• Anonym (Stina)

Tvek

Lever i en bra relation. Min första bra och trygga relation fast jag är över 40. Ofta tycker jag vi har det jättebra, men sen tänker jag ibland att något saknas. Den fysiska attraktionen för mig har inte varit 100%, men den finns ändå där och allt annat har stämt. Sen har jag saknat ett djup i relationen. Min partner är inte så djup som person. Samtidigt är det andra egenskaper som gör att jag tycker han är så bra. Trygg, stabil, driven och väldigt fin i kontakt och uppvaktande. 

Är det vanligt att det är såhär? Att man aldrig känner 100% och att man kanske är dum och byter 80% mot de 20% man saknar? Gräset är inte grönare osv.

• Svar på tråden Tvek
  • Olssdotter
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 16:10:34 följande:
    Ja till allt du skrev.

Gällande djupet så tror jag han känner mycket men kanske inte analyserar och tänker så mycket. De där tidigare passionerna har varit väldigt djupa gällande tankar om livet, det spirituella och känslor generellt liksom.
    Okej

Nu är det något av pseudovetenskap, men personlighetstyper mbti kan vara behjälpliga för att förstå olika psykologiska mönster hos personer. Bland annat kan man tala om personer som använder känslor som sin huvudsakliga funktion för att navigera livet, medan andra främst använder tankar. Människor som har tankar som sin huvudsakliga funktion kan ofta (inte alltid) uppfattas vara mer självständiga.
    Samtidigt har förstås människor som interagerar mer känslomässigt tankar de också, men kan ha svårare att formulera vad de tänker.

Gällande dina tidigare passioner, så kan du ställa dig frågan om osäkerhet är en förutsättning för passion för din del, och om detta i så fall är någonting du vill leva med eller inte. Oavsett om du fortsätter med den här mannen eller ej, så kan det vara vettigt att fortsätta framåt med mer insikt i vad det för din del kan röra sig om. Vi lär oss tidigt i livet "vad kärlek och passion är", men det går att lära om sig.
  • Anonym (avvägningar)

Även om man inte kan få allt får man fundera över vad som är viktigt för en själv i en relation och vad man inte kan kompromissa med, och utifrån det avgöra om relationen är värd att vara kvar i.

• Anonym (Smartast av oss)

TS, jag har levt med en man utan djup i årtionden. Han kan inte diskutera, är inte påläst och allmänt ointressant att prata om saker med. Jag är så vansinnigt trött på att alltid vara den smartaste av oss båda. Att alltid vara den som (behöver) veta allt, kan allt och tänker till. Det skulle vara underbart att inte alltid behöva vara hjärnan bakom hela vårt liv.

Jag vet att jag låter självgod som bara den men jag är så trött på att leva så här med en person som egentligen har kapacitet att tänka själv men inte verkar göra det. 

Vet inte alls om det var det här du menade men nu har jag skrivit det ändå. 

• Anonym (G)
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 06:46:29 följande:
    Tvek

Lever i en bra relation. Min första bra och trygga relation fast jag är över 40. Ofta tycker jag vi har det jättebra, men sen tänker jag ibland att något saknas. Den fysiska attraktionen för mig har inte varit 100%, men den finns ändå där och allt annat har stämt. Sen har jag saknat ett djup i relationen. Min partner är inte så djup som person. Samtidigt är det andra egenskaper som gör att jag tycker han är så bra. Trygg, stabil, driven och väldigt fin i kontakt och uppvaktande. 

Är det vanligt att det är såhär? Att man aldrig känner 100% och att man kanske är dum och byter 80% mot de 20% man saknar? Gräset är inte grönare osv.

Lustigt att du nämner just 20 och 80 %. Det finns ju en livsfilosofi som säger att man ska vara glad om man når 80 % i en relation med andra människor, oavsett vilken typ av relation det rör sig om. 

Om inte de 20 % är något otäckt, nedbrytande och/eller farligt förstås. Då hjälper inga bra 80 % i världen.

Vad många gör är att leta efter djupet på andra ställen än hos partnen, om det saknas hos partnen. Alltså hitta det genom vänner eller genom diskussionsgrupper, religion eller annat. En del bokklubbar blir som vänskapsringar där man diskuterar olika saker t.ex. Svenska kyrkan kan också ha seriösa diskussionsgrupper, utan att man behöver vara religiös. 

Om du inte vill ha sex alls med din partner är det ett problem son måste tas på allvar. Vad stör och kan man göra något åt det?
    Tyckwr du inte ens om honom måste du nog göra slut.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2026-04-28 17:19:52 följande:
    Lustigt att du nämner just 20 och 80 %. Det finns ju en livsfilosofi som säger att man ska vara glad om man når 80 % i en relation med andra människor, oavsett vilken typ av relation det rör sig om. 

Om inte de 20 % är något otäckt, nedbrytande och/eller farligt förstås. Då hjälper inga bra 80 % i världen.

Vad många gör är att leta efter djupet på andra ställen än hos partnen, om det saknas hos partnen. Alltså hitta det genom vänner eller genom diskussionsgrupper, religion eller annat. En del bokklubbar blir som vänskapsringar där man diskuterar olika saker t.ex. Svenska kyrkan kan också ha seriösa diskussionsgrupper, utan att man behöver vara religiös. 

Om du inte vill ha sex alls med din partner är det ett problem son måste tas på allvar. Vad stör och kan man göra något åt det?
    Alltså: Tycker du inte att det är fint att ha sex med honom så behöver du göra slut menar jag. Det klart att du gillar honom på vissa sätt, det skriver du ju. 

Men det är också illa om du inte ser fram emot att komma hem och träffa honom efter jobbet.
  • Fjäril kär
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 16:10:34 följande:
    Ja till allt du skrev.

Gällande djupet så tror jag han känner mycket men kanske inte analyserar och tänker så mycket. De där tidigare passionerna har varit väldigt djupa gällande tankar om livet, det spirituella och känslor generellt liksom.
    Det låter som du haft destruktiva relationer tidigare med olika typer av anknytningsmönster som inte varit bra. Det finns trots allt kanske en orsak till att du bara haft kortare relationer?

Vill du verkligen ha en sån otrygg dans igen ?  
  • Olssdotter
    Fjäril kär skrev 2026-04-28 18:32:21 följande:
    Det låter som du haft destruktiva relationer tidigare med olika typer av anknytningsmönster som inte varit bra. Det finns trots allt kanske en orsak till att du bara haft kortare relationer?

Otrygg ängslig anknytning kan åtgärdas genom olika metoder. KBT, mentalisering och annat. Det går ut på att lära sig reglera känslor på egen hand.

Att en partner inte ger nog med mental stimulans är svårare att åtgärda. Personligen tänder jag enbart på intelligenta män, det är en preferens. Att förväxla passion med rädsla för att bli övergiven är däremot inte en preferens utan ett inlärt beteende.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Smartast av oss) skrev 2026-04-28 16:45:42 följande:

TS, jag har levt med en man utan djup i årtionden. Han kan inte diskutera, är inte påläst och allmänt ointressant att prata om saker med. Jag är så vansinnigt trött på att alltid vara den smartaste av oss båda. Att alltid vara den som (behöver) veta allt, kan allt och tänker till. Det skulle vara underbart att inte alltid behöva vara hjärnan bakom hela vårt liv.

Jag vet att jag låter självgod som bara den men jag är så trött på att leva så här med en person som egentligen har kapacitet att tänka själv men inte verkar göra det. 

Vet inte alls om det var det här du menade men nu har jag skrivit det ändå. 

Han är definitivt smartare än mig. Och han är väldigt handlingskraftig och påhittig så det är inte samma problematik som du har i din relation. Men förstår det måste vara jobbigt. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (G) skrev 2026-04-28 17:19:52 följande:

Ja, vi har det skitbra tillsammans. Vi passar verkligen ihop. Har aldrig träffat en så fin person. Och ja, jag vill ligga med honom men det är inte det där som jag haft förut när ens kroppar skriker efter varandra och får typ abstinens när man är ifrån.
    Kanske känns det stabila och trygga platt i jämförelse med det. Som att har man en gång tagit heroin så känner man inte av en öl? Dålig jämförelse kanske.

Tvekade ofta i början och ganska sällan nu men märker att när jag blir osäker på honom eller något han gör så är det som att jag stänger ner helt känslomässigt och tycket jag varken behöver honom eller tycker om honom. Sen gjorde vi slut några dagar för nått år sen och jag blev helt förstörd.  

• KimLinnefeldt
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 06:46:29 följande:
    Tvek

"Man får inte alltid det man vill ha, men har man tur får man det man behöver", sa en klok person.

Vi ställer väldigt höga krav på vår partner, som ska vara allt för oss - underhållning, hushållare, ekonom, älskare, terapeut, tröstare, perfekt förälder...

Försök att få honom med på att ha lite djupare samtal, att ni stänger av allt ibland och bara pratar. 

Men man får nöja sig med "tillräckligt bra". Det finns nog ingen partner som är perfekt. Jag kan sakna bland annat initiativ och ibland blir det onödigt tjafsigt i diskussioner. Men hennes goda sidor överväger stort.

Det jag saknar hemma försöker jag få från andra håll.
  • Anonym (Stina)
    Fjäril kär skrev 2026-04-28 18:32:21 följande:

Ja det har jag men de har inte varit korta utan har två långa relationer bakom mig(som också var destruktiva). Skillnaden är att jag jobbat mycket på mig själv jämfört med exen och blivit en väldigt stabil person. Men just kärlekslivet har nog alltid och är nog fortfarande lite skevt, trots att jag ändå lever i en stabil relation. Skulle aldrig få för mig att göra något dumt heller som skulle såra honom. Han förtjänar bättre. Det finns heller ingen annan jag tänker på. Bara får såna här hang ups ibland när jag börjar analysera. 
  • Anonym (Stina)
    KimLinnefeldt skrev 2026-04-28 20:34:06 följande:
    "Man får inte alltid det man vill ha, men har man tur får man det man behöver", sa en klok person.

Vi ställer väldigt höga krav på vår partner, som ska vara allt för oss - underhållning, hushållare, ekonom, älskare, terapeut, tröstare, perfekt förälder...

Försök att få honom med på att ha lite djupare samtal, att ni stänger av allt ibland och bara pratar. 

Men man får nöja sig med "tillräckligt bra". Det finns nog ingen partner som är perfekt. Jag kan sakna bland annat initiativ och ibland blir det onödigt tjafsigt i diskussioner. Men hennes goda sidor överväger stort.

Det var fint uttryckt och din text gick in. 
  • Anonym (avvägningar)
    KimLinnefeldt skrev 2026-04-28 20:34:06 följande:

Detta var klokt skrivet. Så länge det inte är några stora saker som skaver få man ta det goda med det onda.
  • Anonym (G)
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 20:32:58 följande:

Ja, vi har det skitbra tillsammans. Vi passar verkligen ihop. Har aldrig träffat en så fin person. Och ja, jag vill ligga med honom men det är inte det där som jag haft förut när ens kroppar skriker efter varandra och får typ abstinens när man är ifrån.
    Kanske känns det stabila och trygga platt i jämförelse med det. Som att har man en gång tagit heroin så känner man inte av en öl? Dålig jämförelse kanske.

Tvekade ofta i början och ganska sällan nu men märker att när jag blir osäker på honom eller något han gör så är det som att jag stänger ner helt känslomässigt och tycket jag varken behöver honom eller tycker om honom. Sen gjorde vi slut några dagar för nått år sen och jag blev helt förstörd.  

Bra liknelse mellan öl och heroin! Heroin mår man ju inte så bra av i längden.

Passion kan bygga på destruktivitet, att man känner igen sitt svarta hål i någon annan, och det blir en enorm dragningskraft i det. 

All passion är inte sådan, en del är mer vanlig stark  förälskelse och brukar då vara i högst 2 år.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2026-04-29 13:31:09 följande:
    Bra liknelse mellan öl och heroin! Heroin mår man ju inte så bra av i längden.

Passion kan bygga på destruktivitet, att man känner igen sitt svarta hål i någon annan, och det blir en enorm dragningskraft i det. 

All passion är inte sådan, en del är mer vanlig stark  förälskelse och brukar då vara i högst 2 år.
    Tillägg: Stark förälskelse går ibland över till vanlig kärlek, som är stillsammare. Men som senare kan blossa upp i små förälskelseperioder under relatonens gång. 

Jag förstår så väl att du är väldigt ledsrn TS, efter 2 år har man byggt en stark anknytning.
  • Anonym (G)

S

Anonym (G) skrev 2026-04-29 13:57:55 följande:
    Tillägg: Stark förälskelse går ibland över till vanlig kärlek, som är stillsammare. Men som senare kan blossa upp i små förälskelseperioder under relatonens gång. 

Jag förstår så väl att du är väldigt ledsrn TS, efter 2 år har man byggt en stark anknytning.
    Funderade på det jag skrev om att vara väldigt ledsen. Det kanske inte är ledsen du är utan villrådig och orolig över om du ska bryta upp eller ej.

Men det stämmer ju att det tar 2 år att skapa en stark känslomässig anknytning. Så det var den som du kände av när ni gjorde slut för några år sedan. Det är ju bara fint att du har gjort det. 
  • Anonym (Charmerande Örjan)

Man kan testa sitt marknadsvärde på Tinder....

Svar på tråden Tvek