• Anonym (Retinol)

Rynkor av retinol

Hej!

Jag behöver din hjälp.

Jag har sedan februari använt retinol serum 1% 2 ggr i veckan. Nu senaste två veckorna har jag gått upp till 3ggr i veckan. 

Jag har inga problem med fnasig röd hud eller kraftig irritation, men jag blir inte av med retinolrynkorna. 

Under mina ögon och runt munnen har jag fått retinolrynkor. Hur blir jag av med dessa utan att sluta använda retinol.

Just nu använder jag Nivea fuktkräm.

Du med erfarenhet, kom med tips.

Tack!

• Svar på tråden Rynkor av retinol
  • Olssdotter

Kom på ett annat budgettiips:

För att återfukta huden under dagen kan du ha med dig en sprayflaska med vatten. Ska vara en som sprayar tunt då, så att du inte blir direkt blöt och råkar skölja bort solskyddet...
    Jag brukar ha i några droppar av ren glycerin också, finns på apoteket, men du skulle kunna testa att ha i lite miniderm och skaka om. Har aldrig gjort så själv, men borde funka.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Retinol) skrev 2026-05-06 14:36:10 följande:

Det är alltså temporära rynkor för att huden blir kraftigt uttorkad av serumet. 

Du som vet av erfarenhet hur man blir av med dessa, snälla svara hur du har gått tillväga. 

Jag är kemiutbildad och håller inte på med sån skit för jag har känslig hud som är jättefin bara jag låter den sköta sig själv utan alla dessa krämer som i sig själva innehåller uttorkande ämnen och konserveringsmedel som inte alls är nyttiga. 

På vintern smörjer jag med solrosolja från skafferiet över natten, och ibland med en mjukgörande apotekskräm eftersom jag har svår matallergi och ibland får i mig spår, som gör huden torrare. Men hudens mående kommer inifrån och det viktigaste för att inte bli rynkig är

1. inte sola
    2. inte röka
    3. drick vatten
    4. undvik stress, ät vettigt och sov vettigt
    5. utred ev. eksem genom uteslutningsmetoden, hitta det du inte kan äta så du kan sluta med kortison

Finns ingen hudläkare som skulle sätta dessa antirynk-krämer som kvinnor luras att köpa på den listan. Om din hud redan är torr och irriterad, sluta då irritera den och låt den vila innan du får ett eksemanfall!
  • Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-07 18:30:19 följande:
    Ingen orsak! 
    Jag tycker att det låter som en bra plan, så länge din rengöringskräm inte är uttorkande och du trivs med den.

Retinoider ska inte läggas närmast munnen, också mungipor och näsvingar är känsliga så undvik alltid det området vad gäller starkare saker som retinoider, vitamin C och starkare syror.

Vad gäller hur ofta du lägger retinol, så utgå ifrån vad som fungerar nu (du har ju nu inga problem med rodnad) och fortsätt så i minst 12 veckor innan du sakta ökar. Öka med 1 kväll/ vecka och om huden inte reagerar negativt ökar du igen efter ytterligare 12 veckor osv. Vilken dos av retinoider man tål är individuellt, men målet är att så småningom nå den högsta nivå huden tolererar och sedan fortsätta på den nivån.
    Jag använder tretinoin, vilken är den starkaste sorten och finns på recept. Det tog mig 15 år av retinoider att nå hit där jag använder tretinoin 5 dagar/ vecka. Alla tål inte tretinoin. Det finns även retinal, som tränger ned djupare än retinol och ger starkare effekt. Retinal ger ofta samtidigt mindre rodnad än retinol, men kan ge större besvär om man väl får några. 
    Se det som att du befinner dig i början av din retinoidresa, det är inte bråttom med detta utan det viktigaste är att inte få negativa reaktioner. 

Vet inte om du tänkte beställa La Roche- Posay Cicaplast Baume B5, kanske är den du avser att ha som nattfuktkräm, men jag rekommenderar den verkligen då du behöver någonting för hudbarriären och ciamider är då bra.

Uppdatera gärna tråden sen och berätta hur det går, eller om du vill ha tips om dosökning sen eller så! :)

Kan man få tretinoin på recept för att motverka rynkor ( är inte det svårt?)måste man inte ha acne? 

För mig är nästa steg tretinoin, jag har advanced retinal 0,2 just nu.

• Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 08:31:19 följande:

Kan man få tretinoin på recept för att motverka rynkor ( är inte det svårt?)måste man inte ha acne? 

För mig är nästa steg tretinoin, jag har advanced retinal 0,2 just nu.

Ja, men du lär inte få det på vårdcentralen.

Jag går hos Västermalms privatklinik i Västerås, hos en behandlare som är läkare.

Vet dock inte om någon skulle skriva ut tretinoin till någon i fertil ålder då vitamin A påverkar foster tidigt i graviditeten, men annars finns vissa som gör det.

För 2 år sedan fick jag inte utskrivet på förfrågan, men för något år sedan fick jag.
  • Olssdotter
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2026-05-08 08:07:16 följande:
    Jag är kemiutbildad och håller inte på med sån skit för jag har känslig hud som är jättefin bara jag låter den sköta sig själv utan alla dessa krämer som i sig själva innehåller uttorkande ämnen och konserveringsmedel som inte alls är nyttiga. 

På vintern smörjer jag med solrosolja från skafferiet över natten, och ibland med en mjukgörande apotekskräm eftersom jag har svår matallergi och ibland får i mig spår, som gör huden torrare. Men hudens mående kommer inifrån och det viktigaste för att inte bli rynkig är

1. inte sola
    2. inte röka
    3. drick vatten
    4. undvik stress, ät vettigt och sov vettigt
    5. utred ev. eksem genom uteslutningsmetoden, hitta det du inte kan äta så du kan sluta med kortison

Finns ingen hudläkare som skulle sätta dessa antirynk-krämer som kvinnor luras att köpa på den listan. Om din hud redan är torr och irriterad, sluta då irritera den och låt den vila innan du får ett eksemanfall!
    Tvärtom jobbar flera dermatologer inom estetisk hudvård och rekommenderar många olika ingredienser. Vet inte vad du menar med "luras att köpa", men retinoiders inverkan på hudföryngring är väldokumenterad.
  • Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-08 09:38:53 följande:
    Ja, men du lär inte få det på vårdcentralen.

Jag går hos Västermalms privatklinik i Västerås, hos en behandlare som är läkare.

Vet dock inte om någon skulle skriva ut tretinoin till någon i fertil ålder då vitamin A påverkar foster tidigt i graviditeten, men annars finns vissa som gör det.

För 2 år sedan fick jag inte utskrivet på förfrågan, men för något år sedan fick jag.

Åh, tack för informationen. 

Jag är inte längre fertil så för mig är det ett ickeproblem, men kan tänka mig att det gäller att få en bra läkare privat. Trodde man behövde ha svår acne för att ens få en möjlighet att få det utskrivet.

Antar att jag bör använda retinal ett bra tag innan jag ens försöker mig på något annat? Är bara inne på min andra månad men jag känner ingen skillnad på det jämfört mot någon annan kräm. Det enda jag känner av något är  C- vitaminen på 23 % som kan svida lite lätt ibland.

• Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 10:44:33 följande:

Jag är inte längre fertil så för mig är det ett ickeproblem, men kan tänka mig att det gäller att få en bra läkare privat. Trodde man behövde ha svår acne för att ens få en möjlighet att få det utskrivet.

Antar att jag bör använda retinal ett bra tag innan jag ens försöker mig på något annat? Är bara inne på min andra månad men jag känner ingen skillnad på det jämfört mot någon annan kräm. Det enda jag känner av något är  C- vitaminen på 23 % som kan svida lite lätt ibland.

Jag skulle säga retinal i något år till och sedan vänja in tretinoin försiktigt. Tretinoin är mycket, med betoning på mycket, starkare än allt annat. Jag kör nu 5 dagar/ vecka efter 1 år, började med var 5:e dag och då på helt torr hud och tvättade av efter 4 timmar. Då är jag som sagt användare av retinoider och andra syror sedan länge.

Samtidigt:
    Det kan ta tid att få tag på tretinoin. Den tub jag har fått utskriven är ganska stor och bör räcka ett par år, och antar att den har längre hållbarhet sålänge den är oöppnad... Skulle om jag var du börja försöka få tag i det redan nu.

Retinal kan för många ge mindre reaktioner på ytan än retinol, för retinal tränger ned mycket djupare (och är därför starkare). Tretinoin tränger ned lika djupt tror jag, inte djupare, (kan minnas fel dock) men är betydligt starkare. Med det vill jag säga att 1 års användning av retinal utan reaktioner bör visa att man kan prova tretinoin, men fråga läkaren vad han/ hon tycker! Vet att min frågade hur van jag var vid syror, tror att de drar sig för att skriva ut pga risker för överanvändning när man inte vet hur syror bör hanteras. Men det märks ju när du pratar med denne om du kommer att vara försiktig eller ej.

Eftersom att du nu också vänjer in vitamin C (och fortfarande vänjer in retinal) så blir det nog jättebra att börja med tretinoin efter 1 år. 
  • Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 10:44:33 följande:

Du kan ju boka tid för konsultation hos den jag går hos. Nadia heter hon. Så kan ni diskutera saken och/ eller annat. Vet inte om man kan boka konsultation endast för tretinoin dock, jag är kund där sedan flera år och har gjort andra behandlingar innan... Men du kan ju alltid fråga henne =)
  • Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-08 12:24:11 följande:
    Jag skulle säga retinal i något år till och sedan vänja in tretinoin försiktigt. Tretinoin är mycket, med betoning på mycket, starkare än allt annat. Jag kör nu 5 dagar/ vecka efter 1 år, började med var 5:e dag och då på helt torr hud och tvättade av efter 4 timmar. Då är jag som sagt användare av retinoider och andra syror sedan länge.

Samtidigt:
    Det kan ta tid att få tag på tretinoin. Den tub jag har fått utskriven är ganska stor och bör räcka ett par år, och antar att den har längre hållbarhet sålänge den är oöppnad... Skulle om jag var du börja försöka få tag i det redan nu.

Retinal kan för många ge mindre reaktioner på ytan än retinol, för retinal tränger ned mycket djupare (och är därför starkare). Tretinoin tränger ned lika djupt tror jag, inte djupare, (kan minnas fel dock) men är betydligt starkare. Med det vill jag säga att 1 års användning av retinal utan reaktioner bör visa att man kan prova tretinoin, men fråga läkaren vad han/ hon tycker! Vet att min frågade hur van jag var vid syror, tror att de drar sig för att skriva ut pga risker för överanvändning när man inte vet hur syror bör hanteras. Men det märks ju när du pratar med denne om du kommer att vara försiktig eller ej.

Eftersom att du nu också vänjer in vitamin C (och fortfarande vänjer in retinal) så blir det nog jättebra att börja med tretinoin efter 1 år. 

Tack så väldigt mycket för ett bra och utförligt svar! Låter som en bra idé att vänta åtminstone ett år . Tycker du att retinal och tretinoin har fungerat bra mot rynkor? 

Jag har aldrig blivit rekommenderad retinol eller retinal, utom bara läst mig fram vad som är mest effektivt om man inte vill använda botox. 

• Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-08 12:28:12 följande:
    Du kan ju boka tid för konsultation hos den jag går hos. Nadia heter hon. Så kan ni diskutera saken och/ eller annat. Vet inte om man kan boka konsultation endast för tretinoin dock, jag är kund där sedan flera år och har gjort andra behandlingar innan... Men du kan ju alltid fråga henne =)
    Jag bor för tillfället utomlands, men är på väg hem till Sverige igen till hösten. Får kolla upp det när jag är tillbaka, för det låter som du hittat ett väldigt bra ställe. 😊
  • Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 21:26:39 följande:

Tack så väldigt mycket för ett bra och utförligt svar! Låter som en bra idé att vänta åtminstone ett år . Tycker du att retinal och tretinoin har fungerat bra mot rynkor? 

Jag har aldrig blivit rekommenderad retinol eller retinal, utom bara läst mig fram vad som är mest effektivt om man inte vill använda botox. 

Det som hjälpt mig mest med hudföryngring är i fallande ordning:

Tretinoin 
    Vaginalkräm i ansiktet (hjälper dock endast under och efter klimakteriet, därav min fråga tidigare till TS angående klimakteriebesvär).
    Retinal
    Niacinamid 
    Retinol
    Vitamin E
    Vitamin C
    Lactic Acid

Undantaget då olika fukttillförande eller fuktbevarande saker som krämer och oljor, och givetvis solskydd och att dricka vatten+ äta bra.

Jag såg skillnad efter användning av både retinol och senare retinal, men ingenting emot tretinoin. Vitamin E i kombination med retinoider är toppen, de hjälper varandra i huden.

Mot just rynkor är det beroende på rynkornas art. Rynkor som uppstått pga minskade fettlager och benförlust påverkas inte, men retinoider ökar mängden kollagen och gör huden tjockare. Funkar därför på rynkor som beror på hudförtunning.

Mest skillnad tycker jag syns i elasticitet, jämn hudton och glow.

Förändringar pga fettförlust och benförlust kräver kniven. Jag har gjort ögonlocksplastik uppe och nere. Blir troligen ett Macs lyft och fettransplantation om ett par år. Dock gör kirurgi ingenting för hudkvaliteten, så det ena ersätter inte det andra.
  • Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-08 21:32:54 följande:
    Jag bor för tillfället utomlands, men är på väg hem till Sverige igen till hösten. Får kolla upp det när jag är tillbaka, för det låter som du hittat ett väldigt bra ställe. 😊
    Det går inte lättare att få utskrivet där du bor? Tänker att du annars kan passa på. 😊
  • Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-08 21:46:37 följande:
    Det går inte lättare att få utskrivet där du bor? Tänker att du annars kan passa på. 😊

Kan kanske vara värt att prova få det utskrivet här, men jag misstänker att det kan vara svårare. En del saker som är receptfritt i Sverige måste man ha recept för här som t.ex järntabletter och ketokonazol. 

Vad tror du om rynkor i pannan eller runt ögonen ? Kan de bli mindre framträdande med retinal/tretinoin? Hur som helst låter det mycket positivt med mer glow och elasticitet, det ser jag fram emot.

Vad intressant att du nämnde vaginalkräm för det har jag också funderat på. Det kan inte vara så svårt att få recept på? Är det också kollagenbildande med östrogenkräm?

• Corrie

Jag använder retinol varannan kväll, 1,0. Jag började med låg styrka o gick gradvis uppåt. Har aldrig märkt någon hudirritation så jag har nog haft tur där. Men det jag bara vill påpeka, om du inte är medveten om det, är att det är mycket viktigt är att man använder solskydd i ansiktet! spf 30 på vintern och 50 på sommaren. Huden blir tydligen känslig för sol och gör man inte detta så kan man dra på sig solskador.

• Olssdotter
    Anonym (Wilmis) skrev 2026-05-09 00:39:58 följande:

Kan kanske vara värt att prova få det utskrivet här, men jag misstänker att det kan vara svårare. En del saker som är receptfritt i Sverige måste man ha recept för här som t.ex järntabletter och ketokonazol. 

Vad tror du om rynkor i pannan eller runt ögonen ? Kan de bli mindre framträdande med retinal/tretinoin? Hur som helst låter det mycket positivt med mer glow och elasticitet, det ser jag fram emot.

Vad intressant att du nämnde vaginalkräm för det har jag också funderat på. Det kan inte vara så svårt att få recept på? Är det också kollagenbildande med östrogenkräm?

Ja, jag tycker att mina rynkor i pannan blivit mindre.

Tar botox runt ögonen och i bekymmersrynkan, och har som sagt gjort övre och undre ögonlocksplastik, så svårare att bedöma vad retinoider gjort där.. Men har inget kvar av kråksparkarna iaf.

Vaginalkräm finns receptfritt på apoteket. Jag använder ovesterin vaginalkräm, men skulle tro att vilken som helst med estriol funkar lika bra.

• Anonym (Wilmis)
    Olssdotter skrev 2026-05-09 10:25:59 följande:
    Ja, jag tycker att mina rynkor i pannan blivit mindre.

Tar botox runt ögonen och i bekymmersrynkan, och har som sagt gjort övre och undre ögonlocksplastik, så svårare att bedöma vad retinoider gjort där.. Men har inget kvar av kråksparkarna iaf.

Vaginalkräm finns receptfritt på apoteket. Jag använder ovesterin vaginalkräm, men skulle tro att vilken som helst med estriol funkar lika bra.
    Tack för att du orkat besvara alla frågor. Så mycket bra information att ta till sig! {#emotions_dlg.flower}

efterspom jag bara är inne på andra månaden med retinal antar jag att jag får vänta ett tag till för att se något resultat.

Vad härligt att åtminstone något är receptfritt!  Jag tror inte att så är fallet här, men ska ta en titt på apoteket. Annars får jag vänta tills jag är tillbaka i Sverige. Glad
Svar på tråden Rynkor av retinol