• ArnaMy

Ovanliga efternamn?

Finns det några här med ovanliga efternamn?

När min sambo och jag pratar lite löst om giftemål kommer så klart efternamns frågan upp. Hans efternamn fick han då hans mamma gifte om sig, men de är skiljda nu, så han har ingen större koppling till namnet. Det roliga är att hans barndomsman är Rääf! Skulle jag presentera mig som Angelica Rääf skulle jag skratta var eviga gång tror jag.

Är ni nöjda med era efternamn?

• Svar på tråden Ovanliga efternamn?
  • Genic

Jag heter Lannefors i efternamn, vilket jag delar med bara 48 personer.

• Fluffmeow

Jag är okej med mitt efternamn, jag heter Frankén i efternamn. Men jag tycker att Rääf är ett jättecoolt efternamn.

• Tillybirath

Min man och jag har båda ovanliga efternamn som ingen av oss ville ge upp. Vi heter därför olika namn. När vi väntade barn gjorde vi en deal: flicka mitt efternamn, pojke hans efternamn. Ville inte ha dubbelnamn på barnen. Lite tråkigt kanske att inte heta samma men vi är lika mycket gifta ändå.

• Bellsss

Både jag och sambon har ovanliga efternamn :) älskar mitt men även hans är väldigt fint. Skulle vi gifta oss kommer jag ha dubbla efternamn då jag vill behålla mitt också.

• Vet hur det känns

Jag och min familj heter Rockström i efternamn(jag är ingift).. det är inte så vanligt alls och tror det bara är några 100 som heter samma om inte mindre. Älskar mitt efternamn!

• BandAnna

Jag har idag efternamn efter min mamma som är ganska jättevanligt och ett efter min far som är tyskt och därför lite mindre vanligt.  
    När jag och sambon gifter oss kommer jag dock få ett efternamn som bärs av runt 50 personer i hela sverige och totalt 70 personer i världen. Är lite obekväm med det men samtidigt vänjer jag mig nog. 

• Svedenborg
    Diorlover skrev 2006-04-13 20:45:12 följande:

heter själv Alakangas... en lärare fick för sig att jag kom från afrika.. jag bara jag e ju fan vit som ett lakan... snacka om han skämdes..men det är finskt.. hmm vet inte om jag gillar det eller inte..

ovanligt namn, var någonstans kommer det ifrån? känner du till historiken ...Glad
  • modsey

Jag har ett efternamn som bara 70 personer i Sverige bär ( finns nog 5 utomlands) . Vi är från samma släkt alla 70 med de ogifta. Tycker det är kul att ha ett så ovanligt efternamn!

• modsey
    modsey skrev 2019-03-09 08:26:39 följande:

Jag har ett efternamn som bara 70 personer i Sverige bär ( finns nog 5 utomlands) . Vi är från samma släkt alla 70 med de ogifta. Tycker det är kul att ha ett så ovanligt efternamn!

Ogifta.....ingifta:)
  • trollhona

Har dubbelnamn, mitt namn som ogift finns det bara 30 av. Min makes namn var han den enda med. (efter att hans mamma gift om sig och fått nytt efternamn) Nu när vi är gifta är det bara vi och våra barn som har det namnet.

• EmberEyes

Finns tre personer i Sverige med mitt namn; min mamma, min syster och jag.
    Det låter som ett helt vanligt efternamn av typen Björkgren, men är taget (av farfar och farmor). Jag är supernöjd med efternamnet, det låter helt normalt men är helt unikt då det bara är min familj som har det.

• Xenia

Det är väl inget fel på efternamnet Rääf? 

Jag har ett efternamn som färre än 200 personer har i Sverige. Min man har ett efternamn som ca 100 personer har. Vårt barn har fått hans namn som efternamn och mitt som mellannamn.  På engelska/utomlands fungerar hans efternamn bättre.

Men det blir i praktiken som ett dubbelt efternamn typ Johnson-Björk.

• Xenia

Jag är nöjd med mitt efternamn. Men egentligen tycker jag min mors flicknamn är ännu finare och ser ovanligare ut. (Fast det är något vanligare men ovanligt ändå, färre än 400 personer i Sverige.)

Svar på tråden Ovanliga efternamn?