• micorazón

    Vi som är gifta/förlovade/tillsammans med kosovoalbaner :-D (tråd nr 2)

    Här fortsätter vi snacka om allt! Jag tänkte att jag startar en ny tråd nu innan jag åker till kosovo. Den första tråden slutar i början av juli. Så kör igång tjejer...


    Besim per gjithmonë - 2007.02.22
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-29 15:43:34:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21516317.html

    Länken till vår recepttråd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-12 19:23:52:
    länk till listan på oss som är med i tråden!!!! In o fyll i er!

    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m23703062.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-08 19:47:01:
    RECEPTTRÅD NR 2

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m24690002.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-13 15:53:57:
    TRÅD NR 3

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m24867770.html

    NYA TRÅDEN TJEJER!!!!!
  • Svar på tråden Vi som är gifta/förlovade/tillsammans med kosovoalbaner :-D (tråd nr 2)
  • Jeta

    Hej hopp på er alla!

    Fy jag har haft en hemsk morgon... orkar inte ens skriva ner det men nu är jag på jobbet och pojken på dagis!

    Så mycket ni skriver det är jättekul

    Angående vem som gör vad hemma. Vi arbetar mycket tillsammans jag och min man. Som i helgen hade jag lust o städa och då höll jag på i vardagsrummet och min man hade satt igång nåt i köket men det var inget jag sa till honom utan det var hans egna initiativ. Det är faktiskt kul för det går snabbare och man känner ju att dem bryr sig när dem vill va delaktiga. Sen är alla männen inte såna tyvärr och det betyder ju inte att dem bryr sig mindre bara att dem inte är vana eller har lust. När vi lagar mat så gör vi det tillsammans och ibland så har min man börjat eftersom jag kommer 1 timme senare från jobbet. Sen har vi som tur är en diskmaskin haha hatar att diska och när vi inte hade det så fick min man diska och jag sa att han får köpa diskmaskin om han inte vill diska mer hehe och bums så hade vi en diskmaskin inom några dar

    Jag hade jättejobbigt när jag fick min son eftersom jag fick problem med brösten när jag skulle amma, fick massa sår och ibland så blödde det. Jag hade massa mjölk så jag fick mjölkstockningar och hade svinont!!!!
    Men som tur är så var min man hemma tre månader och hjälpte mig med allt runt omkring. Vi var ensamma då dem flesta (min familj) hade åkt ner på semester.
    Jag var arbetslös och min man var pappaledig och dem på arbetsförmedlingen tyckte inte jag kunde vara arbetssökande eftersom jag nyss fött barn och då sa jag till dem att dem inte hade med o göra hur jag tänkte uppfostra min son hehe det var en gammaldags tanta som jag hade som handläggare.

    Man blir jätteledsen och man har ont när man nyss fått barn och man får inte sova som man brukar och det är ju nåt man tror man kommer att va beredd på men man blir svängig i humöret. Så på så sätt var det skönt att inte ha någon hemma mer än mannen då man kunde "vädra" brösten när det gjorde svin ont.

    Men jag tror att om båda är vana att gå ut och festa så kommer mannen att fortsätta medan frun måste va hemma med barnet. Men det beror ju helt på hur man funkar annars. För är mannen snäll nog så kan man få gå ut själv oxå så att man turas om men man har ju ingen större lust att gå ut och festa när man har småbarn. Har man släkt nära kan man ju lämna barnet för några timmar och gå ut tillsammans med mannen men det är inte heller nåt man vill göra om man ammar osv. Vi ville faktiskt mest va hemma och ha myskvällar hemma. Det är olika hur man reagerar och vad som är viktigt för en när man skaffar barn.

    nehe.. ska ta o jobba lite...!!

  • Jeta

    trollmoren: glömde svara på det där med begravning: usch så sorgligt att den mamman gick bort. Jag själv har aldrig varit med om begravningar men när min farmor gick bort så åkte jag aldrig ner och det var ju mest för att man ändå inte skulle få vara med på begravningen.

    Det är tyvärr så att männen är för sig och kvinnorna för sig. Kvinnorna sörjer och gråter och sen säger dem massa saker om personen och man gråter osv. Man har ju kistan hemma en natt (brukar va så hos oss) det var iallafall min farmors önskan och min farmor dog på dan så det var ju varmt men min pappa och hans syskon valde att ha kistan hemma en natt och man "vakar" hela natten. När det bara är dem närmaste så är alla samlade. Men när det kommer folk utifrån så delas man upp men det är ju oxå så eftersom man brukar vara så många och man får helt enkelt inte rum att ha alla i samma hus.

    Jag vet inte varför det är så kanske ALBU vet mer. Men jag har ju sagt till mina föräldrar att när dem kommer att gå bort så tänker jag och mina syskon vara med på begravningen vad andra än säger. Tänker inte låta någon annan begrava dem bara för deras sjuka regler.

    Samma sak när det gäller bröllop så brukar männen få vara för sig och kvinnorna för sig. När jag och min bror gifte sig så hade vi alla tillsammans ute på gården men vi hade gjort ett rum hos min farbror som har huset intill så att männen skulle vara där om de tyckte det var för varmt eller om dem ville vila. Medan hemma hos oss var dem flesta rummen lediga för kvinnorna att byta om och ha sina bebisar och amma dem där osv. Men ute på gården var alla tillsammans. Men nu för tiden så gör man bröllopen på restauranger och då är man alla tillsammans. Det försvinner nog mer och mer.

    Men dem flesta männen är ju grymt svartsjuka och låter inte sin kvinna dansa eller att annan man håller hennes hand när man dansar i ring sådär och även fast man ändå är släkt typ... helt sjukt jag vet!!! tycker synd om dem kvinnorna och det är ju INTE för att mannen bryr sig om henne det är REN SVARTSJUKA!
    Har tyvärr massa kvinnliga kusiner som har det så det är mest därför vi hade delat så männen fick vara i min farbrors hus så dessa kvinnor kunde få ha någonstans att vara utan att deras män skulle hänga efter dem och kontrollera!!!

    Får se hur det är i sommar... hoppas det är förändringar!
    Kramissar!

  • shqiperi82

    Hej!
    Vad mycket ni skriver här... Kul! Hemma hos oss är det jag som gör det mesta av hushållsarbetet, eftersom jag är mamma"ledig"... Men mannen dammsuger ibland och fixar allt med huset (Vi bor i ett hyreshus som vi äger själva), bilen och så...
    Jag vet inte riktigt hur en begravning går till i Albanien. Men jag vet att de behåller den döda hemma en natt. Som i Kosovo?! Synd att inte min svärmor är kvar här, så skulle jag rfåga henne...
    Jag var på ett bröllop i Albanien 2004. Då var det uppdelat så att bruden hade en fest 2 kvällar och sen på bröllopsdagen så hämtade brudgummen bruden hemma hos henne (där det var fest igen) och gick hem till hans hus där det var fest ... Sen hade de fest på kvällen för hans familj och släkt. Några av hennes släktingar kom dit med tror jag. Kvällen innan bröllopet kom några av mannens närmsta släktingar. det ska vara antingen 7 eller 11 eller något sånt... Inte mer eller mindre... vet inte exakt antal...
    Det är klart vi tycker dessa traditioner är lite annorlunda, men för dem är det ju normalt...
    Min mans bror tyckte det var lite "annorlunda" att här i Sverige när man går hem till någon, så stannar man så många timmar. medan där stannar man bara en liten stund. Men där går man ju istället mycket oftare till varandra försökte jag förklara, medan här ses man inte så ofta så när man ses ser man till att träffas en längre period... hahaha...
    Ha det bra alla...

    Trollmoren: Ha en jättetrevlig resa! Hoppas att alla är snälla mot dig! Låt ingen ge sig på dig!!! Jag är säker på att alla här inne tänker på dig... Jag iallafall...

    Kram till er alla. Ni är bäst!!!

  • shqiperi82

    Micorazon: Kunde vi inte lågga in en lista över oss som hänger i den här tråden? Typ namn, barn, var man bor och vart mannen kommer ifån/ vart man e ifrån???

    Jag kan börja...

  • shqiperi82

    Lista över oss som hänger på denna tråden:

    Annah -82 med Adrian -03 och Mirela -07, Jönköping, man från Saranda Albanien

  • Jeta

    Jeta -81 med Arti -05, Växjö, både mannen och jag är från Struga i Makedonien!

  • shqiperi82

    Är det någon som bor nära Kristianstad här???

  • Albu

    Hej pa er!

    Igar när jag kom hem efter att ha varit ute hela dagen sa ser jag att jag bränt mig pa ryggen och pa näsan..Idag gör det fort lite ont, men de kliar mest..Far ju skylla mig själv

    Det där med begravning vet jag faktiskt inget alls om och har aldrig upplevt en själv, men ja ska ta och fraga min svägerska för hon kan allt om vara traditioner..

    Ang. bröllop sa var det sa tidigare att man delade upp männen och kvinnorna, men idag är det inte alls sa, sen beror det pa hur mannens familj är om dem är moderna osv..

    Jag hade min fest med min släkt i tetovo pa dagen , sen kom ju min man med släkt och hämtade mig. Vi akte vidare till Struga hem till min man där vi dansa lite. Senare pa kvällen vart ju stora festen och där hade jag min släkt som var hos mig pa dagen, kom ju alla pa kvällen med.

    Ska käka lite nu,

    Hej sa länge

  • Albu

    Min svägerskas syster ska gifta sig nu till sommarn, men da de hennes farmor och farfar nyligen gatt bort sa kommer de inte ha nagon direkt" fest" pa deras sida, men sen hos mannen sa gör ju de va de vill där..

    Hos oss sörjer de ju ganska länge när nagon gatt bort, de visar det genom att ha mörka kläder pa sig och inte sminka sig osv..Vet inte heller varför just mörka kläder, men helsvart far man inte ha. Min mans släkt är väldigt traditionella.

    Som igar tex, var vi ju och bada hela dagen, Jag, svägerskan, mannens kusin och äldsta nusen dem har..Det blev bara snack om traditioner, albaner m.m. De är ju sanna att de respekterar männen och det är mannen som bestämmmer men hos oss är det ju inte sa. Vilket manga albaner har svart att första, att frun oxa har nagot att säga..hehe, GIRLPOWER

    NU ska vi ut och shoppa lite, har varit lediga i tre dagar nu, men imorn är det jobb som gäller.

    Ni som aker ner till Kosovo och Makedonien, ni är mer än välkommna att kika förbi hemma hos oss

  • Albu

    Albu -84, Dals-Ed, Zürich.
    Jag är från Tetovo och mannen från Struga i Makedonien.

Svar på tråden Vi som är gifta/förlovade/tillsammans med kosovoalbaner :-D (tråd nr 2)