• Arne Anka

    Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?

    Hej

    Blev pappa för tre veckor sedan. Efter att min dotter blivit lagd på mammas bröst slutade hon andas. Hon hade lyckats svälja fostervatten med en massa bajs i, och detta hade fastnat i luftvägarna. Trettio sekunder efter förlossningen stod tre läkare, två barnmorskor och en uska som tillsammans sög rent hennes luftvägar, gav henne syrgas med hjälp av en CPAPP (en andningshjälp som gör att hon andas i mottryck för att inte hennes lungor skulle kollapsa), och satte infarter för om de skulle ge henne narkos om de skulle tvingas lägga henne i respirator.

    Hursom, när allt lugnat ned sig och man kom hem kom jag på att mitt ex ville föda hemma. Varför vill man det? Varför utsätta sitt barn för de riskerna? Jag förstår inte, snälla upplys mig.

  • Svar på tråden Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?
  • Blå Flygare

    JeBi skrev 2009-01-12 17:38:56 följande:


    Jag tror att det är jättefarligt att göra det till en besparingsfråga. Det ska handla om vårdkvalité och det fria valet. Men jag tänkter inte "ta skit" för att jag har gjort ett vårdval som belastar skattebetalarna extra för det har jag banne mig inte. (men tanke på snöbebis reaktion tidigare)
    Allt handlar om pengar. Alltid. Sen kommer pengar långt ifrån alltid högst upp på listan över prioriteringar, men det måste alltid finnas med.
  • MammatillO

    Han var inte sjuk vid födseln ( doc prematur), Men han blev sjuk tre dagar efter han föddes och höll på dö och därför är jag tacksam att jag födde på sjukhus.

    Så mycket kan gå fel , även med ett barn som är friskt vid födseln !

    Men fick medicin för att värkarna började förlora "kraft" ( finns det vid hemmafödslar)?


    abuelita skrev 2009-01-12 21:08:50 följande:
    Kan du förklara vad du menar? Vad hände under förlossningen?
  • Arne Anka

    Fick ett tips på min GB att denna tråd fortfarande levde och frodades, så nu har jag som TS hittat tillbaka. Efter att ha läst fram till inlägg 240 ungefär, då jag kände att det blev ganska mycket upprepningar kan jag konstatera följande:

    - Det finns många fördelar med hemförlossningar. Det tvivlar jag inte på. Det var heller inte ämnet för TS. Istället var faktiskt frågan hur man rättfärdigar de risker som ändå KAN uppstå, då det ibland (även om det tack och lov är väldigt ovanligt) kan uppstå komplikationer som kräver mer utrustning, apparatur och specialkompetens än vad som en BM kan ta med hem till någon.

    - Ni som är för hemfödsel, ni slänger er gärna med en massa vetenskapliga artiklar... tills någon annan gör detsamma som motsäger det ni säger, då börjar ni helt plötsligt använda ord som "förförståelse", "subjektivt" osv. Så när vetenskapen talar för er, då är den objektiv och sanningssägande. Men när den talar emot er så ska man ifrågasätta upphovsmännen. Jag förstår inte...

    - Dessutom, det var en kvinna som berättade om norska fjordar och "kunskapen om hur det gjordes förut" och detta talades det om i euforiska ordalag. Sedan några inlägg senare förfäras samma skara över hur illa det var förr. Jag förstår inte...

    - Ett gäng människor (mest mammor mig veterligen) som ofta haft oproblematiska förlossningar talar sig varma om något "som fungerat jättebra för mig, det har verkligen varit helt fantastiskt att föda hemma, jag förstår inte hur man INTE vill föda hemma". Det skrevs förut om "Trygghetsnarkomanerna" i Sverige. Jag tror bestämt vi glömde bort "Det-händer-inte-mig"-syndromet. Jag kommer aldrig, ALDRIG kunna föreställa mig hur det är att föda ett barn. Aldrig. Men jag vågar påstå att de som inte sett sitt barn bäras iväg till ett akutrum, och vara helt säker på att ens dotter är död, ni kan inte sätta er in i min situation. Så, innebär inte detta att ni som inte varit med om en traumatiskt förlossning, men ändå vill föda hemma, lider av "det-händer-inte-mig-syndromet", om jag nu är trygghetsnarkoman? Och frågan är, vad är "värst", Trygghetsnarkomaner eller Det-händer-inte-mig:are...? Eller vad har jag missat? Jag förstår inte...

    - Någon säger att "jag litar minsann på statistik"... Jo, vad är det man säger; "lögner, förbannade lögner och statistik". Sedan undrar jag, hur kan man med dagens statistik ens göra en jämförelse dessa emellan, då på sjukhus föds både de som haft problem och de som inte haft det. Så då borde väl det rimligtvis göras en jämförelse mellan de som haft problemfria graviditeter, inte barnadödligheten på sjukhus kontra hemma. För om det inte är en BETYDANDE fördel för hemmaförlossningar borde denna form förbjudas. För man bör väl inkludera det faktum att till sjukhus kommer alla, ALLA, de som föder barn som väger ett kilo såväl som de som föder sitt nionde barn. Dessutom bör man väga in det faktum att alla som föder hemma valt att göra det, vilket i sig implikerar att de har läst på, det är nog inga rookies eller naiva människor som gör detta. Detta i sig borde ÄN MER tala för att överlevnadsfrekvensen och komplikationerna borde minska radikalt vid hemmaförlossningar. Så, ni som säger att det "enligt statistiken" inte är farligare att föda hemma borde nog fundera på begreppets fulla innebörd. Och naturligtvis har det gjorts jämförelser på bara "bekymmersfria" graviditeter, men frågan är, när drar man gränsen? Om det inte hänt något efter 6 månader? 7? 8? 9? Så hur gör man egentligen en jämförelse dessa emellan? Går det ens? Jag förstår inte...

    - Världen är full av idioter. Jag tror vi alla är överens på den punkten. Dessa återfinns överallt; lärare, poliser, läkare, vakter, bibliotekarier, (f.d) kassörskor på Svensk kassaservice, men inte barnmorskor.... eller? Dessutom kan den som för dig är en vän kanske för mig vara en idiot. Kort sagt; det finns goda förutsättningar för att det ska återfinnas en och annan idiot även inom förlossningsvården. Så, ska vi då dra slutsatsen att alla barnmorskor är idioter? Nej. Jag kan räkna upp flera fall där BM gjort direkt fel, en av våra vänner råkade ut för en som efter deras förlossning sade upp sig och nu, snart ett år senare är sjukskriven då hon pga slarv orsakat hjärnskador på deras dotter. Varför? Hon missade att titta på CTG:n under en lååång period, och deras dotter är nu motoriskt sent (för) sent utvecklad pga syrebrist. Tack för kaffet! Så, ville vi låta bli att föda på BB? Inte min fästmö i alla fall! Istället läste vi på, och jag satt och tittade på CTG:n hela tiden... min färstmö somnade under förlossningen (så stressad var hon), jag fick väcka henne och säga att det var dags för en värk... Hursomhelst, att skylla på dåliga erfarenheter anser jag ska bekämpas med kunskap och en stark vilja, inte att man flyr därifrån. Jag köper naturligtvis att man tycker att det är en stressig miljö på ett sjukhus, men är hemmet den bästa miljön? Finns det inget mellanting? Och gör det inte det, varför då? Jag förstår inte...

    Så, det jag vill ha sagt, bortsett från att jag inte är så smart och inte förstår, är att jag inte anser diskussionen vara riktigt nyanserad och objektiv. För även om ni som föder hemma tycker illa om sjukvården, eller iaf är skeptiska mot denna, så vågar jag lova att den dag ni ser ert barn i händerna på tre läkare, två BM, med en kirurg och en narkosläkare i bakgrunden (om något går fel), då kommer ni nog istället vara tacksamma för just denna i resten av livet. För det kommer jag vara. Och det är även min färstmö, trots att hon sprack något överjävligt, och detta nog berodde just på att BM tryckte för kung och fosterland på hennes mage på slutet...

  • MammatillO

    Jag håller med till 1000%

    Ingen som varit med om något traumatiskt med ens eget nyfödda lilla barn kan förstå hur ONT det gör att se sitt eget barn vara nära döden.

    Nog för att min son's liv inte var i fara förens hans tredjelevnads dag men det får mig att tänka att han kunde redan vid födseln varit sjuk .

    jag har aldrig gråtit och skrikit så mycket i mitt liv då sonen kämpade för sitt liv i akutrummet på Neonatalavdelningen . Kommer precis ihåg hur han såg ut den dagen !

    Arne Anka skrev 2009-01-12 21:42:22 följande:


    Fick ett tips på min GB att denna tråd fortfarande levde och frodades, så nu har jag som TS hittat tillbaka. Efter att ha läst fram till inlägg 240 ungefär, då jag kände att det blev ganska mycket upprepningar kan jag konstatera följande:- Det finns många fördelar med hemförlossningar. Det tvivlar jag inte på. Det var heller inte ämnet för TS. Istället var faktiskt frågan hur man rättfärdigar de risker som ändå KAN uppstå, då det ibland (även om det tack och lov är väldigt ovanligt) kan uppstå komplikationer som kräver mer utrustning, apparatur och specialkompetens än vad som en BM kan ta med hem till någon. - Ni som är för hemfödsel, ni slänger er gärna med en massa vetenskapliga artiklar... tills någon annan gör detsamma som motsäger det ni säger, då börjar ni helt plötsligt använda ord som "förförståelse", "subjektivt" osv. Så när vetenskapen talar för er, då är den objektiv och sanningssägande. Men när den talar emot er så ska man ifrågasätta upphovsmännen. Jag förstår inte...- Dessutom, det var en kvinna som berättade om norska fjordar och "kunskapen om hur det gjordes förut" och detta talades det om i euforiska ordalag. Sedan några inlägg senare förfäras samma skara över hur illa det var förr. Jag förstår inte...- Ett gäng människor (mest mammor mig veterligen) som ofta haft oproblematiska förlossningar talar sig varma om något "som fungerat jättebra för mig, det har verkligen varit helt fantastiskt att föda hemma, jag förstår inte hur man INTE vill föda hemma". Det skrevs förut om "Trygghetsnarkomanerna" i Sverige. Jag tror bestämt vi glömde bort "Det-händer-inte-mig"-syndromet. Jag kommer aldrig, ALDRIG kunna föreställa mig hur det är att föda ett barn. Aldrig. Men jag vågar påstå att de som inte sett sitt barn bäras iväg till ett akutrum, och vara helt säker på att ens dotter är död, ni kan inte sätta er in i min situation. Så, innebär inte detta att ni som inte varit med om en traumatiskt förlossning, men ändå vill föda hemma, lider av "det-händer-inte-mig-syndromet", om jag nu är trygghetsnarkoman? Och frågan är, vad är "värst", Trygghetsnarkomaner eller Det-händer-inte-mig:are...? Eller vad har jag missat? Jag förstår inte...- Någon säger att "jag litar minsann på statistik"... Jo, vad är det man säger; "lögner, förbannade lögner och statistik". Sedan undrar jag, hur kan man med dagens statistik ens göra en jämförelse dessa emellan, då på sjukhus föds både de som haft problem och de som inte haft det. Så då borde väl det rimligtvis göras en jämförelse mellan de som haft problemfria graviditeter, inte barnadödligheten på sjukhus kontra hemma. För om det inte är en BETYDANDE fördel för hemmaförlossningar borde denna form förbjudas. För man bör väl inkludera det faktum att till sjukhus kommer alla, ALLA, de som föder barn som väger ett kilo såväl som de som föder sitt nionde barn. Dessutom bör man väga in det faktum att alla som föder hemma valt att göra det, vilket i sig implikerar att de har läst på, det är nog inga rookies eller naiva människor som gör detta. Detta i sig borde ÄN MER tala för att överlevnadsfrekvensen och komplikationerna borde minska radikalt vid hemmaförlossningar. Så, ni som säger att det "enligt statistiken" inte är farligare att föda hemma borde nog fundera på begreppets fulla innebörd. Och naturligtvis har det gjorts jämförelser på bara "bekymmersfria" graviditeter, men frågan är, när drar man gränsen? Om det inte hänt något efter 6 månader? 7? 8? 9? Så hur gör man egentligen en jämförelse dessa emellan? Går det ens? Jag förstår inte... - Världen är full av idioter. Jag tror vi alla är överens på den punkten. Dessa återfinns överallt; lärare, poliser, läkare, vakter, bibliotekarier, (f.d) kassörskor på Svensk kassaservice, men inte barnmorskor.... eller? Dessutom kan den som för dig är en vän kanske för mig vara en idiot. Kort sagt; det finns goda förutsättningar för att det ska återfinnas en och annan idiot även inom förlossningsvården. Så, ska vi då dra slutsatsen att alla barnmorskor är idioter? Nej. Jag kan räkna upp flera fall där BM gjort direkt fel, en av våra vänner råkade ut för en som efter deras förlossning sade upp sig och nu, snart ett år senare är sjukskriven då hon pga slarv orsakat hjärnskador på deras dotter. Varför? Hon missade att titta på CTG:n under en lååång period, och deras dotter är nu motoriskt sent (för) sent utvecklad pga syrebrist. Tack för kaffet! Så, ville vi låta bli att föda på BB? Inte min fästmö i alla fall! Istället läste vi på, och jag satt och tittade på CTG:n hela tiden... min färstmö somnade under förlossningen (så stressad var hon), jag fick väcka henne och säga att det var dags för en värk... Hursomhelst, att skylla på dåliga erfarenheter anser jag ska bekämpas med kunskap och en stark vilja, inte att man flyr därifrån. Jag köper naturligtvis att man tycker att det är en stressig miljö på ett sjukhus, men är hemmet den bästa miljön? Finns det inget mellanting? Och gör det inte det, varför då? Jag förstår inte...Så, det jag vill ha sagt, bortsett från att jag inte är så smart och inte förstår, är att jag inte anser diskussionen vara riktigt nyanserad och objektiv. För även om ni som föder hemma tycker illa om sjukvården, eller iaf är skeptiska mot denna, så vågar jag lova att den dag ni ser ert barn i händerna på tre läkare, två BM, med en kirurg och en narkosläkare i bakgrunden (om något går fel), då kommer ni nog istället vara tacksamma för just denna i resten av livet. För det kommer jag vara. Och det är även min färstmö, trots att hon sprack något överjävligt, och detta nog berodde just på att BM tryckte för kung och fosterland på hennes mage på slutet...
  • JeBi
    Blå Flygare skrev 2009-01-12 21:09:25 följande:
    Allt handlar om pengar. Alltid. Sen kommer pengar långt ifrån alltid högst upp på listan över prioriteringar, men det måste alltid finnas med.
    Om allt handlade om pengar i det ämne som diskuteras nu så borde väl fler landsting ge möjlighet till hemförlossning?
  • abuelita
    Arne Anka skrev 2009-01-12 21:42:22 följande:
     och detta nog berodde just på att BM tryckte för kung och fosterland på hennes mage på slutet...
    Hej ! Kul att se dig tillbaks här i tråden

    Menar du allvar att bm tryckte för kung och fosterland på din fästmös mage ?
    KAN man verkligen göra det utan att barnet tar skada???
  • Blå Flygare

    JeBi skrev 2009-01-12 21:54:03 följande:


    Om allt handlade om pengar i det ämne som diskuteras nu så borde väl fler landsting ge möjlighet till hemförlossning?
    Är för dåligt insatt för att kunna svara på det. Vet inte kostnaderna för en lätt sjukhusförlossning jämfört med en hemförlossning.
    Sen sa jag inte heller att pengar alltid prioriteras högst.
    Plus att förväntningar om kostnader spelar in. Förväntar sig sjukhuset att det ska bli dyrt att tillhandahålla båda alt (för sjuhusförlossningar kommer alltid behövas) så spelar det in tills de blir motbevisade.
  • abuelita

    Någon som minns  inlägg 144 och 145 av Förväntansfull 0406?  Vi har haft lite 
      kontakt utanför forumet och hon har  gett sin tillåtelse till att jag berättar här i tråden att hennes son nu ska utredas för autism.

    Inlägg 144:
    ”Har läst en del trådar här, och jag måste verkligen hålla med abuelita där. Alla experter är inte alltid experter. Och jag håller deffenitivt med TS, jag var faktiskt inne på att köra hemförl innan mina barn föddes, turligt nog blev det aldrig så. För när mitt sista barn föddes 06 var allt bara totalt kattstrof. Min sov blev mycket sjuk fort efter han kommit ut, han gruntade, och hade mycket svårt att syresätta sig själv och långt om länge blev det illfart till ett "riktigt" sjukhus (på min hemort kan de inte ta hand om sjuka barn och tidigt födda)SJälv var jga i så dåligt skick att jag inte fick åka med mitt egen son!! har ni hört något sjukare, personalen på "det stora sjukhuset" vägra ta emot mig för att jag inte kunde gå eller kissa själv, alltså min son låg ca 12 mil ifrån mig och jag låg på ett rum bland andra nyförlösta mammor, gissa min ångest och min psykiska hälsa... och det visade sig långt om länge (när jag väl var på det andra sjukhuset att jag tappade så sjuk mycket blod av någon underlig anledning, Hade hb på 51! fick 4 enheter blod.
    Fem veckor senare var min son okey men inte jag, blödde mycket konstga blödningar, avslag kan verkligen vara äkligt men detta luktade (Ursäkta!) Lik! jag sökte akut till gyn och då mådde jag så ont och min livmoder jobbade som fan, hade sjuka eftervärkar. JAg sitter i gynstolen och ja...läkaren tittar upp och ser helt förskräkt ut, kära du säger hon! halva moderkakan sitter ju kvar!! och hon in där och får ut, jag lovar bitar stora som bebihuvuden, en satt inne i livmodern, och en i kanalen, därav mina härliga eftervärkar. Fick jätte stark med med mig hem och sååå trött jag var. Jag var glad att jag slapp blodförgiftning. Duktiga kompetenta Bm!! som missar att halva moderkakan saknas.
    Kommer absolut skaffa barn igen, men verkligen lita på min kropp.”

    Inlägg 164 :


    ”Till dig abuelita.
    Ja detta var något av det värsta jag någonsin varit med om, jag fick gå till kurator länge efter detta, jag fick ganska svår förldeppression, jag började jobba när min son var tre månader, jag ville inte riktigt vara hans mamma, jag var så säker på att någon eller något skulle ta honom ifrån mig igen så jag gjorde det som mitt psykde mådde bäst av, hålla mig ifrån honom. Men som sagt, jag fick hjälp sen och allt blev bättre.

    Med avnavling vet jag inte riktigt vad du menar, men de klippte naveln direkt om det är det du menar??

    Ja att jag fick vara så långt från min son har många reagerat på, jag känner en nu utbildad barnmorska (som dessutom fött sina fem barn hemma) och hon tyckte detta var helt sinnessjukt!! jag var inte kapabel att åka sen häller, jag hade ju kateter men fick åka bårtaxi iaf, de "godkände" det tillslut, efter fyra timmar och sen tog det nästan två timmar att komma fram. Men då varkens visste jag om min son levde eller hur han mådde, jag låg på en sal där andra mammor skötte sina nyfödda, tog hand om dom och så. Som jag tjöt, jag hade nästan full panik, jag hade skött hela förloppet hemma med bad, verkarbete och allt! jag ville ha det så och när jag kom till bb så var jag nästan fullt öppen, jag kände sån närvaro med min bebis och min kropp, och så blir det så! jag var inte medvetande då allt hände, jag svimmade bara jag reste mig i sängen. (de kan ju inte rå för att min son blev sjuk så klart) men jag skulle fått vara separered från honom på det sättet.

    Hade jag inte reagerat på detta med att moderkakan var kvar i mig hade jag kunnat då, jag var på vippen att få blodförgiftning. Tyvärr har detta aldrig anmälts, jag orkade inte. Men det var dumt. Hon var inte klok den barnmorskan, hade inte koll på något, hon stack uskan i handen med samma kanyl som hon hade stuckit min son med. Moderkakan var inte ute efter ca 40 min och då fick jag dropp med verkstimmulerande, sen jävlar drog de!! jag krystade och de drog, jag såg på henne när den kom att något var fel, men hon sa aldrig något. Alltså hon såg det, men hoppas att jag inte skulle se.”

    Varför är jag inte förvånad över att barnet ska utredas för autism??

  • Sterna

    abuelita skrev 2009-01-12 21:02:18 följande:


    Jag tänkte närmast att pengarna kanske skulle locka dem att sätta sig in i det här med hemmafödande ordentligt, så att de får se att hammafödsel t.o.m. kan vara säkrare. Precis, man belastar verkligen inte skattebetalarna  om man föder hemma.
    Det går inte att säga att hemfödandet är säkrare än en sjukhusfödsel, inte hellert värtom.
    den lilla forskning som gjorts har bara kunna påvisa att de hemfdslar som flyttas över till sjukhus är mer kritiska än om samma situation uppstått med en planerad sjukhusfödsel.
    diss.kib.ki.se/2008/978-91-7357-535-5/
  • Sterna

    MammatillO skrev 2009-01-12 21:13:35 följande:


    Han var inte sjuk vid födseln ( doc prematur), Men han blev sjuk tre dagar efter han föddes och höll på dö och därför är jag tacksam att jag födde på sjukhus.Så mycket kan gå fel , även med ett barn som är friskt vid födseln !Men fick medicin för att värkarna började förlora "kraft" ( finns det vid hemmafödslar)?
    Iom att din son föddes prematus så hade du aldrig kunnat få igenom en assisterrad hemfödsel.
    De barnmorskor som har hemfödslar är noga med att det är en normal födsel, dvs att mamman är fullgången minst 37 veckor och max 42.
Svar på tråden Till er som vill föda hemma; varför i all världen vill ni det?