• Förhoppningar

    Svårt att bli gravid efter att ha förlorat barn del 7

    Livet är inte rättvist...
    Här samlas vi som förlorat våra älskade små och som nu kämpar för att få syskon till dem. Vi har av olika anledningar svårt att bli gravida och sorgen över det förlorade barnet blandas med sorgen över barnlösheten.

    Det är hemskt att se hur många vi är som är "dubbelt drabbade" på detta sätt och det enda positiva är att vi inte är ensamma i vår kamp! Här samlas vi för att dela med- och motgångar.

    Varmt välkommen!

    ...alla ni som kämpar och ni som äntligen har lyckats.

    Våra gamla trådar;
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m26463287.html
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m29386988.html
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m32881987.html
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m35424384.html

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid efter att ha förlorat barn del 7
  • Amis

    Hej alla fina. Hoppas ni mår bra och att ingen skrivit i tråden på ett tag för att ni har varit upptagna med roliga saker.
    Förhoppningar hoppas att ruvandet går bra.

    Idag var vi på nybesöket och fick träffa en bra läkare. Han var rak på sak, tydlig och saklig i sina förklaringar. Kändes tyggt. Har tydligen vad han kallade PCO-äggstockar som kan vara orsaken till varför vi har haft svårt att bli gravida. PCO äggstock innebär stora äggstockar med ganska många ägg som fäster sig på kanterna av stocken. Hans teori är att det då kan bli att äggen släpper innan de hinner mogna tillräckligt. Konstigt tycker jag att ingen annan läkare har ens nämnt detta under två årsperioden vi har hållit på med utredning och behandling. Det positiva var att IVF passar en PCOäggstock väldigt bra enligt honom. Det blir spray på mensdag 1 och sedan Menopur. Äggplock blir v. 5 om allt går bra. Jag är så glad att vi får börja så snart. För första gången på länge känner jag mig positiv inför detta. Hoppas hoppas.

    Kram

  • Förhoppningar

    Grattis Amis! Skönt att det börjar hända saker.

    Här händer också saker, fast inte vad det slaget jag vill fira... Mensen är på G och det är totalkört denna gången också. Grät hejdlöst igårkväll när det började så smått. Har gått hela dagen som lite i ett vaccuum. Känns så jävla ointerssant med det mesta. Jobba är vberkligen svårt att motivera sig till. Bläää!
    Men nu är det helg för mig. Skönt. Nu ska jag sova en hel vecka!! Känns det som i alla fall.

  • Kyoko

    Förhoppningar:
    Så ledsen att läsa att den förbannade kärringen inte kunde hålla sig borta . Är så absurt att när man VILL HA mensen så håller den sig borta och när man INTE VILL HA mensen så kommer den trots vilda protester. Förstår att allt känns ointressant just nu. Man sjunker ju så snabbt ner för varje motgång! Kramar om dig och hoppas att du känner att jag ätnker på dig trots att inga ord kan trösta.

  • Novalies

    Hej!

    Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig :)
    Vi har påbörjat utredning och igår var vi hos läkaren för att få svar på spover och VUL. Det som oroar är spermierna. Det var bara 1,6 miljoner och de ville helst att det skulle vara 3 miljoner. När jag har läst runt lite så verkar det som om 20 miljoner spermier är ett gränsväre?? Men våra 1,6 miljoner? Då måste det ju vara väldigt lågt?

    Är det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!

  • Amis

    nej förhoppningar. jag är SÅ ledsen att det inte gick hela vägen den här gången. jag vet att det inte finns några ord som kan trösta men jag kramar om dig och hoppas att du tillåter dig själv att vara ledsen, arg och alla andra känslor du har.

    kramar

  • Förhoppningar

    Tack för er omtanke. Jo, ledsen är jag allt. Gåter floder periodvis. Och arg är jag också. Blev ledsen, besviken och lite kränkt när en väninna tyckte till i förmiddags om att nu är det väl ändå dags för en IVF paus.
    Skit i det du, tänkte jag och låste mig totalt. Fan vad trött jag är på att mitt privatliv när det gäller barn är allmän egendom att tycka till om. Av naturliga skäl så väljer ju jag ett antal personer jag vill prata med om barnlöshet. Jag förväntar mig inte, och vill inte ha några färdiga svar eller lösningar. Jag måste bara ha någon att få prata med så att jag inte går sönder.
    Idag har den listan blivit ytterligare en person kort. Det är en stor besvikelse när en vän slutar att vara en vän. Jag hoppas på sikt att vi kan lappa ihop vår relation. Men som det känns nu kommer jag att ha svårt att anförtro mig till henne igen.

    Nästa steg på resan är att prata med läkaren på tisdag.
    Så funderar jag starkt på att söka andlig vägledning. Naturvetenskapen i alla ära. Men jag behöver ett andligt komplement. Så just nu är jag i sökar fasen.

    Kram på er alla.

    Novalies; jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den fronten. Sorry.

  • englabella

    Här är ni ju!

    Ska läsa ikapp lite nu.

    Kram!

  • englabella
    Förhoppningar: Fan. Började från början och var så förhoppningsfull tills jag såg nu på slutet... Kramar om! Så himla orättvist.
    Andlig vägledning är nog inte fel. Som ett komplement. Stöd och styrka behöver man ju och var den än kan komma ifrån så är det välkommet tycker jag.

    Tummeliten: Är så ledsen för er skull med. Hur har det gått?
    Om det ville sig illa och inte fröet kunde stanna så kanske kanske ni ändå om ett tag kan hitta lite tröst i att ni iaf blv gravida med IVF och att behandlingen verkar vara er grej. Sedan är det såklart en sorg att lilla fröet inte var ämnad att fastna och växa som det skulle... Kram!

    Amis: Så bra att ni fick träffa en bra läkare som känner förtroende för! Och vad härligt att ni snart snart är på gång! Måtte 2009 bli erat år!

    Kyoko: Hej vännen! Hur går det för er? Tiden går framåt, sakta men säkert? Hoppas jag. Här är det så. Hittills. v 29+0 idag. Livrädd och full av hopp samtidigt. kram!
  • Kyoko

    Enlgabella:
    Vad bra att du hittade oss Har undrat lite var du varit. Jo, jag är er hack i häl! vi är nu i 27+2! Otroligt trodde aldrig jag skulle få skriva det, igen. Men du vet ju hur det är. Vägen kantas av stora tvivlel. Varje toalettbesök innebär fortfarande ett djupt andetag innan man tittar på pappret. Börjar känna mig som Reine i Barnens ör när han kollade efter hårstrån i de nedre regionerna och för varje dag (med lite modifikation) kunna konstater:
    - En dag till HON får leva!
    Jag följer ju er resa i bloggen och mycket av det du/ni går igenom ger mig AHA rysningar efter ryggen. Tror vi skulle ha en hel del att prata om över en kopp choklad.
    Men tror ni varit bättre på att inhandla lite till Mini än vi varit. Hittills har jag bara köpt 3 par strumpor så till veckan har jag bestämt mig för att åka in till stan och köpa det mest tjejiga jag kan hitta OCH ett gosedjur för att anfäkta mina demoner. Eller så tar jag det vid nästa checkpunkt v. 30 ... Förhoppningar:
    Känner igen det där med vänner som inte kan ta in. Har ju pausat från en del av ren självbevarelsedrift. Jag har insett att vi är alla olika, med olika förutsättningar och tyvärr har inte alla förmågan att ta in de känslor som vi måste få lufta. De tror att det är bättre att släta över. De som tror att det går att ta en paus grån sina känslor! Hur gör man det??? Om någon visste hur man gör det så skulle det ju vara en perfekt affärsidé! Tänk själv.
    - Är du trött på dina känslor, behöver du en paus från ditt känsloliv? Köp "KÄNSLOPAUS" ger dig garanterat en lugn stund!

    Nej ibland måste man bara stiga åt sidan i en relation och då får man göra det! Följa sitt hjärta. Det gäller väl även att få sig lite andlig spis. Problemet för mig är att om jag varit tvivlare inna Buster så tvivlar jag än mer på en högre makt. Men samtidigt är ju lillasyster i magen ett tecken på att under sker. Så är nog mer schizofren i frågan än någonsin. Men hittar du något som ger lindring så unna dig det och då kan du väl tipsa oss andra Själv funderar jag på att ta upp yogan. Försöka hitta lugnet och styrkan i mig själv, kanske också en väg till andlig vägledning. Men förstår verkligen ditt behov av att spä på de inre värdena med en enrgipåfyllning.

    Amis:
    Så skönt att träffa en läkare ni litar på. Vet ju hur otroligt mycket det betyder. De senaste åren har ju av olika anledningar varit en karusell i sjukvården och har stött på både bra och dåliga läkare så jag vet vad det betyder. Tänk att fram till nyår går det ju fprt och sedan är det nästan dags att köra igång Bra start på det nya året!


    Novalies:


    Tyvärr så kan jag inte svara på din fråga. Men kanske om du ställer den under svårt att få barn/ivf så kan du säkert få svar från någon med insatta kunskaper.


    Tummeliten:
    Fy, så jobbigt besked. Ja den här resan är en helvetes berg-å-dalbana! Man tar små myrsteg och så halkar man tillbaka. Det är ju inte ens på ruta 1 tycker man hamnar på minus hela tiden när det sker bakslag, eller hur! Men hur gick det i torsdags? Är rädd att ni inte fick några bättre besked eftersom du inte kommit in och berättat glada nyheter, så jag skickar en kram ifall att det värsta skett men hoppas verkligen på det bästa!


    Guld:
    Ja, hur klarar man att vara stark när man är som svagast? Det frågar jag mig ofta och ändå vi gör det vi måste för att överleva! Sedan vi förlorade Buster har vi ändrat hela vårt liv och i stort sett bytt ut allt i tillvaron förutom varandra (jag och sambon). Två månader efter att Buster dog så välte sambon ett träd över sig vilket slutade med sjukhusvistelse och krossad fot men kunnat sluta med att jag förlorat den andra viktigaste människan i mitt liv också! Vi har flyttat 30 mil från våra vänner, sambon bytt jobb, jag studerar, blivit med hund, blivit med gård, gått igenom 4 ivf/pgd. Samtidigt som vi väntade besked på om lillasyster i magen är frisk blev mamma akut dålig vilket visat sig vara 5 tumörer. Då jag har förlorat kontakten med mina syskon när Buster dog och jag nu är den enda som bor nära mina föräldrar så måste jag vara stark för mammas och pappas skull medans hon genomgår behandling. Vi kan lätt säga att dessa två år även om Buster inte dött skulle varit vårt livs svåraste för vi har även haft fler dödsfall i familjen. Men vet du, att från någonstans där innifrån plockar man styrka när man tror att det inte finns mer. Helt enkelt för att man inte har något val! Men vill ge dig en stor kram för att jag hoppas och tror att du skall ha kraft att utkämpa ditt krig! För är det nått jag upptäckt så är det att när man rustar sig för att gå ut i krig då är man beredd på att kämpa! Tror på dig tjejen och DIN inre styrka!

    Så en sak jag vill dela med mig. I veckan träffade jag en kvinna som berättade att hon och hennes man för 41 år sedan fick en dotter med ryggmärgsbrock. Detta hade så djupa spår i henne att hon och hennes man aldrig vågade försöka få barn igen. Av rädsla för att samma sak skall ske igen. Hennes dotter lever men är gravt handikappad och kommer aldrig kunna leva ett självständigt liv. Den förlorade framtid hon mött och sorgen över allt som dottern aldrig kommer kunna göra och nu att hon aldrig kommer få barnbarn. Hon avslutade med att säga:
    - Vi vågade aldrig försöka igen och det är det jag ångrar mest i livet!

    Jag fick mig en tankeställare. Tänk hur viktigt det är att vi orkar/vågar/vill fortsätta försöka, fortsätta kämpa! Så att vi inte en dag i livet måste se tillbaka på något vi ångrar som vi aldrig gjorde för att vi inte vågade. Insåg då vilka kvinnor vi alla är här inne, som vi kämpar! Så jag skulle vilja att vi alla dunkar varandra uppmuntrande i ryggen och säger:
    - Fy fan vad vi är bra! Vilka AMASONER vi är!!!!!!!

    För om vi inte gör det vem kommer då dra lasset åt oss?! Nej jag är såååå stolt över att tillhöra en av dessa kämpare här inne och att jag fått chans att lära känna er! För om jag en gång skulle behöva en arme av kämpare så vet jag var jag hittar de tuffaste
    Kram till er allihop!!

  • englabella
    Guld: Kram och välkommen förresten!
    Beklagar så att ni förlorat era döttrar, Ruth och Astrid !

    Som Kyoko skriver, man har inget val... Så har det många ggr kännts för mig. Och så länge länge längtan är större än rädslan så finns egentligen inget val där heller, eller valet är på något sätt gjort.
    Efter andra förlusten fick jag höra av folk att det kanske var dags att "ge upp" nu och tänka på annat. Men det fick mig bara att ännu mer övertygad fortsätta dit min längtan styrde mig. Och nu två år senare, efter operation och IVF väntar vi hoppfullt men fullständigt livrädda på ett litet syskon.
Svar på tråden Svårt att bli gravid efter att ha förlorat barn del 7