• denna där

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • imsel

    Jo.. vet förresten inte om jag vågar använda dem till underkläder, eller mina tygbindor.. är känslig för parfym (typ kontaktallergi eller nåt), och är känslig mot lite annat oxå.

    Ska jag använda vanligt eller avkok (så att de inte är med i sköjningen)??

    och hur gör man om man har avkok på dem, när man ska ha i tvättmaskinen, sätter man i vanliga facket?

  • camas
    imsel skrev 2008-03-19 23:18:17 följande:
    Var å kollade på båda butikerna, och det var som jag trodde, de var precis samma nötter, bara priset som skiljde.. 9 kr skilnad.Så jag köpte då delade alltså.Ska prova dem imorron.men nu blir jag lite förvirrad av era inlägg.Hur kan man förvara dem MELLAN tvättarna?Tvättar ju inte ofta jag..Tätsluten burk, eller nån som inte är det?Och nån skrev att när de var "färdiganvända" som tvättmedel, att du sedan kokar och använder som rengöring. Blir det bra då?Och ska man koka som det står på förpackningen, eller kanske mindre vatten? Eftersom de redan är lite förbrukade..
    jag förvarar mina i den strumpa som jag tvättar dem i... alltså jag har 8 nötter i en strumpa som jag slänger in i maskinen med tvätten och när tvätten är klar och man tvättat klart så plockar jag bara ur strumpan (som fortfarande är ihopknuten med nötterna i) och lägger på bänken brevid tvättmaskinen....
    Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Pilea
    denna där skrev 2008-03-19 17:40:47 följande:
    vad är det för fläckar på kläder du inte får bort som går bort med tvättmedel?
    Lite olika, men kaffefläckar, bajs eller matfläckar från tex kättfärssås är svårare att få bort med nötterna (finns alltid en svag fläck kvar) Iofs har jag inte förbehandlat fläckarna fast det gör jag inte med tvättmedel heller.

    Däremot älskar jag hur lakanen blir, lite riviga och sköna

    Är det någon som vet om man förstör nötternas tvättegenskap om man har lite sköljmedel med i maskinen? 
  • trollbottom

    Pilea
    vad olika det är. Tvättnötterna för mig tog bort dels en fläck på en duk jag kämpat med men ingenting annat har funkat. Nu efter en tvätt med nötterna är fläcken nästan helt borta.
    Likaså tar den bort bajsfläckarna från blöjorna jättebra. Visst syns det lite men mindre än med tvättmedel.

  • MagdaA

    är riktig sugen på att prova dessa nötter! tycker dock att det är lite dyr frakt. Om nån ska beställa och har lust att sambeställa så hakar jag gärna på, el om nån vill avvara en nöt el två


    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Smultron ett
    MagdaA skrev 2008-03-20 11:02:19 följande:
    är riktig sugen på att prova dessa nötter! tycker dock att det är lite dyr frakt. Om nån ska beställa och har lust att sambeställa så hakar jag gärna på, el om nån vill avvara en nöt el två
    en nöt kommer du nog inte långt med. hehe.
    Jag har inte så många kvar så jag kan inte avvara tyvärr.

    Måste själv snart beställa mer
  • imsel

    Nu har jag precis satt igång en tvätt med tvättnötter!
    Spännande.
    Får se hur det blir sen när jag kommer hem från stan.

    Är nyfiken på hur det luktar..
    Men har ändå tänkt att beställa nån eterisk olja från bodystore.

  • denna där
    Svar på #213
    Pilea skrev 2008-03-20 09:42:04 följande:
    Lite olika, men kaffefläckar, bajs eller matfläckar från tex kättfärssås är svårare att få bort med nötterna (finns alltid en svag fläck kvar) Iofs har jag inte förbehandlat fläckarna fast det gör jag inte med tvättmedel heller.Däremot älskar jag hur lakanen blir, lite riviga och sköna Är det någon som vet om man förstör nötternas tvättegenskap om man har lite sköljmedel med i maskinen? 
    och allt detta har du fått bort med tvättmedel? Vad använder du för tvättmedel?
    För jag har aldrig fått bort fläckar helt med tvättmedel heller, märker ingen direkt skillnad, jo bajsfläckar nere vid grenen på bodysar försvann inte helt märkte jag men med galltvål så löste jag det...dom tror jag jag fick bort med tvättmedel innan...
    Är det för att jag alltid tvättar i 40 grader, eller så är det kanske att jag packar för tunga tvättar i maskinen kom jag på
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Pilea
    denna där skrev 2008-03-20 12:15:08 följande:
    Svar på #213 och allt detta har du fått bort med tvättmedel? Vad använder du för tvättmedel? För jag har aldrig fått bort fläckar helt med tvättmedel heller, märker ingen direkt skillnad, jo bajsfläckar nere vid grenen på bodysar försvann inte helt märkte jag men med galltvål så löste jag det...dom tror jag jag fick bort med tvättmedel innan...Är det för att jag alltid tvättar i 40 grader, eller så är det kanske att jag packar för tunga tvättar i maskinen kom jag på
    Förut använde vi Icas Skona kulörtvättmedel och det har funkat på alla möjliga fläckar. Det som är skönt med nötterna är att man slipper släpa ner tvättmedelspaketet + sköljmedel ner till tvättstugan, nu lägger jag nötterna i någon strumpa som ändå ska med i tvätten.
  • imsel

    Nu hände jag upp kläderna.
    Tycker inte det luktar "unket" som vissa beskrev.
    Men det är kanske så att ni som tycker det luktar så, brukade använda vanligt tvättmedel, med parfym.
    Jag däremot har ju använt parfymfritt, som inte luktar något.
    Så mina kläder lukatde som vanligt.

    Men som sagt så ska jag köpa eterisk olja och prova ha i som sköljmedel.

Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!