• Anonym (Rådvill)

Högt blodtryck

Ni som har fått högt blodtryck och medicin för att får ner den hur har ni gjort med maten? 
    Har ni totalt lämnat allt med salt?
    Äter ni bara kokt kött, fågel, fisk och grönsaker?

Enligt vad man läser och får höra ska man inte äta en bit korv, varmkorv, grillad korv, eller som pålägg.

Skulle vara bra att få prata med er som haft problemet med högt blodtryck länge och hur ni lever med detta. Jag själv är rådvill och tänker inte leva med att bara äta kokt och bönor och allt som rekommenderas som inte ens är gott.

• Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Moa)

Har alltid tagit på morgonen. Fick ny medicin en gång och fick torrhosta direkt, klagade och fick en annan. Har aldrig mått dåligt av medicin snarare tvärt om, första gången "svävade jag på moln" men då var ju trycket skyhögt.

• Jhannis
    Anonym (Hb) skrev 2026-01-19 19:14:17 följande:
    Jag har klarat mig ifrån yrsel och huvudvärk och heller inte fått någon annan biverkning heller. Den medicin jag tar funkar för mig. 
    Låter bra, hoppas även jag slipper bivverkningar. Gillar inte ta mediciner över huvud taget. På sin höjd tar jag Alvedon Brus vid värk,
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Moa) skrev 2026-01-19 19:41:16 följande:

Har alltid tagit på morgonen. Fick ny medicin en gång och fick torrhosta direkt, klagade och fick en annan. Har aldrig mått dåligt av medicin snarare tvärt om, första gången "svävade jag på moln" men då var ju trycket skyhögt.

Läser på nätet att det ska vara bra och ta på kvällen, men får se hur jag gör.
    Jag är ingen morgon människa då jag är ofta uppe sent på kvällen, men kanske att jag får ta vid 11.00-12.00.

En fråga är dom svåra att svälja....Kan inte ta med yogurth då jag inte tål det heller.
  • Anonym (?)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 20:53:15 följande:
    Läser på nätet att det ska vara bra och ta på kvällen, men får se hur jag gör.
    Jag är ingen morgon människa då jag är ofta uppe sent på kvällen, men kanske att jag får ta vid 11.00-12.00.

En fråga är dom svåra att svälja....Kan inte ta med yogurth då jag inte tål det heller.
    Din läkare har väl sagt när du ska ta medicinen?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (?) skrev 2026-01-19 21:00:52 följande:
    Nja hon sa ta den samma tid varje dag....kan vara att hon sa på morgonen, men hon vet att jag inte är en morogn människa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 21:13:43 följande:
    Nja hon sa ta den samma tid varje dag....kan vara att hon sa på morgonen, men hon vet att jag inte är en morogn människa.
    Kolla vad hon sa. Det är ju viktigt att du följer behandlingen som är tänkt för just dig.
  • Jhannis
    Anonym (?) skrev 2026-01-19 21:15:38 följande:
    Kolla vad hon sa. Det är ju viktigt att du följer behandlingen som är tänkt för just dig.
    Ska ta ut medicinen i morgon då får jag höra där vad läkaren ordinerat.
  • Anonym (Hb)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 21:13:43 följande:
    Vad är det för medicin du ska ta? Jag har Candesartan och är heller ingen direkt morgonmänniska egentligen men när jag jobbar dag så tar jag ju den tidigare än om jag är ledig eller jobbar kväll då kanske det blir allt mellan  3-6 timmar senare beroende på när jag går upp. Någon gång har jag missat helt att ta men det har inte påverkat blodtrycket.
  • Mentat
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 17:32:00 följande:
    Högt blodtryck

Ni som har fått högt blodtryck och medicin för att får ner den hur har ni gjort med maten? 

Enligt vad man läser och får höra ska man inte äta en bit korv, varmkorv, grillad korv, eller som pålägg.

Skulle vara bra att få prata med er som haft problemet med högt blodtryck länge och hur ni lever med detta. Jag själv är rådvill och tänker inte leva med att bara äta kokt och bönor och allt som rekommenderas som inte ens är gott.

Har inte ändrat något alls vad gäller maten och min läkare har inte sagt något om det heller.
  • Mandel

Jag har ärftligt högt blodtryck och högt kolesterolvärde. Spelar ingen roll vad jag väger eller vad jag äter.
    Och rent krasst så är livskvalité värt mer för mig än kvantitet - leva några år extra, så jag försöker väl endast hålla koll på stress då det påverkar mycket annat i kroppen negativt samt undvika överdriven konsumtion av socker.
    Dricker självklart inte läsk eller energidrycker.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (W)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-19 17:32:00 följande:
    Högt blodtryck

Jag äter medicin för högt blodtryck sedan många år tillbaka. Äter sunt, medelhavskost och håller mig borta från alkohol och sånt.

Självklart kan man äta godsaker som inte är så nyttiga ibland. Men allt handlar om balans.
  • Mentat
    Anonym (?) skrev 2026-01-19 21:00:52 följande:
    Min läkare sa inget om tider men vid en uppföljning nämnde jag att jag tog tabletterna på kvällen varpå hon påpekade att de bör tas på morgonen. På natten, när man sover, sjunker blodtrycket automatiskt var tydligen skälet.

Man behöver inte vara morgonmänniska för att ta tabletter på morgonen, ta dem strax efter att du har klivit upp, när det nu än är.
  • Anonym (L)

Jag är 41 och har haft högt blodtryck sedan efter min graviditet för 14 år sedan. Det blev tyvärr inte bättre och jag fick börja medicinera 2018. Äter Amlopidin och har gjort sedan 2020. Kommer inte ihåg vad jag hade innan men den funkade iaf inte.
    Jag har inga biverkningar av den medicin jag äter nu förutom svullna och trötta ben ibland, men oftast är det också efter en lång dag av mycket stående. Jag tar medicin direkt när jag vaknar. 

Jag har enligt vården antagligen riktigt kassa gener och det beror på detta. Jag har försökt med allt möjligt för att själv få ner trycket men det har inte funkat. Äter ingen speciell kost men försöker äta hälsosamt, det är väl det enda. Äter endast vegetariskt men det är inte pga blodtrycket.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hb) skrev 2026-01-20 06:06:49 följande:
    Vad är det för medicin du ska ta? Jag har Candesartan och är heller ingen direkt morgonmänniska egentligen men när jag jobbar dag så tar jag ju den tidigare än om jag är ledig eller jobbar kväll då kanske det blir allt mellan  3-6 timmar senare beroende på när jag går upp. Någon gång har jag missat helt att ta men det har inte påverkat blodtrycket.
    Jag ta samma som du. Enlig vad man läser så ska man ta den vid samma tidpunkt varje dag, men det kanske inte spelar någon roll om det inte är precis samma tid.

Bra och höra från andra att allt inte är som man läser Glad
  • Anonym (Rådvill)
    Mentat skrev 2026-01-20 06:29:54 följande:
    Har inte ändrat något alls vad gäller maten och min läkare har inte sagt något om det heller.
    Min läkare sa att jag skulle helst koka all mat, minska på saltet, äta massor med ärter och bönor Obestämd gillar dock grönsaker, men inte ärter och bönor.

Kokt fisk, kokt kyckling......Jag som gillar grillad kyckling och stekt fisk.
  • Anonym (Rådvill)
    Mandel skrev 2026-01-20 08:11:24 följande:

Jag har ärftligt högt blodtryck och högt kolesterolvärde. Spelar ingen roll vad jag väger eller vad jag äter.
    Och rent krasst så är livskvalité värt mer för mig än kvantitet - leva några år extra, så jag försöker väl endast hålla koll på stress då det påverkar mycket annat i kroppen negativt samt undvika överdriven konsumtion av socker.
    Dricker självklart inte läsk eller energidrycker.

Håller med dig att livskvalite´ är viktigare än kvantitet.

Jag är stressig av mig trots att jag är pensionär, men är alltid orolig föra allt och inget.

Jag äter nästan inget sött. Ingen fikabröd, glass, godsaker. Tar 2 sockerbitar till kaffet. Dricker lite av sockerfriläsk.

Däremot gillar jag rökt sidfläsk, gravad lax, gravad oxfile´, stekt  korv....ja allt som är rökt och saltigt.
  • Anonym (Rådvill)
    Mentat skrev 2026-01-20 11:10:39 följande:
    Min läkare sa inget om tider men vid en uppföljning nämnde jag att jag tog tabletterna på kvällen varpå hon påpekade att de bör tas på morgonen. På natten, när man sover, sjunker blodtrycket automatiskt var tydligen skälet.

Man behöver inte vara morgonmänniska för att ta tabletter på morgonen, ta dem strax efter att du har klivit upp, när det nu än är.
    Enligt vad man läser på nätet så bör man ta blodtrycks medicin på kvällen, men ok jag har också läst om att blodtrycket sjunker på kvällen och natten.

Nå jag tar när jag vaknar på förmiddagen.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (L) skrev 2026-01-20 12:19:36 följande:

Jag är 41 och har haft högt blodtryck sedan efter min graviditet för 14 år sedan. Det blev tyvärr inte bättre och jag fick börja medicinera 2018. Äter Amlopidin och har gjort sedan 2020. Kommer inte ihåg vad jag hade innan men den funkade iaf inte.
    Jag har inga biverkningar av den medicin jag äter nu förutom svullna och trötta ben ibland, men oftast är det också efter en lång dag av mycket stående. Jag tar medicin direkt när jag vaknar. 

Jag har enligt vården antagligen riktigt kassa gener och det beror på detta. Jag har försökt med allt möjligt för att själv få ner trycket men det har inte funkat. Äter ingen speciell kost men försöker äta hälsosamt, det är väl det enda. Äter endast vegetariskt men det är inte pga blodtrycket.

Jag är snart 70 år så ja med åldern kan det väl komma att man har högt blodtryck. Dock har jag haft länge 160/90, men inget har gjorts förrän nu.

Jag äter griskött, fisk, räkor, ja allt från havet nästan och grillad kyckling en gång i vecka då det är så gott.
Svar på tråden Högt blodtryck