• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

    Hej hopp!

    Här har det varit lugnt i helgen minsann, ni har väl varit ute på kvastarna och flugit runt kan tänkas,

    Sandervig, grattis till grav. Hoppas att allt ska gå bra och att det inte blir lika jobbigt o dramatiskt som förra gången. Håller tummarna
    Salazopyrin fick jag på 80-talet när jag blev sjuk i Crohns. Sen har jag fått det nu igen, men lika lite som jag märkte ngt av den när jag var tonåring lika mycket fast åt andra hållet har jag ont av den nu.Konstigt. Då blev jag bättre av den, nu tycker jag bara att jag blir förstoppad o får ont i huvvet av den. Men den ska vara bra mot leder, tror LoneStarState har fått den nu oxå. Jag har käkat Salazopyrin EN för att den är lättare att svälja än den andra runda sträva stora....

    Dalkulla, för att få igång magen...psylliumfrön o linfrön, katrinplommon, motion, dricka mycket vatten, messmör osv osv Kram på dig gumman.

    Molle skönt att det verkar gå åt rätt håll. Kram

    Gmt, hoppas att du haft en bra påsk.

    Jag har varit i Uppsala och kopplat av med lite promenader, bad i badtunna o bastu och massa god mat. Är nu hemma och ska försöka sätta upp lite lister i vår följetong "Renovera hallen"...

    Kram på er ALLIHOP Krya på oss!

  • gmt

    Tack grådis - jo, jag har verkligen haft en fin påsk

    Vi är en stor familj o gudarna ska veta att vågorna kan gå högt här hoss oss - tänk er själva

    mamma - pappa o 5 barn - 5 svärbarn o 10 barnbarn - någon granne o någons kompis som plötsligt har uppenbarat sig i kökssoffan!

    En katt som förvillat in sig - o en telefon som ringer stup i kvarten!

    Barn som vill ha - inte vill ha - vill ut - inte vill äta - grova skämt som måste tystas ner - musik från övervåningen - en svärdotter som lär ut de senaste dansstegen i köket mitt mellan tallrikar o kastruller

    någon som smäller i dörrar - skratt i massor - min jazzmusik som ungarna hatar - stort barnbarn som säger:"mormor, lyssna på denna!"

    Epa-traktor in på gården - ut o titta o berömma

    Någon har bajsat - blöjor ska bytas - någon behöver plåster!

    Tv´n vrålar formell 1 - annat barnbarn tränar på gitarren - jag sjunger med o blir ombedd att hålla truten!

    det diskas efterhand - något går i golvet - dammsugaren ska fram

    o plötsligt är det över - o här blir aldeles tyst

    Jag älskar dessa barn o barnbarn o svärbarn o detta var mycket OT

    men jag vill bara säga att jag haft en underbar påsk!

  • dalkulla26

    hej

    vad härligt att höra att några haft en bra påsk

    Grådis: bad i badtunna .. låter trevligt .. ska jag prova någon gång.

    Nalla: har du varit i dalarna och fått frisk luft?

    Lällas: hur går det för dig?

    Jag måste få gnälla jag har varit så dålig.. haft fruktansvärda magsmärtor och kräks men i går kväll så släppte det.. jag skulle nästan tro att det varit stopp som det har kännts.. MEn jag tror inte att jag klarar av kortison minskingen. Ska vänta några dagar och se.. får väl ringa min magdoktor annars..

    ha det bra nu alla

  • Nallatalla

    Hej på Er alla underbara människor!
    Nu har jag kommit hem från Dalarna efter att ha vilat upp mig lite. Hm vila och vila.... jag har släpat och eldat en massa ris.
    vi var på Romme i Lördags men kompisens häst blev tyvärr oplacerad(kan vara för att jag inte hann muta honom innan loppet)
    Det var verkligen härligt att få andas lite "lantluft"
    jag kan säga att jag är så avundsjuk på Er dalkulla och Lone star state för att Ni bor där permanent.
    Någon som vill byta?
    Hoppas att era magar skött sig,min har iallafall skött sig exemplariskt trots allt godissvullande.

    Hinner inte skriva mer just nu måste få sonen i säng.
    Kikar in lite senare och svarar mer personligt!

    Kram på er alla!! / Nalla

  • Nallatalla

    Hej alla! Här verkar det tomt idag....
    Har Ni flugit vilse med kvastarna måntro?
    Har skrivit matteprov idag och är ganska nöjd.
    Här i stockholm är det grått och kallt och man undrar var våren tagit vägen?

    gmt,du verkar ha haft high life där hemma i påsk.
    Epatraktor,vilsna katter och gitarrsolon om vartannat
    Det är kul när man samlas hela familjen men samtidigt skönt när alla åkt igen.
    Härligt att du hade en bra påsk!
    Hur mår Lukas? Någon förbättring?

    lone star state,vi var ju på Romme i Lördags och jag höll på att blåsa bort! Det var verkligen iskallt,jag borde ha haft långkallingar men det glömde jag bort.
    Hur är det med dina krämpor är det bättre nu?

    dalkulla,jag förstår att du inte vill träffa puckoläkaren igen!
    Stackars dig! Hoppas verkligen att du får en annan läkare som lyssnar på dina önskemål.
    Hur är det annars idag? Är det bättre med magen?

    lällas,jag förstår att du blir uppskrämd av att läsa på ilcos hemsida ang IRA men tänk på att de som skriver där har problem.
    De som är nöjda med sina operationer tycker oftast inte att de har någon anledning att skriva.
    Våra operationer SKA gå bra efter allt elände vi har fått gå igenom.

    molle72,det låter som att Rececca är på rätt väg när det gäller inflammationen.Hoppas att det fortsätter så!

    sandervig,grattis till graviditeten!
    Visst är det härligt när de små tultar omkring?
    Min son är 20 månader och hur mysig som helst.
    Det kommer nya ord varje dag och det är så gulligt.

    grådis,vad härligt att bada i tunna! Det måste jag prova någongång när stomin är nerlagd. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att bada med stomin.

    Nu måste jag ta hand om lillkillen!

    Kram på Er alla /nalla

  • Mamma Brander

    Hej!Nån här med ledproblem pga sin uc?Jag har uc och börjat få konstigt ont i lederna. Det liksom vandrar runt. Känns som jag har stukat fötter, fingrar, handlederna men inte överallt samtidigt. Har ibland ont så jag vaknar på natten. Låter det bekant? Kan man göra något åt det?Ha de!!!

  • Nallatalla

    Halloj alla var är Ni?
    Kikar in en snabbis innan läggdags men jag ser att det vrit lugnt här inne.

    Välkommen hit Mamma Brander! Har du haft Uc länge?
    Jag har UC sedan hösten 2005 och är nu opererad eftersom jag hade ett enda envist skov som aldrig gav sig.
    Det där med ledproblem verkar vanligt hos oss med Uc.
    Jag känner mest av axlarna men vet ej om det har med min sjukdom att göra eller om det är något annat.
    Vet att det är fler här inne som har ont i leder och äter medicin för det.

    Den här tråden har hjälpt mig så oerhört mycket och jag hoppas att du ska få stor glädje av att hänga med oss här!
    Vi peppar,stöttar och ger tips och råd om allt möjligt.

    God natt på Er alla! Kram / Nalla

  • gmt

    Jag är o läser - men det är mycket just nu - så det tryter med tiden

    Inne hos lukas har dom vattenläcka o hos mig höll det på att gå eld i det elektriska till spisen så vist har vi livat

    På hälsosidan ser det ut somom lukas klarar sig bra - han är på megadoser kortison o får vredesutbrott om vartannat - men därimellan lyser det om den lille krabaten!

    kram på er alla

  • Nallatalla

    gmt,det händer en hel del runt dig och familjen vill jag lova.
    Hoppas att det lugnar ner sig så att du får njuta av den underbara våren!
    Stackars Lukas som har en hästdos med kortison,jag ska hålla tummarna för att inflammationen ska ge med sig denna gång.

    Här hos mig är det ganska lugnt,magen sköter sig än så länge trots allt jag stoppat i mig under påskhelgen.
    Nu ser jag fram emot nedläggningen av stomin,även om jag kan känna en viss tvekan.
    Det är ju inte alltid som det lyckas men trots det vill jag iallafall prova. Skulle det bli katastrofalt så kan jag ju alltid ta tillbaka stomin.
    Jag har ändå stomin att tacka för att jag mår så pass bra nu.

    För tillfället har jag lagt av med mina suppar,det blöder inte alls. Ska försöka få tag på min läkare och kolla för säkerhets skull.Det vore verkligen underbart att få vara helt medicinfri.

    Hur är det med er alla?

    Jag ska egentligen plugga engelska just nu men Ni vet hur lätt det är att ägna tiden åt annat....
    Nu måste jag skärpa mig och plugga!

    Kram på er alla och ha en bra dag!

    / Nalla

  • Evve81

    Mamma Brander: Så har jag med ibland funderar man om man är hypokondriker Mitt onda brukar försvinna när jag sovit en stund eller tagit en alvedon. Mina doktorer har aldrig förstått vad det är. de har nog aldrig hjälpt mig med detta.

    Har börjat dra ner mitt kortison och genast kommer utslagen tillbaks Får se hur det går annars får jag väl ringa doktorn igen.

    Hoppas alla är någolunda pigga här inne!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7