• Poppy Lee

    Konstiga saker hemma hos andra människor

    Satt och tänkte på hur mycket konstiga saker andra familjer har för sig, kanske framför allt såsom det märktes när man själv var barn. Som till exempel:

    - Kompisen vars familj hade ett helt våningsplan i sitt pyttelilla hus obebott och endast bestående av möbler övertäckta med vita lakan.

    - Att man inte blev bjuden på mat hemma hos vissa kompisar när man var där och lekte, utan fick sitta kvar med tom mage på kompisens rum medan den åt med sin familj

    Vad säger ni, har ni några underliga historier eller inblickar i andras familjer ni vill dela med er av? Nyfiken!

  • Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor
  • Agapi

    på tal om att dricka mycke så blev jag lite förvånad när mitt ex pappa skulle kolla på fotboll med sina vänner. De är ryssar och istället för att dricka öl så drack de vanliga driksglas med renvodka, och några pirripirri i =P

  • Stjärnstoft

    Åh, herregud vilket minne av sprit jag har från Finland.
    Har släkt där och blev utbjuden en helg i en sommarstuga.
    Det börjades med öl (många) på em när bastun blivit varm och sen när vi käkade middag kom kosken fram - och STORA glas... till brädden fyllda, botten upp skulle det vara, ett nej accepterades inte och glasen fylldes hela tiden.
    Har aldrig förr eller senare blivit så plakat....
    men mådde konstigt nog inte dåligt dagen efter.
    Det har inte blivit fler Finlandsresor sen

  • NoMatter
    affliction skrev 2008-06-18 18:06:31 följande:
    Ja, visst är det hemskt! Jag tyckte verkligen synd om den flickan många gånger.
    GOBLIgobli skrev 2008-06-18 17:53:38 följande:
    afflictionBor inte i Finland men är född där och håller med om att makkara är så mycket godare där. Sen tycker jag att det är konstigt att det där med torkskåpet i köket inte har anammats här för det är kanonsmart, man slipper diskstället som tar plats på diskbänken.Fast Kosken som vatten till maten har jag inte varit med om.
    Sånt skåp hade min moster när jag var liten men det blev visst ingen succé här i Sverige vilket man ju kan tycka är underligt, förutom att trä ruttnar när det blir blött är det ju en strålande idé.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • MammaHela
    affliction skrev 2008-06-18 17:44:57 följande:
    *När vi var hos hans faster stod hon vid bänken o väntade medans vi åt o sedan när vi var klara tog hon lite mat vid köksbänken, så gör även svärmor ibland.
    Så gjorde alltid mammas svärmor när vi var där (De var finska), endå gången hon satt med vid bordet var på julafton och när hon fyllde år. Annars stog hon vid köksbänken och åt det som blev över.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • MrsCD

    Vi hade finska grannar, som absolut inte representerar alla finlandare pa nagot satt(jag tror att de allra flesta ar schyssta och inte har alkoholproblem)! De var inte sa trevliga, sa inte ett ord om de inte var fulla. De hade byggt om boden till bastu, rokte fisk pa tomten och spelade finsk tango, valdigt stereotypt! Nar de drack blev de ofta ovanner och mannen och kvinnan slogs. Pappa fick ringa polisen ibland. Dagen efter var de vanner igen, som om de hade glomt att de gralat. Nagot som var annu konstigare var att deras vuxna soner hade fest dar nar foraldrarna var pa semester i Finland, som FF-fest fast for 30-40aringar! De blev ocksa fulla, bastade, spelade tango och slogs. Jattesorgligt, egentligen, att alkoholproblemen fortsatt i nasta generation...

  • affliction

    Haha, kom att tänka på ett "talesätt" jag hört: "En svensk tål bara det en finne spiller på sig."

    Vill bara poängtera att jag har inga "fördomar" mot finnar alls, jag tycker det är ett väldigt trevligt folk o jag upplever dem som mycket öppnare än vi svenskar. Min sambo är ju finn-barn, men född här, föräldrarna kom hit på 60-talet som så många andra finnar för jobbens skull. Kan oxå berätta att min svärfar o svärmor bodde i lägenhet på 7:e våningen förut. Det fanns två toaletter, givetvis byggdes den ena om till bastu .

  • Agapi

    hehe känner oxå flera finnar och alla har bastu, även om de så är en ombyggd garderob =) men jag förstår dom, sjukt mysigt.

  • Smurfan JM

    Diskställ i skåpet har de i åtminstone ett av studentboendena här i Västerås... Men så är det ettor med köksbänk (mao väldigt lite bänkplats) också.

  • GOBLIgobli
    affliction skrev 2008-06-18 19:41:04 följande:
    Haha, kom att tänka på ett "talesätt" jag hört: "En svensk tål bara det en finne spiller på sig." Vill bara poängtera att jag har inga "fördomar" mot finnar alls, jag tycker det är ett väldigt trevligt folk o jag upplever dem som mycket öppnare än vi svenskar. Min sambo är ju finn-barn, men född här, föräldrarna kom hit på 60-talet som så många andra finnar för jobbens skull. Kan oxå berätta att min svärfar o svärmor bodde i lägenhet på 7:e våningen förut. Det fanns två toaletter, givetvis byggdes den ena om till bastu .
    Denna kommer nog inte spä på dina fördomar;


Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor