• Anonym (Hobbypsykologen)

Sexproblem orsak till separation?

Jag har två vänner som just nu går igenom var sin separation just nu. Jag har blivit deras hobbypsykolog med mycket telefonsamtal. Det är väldigt tydligt att båda mina vänners relationer har under lång tid haft kämpigt med att få ett kontinuerligt sexliv. Detta har de tydligen inte kunnat prata med någon om medan de levde ihop utan det gick så långt som till separation för båda mina vänner. Tråkigt tycker jag! Tror ni att bekymmer i sexlivet är en vanlig orsak till separation eller är det egentligen så att det är andra konflikter som gör att sexlivet blir dåligt. Vad tror ni är vanligast?

• Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?
  • Anonym (Anonym)

Jag gissar att det är en ganska vanlig orsak till separation, även om det ofta är inte den enda orsaken. Många är nog dock inte ärliga inför andra om att sex varit ett problem i förhållandet, utan anger andra anledningar.

• New  Dawn
    Noname00 skrev 2026-05-05 17:10:23 följande:
    Finns inget att lösa om den andre valt att avstå från sex.
    Varför vill man leva med någon, sova med någon, åka på semester med någon, man inte har sex med?
    Det är väl i så fall ett tecken på att man inte tycker sex är viktigt i en relation. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2026-05-05 16:46:33 följande:
    Ja, för vissa kan det vara ett alternativ, men jag tror oftast inte det funkar om lever ihop som familj med barn. Då har man ju gemensam tid och ekonomi, som plötsligt ska gå till någon annan. Sällan tror jag man är öppen med det inför barn och då blir det ju massa lögner.
    Jag tror dessutom oftast att det bara funkar kortsiktigt.  Varför inte leva med, semestra med, äta middagar med någon man har sex med i stället.

Dessutom, båda måste väl ha rätt att ha sex med andra i så fall... 
    Dessutom finns det viss risk för att den som har sex utanför förhållandet blir kär i sin sexpartner, eller tvärtom att sexpartnern blir kär i den som är upptagen, vilket leder till komplikationer.
  • Noname00
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-05 18:09:34 följande:
    Dessutom finns det viss risk för att den som har sex utanför förhållandet blir kär i sin sexpartner, eller tvärtom att sexpartnern blir kär i den som är upptagen, vilket leder till komplikationer.
    Man får välja rätt helt enkelt.
    Någon man bara har sex med.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-05 18:09:34 följande:
    Ja, så är det ju. 
    Noname00 skrev 2026-05-05 18:39:52 följande:
    Håhå... Och det vet man ju alltid så där innan.... 

Fast, varför kämpa mot kärlek? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2026-05-05 17:35:30 följande:
    Varför vill man leva med någon, sova med någon, åka på semester med någon, man inte har sex med?
    Det är väl i så fall ett tecken på att man inte tycker sex är viktigt i en relation. 
    Instämmer, om den utan lust bestämt sig för att sexlivet är över och inte vill diskutera saken eller jobba för en ändring har relationen övergått i ett helt nytt stadium. Om man ändå fortsätter som vanligt tycker ingen av dem att sex är särskilt viktigt. Eller i värsta fall offrar sig för tryggheten och familjen.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2026-05-05 20:17:44 följande:
    Instämmer, om den utan lust bestämt sig för att sexlivet är över och inte vill diskutera saken eller jobba för en ändring har relationen övergått i ett helt nytt stadium. Om man ändå fortsätter som vanligt tycker ingen av dem att sex är särskilt viktigt. Eller i värsta fall offrar sig för tryggheten och familjen.
    Ja, och det gäller även om man bestämmer sig för att ha sex med andra. (som Noname00 föreslår) Man väljer ändå att leva med någon man inte har sex med. Jag tror väldigt sällan det funkar, möjligen en kortare tid som konstgjord andning. De som verkligen är flersamma gör det inte pga bristfälligt sexliv. 
  • Anonym (Anonym)
    Noname00 skrev 2026-05-05 18:39:52 följande:
    Känslor kan uppstå även om det inte var tänkt så från början.
  • KimLinnefeldt

Inte läst allt här i tråden, men tvivlar på att man skiljer sig enbart på grund av sexlivet. Eller snarare: att sexlivet är frikopplat från övriga livet. Jag skulle tro att det gnisslar på andra områden. Bristande tillit, otrohet, slentrian, empatibrist, konflikter kring pengar eller barnuppfostran eller annat. Olösta konflikter. Allt sånt kan påverka sexlusten. 

Jag tror att sexlusten är en känslig blomma som man måste vårda.

Mitt ex och jag hade sex in i det sista, men det är anekdotiskt förstås. Vi skildes för att relationen var slut.

• Anonym (Anonym)
    KimLinnefeldt skrev 2026-05-07 06:22:49 följande:

Inte läst allt här i tråden, men tvivlar på att man skiljer sig enbart på grund av sexlivet. Eller snarare: att sexlivet är frikopplat från övriga livet. Jag skulle tro att det gnisslar på andra områden. Bristande tillit, otrohet, slentrian, empatibrist, konflikter kring pengar eller barnuppfostran eller annat. Olösta konflikter. Allt sånt kan påverka sexlusten. 

Mitt ex och jag hade sex in i det sista, men det är anekdotiskt förstås. Vi skildes för att relationen var slut.

Så kan det vara, men det kan också vara så att dåligt sexliv är en bidragande orsak tillsammans med andra problem i förhållandet.
  • Anonym (Sexy)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-05 17:12:02 följande:

Jag gissar att det är en ganska vanlig orsak till separation, även om det ofta är inte den enda orsaken. Många är nog dock inte ärliga inför andra om att sex varit ett problem i förhållandet, utan anger andra anledningar.

KimLinnefeldt skrev 2026-05-07 06:22:49 följande:

Jo, förhållandet behöver vårdas. Inte bra att ha sex när man egentligen inte vill. 
Svar på tråden Sexproblem orsak till separation?