• Drömmerdrömmar

    Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...

    Jag vet att det är olika vart man har ont osv beroende på VAR endon sitter.. jag ska (snart) kolla upp vad det är för fel på mig men jag misstänker endo (jag har försökt bli gravid i 13 månader ca), har krampont i magtarmarna varje dag (oerhört ont vid mens) ibland gör det skitont i livmoder/äggstock... mår illa ofta, får jätte ofta metallsmak/järnsmak alltså blodsmak i munnen...

    Ni som har endo:
    fråga 1: får ni metallsmaken i munnen?
    fråga 2: Var har ni ont? kan man ha ont i hela magen om man har endo?

    Hoppas någon kan ge mig lite glädje och berätta om er som det gått bra för med barn osv..

    Jag misstänker ju att jag har endometrios (NÅGOT fel är det ju eftersom jag har ont)
    men vissa som har endo har ju inte några problem alls att bli gravida.. det beror nog på var cystorna sitter..
    men det kaske är så enkelt bara att jag behöver spola äggledarna för att få fri passage, eller att jag inte har någon ägglossning.. (har inget älsekret)... jag hoppas att det är något sånt enkelt, för sånt kan man ju oftast lösa =)

  • Svar på tråden Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...
  • Per Aspera

    Fråga 1: Nej aldrig.

    Fråga 2: Under mensen har jag ont i hela buken. Inte i "matmagen" men allt nedanför den. Det känns som om alla inre organ har blivit dubbelt så stora och är dessutom väldigt ömma. Ibland får jag även knivskarpa smärtor som om någon kör in en kniv i inälvorna. Att ha åtsittande kläder eller jeans är bara att glömma. Jag äter Orudis för magsmärtorna, dom fungerar inte till 100% procent, jag har fortfarande ont men så att jag kan stå ut. Utan Orudis skulle det inte gå.

    Så vad det gäller magsmärtorna, som också "bara" sitter i i fyra-fem dagar, kan jag stå ut. Vad som är värre är att jag får molvärk i ryggen. Den börjar tre-fyra dagar före mensen, håller i hela mensen och sen dessutom minst en vecka till. Och den håller på att göra mig alldeles galen. I styrka är den egentligen inte så farlig men det är det att den aldrig försvinner! Det spelar ingen roll om jag sitter, står eller går, inga värktabletter eller vetevärmare hjälper och jag har svårt att sova på nätterna för ryggvärken. Än så länge så har jag ett par bra veckor när ryggvärken har försvunnit och innan nästa mens men jag förstår inte hur stackars reumatiker och andra med kronisk värk orkar leva vidare. Jag håller på att bli knäckt.

    Min man och jag har börjat prata barn men jag vet inte om jag törs sluta med p-pillren. Om jag har så här ont *med* p-piller, hur kommer det då att bli utan?? Förra gången jag slutade med p-piller fick jag en cysta och blev tvungen att opereras och det var då dom konstaterade endometrios. Började då med p-piller igen men sen dess har allting bara eskalerat, jag hade *aldrig* såna här menssmärtor innan operationen.

    Kramar till er andra med denna sk*tsjukdom!!!

  • less

    Per Aspera: Jag känner igen mig totalt idag om alla smärtor, det där med ryggen, jag har även ena axeln som strålar ut i armen.. Så ofattbart jobbigt!!!

    Tycker också att mina smärtor har förvärrats efter att jag opererade mig, undrar vad det beror på??

  • Per Aspera

    Man önskar ju ingen annan den här sjukdomen men det är också skönt att höra att man inte är ensam. Samtidigt som det är jobbigt att ingen annan heller har hittat det där mirakelreceptet som gör en smärtfri.

    Intressant att du också tyckte att det blev värre efter operationen! Jag har funderat mycket på det där, om det är inbillning eller inte. Synd att man inte kan göra den ogjord...

    Såg lite längre upp att du också har mycket huvudvärk, det har jag med! Har tänkt att det beror på hormonsvängningar i samband med mensen men jag vet inte.

    Jag har alltid ont i huvudet, ryggen och magen vid mens men det varierar vilket som är jobbigast just för stunden. Vilket gör att jag känner mig som en idiot när min man frågar hur det är med huvudet (där jag hade ont nyss) och jag måste säga att huvudet är okej men jag har så j-a ont i ryggen. Och när han sen frågar hur det är med ryggen och då har jag så ont i magen att jag inte kan tänka på ryggen. Ja, jämrans, det är ond OND sjukdom.

  • less

    Per Aspera!
    Förstår precis hur du menar!! Det vandrar liksom. Det tog mig väldigt lång tid att förstå att allt hängde ihop med endon.

  • Aquagreen

    Jag har knivskarpa smärtor i magen lixom "attacker" ibland gör de frunkansvärt ont bak mot rumpan de lixom känns som man ska gå sönder... någon som har liknande smärta där bak?

  • less

    Jag har det, liksom inne i där bak... Har börjat få det de två senaste månaderna, och jag kan minnas att jag även hade det för flera år sedan en period.

  • Aquagreen

    Det är så obehagligt såna fruktansvärda smärtor, går inte att röra på sig el sitta.. Bara ligger ner o skriker

Svar på tråden Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...