• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • itmorsan

    Hej hej! Skriver inte så ofta. Hoppas att Ni mår bra (så bra ni kan iaf).

    Gjorde koloskopi i torsdags och det var nog nåt utav det djävligaste jag varit med om. Ont som f#½@n gjorde det trots lugnande.
    Det var svullet och inflammerat precis vid övergången från tunntarmen till tjocktarmen och läkaren muttrade nåt om operation, men jag hoppas jag hörde fel.
    Dem tog lite prover och svaren på dem kommer väl om nån vecka och då får jag veta hur vi skall behandla.

    Äter fortfarande Imurel och håller på och trappa ner kortisonet, men märker ingen större skillnad. Förutom att jag gått upp ca 5kg .

    Men det är väl bara att vänta och se.

    Ha det gott!

  • dalkulla26

    hallå

    nalla: Förstår att du längtar till skolan slutar. Skönt att det är bra annars. Min mage har gjort uupror sedan ajg tarpapde ned kortisonet.. suck .. talade med min magdoktor i dag och jag ska öka kortisonet i gen .. han hade även skrivit ett brev till läkaren på spec mvc ang snitt. ska träffa haggan i morgon så då får vi se. Lycka till på matteprovet

    It morsan: koloskopi är ju allt annat än skönt.. jag ahr oxå tyckt att det´gjort jävligt ont.. det är så kul att man blir så rund och fin av allt kortoson.. not!!

    68 an: trevlig att ni har haft det så bra

    Lällas: du jobbar väl inte i hjäl dig nu !! Har du löneförhandlat än?

    Ha det nu bra alla.. kram på er

  • Lällas

    Tjenna godingar
    Ännu en strålande dag och jag är sjukskriven idag. Ska åka till min kompis café igen och sitta i solen och äta glass. Känns nästan lite busigt när alla andra jobbar. Jag jobbar 50% denna vecka sen börjar jag med 75% i 5 veckor framåt. Ska som sagt löneförhandla på Onsdag, så håll tummarna.

    Jag mår så bra annars, blöder lite då och då i ändtarmen om jag fuskat med Pentasa supparna men för det mesta sköter jag mig och magen sköter sig.. he he.. inte bra att fuska och slarva. Är bara sååå lycklig att jag börjar tappa kortison fejset igen.. kan till och med stänga mina byxor nu igen också.. jippi..

    Dalkulla: Åh, så i morgon ska du träffa häxan? Hoppas hon skämms för att hon varit så dum och att det var bra att din doktor kontaktade henne. Trist att du blir sämre när du trappar ner på kortisonet. Håller tummarna för dig, jämt! Kram i massor och hör av dig så snart du varit hos barnmorskan.. Lycka till.

    68:an: Kul att läsa om dina äventyr uppe i norr. Här hos mig är allt bra igen. Mår som en vanlig 29åring och känner att livet är underbart. Mycket tack vare operationen. Nu är jag själaglad igen.

    ITmorsan: Instämmer helt i att koloskopi är hemskt. Har legat där och sugit i mig lustgas så att det ska snurrta till i huvet men ändå... och första gången fick jag ingen bedövning heller.
    Nu fick jag just en tid den 29 maj för att kolla igen. Men tror det är för att ge klartecken för operation i augusti om allt är som det ska. Jag har tillfällig stomi och ska göra en IRA i augusti där man kopplar ihop tunntarm och ändtarm. Och om din doktor skulle säga att han skulle föredra operation för dig så gör det. Inget att vara rädd för. Det förändrade mitt liv. Nu lever jag igen. Och fick orken och glädjen tillbaka. Helt underbart. Var inte rädd. Kram på dig.

    Nalla: Gu va duktig du är som pluggar på så där, vilken diciplin du har! bra jobbat tycker jag. Och nu har du 2 veckor kvar så kämpa på, nu ser du slutet i tunneln. Jippi.. Du och jag tjejen, som ska bli av med våra stomin till hösten. Är lite nervös men ger det en changs.

    Lone Star State: På vilket sätt är det sämre nu än när du hade stomi? Går du på toa ofta? Hur sköter sig magen? Kan du äta som vanligt? Och hur går det med leder och öga nu? Stor kram till dig.

    Molle: Hur mår Rebecca? Bra hoppas jag så att hon kan vara ute och ha det bra i solen. Kram på er.

    Slj och GMT: Allt bra med Lucas? Tänker på er pch på lille Lukas.

    Kram till alla, ingen nämd och ingen glömd. Ni är bäst!
    Anna

  • itmorsan

    Tack lällas för dem uppmuntrande orden! Jag upplever ändå inte att jag har såna problem att jag måste opereras, men det kanske jag som är envis... Vad jag förstår så mådde du väldigt risigt innan du fick stomin. Hoppas det håller i sig även när du tagit bort den!

    Dalkulla: Rund blir man... Hoppas du får igenom din önskan om kejsarsnitt! Förstår inte varför det skall vara så krångligt. Det måste ju ha med pengar att göra känns det som.
    Jag snittades med båda mina barn, men det var för att dem inte vände sig och låg i sätesbjudning.
    Lycka till i alla fall!

  • Molle72

    Hej på er alla.

    Vi har det bra här i solen. Rebecca mår bra men ska få provsvaren ieftermiddag om hon fotfarande har inflammation i tarmen eller ej. Hon vill så gärna trappa ner på kortisonet nu. för hon vill köpa kläder och det kan hon inte nu. Idag har hon även varit i skolan en stund och satt ihop ett nytt schema med läraren så imorgon kör hon igång.

    Har flyttat på jobbet i helgen så har inte hunnit njuta så mycket av solen. Gör det nu på förmiddagarna istället då jag jobbar halvtid denna månaden för Rebeccas skull. Sen får vi se hur det blir.

    Kram på er alla.

  • Billy och Jag

    68.an: Vilken hääärlig tripp du varit på! Avundsjuk!!

    Lällas: Jag är mycket tröttare nu... orkar inte särskilt mycket och det känns ju väldigt handikappande.. Jag är alltid trött.. sover MINST 10-11 timmar per natt och är ändå jätte trött på kvällarna och somnar ganska tidigt.. Jag går på toa nästan 15 ggr på ett dygn.. Inte så kul.. och jag får ingen bra sömn då jag vaknar med nästan 2 timmars mellanrum å får springa på toa.. Med stomin var jag pigg och glad.. Det är jag väll inte nu...
    Lederna forstätter tröka :P Får se nästa vecka då jag ska träffa reumatologen.. vad hon säger.. Ögat blir nog bättre.. men de hör ihop med lederna..


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • grådis

    Hej alla

    68:an, Välkommen hem! vad skönt det låter, en härlig semester du haft Hoppas det gick bra på jobbet idag, det är ju alltid lite trögt första dagen.

    Nalla, jisses, va mycket det är med skolan, du är tuff som orkar. Gott att det snart är över, kämpa på de två sista nu också. Händig och händig...nja...det är mest när jag vill/orkar...med mina gamla engelska bilar...de "nya" (allt senare än -75 typ) öppnar jag inte ens huven på det överlåter jag med varm hand till sambon, hehe.

    itmorsan, hmmm näe coloskopi står väl inte på topp tio bland det roligaste man kan göra precis...kvalar inte ens på plats 1000 skulle jag tro Håller tummarna för att du ska bli bättre.

    Lällas, hur tycker du det känns att börja jobba igen nudå?

    Lonestar, värker det fortfarande lika mycket i lederna? En del blir ju bättre med värmen, hoppas du ska bli piggare nu i vårsolen. Låter jobbigt att springa så mycket på toa trots att man är opererad och ska vara "fixad". Lycka till du också så här i slutet på terminen.

    Kram kram måste rusa, kommer in igen sen

  • Nallatalla

    hej alla! Kikar in en snabbis för att kolla läget med er alla.
    Hinner inte skriva så mkt nu.

    lällas,ja i höst är det vi som tar ännu ett steg mot ett liv utan stomi! Det är verkligen med blandade känslor vill jag lova.
    När man läser om de som inte är nöjda och som ångrar nedläggningen så är det lätt att tveka.
    Jag hoppas att våra nedläggningar ska lyckas!
    Det är värt att ge det en chans,visst?

    Kikar in lite senare,måste rusa!

    Kram på Er alla / nalla

  • Lindis41

    nallatalla

    nej ingen direkt diet m läkaren sa t mig att jag skulle äta flytande o hålla mig borta fr fett vad kan man äta då, kan man ju fråga sig...har tel tid m läkaren på ons fr att prata m honom om detta o be honom skicka remiss t en dietist för jag vill äta NU. Jag gick ner t stan idag m min dotter (20min väg) såg i princip stjärnor hela vägen, e så svag...

  • dalkulla26

    hej
    håll tummarna för mig i morgon att jag får snitt beviljat annars ve´t jag inte vad jag tar mig till..

    Lindis: krya på dig

    Lällas: ska hålla dig uppdaterad ang häxan..

    Nalla: plugga lugnt

    ha det bra nu alla

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7