• lisa f

    Barn som är sydamerikansk/svensk

    Hej
    min dotters pappa är från sydamerika och jag är från sverige
    undrar bara om det finns fler härinne som har barn med någon från sydamerika..
    skulle vara kul att prata med er isåfall
    kram lisa

  • Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk
  • mrsjling

    Hej!


    Jag kommer från uruguay, men är uppvuxen i Sverige. Min man är svensk. Har en 5 månaders son. Jag pratar spanska med honom och min man svenska.
  • AMH

    Min sambo är från Peru och jag är svensk Min sambo pratar bara spanska med vår son som är 21 månader.

    Ni som har lite äldre barn som är 2 språkiga när började dom prata så man verkligen kunde förstå vad dom sa?
    Min son har jättebra ordförståelse men pratar nästa ingenting nämnligen.

  • misschili

    Min 3-åring förstår allt, men pratar nästan aldrig tyvärr. Han kan säga nåt ord hit eller dit, och svär gör han gärna på spanska . Men han pratar inte meningar. Förhoppningsvis kommer han in i det mer när vi kommer till Chile och han leker med andra barn där. Det ska bli spännande att se, för det är jättekul när han väl säger nåt på spanska tycker jag !

  • giusti

    Jag har tjatat på min man att han måste börja prata spanska med vår dotter men han säger att det känns så onaturligt för honom. Det känns viktigt att hon får höra spanskan från början så att den blir naturlig för henne att använda. Det är ju faktiskt en jätteviktig del av den hon är.

  • Salsan

    Min man vill heller inte prata spanska tyvärr. Jag tjatar på honom att han måste börja nu när Isabelle verkligen suger åt sig alla ord. Han tror det blir lättare sen när hon blir äldre och han kan förklara istället med det håller jag inte med om så jag tjatar.

  • lisa f

    hej miani
    vi firar inte dia de los Muertos men jag tror att dom säkert har nåt liknade i Colombia..
    jag o min familj åker ioförsej ut till farfars o farbrors gravar
    men vi lägger ju bara en krans..
    hihi nej det skulle nog inte vara så populärt att ha en fest vid gravarna..
    jag tycker det är viktigt att min dotter får både av det svenska och det colombianska..
    brukar ni laga mest svensk mat eller blir det annat också?
    jag försöker laga lite colombians mat med..
    fast den blir ju inte så bra som min svärmors hihi
    hoppas ni får en bra dag
    kram

  • misschili

    Salsan: Jag tror som du, att börjar man inte prata med dom när dom är riktigt små, kan det nog bli stora problem för dom att lära sig senare tyvärr. Barn kan ju vara såna, att dom inte vill testa på nåt nytt, som ett nytt språk. Om dom får det från början så faller det sig nog mer naturligt att dom pratar sen...tror jag . Sen har dom ju mycket lättare att lära sig när dom är små. Så tjata på honom! Kan dom få ett extra språk gratis så måste man ta chansen..

  • Miani

    Hej Lisa F!
    Vi äter mest svensk mat, men ibland gör (mest jag) "spanish rice", refried beans etc. Maken gör goda tortillas och enchiladas! Sen har vi börjat göra tamales till jul. Min svärmor skickade över ett litet kit med masa harina och majsblad, så det blir tamales i år igen - mums!!

  • lisa f

    hej hej miani
    åh det låter gott det med ris..
    vad är tamales?
    innan jag träffade mi nsambo och vi fick vår dotter så gillade jag inte ris men nu tycker jag det är gott..
    jag brukar göra san cocho ibland..
    och frijoles det är bönor..
    men annars blir det också mest svenk mat
    hoppas helgen blir bra
    ska ni göra något skoj?
    kram lisa

Svar på tråden Barn som är sydamerikansk/svensk