Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 21:26:39 följande:
Tack så väldigt mycket för ett bra och utförligt svar! Låter som en bra idé att vänta åtminstone ett år . Tycker du att retinal och tretinoin har fungerat bra mot rynkor?
Jag har aldrig blivit rekommenderad retinol eller retinal, utom bara läst mig fram vad som är mest effektivt om man inte vill använda botox.
Det som hjälpt mig mest med hudföryngring är i fallande ordning:
Tretinoin
Vaginalkräm i ansiktet (hjälper dock endast under och efter klimakteriet, därav min fråga tidigare till TS angående klimakteriebesvär).
Retinal
Niacinamid
Retinol
Vitamin E
Vitamin C
Lactic Acid
Undantaget då olika fukttillförande eller fuktbevarande saker som krämer och oljor, och givetvis solskydd och att dricka vatten+ äta bra.
Jag såg skillnad efter användning av både retinol och senare retinal, men ingenting emot tretinoin. Vitamin E i kombination med retinoider är toppen, de hjälper varandra i huden.
Mot just rynkor är det beroende på rynkornas art. Rynkor som uppstått pga minskade fettlager och benförlust påverkas inte, men retinoider ökar mängden kollagen och gör huden tjockare. Funkar därför på rynkor som beror på hudförtunning.
Mest skillnad tycker jag syns i elasticitet, jämn hudton och glow.
Förändringar pga fettförlust och benförlust kräver kniven. Jag har gjort ögonlocksplastik uppe och nere. Blir troligen ett Macs lyft och fettransplantation om ett par år. Dock gör kirurgi ingenting för hudkvaliteten, så det ena ersätter inte det andra.