• lisa f

    Barn som är sydamerikansk/svensk

    Hej
    min dotters pappa är från sydamerika och jag är från sverige
    undrar bara om det finns fler härinne som har barn med någon från sydamerika..
    skulle vara kul att prata med er isåfall
    kram lisa

  • Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk
  • lisa f

    miani
    hej hej
    ok hur var det att bo i usa då?
    det måste väl vara mycket annorlunda än sverige?
    ha det bra
    kram lisa

  • lisa f

    giusti
    hej hej
    ok har du också bott i urugay?
    hur gammal är din dotter då?
    var bor ni nu?
    ha det bra
    kram lisa

  • Salsan

    Min man kommer från Chile fast han har bott i Sverige sedan 1988. Jag har aldrig varit i Chile men så småningom när vår dotter och ev. syskon blivit lite större ska vi åka dit. Jag är jättenyfiken på att se var han kommer ifrån.

  • Miani

    Hej Lisa F! :)
    Mycket var annorlunda i USA, men mycket var också likt. På ytan likt, kanske jag ska säga. Det jag tyckte var annorlunda var folks beteende, lägre standard på hus o s v där än här och så det totalt uppfuckade sjukförsäkringssystemet... :( Det var främst därför vi bestämde oss för att bo i Sverige istället - här måste man inte ha värsta superförsäkringen för att skaffa barn och här finns föräldrapenning! ;) Här trivs vi båda två så här stannar vi!
    Firar ni Día de los Muertos eller liknande nu snart - gör man det i Colombia, förresten? Det är mest jag som jobbar på att vår dotter ska få lära känna sin bakgrund, min man är inte så intresserad... Vi gör så att vi äter en god middag och har foton på min pappa och morfar (som är i himlen båda två ;)) på bordet och håller ett litet tal till dem och så. Lite försvenskat får det bli, det skulle nog inte vara så uppskattat med party på gravarna här... ;)

  • giusti

    lisa f.
    Min man kom till sverige när han bara var 3 år så vi har alltid bott här. Vi har ju varit och hälsat på hans familj några gånger och så men tyvär så blir det inte så ofta eftersom det ju är en bit att åka.

  • place

    Hej på er!!
    När jag läste tråden så tyckte jag att det var kul. Det kanske inte är samma sak men jag är från chile och har bott i sverige sedan jag var 1 år, kan kanske inte kalla mig för svensk men ibland så känns det så. Är gift med en chilensk kille och vi försöker ju få ihopp det här med språket så de får spanskan och svenskan. Man kan ju inte förlora språken, det som är så värdefullt.
    Jag skrev, för jag tyckte det var så kul. Det finns ju många svenskor som är sambo/gifta med sydamerikaner och det tycker jag är helt underbart. Fina barn får ni...

  • misschili

    Hej! Jag har barn med en kille från Chile . Två pojkar på 3 år och snart 10 månader. Min sambo kom till Sverige när han var 3, och har varit där 2 ggr sen dess. Vi ska åka dit i januari, det blir första gången för mig och barnen och det ska bli sååå spännande . Min sambo försöker prata så mycket spanska som möjligt med barnen, jag tycker det är jätteviktigt att dom får lära sig.

  • lottizm

    va kul att det finns så många som har barn med samma perfekta blandning och jättekul att så många pratar spanska med barnen, tycker också det är jätteviktigt, även fast mamma/pappa har bott länge i Sverige.

    våran son är bara 5v än så länge men jag pratar bara spanska med honom hemma. förhoppningsvis flyttar vi till Spanien nästa år så då får han lära sig spanska ordentligt där.

    längtar nästan till sonen börjar prata, det är sååå gulligt med små barn som pratar spanska!!

Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk