• Ninis

    BF februari 2006 Stockholm - del 7

    Ja, här fortsätter vi att tjattra!

    Vi är ett gäng som hållit ihop sedan september 2005.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Svar på tråden BF februari 2006 Stockholm - del 7
  • Catten28

    Hej

    Nyåret var toppen, vi hade italiensk charktalrik till förrätt så man bara kunde småplocka lite samtidigt som vi lekte med barnen, sen var det grillad hel fläskfile (grillade på gasolgrillen på balkongen) med friterad potatis och skogskantarellsås. till efterrätt var det vitchokladpannacotta med basilikamarinerade jordgubbar. mkt gott. sen spelade vi spel. Tittade på fyrverkerier och skålade vid tolv. kom i säng vid 2tiden. gäsp

    John somnade i min famn vid 22tiden olivia redan vid 19. alla barnen sov genom tolvslaget. men john vaknade vid 4 och bara skrek, fick inte kontakt med honom, han drömde mardröm och skrek att det var hans boll. sen efter ca 20 min satte han sig upp och frågade efter nappen helt lungt sen somnade han. Läskigt, jag tänkte att nu ringer snart ngn polisen som tror att vi misshandlar honom så som han skrek.

    igår var vi ute o lekte sen köpte vi pizza o mös hemma.

    idag ska John och T till Andys och leka.

    Gott nytt på er alla


    John & Olivia- Min vackraste kärlek
  • Catten28

    singhis, va mysigt att sitta i sängen och titta på fyrverkerierna


    John & Olivia- Min vackraste kärlek
  • alexandr

    God fortsättning på er alla!!!

    D höll sig vaken till 00:30 och kollade på fyrverkerierna, hon är nog en kvällsmänniska för hon villaldrig sova på kvällarna. Även vid 00:30 fick jag tvinga henne att gå och lägga sig för hon ville inte, hon sa att honinte var trött Hon somnade dock omedelbart. Vi är dock fortfarande förkylda så både igår och idag har vi mest vilat och slappat hela dan.

  • Skogsrå

    God fortsättning från oss också!
    Vi är hos mormor o morfar i Nora sedan i söndags. Minna tittade på lite tidiga fyrverkerier på nyårsafton men somnade kl 23, och sov sig igenom allting sen. Hon har fått extremt sena vanor nu och somnar vid 22 nästan varje kväll... hm, får se hur det går på onsdag när det är dagisdags igen. Å andra sidan sover hon till kl 9 på morgnarna och bestämmer själv när hon vill gå och vila på dagen.

    Mysigt, slappt och kravlöst här just nu alltså. När vi kommit hem är det dags att börja planera för vårt stambyte. Vi ska flytta till en annan lägenhet på vår gård helgen 23-25 januari, och bo där i 3 månader medan de badrumsrenoverar och stambyter i vår lägenhet. Så det är ju en del man ska packa med sig, i klädväg om inte annat. Vi kommer åt vår lägenhet även under tiden, men allt lär ju vara rejält dammigt så det skulle vara bra att kunna bomma igen vår klädkammare ordentligt.

  • Skogsrå

    Oups, insåg just att 23 januari är Minnas 3-årsdag.... det blir ett lite annorlunda firande!

  • Klina10

    Gott Nytt År från oss i Lomma.

    Catten - måste hör med dig som kan lite om allergi på barn. Ia har sådana böjveckseksam (ibland tar vi kortison och ibland mjukgörande salva MiniDerm) men så läste jag lite om det och att det kan vara kopplat till födoallergi så funderar på att boka pricktest. Vet du vad ett sådant visar dvs vad kan man kolla? Har dina barn eksem eller torr hud?

  • alexandr

    Klina: Har ni testat med inotyol det är superbra mot blöjecksem.

    Idag har D tittat på Dora utforskaren nästan hela dagen. Tomten kom med DVD, platsfigurer och PC spel och D vill hålla på med detta hela tiden. Måste faktiskt säga att jag tycker Dora är ett ganska OK DVD lagom komplicerat för de små. Men mkt stillasittande blir det

  • Ninis
    Klina10 skrev 2009-01-02 15:15:49 följande:
    Gott Nytt År från oss i Lomma.Catten - måste hör med dig som kan lite om allergi på barn. Ia har sådana böjveckseksam (ibland tar vi kortison och ibland mjukgörande salva MiniDerm) men så läste jag lite om det och att det kan vara kopplat till födoallergi så funderar på att boka pricktest. Vet du vad ett sådant visar dvs vad kan man kolla? Har dina barn eksem eller torr hud?
    Jag har haft böjveckseksem när jag var liten och har fortfarande eksem. Jag har atopiskt eksem, dvs medfödda anlag för eksem. Jag var känslig mot citrusfrukter när jag var liten, gjorde prictest. Man kan göra pricktest på VC. Ring din husläkare.

    Johan gjorde pricktest för ett tag sedan då han fick reda på att han har kattallergi.

    Elvira har fått eksem på hela armarna och upp på skuldrorna. I dag upptäckte jag att det även är lite i ena kvävecket. En kompis tipsade om att det kan bero på överkänslighet mot sköljmedel, oavsett om det är parfymfritt eller inte. Det är sköljmedlet i sig som man kan vara överkänslig mot. Så i går tvättade jag alla Elviras kläder, sängkläder, handdukar, snuttefilt etc i parfymfritt tvättmedel och torktumlade sedan på lägsta. Får se om eksemen blir något bättre. Om inte ska jag prata med bvc när jag ska dit den 13 januari.
    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Linusen

    Vi hade också en bra nyårsafton. Vi åt snittar medans barnen åt grillspett och pasta sen fixade vi varmrätt (surf´n turf=oxfile och hummer). Barnen fick glass när vi åt varmrätt. Sen var det lek och stoj, läggning för vissa innan vi åt citron/limepaj och drack kaffe. Vid 12slaget sov Måns och hans jämnåriga kompis medans 2 tjejer som är syskon, satt och såg i kors för de var så trötta. Men de skulle prompt se raketerna.
    Alla sov över här så det blev storfrukost och trevligt sällskap ända fram till 15 (inkl. pizzaätning) sen däckade jag och Måns och sov 2 timmar.

    Måns har också lite eksem. Det blir alltid värre på vintern när luften är torr. Vi smörjer med Miniderm flera gånger om dagen och ibland tar vi mildison innan läggdags. Då kliar det inte på natten iallafall.

  • Catten28
    Klina, vi smörjer john med mildison vid behov, knixet är att ta ganska mkt och smörja tills allt går i i huden då det skall ner på 4e hudlagret. eksem kan man ha utan att vara allergis, Olivia får det bakom öronen när hon är sjuk, men john får det när han äter något han ej tål el på våren när det är pollen, samt om det som nu är ganska torr luft. ett annnat tecken på att de får i sig något som de ej tål är att de blir spräckliga på kinderna. det ser nästan ut som spruckna blodkärl.

    de gör oftast inte pricktest på små barn då det sticker utan de tar blodprov. be dem testa på fisk mjölk sädelsag, gråbo timotej nötter ägg. Jag gjorde test på en massa saker när jag hade haft min anafylaktiska chock. be att de sänder hem emblaplåster-bedövningsplåster  som du sätter på hennes arm en timma innan provtagning så ni inte behöver sitta o vänta på plats tills det verkar. 
    oftast får man svar efter 6-8 veckor.

    de försöker oftast att man ska börja med att utesluta tex mjölk för att se om det blir bättre men det är bara att vägra och kräva att de gör test, man vill ju inte testa en massa på sitt barn. 

    när john har mkt eksem och är mkt torr har jag i olivolja i hans badvatten, samt har läkaren sagt att jag inte skall använda shampo el tvål alls på olivia då hon är så liten och har eksemen bakom öronen, hon har väldigt känslig hud,
    John & Olivia- Min vackraste kärlek
Svar på tråden BF februari 2006 Stockholm - del 7