• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

    Dalkulla: The way to go girl! Stå på dig. Jag frågade min läkare igår och han sa att det var bättre med planerat kejsarsnitt än att föda vaginalt, bla på grund av att vi tarmsjuka inte kan hålla sig om vi spricker i ändan och det är det sista vi behöver. Så stå på dig vännen. Vi alla här står bakom dig och ditt beslut. Snälla uppdatera oss så snart du varit där.

    Kram till dig vännen.

  • Lällas

    Nalla: Japp, håller med. Livet blev så mycket bättre sen operationen så det känns ju lite skrämmande ändå att ta bort stomin. Men jag känner också att jag måste prova, oddsen är ändå bra. Man tycker ju att nu är det vår tid att få lite tur också.. efter allt elände. Kramisar i massor. / Anna

  • 68an

    Lällas mfl som vill kunna dricka en drink utan kolsyra!

    Jag brukar göra en drink som jag älskar, man skulle kunna bli alkis på det

    I matvarubutikerna finns det en juice i 1 liters tetra. Paketet är grönt och det är en öppnad kokosnöt och en hel ananas som bild på paketet. Minns inte vad juicen heter men av denna beskrivning kan man inte missa det.

    Denna juice blandar jag drinkar med, antingen vanlig Bacardi rom (ljus) eller Absolut Vanilj. Blir lite som en god pinacolada *mums*
    Jag som inte ens är op. mår bättre dagen efter om jag druckit såna drinkar ist. för rom/cola.

  • Molle72

    Hej alla.

    Rebeccas läkare ringde idag för det var vissa prover som gått upp och andra ner i värdet, så hon undrarde hur hon mår.Hon mår ganska bra nu ligger hon på ca två diarreer per dag. Crp:t hade tydligen stigit lite igen och albuminet har också stigit. Vi ska in igen på tisdag så då får vi se vad de proverna visar. Nu blir man lite orolig igen. Fast hon är väldigt pigg och glad nu.
    Kram på er alla.

  • Lällas

    68:an,tack för tipset! Ska verkligen prova. Skriv också gärna igen om du kommer på vad juicen heter..

    Molle: Det skär i mitt hjärta när jag får höra om Rebeccas alla sjukhus besök. Åsså blir jag själv lite nervös inför nästa läkarbesök och hoppas innerligt att hon kommer med positiva besked också.. Styrkekramar till er...

  • Billy och Jag

    hej hej... Kan inte riktigt läsa vad ni skrivit.. mitt problem med ögat kom tillbaka så nu är det läskiga droppar igen som gäller.. :P Suck.. så jag ser knappt nått.. inte alls kul.

    Jag har fortfarande ont i magen och kan inte äta.. Försöker peta i mig men det går inte så bra Det är sängen som gäller.. står jag så får jag jätte ont och måste nästan spy...

    Har iaf köpt druvsocker.. och resorben är i svartvinbärssmak.. inte så mumsigt de heller.. Men apelsin är nog värre.

    Nu har jag fått gnälla av mig lite...

    Kram på er!


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lill Trulsa

    Lällas tack för en ny tråd, jag hänger också med över. Har dock inte så mycket tid över just nu. Men några inlägg ska jag nog hinna med. Kram på er.

  • Nallatalla

    lone star state,är det aldrig slut på elände för dig?
    Du drabbas då hela tiden,stackars dig!
    Hoppas att det blir bättre snart!

    dalkulla,vad jobbigt med magknip!
    Jag tycker så himla synd om dig som ska behöva oroa dig för hur förlossingen ska bli.
    Såg att även lällas läkare rekommenderade snitt för oss tarmisar.
    Stå på dig!
    Själv mår jag jättebra! Det är helt underbart att våren är här med värme och ljus.

    lällas,ja det är sannerligen vår tur att ha lite flyt efter allt elände! Jag tror att våra nedläggningar kommer att gå bra.
    På sätt och vis längtar jag oerhört tills dess.

    Jag har inte fått mina påsar ännu! Var på apoteket idag och enligt dem skickas paketet på posten.
    Kul,kunde de inte kläckt ur sig det tidigare?
    När jag lämnade in hjälpmedelskorten och beställde påsarna så frågade de om jag ville hämta dem på Apoteket och jag sa ja.
    Strange,hm

    68an,ska bli spännande att prova ditt "recept" på drink.
    Får kika runt bland juiceförpackningarna på affären i morgon.

    Lill trulsa,det är svårt att få tiden att räcka till.
    Pluggar du för fullt nu?

    molle72,blir Rebeccas skov bättre?

    Kram på Er alla,även alla som inte blivit nämnda förstås!
    / Nalla

  • Grannen

    Hej
    Idag har det varit en riktigt tuff dag, är egentligen inget speciellt men jag är så trött att jag bara vill gråta. Sov 2.5 h när dottern var på förskolan och vaknade av väckarklockan och önskade att jag bara fick vända mig om om somna om. Varit lika trött hela dagen och dagarna som kommer kommer vara riktigt tuffa. Imorgon ska mannen ut med sitt jobb då han vunnit en middag på en lyxrestaurang, vill såklart att han ska gå men det innebär att jaginte får ngn avlastning med dottern och och just nu känns det urjobbigt även om dottern är så snäll och duktig. Dessutom ska vi ha kalas på lördag, som tur var ändrade vi i sista stund om menyn till bakpotatis med olika röror, sallad och gott bröd så det blir mindre jobb. Även om jag har världens bästa man som städar och fixar inför kalaset så känner jag just nu att jag bara vill dra täcket över huvudet och skita i hela kalaset. Asocial...
    Vet att det kommer ordna sig när det väl gäller men nu är jag så trött.
    Så nu har jag gnällt så det räcker för hela våren men det var tvunget att få koma ut.

    Kram till er alla!

  • Lällas

    Lone star state: Men vännen, vad jag tycker stackars dig. Jag har alldeles färskt i minnet hur det är att vara magsjuk och förlora all aptit. Jag har fortfarande (efter 3 vekor) svårt att bli sugen på mat eller har någon vidare aptit. Äter mer för att jag måste. Men det värsta är att jag äter lite för sällan. Max 3 mål om dagen eftersom jag inte orkar äta mellanmål etc. Prova också avslagen cola.. Du vill inte hamna på sjukhus för då får du sond genom näsan och det vill du nog inte. Det var värre än att operera sig. Jag grät oavbrutet hela dagarna. Det var sååå himla vidrigt att jag önskar inte det till mina värsta fienden ens. Så nu petar jag i mig ändå.. jag vill aldrig mer ha sond.
    Så försök att peta i dig lite mat. Gör soppa eller nåt. Åh, tycker så stackars dig, också ögonen igen. När ska ditt elände få ett slut? Håller tummarna för dig. Kram

    Lilltrulsa: Kul att du hittat hit.. Får hoppas att du mår prima prinsessan nu och att det är därför som du har fullt upp och inte för att du är dålig. Passa på att njuta.. Kram

    Nallatalla: Visst blir man less när man väntar på någon (medicinskt framför allt)? Hoppas att du får dina påsar snart. Min syster ringde mig imorse och att hon hade tänkt på vad jag skulle kunna göra med stomin, för att dölja den när jag typ har klänning (köpte 7 klänningar i Thailand) och då sa hon att hon trodde det kunde funka med att ha typ tunna strumpbyxor som går upp över magen lite och så kan man klippa av de långa benen till typ korta shorts. Superbra idé tycker jag. För det är ju ändå lite elastiskt. Ska köpa stumpbyxor och prova imorgon.. Har du baddräkt på stranden? Jag hade linne i Thailand men ska kika efter någon baddräkt med mönster på så att det blir mindre synligt. Eller bikini fast med en topp som är som ett linne.. Ja, nu babblar jag på.. kram och lycka till med pluggandet.

    Mumlin: Åh, lovar att jag förstår hur det känns att vara så trött. Är fortarande jetlaged sen Thailand. Nu när klockan är är 21 här så är den 03 på morgonen i Thailand. Jag får hålla mig från att inte somna i soffan eller hoppa isäng vid 7 på kvällarna.

    Sen har jag huvudvärk varje dag i typ 1 veckas tid och får ta 2-3 alvedon per dag. Det liknar migrän lite. Fick lägga mig med en kudde under huvet och en kudde på huvet för att inte gå sönder av smärta. Vet inte vad det kan vara. Provar att dricka mer vatten etc. om det skulle vara vätskebrist. Ska gå till apoteket i morgon och köpa resorb med svartvinbärs smak. Tycker inte om den med apelsinsmak. blä...Annars klarar jag mig bra. Börjar jobba på Måndag.. känns lite scary..

    Nu ska jag och sambon kolla på film. Kram till er alla.. ni är bäst! / Anna panna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7