• PrinsVilgot

    För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.

    Hej,

    tänkte se om någon kunde hjälpa mig att komma på för och nackdelar med att skaffa barn tidigt, tidig i mitt fall är då 18 år. :)

  • Svar på tråden För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.
  • Nyfiken gul
    PrinsVilgot skrev 2008-10-07 11:49:58 följande:
    jag vet minst 4 stycken i min stad som har barn som är max 2 och själva är under 20..
    ja visst finns det gott om unga mammor - men frågan är ju hur det funkar rent praktiskt och ekonomiskt för dom?
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Zitrus

    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 11:37:44 följande:


    Ja det där kan jag hålla med om..Jag var 21 när jag fick första barnet och var först ut av alla kompisar... det blev ett myyyycket ensamt liv!! dom som var singlar hörde kanske av sig max 1 gång i veckan och som jag uppfattade det bara pliktskyldigt, när dom hörde att vi mådde bra var samtalet över typ... och i BVC-gruppen var jag också yngst även om det fanns andra 20+ i gruppen men dom kände jag inte och bodde i en annan ända av stan så det fanns inget gemensamt med dom. jag var dessutom ensamstående så jag hade ingen alls att vända mig till och det kändes botten.
    jag är 21 år och fick min son för 1 månad sedan, jag har vänner som har barn men de bor inte här de bor i södra sverige, så visst har jag folk att prata med men jag har ingen vän här uppe som spontat skulle komma på att vi skulle gå ut å gå med vagnen osv... de hör bara av sig för att de är som du säger "pliktskyldiga". för de flesta vill festa osv och de kan ju inte vi, men däremot har jag sagt att de får jätte gärna komma å sitta å dricka lite här hemma hos mig innan de går vidare, för då kan vi ju umgås ändå...jag måste ju inte dricka bara för att vi ska kunna umgås...men ingen verkar nappa på att sitta med "morsan" som är nykter.
  • PrinsVilgot

    vet att en utav dem får bostadsbidrag och går fortfarande i skolan

  • Kianas Mami

    Min dotter blir 1 nu i slutet av nov och jag är 21..
    Klarar mig jätte bra på min inkomst, men hade iförsig jobbat en del innan jag blev gravid..
    Nu jobbar jag deltid o har föräldrapenning..(våran dotter var inte planerad, men hon var den bästa överaskningen som nånsin funnits!)

  • Nyfiken gul
    PrinsVilgot skrev 2008-10-07 11:58:13 följande:
    vet att en utav dem får bostadsbidrag och går fortfarande i skolan
    ja men vi pratar inte om några jättesummor man får.

    Det är också något jag stött på hos flera blivande tonårsmammor och andra unga mammor  - nu pratar jag generellt och inte om dig   -   många förstår inte att pengarna ska räcka till allting och att barn kostar en bra slant varje månad.

    i den åldern har man inga större ramar rent eknomiskt och kanske inte har pejl på vart pengarna faktiskt ska gå till. vilket kan ge stora eknomiska problem om man har otur.

    pengarna ska räcka till hyra, mat, el, telefon, blöjor/välling, kläder till sig o bebis, busskort, bensin, försäkringar, bredband, tv och andra utgifter...

    även om man tycker att man får ut okej med pengar ska det täcka precis allting också och i slutändan kanske man faktiskt går minus varje månad.

    bostadsbidrag är inga flera tusen utan handlar kanske om 1500-2000 kronor max... barnbidraget går åt till dagisavgiften och sen har man bara någon tusenlapp kvar att leva på..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • pussgurkan86

    det är inte bara unga föräldrar som har bostadsbidrag. det är även dom lite äldre.

    Jag är 21 år (22 i nov), min sambo blir 24 i dec och vi klarar oss ekonomiskt. Min sambo har fast jobb och jag är timvikarie.

    Jag tycker däremot att man ska ha gått ut gymnasiet först innan man skaffar barn och har ett stadigt förhållande.

  • pussgurkan86

    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 12:06:49 följande:


    ja men vi pratar inte om några jättesummor man får.Det är också något jag stött på hos flera blivande tonårsmammor och andra unga mammor  - nu pratar jag generellt och inte om dig   -   många förstår inte att pengarna ska räcka till allting och att barn kostar en bra slant varje månad. i den åldern har man inga större ramar rent eknomiskt och kanske inte har pejl på vart pengarna faktiskt ska gå till. vilket kan ge stora eknomiska problem om man har otur.pengarna ska räcka till hyra, mat, el, telefon, blöjor/välling, kläder till sig o bebis, busskort, bensin, försäkringar, bredband, tv och andra utgifter... även om man tycker att man får ut okej med pengar ska det täcka precis allting också och i slutändan kanske man faktiskt går minus varje månad. bostadsbidrag är inga flera tusen utan handlar kanske om 1500-2000 kronor max... barnbidraget går åt till dagisavgiften och sen har man bara någon tusenlapp kvar att leva på..
    Det finns även många föräldrar som är 25 och uppåt som inte kan hantera pengar.
  • Pallas
    Svar på #15
    Jag fick 900 kr i föräldrapenning per månad när min äldste son föddes. På det hade jag två jobb och min sambo pluggade och hade jobb. Vi klarade oss fint, men det är klart att vi var tvugna att gneta lite och jobba lite extra.
  • Nyfiken gul
    pussgurkan86 skrev 2008-10-07 12:11:13 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-10-07 12:06:49 följande: Det finns även många föräldrar som är 25 och uppåt som inte kan hantera pengar.
    sant - helt klart...

    men jag reflekterar över dom unga som kanske inte ens flyttat hemifrån och som ska ha barn och därmed inte har en susning om vart alla pengar ska gå till egentligen och som tror både det ena och det andra om alla bidrag och så....

    bara för att man har/får bidrag innebär inte det att man automatiskt är "rik" ...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • lottaloppan

    Jag som är 30 kan komma på en grej som kan vara negativ med att vänta till min ålder, nämligen: man har hunnit bli väldigt bekväm med sitt eget "ego-liv" efter att ha bott hemifrån över tio år och bara haft sig själv att ta hänsyn till. Att plötsligt få barn blir en extrem kontrast till det livet, kanske kan det vara lättare att anpassa sig till sitt nya liv om man är lite yngre när ma får barn?

Svar på tråden För/Nackdelar med att skaffa barn tidigt.