• Anonym (Barnmat nej tack)

Vuxna med barnsliga smaker

Vuxna över 20 år som gillar barnsliga smaker, har de fastnat mentalt i mellanstadiet? Jag förstår inte vuxna som inte äter tex skaldjur eller annan ?fin? vuxenmat utan äter saker som anses barnsligt. 

Tex om man äter spagetti och köttfärssås, inte äta lite vuxnare tillbehör som tex parmesanost utan ska ha ketchup till. Eller vuxna som inte äter skaldjur som sagt. Har träffat två kvinnor och en man som aldrig ätit en räkmacka? Det handlar inte om att man måste bli en torr gubbe som bara dricker rödvin och lyssnar på P1, men någon slags mognad kan man väl kräva? När vuxna människor bara konsumerar förenklad, sockrad kultur utan djup, utan nyfikenhet, utan vilja att utmanas.

Samma med godis och desserter egentligen. I min värld så ska vuxna klara av desserter med tex kaffe eller liknade i, och inte äta tresmakers glass från GB. Imorgon har jag bjudit hem lite folk och har sagt att barnsliga smaker inte är välkomna. Någon annan som stör Sig på detta?

• Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2025-12-30 17:13:54 följande:
    Varför bry sig andra äter eller inte äter.
    Håller med. Det finns viktigare saker att lägga energi på.
  • Postman

Njae en del kan jag känna har fastnat i barnstadiet eller är sjukt konservativa när det gäller mat och kläder men de allra flesta tycker jag är rätt öppna för det mesta. 

• Anonym (A)
    molly50 skrev 2025-12-30 18:01:04 följande:
    Håller med. Det finns viktigare saker att lägga energi på.
    Håller med, det finns det sannerligen.
  • Anonym (ingen tror väl på)
    Anonym (Pommes duchesse) skrev 2025-12-30 17:22:24 följande:
    Ja, det är det ju faktiskt om du kollar på barnmenyerna landet runt- hur kan man ens missa detta? Sen är det också normal husmanskost och passar väl bra till vardagens matlåda, men inget man har till fest om man är vuxen.

Om du någonsin har läst en mattidning så är det inte köttbullar och köttfärssås som föreslås till nyårsmenyerna. Vad tror du det beror på?
    Vardagsmat och festmat är inte samma sak heller. Sen tycker jag folk får äta vad de vill även till sk högtider men självklart är det inte samma tips på mat. Köttbullarna föreslås ofta i menyförslag för veckans familjemat.
  • Anonym (krångel)
    Anonym (Pommes duchesse) skrev 2025-12-30 17:22:24 följande:
    Ja, det är det ju faktiskt om du kollar på barnmenyerna landet runt- hur kan man ens missa detta? Sen är det också normal husmanskost och passar väl bra till vardagens matlåda, men inget man har till fest om man är vuxen.

Om du någonsin har läst en mattidning så är det inte köttbullar och köttfärssås som föreslås till nyårsmenyerna. Vad tror du det beror på?
    Men TS pratar ju inte om festmat, utan allmänt. 
    Tom Araya skrev 2025-12-30 15:49:06 följande:

. Sedan så drack hon cola zero till maten om helgerna medan jag tycker att Ramlösa, öl eller vin är mer normalt för vuxna.

För att hon inte gillade Ramlösa och föredrog att dricka alkoholfritt alternativ som hon gillade= zero? oj
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2025-12-30 18:13:22 följande:
    Håller med, det finns det sannerligen.
    Ja,absolut.
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-30 16:13:41 följande:
    Jomen så var det med min exman också. Det var likadant över hela linjen, han ville aldrig lära sig något nytt, utmana sig. Vad jag än föreslog att vi skulle göra - klätterkurs, överlevandskurs, seglingskurs, rida på islandshästar... så tyckte han att det var jobbigt, menlingslöst och onödigt.

Jag föreslog att vi skulle läsa noveller, och sedan diskutera dem - men det såg han heller ingen mening i. Varför läsa noveller när det finns TV-serier och dataspel, liksom? Han förstod inte varför jag började med akvarellmålning eller keramik - jag var ju ändå för gammal för att "bli något" på det? Han ville inte resa utomlands, för det var bara jobbigt, en gång reste vi men då blev det bara ett typiskt grisfestställe. Och även där gnällde han hela veckan att han hade tråkigt, han ville hem till datorn (det här var före dumbfånernas tid). 

Han ville för övrigt inte heller dricka vin eller öl, inte av moraliska eller religiösa skäl (som jag skulle ha respekterat, ja rent av högaktat), utan för att det smakar "surt" respektive "beskt". Och han ville inte ta den tiden, som det tar att vänja sig. Det skulle vara läskeblask. "Sött och gott, sött och gott." Samma sak med kaffe. När vi var bortbjudna någonstans måste värdinnan gå och hämta saft åt honom, när vi andra drack kaffe, och jag skämdes ihjäl. 
    De övre delarna visar på att ni inte passade ihop men att inte gilla vin eller öl? Jag har druckit många olika viner men får jag välja så väljer jag ofta annat. Så gott är det inte. Öl är vidrigt så det tänker jag inte ens fortsätta försöka, varför skulle en vuxen människa inte få dricka vad denne vill? Samma med kaffe. Inte pga brist på försök utan för att det inte är gott. Kräver aldrig något annat än vatten dock.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ingen tror väl på) skrev 2025-12-30 18:20:07 följande:
    För att hon inte gillade Ramlösa och föredrog att dricka alkoholfritt alternativ som hon gillade= zero? oj
    Läskedryck passar inte till finare mat. Som sagt, min exman var också så där. Jag hade kanske stått och slavat med någon rätt ur franska köket i flera timmar, som jag ville äta tillsammans med ett utvalt, passande vin eller - om man inte ville ha alkohol just då - vatten. För vatten går alltid bra, både kranvatten och mineralvatten, det krockar inte med smakerna i någon mat - vilket söta läskedrycker gör. 

Samt dukat fint med vit duk, kristallglas, silverbestick, rosor i en vas. 

...och så säger han: "har du ingen ketchup?", "har du ingen cola?". Då tappar man lusten att anstränga sig. 
    Anonym (maten) skrev 2025-12-30 15:13:29 följande:
    Är väl inte lat för att jag inte vill stå i timmar och laga barnmat till jul!

Och lika moget som Aniie ville smälla TS på fingrarna för att hen ska laga god och fin nyårsmat. 
    Aniiee skrev 2025-12-30 14:34:05 följande:
    Och vi ska käka tacos och red velvet cake- Orka laga mat på nyår när man redan stått 14 timmar om dan i fyra dagar i köket en vecka tidigare.
    Tror du att all julmat är barnmat? Jösses.

Det var en ärlig kommentar till en överdriven patetisk tråd, inget fingersmällande. Orka bete sig överlägsen när någon är tydligt oseriös vilket gör denne längre stående whatsoever
Svar på tråden Vuxna med barnsliga smaker