Anonym (lånar tråden) skrev 2026-04-08 00:29:45 följande:
Aaaaah jag fattar det till viss del men ibland har folk olika sorters djur med helt olika behov som ändå funkar och kanske till och med trivs ihop så trodde inte det var självklarhet liksom att det inte går bara för de är olika. Och jag visste inte hur det är med just dessa två! Om det är något sånt som att man vet att det du skriver marsvin och kanin alltid slåss om de kommer ihop så är det ju självklart. Folk som har katter bland hästarna i stallet då vad tycker du om det? Borde ju vara helt fel då för de pratar inte samma språk och ska inte tvingas va tillsammans? Jag tänker det måste väl ändå bero på från fall till fall och inte bara alltid anta det är fel för att de har olika livsstil och behoven??
Det finns ju många exempel på djur av olika arter som bor tillsammans, kanske till och med har glädje av varandra, men där man inte som regel kan säga att det är en god idé. Hästarna och kaninerna har förmodligen inte heller något ut av varandra, men kan samexistera. Sen innebär det ju alltid en skaderisk eftersom hästen är stor och tung och kan trampa på kaninen. Du har rätt i att individer, snarare än art, är viktigare i de fallen tror jag.
Men kanin och häst, eller kanin och marsvin är ju gångbart (säger inte att det är lämpligt!) för att deras behov inte går stick i stäv med varandra. De är herbivorer, livnär sig främst på gräs/hö/grovfoder (beroende på vad för häst det är), kan stå på samma underlag av spån, halm eller vad man nu har, kan trivas i samma temperatur och klimat. Sköldpaddan däremot... Det är ju något helt annat. Reptiler kräver ju ofta en ganska hög temperatur (i alla fall i delar av sin bostad) och en högre luftfuktighet för att må bra. De äter andra saker, vill troligen ha annat bottensubstrat och så vidare. Men framförallt har de helt olika bakterieflora. Tänker främst på salmonella, som ingår i sköldpaddors normala tarmkultur, men som kan göra kaniner allvarligt sjuka. Kaninen kan också sköldpaddan och vice versa (sköldpaddor kan bitas något fruktansvärt och kaninen kan riva en trög liten sköldpadda rätt illa, eller använda den som språngbräda). Sen, även om de teoretiskt säkert hade kunnat leva ihop om man anpassar livsmiljön så båda kan vara nöjda och med vänligt sinnade individer, så är deras sociala språk väldigt olika. Kaniner putsar varandra, ligger nära, leker och skuttar, bildar band till andra individer. Sköldpaddor har helt andra fysiska förutsättningar till att uttrycka sig, och lever i huvudsak solitärt.
Såg nu att du pratade om katt och häst (läste fel eftersom kanin ibland hålls bland hästar). Och det är ju i regel en katt som kan komma och gå som den vill, och hästarna har ju andra hästar att hänga med. Så det blir ju inte ett "påtvingat" sällskap på samma sätt alls. Dessutom kan det nog anses vara ett beprövat koncept att ha en katt som får fånga möss i stallet, utan att varken häst eller katt far illa. Men det är ju inte för att tillgodose varken kattens eller hästarnas sociala behov som man gör det.