• Adonai

    Signatur/namnteckning

    Undrar om det är någon som vet om den signatur/namnteckning man skriver under med på ett kvitto måste se ut som den signatur man skrivit på sin legitimation.

    Ex: Om jag har skrivit ut hela mitt namn på min legitimation måste jag då göra det på kvittot när jag handlar med betalkort+legitimation elller kan jag signera kvittot med tex enbart mina initialer?

    Efterfrågar inga gissningar utan om det är någon som vet vad som gäller.

  • Svar på tråden Signatur/namnteckning
  • MooseBaby

    Har precis som iseika blivit ombedd att skriva om signaturen tills de varit nöjda. Undrar också vad som gäller faktiskt.

  • filurar

    Det kan nog vara olika i olika länder. I England brukar de titta ganska noga, eftersom man där inte behöver leg. för att handla med kort, vilket är idiotiskt, för så svårt är det ju inte att förfalska en namnteckning.

  • BabyEm

    har aldrig hört nåt liknande . heltokigt .. tycker ocå att det borde räcka med att man ser ut som på kortet på leget .. Jag jobbar i butik och skulle aldrig komma på tanken att be en kund skriva om .. själv har det hänt att jag tom har ritat streckgubbar på slippen =)

  • SVejsan

    Tycker att det är tämligen självklart att namnteckningen på slipen skall vara så lik underskriften på baksidan av Kontokortet som möjligt.

    se sid 60 i dokumentet:
    www.regeringen.se/content/1/c6/05/50/53/076ffdc6.pdf

    Det är ju din ekonomis säkerhet man talar om... Jag skulle uppskatta om någon satte stopp för en tjuvs kontokortsbedrägeri för han inte kan göra de kännetäcknande "knyckarna" som man har på sin signatur...

    Fortfarande skall signaturen på kontokortet vara lika med din underskrivna "slip" - det är ju i istället för en "pin-kod"

    Men visar man idkortet också så är väl bilden avgörande att den visar vem man är? Men man bör ju fortfarande sträva för att behålla handstilen... En signatur kan ju jämställas med en pinkod vid många tillfällen. Dock så finns det ju en ganska stor acceptans för "variationer" . Men namnteckningen bör ju vara med för att ytterligare kunna bevisa att du är du...

    Så jag hoppas att fler kontrollerar nogrannare så slipper man strul pga förfalskningar...

  • game set match

    Har själv varit med om att få köp krediterade när ett hotell (i Stockholm) hade dragit kortet och skrivit under själva. Kunde få det på grund av att det syntes en skillnad på underskriften. Hade inte det räckt så hade jag kunnat få fram ett flertal vittnen på att jag var på annan plats när köpet genomfördes.

    Så jag hoppas verkligen att butikspersonal stoppar köp där inte namnteckningen stämmer!

  • M C Catta

    SVejsan: Jag som kassabiträde tar aldrig emot enbart en signatur utan måste först godkänna personen som personen på legitmationen, vilken kontokortet tillhör. Om då signaturen skulle visa sig lite annorlunda tycker inte jag spelar så stor roll. Men om man inte visar ID, då kan jag hålla med dig.

  • SVejsan

    M C Catta, men som kassabiträde så kollar ni väl om signaturen på baksidan av ett kreditkort är liknande den som det skrivs på "slipen" med? Eftersom denna kontroll skall motsvara en ev PIN-kod i giltighet?

    Enligt Visa och Mastercard så skall ID-kortet egentligen inte behövas då man enligt deras regler skall göra en sådan kontroll (står tex i länken jag tidigare bifogade)...

  • abnocto

    Tycker också det är självklart att om man ska skriva sin namnteckning ska den likna den man har på legitimation för att förhindra förfalskning. Om däremot bara signatur krävs (då står det) så räcker det med initialer.
    Det är så lätt att förfalska bilder så detta är ju en säkerhetsgrej.

  • M C Catta

    SVejsan: Men i länken som du bifogade så står det ju att man TIDIGARE i Sverige brukade kolla behöhrigheten på kortet genom att kolla signaturen. Nu gäller ju "åtagandet" där legitimation gäller. Eller har jag missuppfattat helt?

    Jag frågade min chef om detta.. O han skrattade o undrade på vilket sätt en legitimation inte räckte? Då ser man ju på bilden om det är personen framför, o på legitimationen står namn som också ska stå på kortet. Detta borde ju verkligen räcka och vara mer tillförlitligt än en signatur. Den är ju inte så svår att förfalska.

    Jag tycker att detta sätt är uppenbart mer säkert en det andra...

  • SVejsan

    Men visa och mastercard säger ju att man inte skall beöva någon legitimation utan att det gäller med att kontrollera namnteckningen på betalkortet och namnteckningen på slipen...

    SEN kan man ju fråga sig VARFÖR finns namnteckningen på Idkort/pass och Betalkort?
    Utomlands behöver man ju ofta inte ens visa leg eller pass....Samma gäller restaurang besök i sverige...

    JAg vidhåller att namnteckningen skall likna den man tidigare angett på id och betalkort...

  • game set match

    Hur ofta är personen superlik sig på körkortet/legitimationen? Jag går då på helheten - någorlunda lik på kortet och en någorlunda lik namnteckning.

Svar på tråden Signatur/namnteckning