiee skrev 2025-12-30 19:36:44 följande:
    Yeah, yeah, goal posts be movin'... have at.
    Det där förstod jag inte? Om du menar att det som ansågs fint och festligt för 200 år sedan inte längre gör det, så stämmer det ju. Då SVALT ju folk fortfarande, och att få frossa i både korv, fläsk och sill några dagar kring jul, var en oerhörd lyx. Så tycker vi inte idag, när de flesta av oss kan äta protein varje dag, och riktigt kött i alla fall en gång i veckan. 
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker