• tomcar1

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • emtono
    tomcar1 skrev 2008-11-29 21:03:11 följande:
    MIss Kay...hålller med dig. Storråd får tycka vad hon/han vill, men i denna tråd är vi så otroligt tacksamma för det vi har fått och blir illa berörda av andra åsikter som inte riktigt har med detta att göra.emtono...vad tycker du ? Såg att du följer diskussionen ?
    Jag håller med dig och ovebrink och även miss kay !
    Jag kan på nåt vis förstå storrådas tankesätt, men det som ser bra ut på pappret fungerar ju inte alltid att applicera på verkligheten, vi människor har ju mycket känslor och tankar, självklart skulle man ställa upp om någon utav en nära skulle behöva ex en njure eller benmärg och jag vill själv donera om jag av någon anledning inte behöver mina organ längre själv :P Tror det kan vara en tröst för ens nära och kära också att det kommer något positivt ur ens död, någon annan får leva och må bra.
    Men skulle man börja tänka som storrådas, ja då skulle alla behöva genomgå nåt slags test innan vi får skaffa barn, för vi vet ju inte vad vi bär på för sjukdomar och defekter..
  • Marija79
    Storråda skrev 2008-11-29 20:39:58 följande:
    Japp! Det gör jag faktiskt. Och det är min rättighet.Jag är väl mera orolig för hur det kommer att bli i framtiden för dessa barn som kommer att födas med olika sjukdomar och handikapp. För du kan vara säker på att vår välfärd är på väg mot sitt slut. Då kommer de att vara tvungna att försöka klara sig utan varken läkarhjälp, mediciner, dialys eller bidrag av något slag... Muskelkraften kommer att bli det som räknas igen, när oljan tar slut.
    Nämen Gud, nu ångrar jag att jag var så trevlig i mitt svar till dig! Vad är detta? The survival of the strongest, eller?

    Då kanske vi ska ta och segregera alla och kolla alla barn med fostervattenprov och inte låta dem föddas om de har det allra minsta fel på sig?
    Vi kanske ska förbjuda diabetiker, astmatiker, cancerdrabbade patienter, och alla andra med sjukdomar som kommer från olika arvsanlag att föda barn?

    Då skulle vårt samhälle krascha ska du veta! Jag hoppas, för din egen skull, att du aldrig ska behöva stå i valet och kvalet om någon av dina närmste skulle behöva en donation!
    Skulle du ta emot ett hjärta till dig eller dina barn även om du inte vill donera själv?
    Skulle du vilja att ditt barn, syster elle rent av du inte skaffar barn bara pga att de har mottagit ett organ?

    Vad skulle du sägga till din hjärttransplanterade dotter som kommer till dig när hon är vuxen och säger:
    - Du ska bli mormor!
    Ska du bryta kontakten, uppmana henne till abort bara för att risken finns att bebisen blir sjuk om inte vid födelsen så kanske någon gång i framtiden?

    Alla ni andra. ursäkta om ni tar illa upp av mina hårda ord men jag blir så FÖRBANNAD när jag läser sådant här!
    OK att man inte vill donera, jag accepterar det men vad jag inte kan acceptera är dumma komentarer från folk som inte har en aning om vad det handlar om att vara transplanterad!
    Själva meningen med det är ju att man ska kunna leva ett NORMALT liv!
  • NJURSJUK

    hej ja tycker man ska gå med i donationsregister et ja vick en njura av mmin far för 13 år sen med den har sluta funka SÅ NU GÅR JAG I DIALYS TRE GÅNGER I VECKAN

  • tomcar1

    emtono....nej, precis. Vem är perfekt i vår värld och vem bär på noll gener för sjukdomar ?

    Njursjuk...ja och vad kostar inte det om man jämför med vad en transplantation kostar ? Genom att transplantera sparar man in dessa pengar mångfalt.

    Marija79...håller bara med dig ang. detta och när någon säger sådana saker som storråda...då får man bli arg.

    /tomcar/Carola

  • Grannen

    Personligen tycker jag man ska avrätta alla med puckade åsikter eller åtminstonde sätta munkavel på.

  • ovebrink

    upptäckte just att man ska vara försiktig med vad man säger här... ett par av mina inlägg blev bortplockade för de tyckte jag hade tagit i med för hårda ord... man blir ju lite förbannad ibland! sara

  • tomcar1

    Alla har ju rätt att säga sin åsikt, men då måste man också vara beredd på att andra, kan ha andra åsikter, men man behöver inte utveckla dessa åsikter och säga precis vad man tycker och tänker. Nog om detta tycker jag, eller vad säger ni andra ??
    /tomcar1/Carola

  • Alicia cf mamma

    Vad ledsen jag blir när jag läser "vissa inlägg"

Svar på tråden Vi transplanterade !