• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nallatalla

    grådis,du är alltid så omtänksam och delar med dig av tips och recept!
    Antar att du håller på att plantera för fullt just nu!
    Mycket tomater blir det....
    Matteprovet idag kändes alright men usch vilken ångest jag har över att inte hinna klart kurserna innan slutdatum...

    Kram / Nalla

  • Lindis41

    utmandade ödet idag tog bara en tabl kramplösande med ist för två o samma sak m magkatarr med ..känner nu att det va dumt fundear å att ta de tabl som fattas....suck pallar inte äta e ´n massa tabl hela tiden...

  • 68an

    Tack alla! Förstår om nån blev avis
    Tyvärr har jag dålig koll på er alla nu, har inte haft tid att läsa ikapp och när det blir mer o mer sommar så dejtar jag inte datorn lika mycket som under resten av året. Hoppas ni mår bra!
    Kramar

    Nu undrar jag en sak!!!
    Finns det någon Lulebo här eller någon i närheten av Lule som är sugen på gratis välkomstdrink, buffé och dryck för 2 pers nu på lördag 21/4?
    Hojta till mig isf.

  • Molle72

    Hej på er alla.

    Igår ringde Rebeccas läkare och sa att hennes prover blir sakta men säkert bättre. Hb:t var lite sämre så nu har hon börjat med järntabletter. Nu minskar vi också på kortisonet till 10 mg och nästa vecka till 7,5 mg. Idag var hon i skolan själv utan mig yippe. Så jag fick lite tid för mig själv.

    Vi har börjat röja i vår husvagn nu så nu är det snart dax att dra iväg härligt. Nu börjar livet leka vi får se hur länge det varar denna gången peppar peppar.

    Sen hade vi krismöte på våran fritidsgård igår då ett par killar har brännmärkt ett par andra killar så de är livrädda nu. Pga av att två tjejer är tillsammans med två killar som inte accepterar att deras tjejer är med de andra killarna. Man blir så trött.
    Vad blir då nästa steg? Nu har de i alla fall bett om ursäkt och nästa gång blir de anmälda både till soc och polisen nu vet de åtminstone om det. Dessa underbara tonåringar.

    Hoppas alla har det bra i vårsolen trots att det är lite kyligare nu. Kram på er.

  • Lällas

    Hej på er.

    Grådis: Vad omtänksamt av dig att kolla upp fettreducerad kost. Jag var också in och kikade, bra sidor.. Lycka till med alla plantor, jag är såååå avundsjuk, nu blir det ingen plantering sen vi flyttade innanför tullarna i Stockholm, har inte ens en balkong.. snyft..

    Lindis: Stackare, gu, va jobbigt att bara dricka flytande, men är det för tarmvilan? Hoppas iallafall att det hjälper och att du blir bättre:

    Molle: Skönt att höra om Rebecca att hon blir bättre. Får hon några biverkningar av järntabletter? Det fick jag.. blev urkonstig i magen.

    Nalla: Bra jobbat på matteprovet. Nu har du inte lång tid kvar, men ta det lugnt. Man hinner bara så mycket man hinner. Lova att inte stressa för mycket, det är ju inte bra för magen... he he

    GMT: Vad stackars Lukas.. Tycker så synd om honom. Det kan nog säkert vara kortisonet som gör att han har humörsvängningar. Det hade jag, fast jag blev inte arg, utan lite nere istället.. Hoppas att han blir bättre snart så ni kan minska dosen kortison.

    Själv har jag varit på jobbet idag, massor att göra men jag håller mitt ord mot mig själv och stressar inte och jag går exakt när klockan slår 17. Så nu är jag hemma igen och ska just laga lite panerad rödspätta med pressad potatis och remouladsås, sen ska jag och sambon träna lite på gymet. Sen sova tidigt ikväll.. Gäääsp.. lite trött idag då jag satt upp alldeles för länge och kollade på teve igår.. Jag får skylla på mig själv.. he he

    Magen mår prima och jag mår också prima prinsessan. Underbart. Får tömma stomin kanske 1-3 ggr per natt men då är det å andra sidan luuungt på dagarna vilket är skönt. Helle det för då syns den ju inte.

    Ska ut och resa inom jobbet i sommar, ska till kroatien och ska ta med sambon. Överraska honom lite. Det är en kryssning i den Kroatiska Skärgården.. härligt...

    Ja, nu kurrar magen av hunger så nu pallrar jag mig in i köket.

    Var rädd om er och era magar.. Kram och krya på oss alla.
    /Anna

  • dalkulla26

    hej

    nu är det klart har äntligen fått snitt beviljat.. men det satt hårt inne. Hon tänkte först inte ge med sig utan skulle prata med min tarmdoktor först... jaha sa jag så då kan vi väl planera för snitt när det är försent!!!! hon frågade då om jag inte skulle ta och sterilisera mig samtidigt som snittet????? Bara för att jag har sagt att jag i nuläget inte planerar fler än två barn då jag är tveksam till om min kropp klarar det... hallå.. man föreslår inte att någon ska sterilisera sig när man är 26 år bara för att man önskar snitt..Kärringen vart helt paff när jag sa.. visst ta och fixa det smtidigt om du tycker det... då började hon att jag skulle tala med en kurator om att jag ville bli streliserad.. JAG VILLE!!!! det var ju hon som tog upp det.. jag sa lite spydigt att spiral eller p stav brukar ju annars fungera.. hur som helst så vart det inget med det då jag sa i från att det inte bara var mitt beslut utan även min mans och han tycker inte det... Jag hotade till sist med att om hon tog konsekvenserna av att jag skulle föda normalt om det vart det jag mest befarade.. att jag lika gärna om det skulle bli så åka hem och dö.. då försökte hon med att de kunde sätta i gång förlossningen som om det skulle kännas lättare om jag hade ett datum.. sa att det kvittade för min del för det gjorde ingen skillnad för vad jag var rädd för.. hur som helst så gav hon med sig och planerade för snitt , hon sa att risken var stor att det inte skulle gå och föda vanligt om man själv inte trodde på det"!! Och om jagfick sammanväxningar så var det ju inte hennes problem utan kirurgens.. bra doktor va.. hon tyckte oxå att det var för modernt med KS och att jag och många andra hade så konstiga räddslor..

    vart en hel novell..
    kram på er allla

  • Zafon

    Hej alla,

    Dalkulla26: Vilket ärkepucko, tur att det är ordnat nu iallafall.

    Förresten så lade jag ut två bilder i mitt galleri som kanske kan vara intressant för de som funderar på operation. Ett som är taget en vecka efter min andra operation(IRA). De skar i samma är som första operationen och man kan se att ärret efter stomin är rätt litet. Det andra fotot är från idag (2 år efter operationen) och man kan se hur ärren har blivit med tiden.

    Kramar på er
    Zafon

  • itmorsan

    Dalkulla: Vad skönt att du fick ditt snitt beviljat. Men vilken konstig läkare du haft. Hur kan man ens föreslå sterilisering? Hon kanske borde ta och tänka över sitt yrkesval...

  • Lindis41

    dalkulla26

    knäpp doktor suck på dem...

    jag åt köttfärsås o spagetti nu känns magen helt uppblåst....snart har jag ju levt på flytande i 1 vecka.....vill ju ha riktig mat...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7