• LALLA1

    Vi med högt FSH

    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

    Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

    Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

    Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

    Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

    Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

    Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

    Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

    Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

    Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

  • Svar på tråden Vi med högt FSH
  • Snork fröken

    Hej! tror jag hör hemma här.... fick avbryta ivf eftersom jag bara hade 3 äggblåsor..... väntar nu på blödning så vi kan börja om(sprayar fortfarande), har väntat i 22dar. undra hur länge till tant röd dröjer???

  • Bubblare

    Välkommen hit!
    Räckte inte 3 blåsor? Eller var det för dålig kvalite?

    Snork fröken skrev 2008-02-22 10:08:33 följande:


    Hej! tror jag hör hemma här.... fick avbryta ivf eftersom jag bara hade 3 äggblåsor..... väntar nu på blödning så vi kan börja om(sprayar fortfarande), har väntat i 22dar. undra hur länge till tant röd dröjer???
  • Bubblare

    Precis så!


    Primrose skrev 2008-02-22 01:18:48 följande:
    Från en nattsuddare till en annan. Vad bra med en lista! Är det så här du menar, Bubblare?VILL BLI GRAVIDA:Bubblare: 21/2 Väntar på att få börja med p-piller sen Menopur sprutor.Primrose: 22/2: Väntar på BIM 29/2.GRAVIDA:BEBIS:
  • Snork fröken

    Vet inte hur kvaliteten var, kom aldrig så långt som till äp
    (tror de var mellan 15-20mm). det var på vul efter 9-10 "sprutdagar". Min gyn tyckte inte att det var någon idé att "slösa" ett(av tre) ivf-försök på så dåligt resultat. VAr där idag, nytt vul, ej gravid. fortsätter att vänta på blödning. nån gång kommer den väl..... fortsätter m spray!

  • Primrose
    Snork fröken skrev 2008-02-22 21:25:16 följande:
    Vet inte hur kvaliteten var, kom aldrig så långt som till äp(tror de var mellan 15-20mm). det var på vul efter 9-10 "sprutdagar". Min gyn tyckte inte att det var någon idé att "slösa" ett(av tre) ivf-försök på så dåligt resultat. VAr där idag, nytt vul, ej gravid. fortsätter att vänta på blödning. nån gång kommer den väl..... fortsätter m spray!
    Snork fröken: Varför hör du dig inte för om den korta metoden nästa gång? Om du är svårstimulerad kanske du inte behöver nedregleringen. Tyvärr vill inte en del kliniker göra den korta metoden för att det är svårare för dem att planera in ÄP etc., eftersom du följer den naturliga cykeln (du börjar spruta med äggstimulerande på cykeldag 2-3). Men om din klinik/sjukhus vägrar kan du ju alltid höra dig för med någon annan. Har du högt FSH? I så fall är kanske inte tre folliklar så dåligt resultat. Vet du hur många (omogna) folliklar du brukar ha i ostimulerad cykel?
  • Snork fröken

    vet inte vad jag har för fsh-värde, Fortsätter att vänta.... ska vid nästa sprutstart öka dosen puregon från 200ie till 350ie. hoppas det blir bättre resultat, funkar inte det så kanske jag frågar om den korta metoden.

  • Masse

    Hej!
    Här är jag gärna med om jag får. Vet inte exakt mitt fsh-värde men är svårtstimulerad så det är nog högt.
    Bubblare: Blir lite nyfiken på varför du ska äta p-piller innan stimulering. Har du fått någon förklaring? Var går du?

    Vi skall snart påbörja vårt andra syskon-försök (3:e om man räknar ett FET i höstas). Fick 3 ägg förra gången varav 1 klarade sig till ET. Nu funderar jag på om man kanske borde köra korta metoden nästa gång för att öka chansen när man producerar så få ägg.

  • Bubblare

    Hej, här får du självklart vara med!

    Jag går på Octavia kliniken. Vid vår sammanställning nämndes det p-piller i samband med högt fsh, en kvinna med ett högre värde som ätit p-piller hade tydligen efter någon kur lyckats bli gravid, tror det var naturligt.?!?! (osäker)

    Men jag var glad att det ville prova Menopurstimulering på mig, ingen nedreglering, men så dagen efter ringer min läkare som då även konsulterat sina kollegor och säger "vi provar att sätta dig på p-piller", ska jag vara helt ärligt vet jag inte exagt om det är en lättare nedreglering eller ett sätt att försöka att sänka mitt höga fsh värde (27).

    Hoppas jag kunnat svara lite på dina funderingar , ska höra igen vore ju bra om man har lite mer koll!! , Men jag ska även säga att jag hört här på FL att fler med högt fsh har fått äta p-piller innan IVF.

    Vad har din läkare sagt om dina hormonprover FSH, LH mf?

    Snork fröken: Jobbigt att vänta, hoppas den kommer snart! Kram

    hej så länge!


    Masse skrev 2008-02-24 10:22:05 följande:
    Hej!Här är jag gärna med om jag får. Vet inte exakt mitt fsh-värde men är svårtstimulerad så det är nog högt. Bubblare: Blir lite nyfiken på varför du ska äta p-piller innan stimulering. Har du fått någon förklaring? Var går du?Vi skall snart påbörja vårt andra syskon-försök (3:e om man räknar ett FET i höstas). Fick 3 ägg förra gången varav 1 klarade sig till ET. Nu funderar jag på om man kanske borde köra korta metoden nästa gång för att öka chansen när man producerar så få ägg.
  • LALLA1

    Hej på er! Ja här går det sin gilla gång. Väntar på att det ska blir 6/3 så man kan få lite svar. Jag har en fråga som jag hoppas ni som gjort clomifentestet kan svar på. Har ni fått äl då? Jag menar är det positivt i FSH-synpunkt, alltså kan det betyda att man har reagerat på pergon och att FSH-värdet sjunkit? Lite invecklat kanske men ni kanske förstår vad jag menar Fundersam. Kram på er!

Svar på tråden Vi med högt FSH