• Tänk logiskt

Hur träffade du din partner?

Dejtingapparna sägs göra stor skada och snarare försvåra för människor att träffa en partner än tvärtom. Därom skulle man kunna prata länge, men innan man gör det borde man ta reda på hur många som faktiskt träffat sin partner via en dejtingapp jämfört med andra sätt. Därav denna lilla undersökning/omröstning.

Du som har en partner, hur träffades ni? Välj ett av alternativen. Om du inte har en partner, välj ett av de två sista alternativen. 

För att anses ha partner ska ni vara gifta, sambos, särbos, fästman/fästmö, pojk-/flickvän, eller ha en såpass stabli relation att ni betraktas av er själva och omgivningen som ett par. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur träffade du din partner?
  • Anonym (Särbo)

Nuvarande partner träffade jag för drygt 25 år sedan när vi gick på högskolan. Jag hade pluggat ett par år, gan var nykommen och skulle få nycklarna till sin lägenhet dagen efter. Han frågade om han fick sova över hos mig och jag sa ja... sen dröjde det ett par veckor och sen var vi ihop i drygt 6 månader... fortsatte som typ FWB resten av vårterminen. 

7 månader senare träffade jag personen jag levde med i drygt 20 år och fick två barn med. Vi träffades på Spray Date, en av de första stora dejtingsidorna.

Strax efter separationen återfick jag och nuvarande kontakten på riktigt (har hörts av lite då och då genom åren) då han också nyligen separerat. Från början var det bara tänkt att vi inte skulle ha något seriöst (även om jag sa att även om vi enbart är FWB så är det exklusivitet som gäller då jag inte delar samt inte ville behöva använda kondom) men det har utvecklats helt enkelt. 

• Anonym (Lär känna ordentligt)

Jag läste någonstans att förhållanden via appar ofta blir kortvariga. Kvick attraktion men som snabbt svalnar. 

• Anonym (Han)

Min första seriösa pluggade vi ihop
    Min andra nuvarnade fru via jobbet

Övrig jag haft en relation med
    På gymmet
    På en resa
    På jobbet

Kk
    Via jobbet
    Via nätet
    På krogen

• Anonym (Nanna)

Den första via en klasskamrat, den andra via en chatt.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lär känna ordentligt) skrev 2026-01-13 23:44:18 följande:

Jag läste någonstans att förhållanden via appar ofta blir kortvariga. Kvick attraktion men som snabbt svalnar. 

Kan så vara men jag träffade min särbo på Happy Pancake för drygt 11 år sedan.
    Dock mailade vi så länge innan träff så hon höll på att tröttna på mig, haha.
    Det positiva med det var att vi "kände" varandra rätt bra redan när vi verkligen träffades.
  • Tecum

Väldigt traditionellt, på ett dansställe.
    Appar var icke existerande på den tiden, men om de funnits hade jag nog provat där.

• Anonym (Grabb)

I min tidigare relation (+22 år lång), så träffades vi på krogen, uteställe.
    Innan dess (som ungdom/ung vuxen), på skolan/gymnasiet.

Nu, som särbo, så träffades vi på Tinder, för drygt 2 år sedan. Funkade alldeles ypperligt.

Det har skrivits spaltkilometer om dejting, och ytterligare några kilometer om dejtingappar. 

För mig så är appar enbart en "plattform", där man möjligen kan träffa någon. Precis som man kan se krogen, en bar, ett "dansställe" (finns sådana kvar!?), bussen, biblioteket, gymmet som en "plattform". Dock så bör man kanske beakta att alla som tränar på gym, eller hänger på bibblan, är ju inte nödvändigtvis intresserade av att få propåer om den dejt eller är kontaktsökande... så det kräver ju kanske lite taktkänsla...

• KimLinnefeldt

Min första i kyrkokören.

Min andra genom gemensamma bekanta. Eventuellt kopplade kompisen ihop oss medvetet, eftersom båda råkade vara singlar då. Eventuellt hade jag träffat C många år tidigare, när hon jobbade på en pizzeria och jag var utskickad av jobbet att köpa pizza.

Sen hade min kompis berättat om C och hennes krögare till man, och en gång såg jag henne på ett kulturevenemang där jag uppträdde, och min kompis berättade att C tyckte att jag var fin. Det var flera år innan vi blev ihop. Jag tyckte hon var så sexig, men vi var gifta på varsitt håll då.

Sen fick C och hennes två barn följa med kompisen och mig till mitt landställe en sommar, och det klickade mer och mer, sen middag hos kompisen med C, sen sex, sen bio, sen... och sen... och sen... gick 27 år. Och pågår.

• Anonym (...)

Hon var en av mina bästa vänners flickvän.

• Anonym (R)

Jag valde annat. Så ville dela med mig, jag träffade min blivande man på BC 😇

• Anonym (Anna anakonda)

Vi träffades på ett karaokeställe.
    Jag sjöng. Tungan ute

• Anonym (Jo)

Första partnern träffade jag på krogen och min nuvarande på finlandsfärjan. 

• Anonym (Dejjan)

På ett uteställe genom en gemensam kompis. Det är över tjugo år sen nu.

• molly50

Träffade min nuvarande på Spraydate. Vi har nu varit ett par i 24 år och i sommar gifta i 20.

• Anonym (T)
    Tänk logiskt skrev 2026-01-13 22:58:01 följande:
    Hur träffade du din partner?

Dejtingapparna sägs göra stor skada och snarare försvåra för människor att träffa en partner än tvärtom. Därom skulle man kunna prata länge, men innan man gör det borde man ta reda på hur många som faktiskt träffat sin partner via en dejtingapp jämfört med andra sätt. Därav denna lilla undersökning/omröstning.

Du som har en partner, hur träffades ni? Välj ett av alternativen. Om du inte har en partner, välj ett av de två sista alternativen. 

För att anses ha partner ska ni vara gifta, sambos, särbos, fästman/fästmö, pojk-/flickvän, eller ha en såpass stabli relation att ni betraktas av er själva och omgivningen som ett par. 

Jag fick syn på min partner på Threads. Varken han eller jag var där för att träffa någon men av någon anledning drogs vi till varandra, gillade varandras inlägg mm. Jag tog kontakt med honom via Messenger och sedan dess är vi ett par typ
  • Anonym (Hon som gillar muskler)

På Tinder, efter att trot att han var en fejkprofil. 
    Men efter första dejten så förstod jag att hans enorma muskler på bild, var ännu större i verkligheten.

• Tänk logiskt

Det blev väldigt många alternativ. Tog med allt jag kunde komma på, men ändå var det några jag missade. Någon träffade sin partner på bussen. Det borde ha funnits med, tillsammans med tåg, tunnelbana, spårvagn m.m. En träffade sin på en resa. Det borde också ha varit med. En sak jag glömde var också träff i idrottssammanhang, som att man spelade i samma lag, men lag ingår ju i idrottsklubbar, så det skulle kunna gå in under föreningsliv. Detsamma gäller om man träffas som politiskt aktiva. Och träffas man som publik på ett idrottsevenemang kan det möjligen gå in under kulturevenemang. 

Svar på tråden Hur träffade du din partner?