• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Desertchick

    Vad händer om man behöver skaffa ett elfte kort?

    Minns inte vem som frågade (Eva tror jag det var): Jag vet inte om väntetiden på DMV är 4-5 timmar men minst ett par-tre i alla fall. Jag registrerade just bilen min, men jag gjorde det via mail. Aldrig att jag skulle behöva gå dit om jag inte behöver. Det är helt sjukt alltså. :-/


  • evaoregon
    Desertchick skrev 2010-11-17 23:49:49 följande:
    Vad händer om man behöver skaffa ett elfte kort?

    Minns inte vem som frågade (Eva tror jag det var): Jag vet inte om väntetiden på DMV är 4-5 timmar men minst ett par-tre i alla fall. Jag registrerade just bilen min, men jag gjorde det via mail. Aldrig att jag skulle behöva gå dit om jag inte behöver. Det är helt sjukt alltså. :-/
    De tio första är gratis och sedan får man betala om jag har förstått rätt.

    Jo, det var jag som frågade.  Flört  2-3 timmar är också extremt länge.  Det borde väl vara max 1 timme tycker man.
  • Bebiboo
    evaoregon skrev 2010-11-17 23:54:22 följande:
    De tio första är gratis och sedan får man betala om jag har förstått rätt.

    Jo, det var jag som frågade.  Flört  2-3 timmar är också extremt länge.  Det borde väl vara max 1 timme tycker man.
    The social security office är även det mindre roligt.
  • Desertchick
    Bebiboo skrev 2010-11-18 00:06:19 följande:
    The social security office är även det mindre roligt.
    Haha! Min man jobbar där, och har berättat om hur det är. Dit behöver jag tack och lov inte heller gå, men skulle jag behöva kan jag gå in bakvägen.
    evaoregon skrev 2010-11-17 23:54:22 följande:
    De tio första är gratis och sedan får man betala om jag har förstått rätt.

    Jo, det var jag som frågade.  Flört  2-3 timmar är också extremt länge.  Det borde väl vara max 1 timme tycker man.
    Eller hur? En timme är ju mkt, men bättre än att spendera halva dagen där.
  • Bebiboo
    Desertchick skrev 2010-11-18 00:24:41 följande:
    Haha! Min man jobbar där, och har berättat om hur det är. Dit behöver jag tack och lov inte heller gå, men skulle jag behöva kan jag gå in bakvägen.
    Jaha, där ser man på. You like the back door FlörtFörvånad
  • Desertchick
    Bebiboo skrev 2010-11-18 00:37:03 följande:
    Jaha, där ser man på. You like the back door FlörtFörvånad
    Haha!  No way girl! Third street is a oneway street! Jag visste att du skulle "Go there" när jag skrev det dirty girl!
  • Bebiboo
    Desertchick skrev 2010-11-18 00:40:19 följande:
    Haha!  No way girl! Third street is a oneway street! Jag visste att du skulle "Go there" när jag skrev det dirty girl!
    Ja, you made it way too easy for me to make fun of it!
  • Seven Costanza
    Hannaliten skrev 2010-11-17 20:38:55 följande:
    Indie: här kommer mina 2 cents om försäkring.

    Jag blev gravid sista året på college när jag bodde i Florida. Jag hade en försäkring genom skolan som alla internationella studerande var tvungna att ha. När jag blev gravid betalade jag en $10 co-pay första besöket hos doktorn, sedan täckte försäkringen allt. Privat rum på sjukhus, ultraljud, ja verkligen allt.
    Med dotter nummer 2 hade vi försäkring genom makens jobb. Med den blev vår kostnad ca $1300-1400.

    Jag bodde i södra Florida i 8 år och det rekommenderar jag inte. Visst, det är kul med stränder och fint väder, men nackdelen är supervarma fuktiga somrar och orkaner. Norra Florida är helt ok tycker jag, fortfarande varmt dock.
    Tack för din info, ca 1400 dollar är ju klart överkomligt, men vi får se vad vi kan få för villkor. Man får väl försöka hålla nere förväntningarna innan man vet hur svårt allt blir med visum och arbetstillstånd för mig. Skulle jag få arbeta så skulle det ju inte vara lika viktigt med villkoren för att skaffa barn, men en bra sjukförsäkring om något händer måste man ju ändå ha. Okej nej Florida låter inte som något för oss då, min sambo har lite problem med astma så jag tror att ett torrare klimat passar honom bättre. Hoppas att du trivs bra där du bor nu .
  • Hannaliten
    Seven Costanza skrev 2010-11-18 01:00:24 följande:
    Tack för din info, ca 1400 dollar är ju klart överkomligt, men vi får se vad vi kan få för villkor. Man får väl försöka hålla nere förväntningarna innan man vet hur svårt allt blir med visum och arbetstillstånd för mig. Skulle jag få arbeta så skulle det ju inte vara lika viktigt med villkoren för att skaffa barn, men en bra sjukförsäkring om något händer måste man ju ändå ha. Okej nej Florida låter inte som något för oss då, min sambo har lite problem med astma så jag tror att ett torrare klimat passar honom bättre. Hoppas att du trivs bra där du bor nu .
    Ja, ofta har arbetsgivare en del olika planer man kan välja mellan. De med högre månadskostnad är oftast bättre/less out of pocket medans de billigare försäkringarna har en högre co-pay/deductible. Vi valde ny försäkring i april när maken började nytt jobb och nu har jag börjat inse att vi valde fel. Nästa år ska vi välja en bättre :)

    Ja, nu bor jag utanför Seattle och vi älskar detta området.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA