• ellie2

    Någon som bytt från Losec till Nexium?

    Hej!
    Har idag varit i Lund med min son som har cp-skada och epilepsi. Han har även problem med magen och han har ätit Losec väldigt länge men det verkar nu inte som det hjälper honom riktigt.

    Ska nu byta till Nexium, vilket läkaren sa att man gjort med flera andra barn. Min son får alla mediciner genom sin knapp och det råder tydligen lite tveksamheter om Losec får samma verkan när man löser upp tabletten.

    Undrar nu om någon har bytt från Losec till Nexium och om ni märkt någon förbättring.

  • Svar på tråden Någon som bytt från Losec till Nexium?
  • Snuffe

    Vi fick byta ut Losec mot Nexium när subventionen på Losec togs bort. Olivia började kräkas. Vi höjde dosen men hon kräktes bara mer och mer. Så vi fick byta tillbaka till Losec, och kräkningarna försvann. Så ingen får röra hennes Losec. Olivia får också Losec i knappen, upplöst i vatten.


    Ärligt talat så förstår jag inte varför Losec skulle få sämre verkan för att den löses upp "utanför" kroppen. Effekten av losec kvarstår ju 36 timmar.

  • ellie2

    Attans, vad illa...! Hoppas det går bättre för Vilmer.
    Fattar inte heller, det står ju på att man kan lösa den i vatten, dock ej krossas eller tuggas. Men hur som helst så verkar det inte som det hjälper honom så bra längre så vi testar detta.

    menar du att ni betalar för Losec? Vi får det gratis. Har fått ett kundnummer så apoteket debiterar landstinget.


    Snuffe skrev 2008-11-27 18:15:08 följande:
    Vi fick byta ut Losec mot Nexium när subventionen på Losec togs bort. Olivia började kräkas. Vi höjde dosen men hon kräktes bara mer och mer. Så vi fick byta tillbaka till Losec, och kräkningarna försvann. Så ingen får röra hennes Losec. Olivia får också Losec i knappen, upplöst i vatten.
    Ärligt talat så förstår jag inte varför Losec skulle få sämre verkan för att den löses upp "utanför" kroppen. Effekten av losec kvarstår ju 36 timmar.
  • Mamma S

    Min 4-åriga dotter har ätit Losec och nu fått Nexium istället. Vi fick byta pga att dom upplösta Losec-tabletterna var så äckliga att hon till slut inte fick i sej dom. Jag tycker inte att Nexium har riktigt lika bra effekt, men den hjälper lite i alla fall. Losec ska inte ha sämre effekt om man löser upp den i något, det är bara krossa man inte ska göra.

    Som Ellie2 säger; man kan få Losec kostnadsfritt (eller till en låg kostnad)! Prata med läkaren som skriver ut den så ordnar han en subvention av medicinen. Annars är den ju jättedyr!

  • Deanna

    Vi fick byta från Losec till Omeprazol (Bluefish) eftersom vi tyckte det var lite klyddigt att lösa upp och ge Losectabletten (vi löste upp den i limejuice för att det skulle gå snabbare men sen fick vi blanda lösningen med socker och grötpulver för att kunna ge den, har ingen knapp).

    Omeprazol är samma som Losec fast i en annan form: de små granulerna ligger i en kapsel som vi öppnar och så ger vi den på en sked fruktmos. Mycket enklare!
    Dessutom så ingår inte Losec i högkostnadsskyddet längre , men det gör Omeprazol.

    Frågade först efter Nexium men vår läkare menade att det inte var samma effekt?!

  • Caro79

    Vi använder också losec.
    Men vi har alltid krossat dom men det verkar det ju inte som man ska.
    Ska man lösa upp i vatten? Hur lång tid tar det?

    Vi tillhör samma landsting som ellie så vi får också losecen betalda.

  • Deanna
    Caro79 skrev 2008-11-27 21:06:38 följande:
    Vi använder också losec. Men vi har alltid krossat dom men det verkar det ju inte som man ska. Ska man lösa upp i vatten? Hur lång tid tar det? Vi tillhör samma landsting som ellie så vi får också losecen betalda.
    Man ska inte krossa dem då kan man förstöra de små verksamma kornen som sen ska lösas upp i magen och verka, utan lösa upp dem i vätska, ju surare vätskan är desto snabbare går det. Vi testade vinäger en gång det gick supersnabbt, men blev gansla oätligt. Äppeljuice körde vi i början, men citron eller limejuice funkade bäst, fast man måste ju ha socker i...

    Vilket landsting är det som subventionerar Losecen?
  • Deanna

    Enligt landstingets och apotekets hemsida är det samma regler som gäller för högkostnadsskydd överallt i Sverige. Men detta kanske inte handlar om högkostnadsskydd?

    Blir lite förvirrad.

  • Deanna

    Aha, nu hittade jag även följande:


    Vissa landsting ger extra subventioner
    Vissa landsting betalar hela eller en del av egen-
    avgiften för vissa läkemedel och vissa patient-
    grupper, t ex p-piller till unga kvinnor. Många
    landsting har också åtagit sig att betala
  • Deanna

    Hmm det jag klistrade in hängde inte med.
    Men det handlade i alla fall om att vissa landsting ger extra subventioner utöver högkostnadsskyddet.  Orättvist

    Men vi har säkert något annat att vara glada för

  • ulricaa
    Deanna skrev 2008-11-27 22:06:45 följande:
    Enligt landstingets och apotekets hemsida är det samma regler som gäller för högkostnadsskydd överallt i Sverige. Men detta kanske inte handlar om högkostnadsskydd?Blir lite förvirrad.
    I Jönköping debiteras barnkliniken för Losec.

    Vi testade Nexium ett kort tag, men bytte tillbaka (minns inte varför). Minns att läkaren sa att om vi gav Stesolid så skulle vi halvera den dosen när Liam åt Nexium... kan ju vara värt att kolla eftersom Vilmer också har ep!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Gorban

    Vi har precis slutat med Losec till vår son. Vi har också fått detta betalt av landstinget men det har varit krångel varje gång vi skulle ta ut dem.

    Nu verkar sonens reflux ha vuxit bort så vi kan sluta med Losec och det känns skönt.

  • Deanna

    Hur lång tid tog det innan det växte bort?

    ... Önskar också att det växer bort, hade förenklat tillvaron

    Hur stor dos Losec ger ni andra?

  • Snuffe

    Jag var nog lite otydlig. Det är landstionget som betalar hela kostnaden och så vitt jag förstår så gäller det allalandsting. Men det kan bli strul på apoteket och det måste stå på rec att det är landstinget som betalar. Tydligen så är inte Nexium identiskt med Losec, så därför kan man få Losec i alla fall.

    Men man får inte krossa tabletterna, det är kornen som "aktiva".


    Vi ger O 30mg varje dag, men får hon stark mat, mycket vitlök mm så höjer vi dosen till 40 mg. (vi ger ju Olivia vanlig mat i knappen)


    Jag har för mig att "standard dos" är ca 1 mg/kg. Men Olivia har alltid stått på högre dos, hon väger 23 kg nu. Vet att det är fler på maillistan på kanalen.org som också ger högre dos.

  • ellie2

    Tack för alla svar!
    Vilmer har 20 mg losec per dag nu. Vår läkare skriver ett kundnummer på receptet så att det debiteras landstinget (eller kanske det är barnkliniken) Har aldrig varit några problem på apoteket.
    Läkaren i Lund menade att Just när man ska lösa upp Losec så har de nu börjat fundera över om det är optimalt. Nexiumgranulat är gjort för att lösas upp så det var därför han ville att vi skulle testa. Vilmer skulle få en hög dos.

    Han har haft så mycket spänningar på sista tiden och det har påverkat även magsyran. Han har börjat lukta rutten fisk;) i munnen.

    Ulrica: Det nämndes ingenting om Nexium och Stesolid... Ska absolut kolla upp det med läkaren.

  • Snuffe
    ellie2 skrev 2008-11-28 09:39:50 följande:
    Tack för alla svar!Vilmer har 20 mg losec per dag nu. Vår läkare skriver ett kundnummer på receptet så att det debiteras landstinget (eller kanske det är barnkliniken) Har aldrig varit några problem på apoteket.Läkaren i Lund menade att Just när man ska lösa upp Losec så har de nu börjat fundera över om det är optimalt. Nexiumgranulat är gjort för att lösas upp så det var därför han ville att vi skulle testa. Vilmer skulle få en hög dos. Han har haft så mycket spänningar på sista tiden och det har påverkat även magsyran. Han har börjat lukta rutten fisk;) i munnen. Ulrica: Det nämndes ingenting om Nexium och Stesolid... Ska absolut kolla upp det med läkaren.
    Däremot så har apoteket + läkare sagt åt oss att har man löst upp losecen så skall den ges omgående. Efter 10 min så har den inte samma effekt längre.
  • ellie2

    Ah, ibland går det några minuter innan han får i sig det. Jag skakar och väntar till det har löst sig ordentligt i och med att det ska igenom knappen. Är annars rädd för att det ska klogga igen... Kanske det tappar effekt då...


    Snuffe skrev 2008-11-28 09:43:41 följande:
    Däremot så har apoteket + läkare sagt åt oss att har man löst upp losecen så skall den ges omgående. Efter 10 min så har den inte samma effekt längre.
  • Snuffe

    Det tror jag inte. vi gör ockås så, man måste ju vänta tills det löst sig och sedan får man skaka medans man ger det.

  • Deanna

    Jag ska kolla med läkaren nästa vecka ang. kostnaden!

    Vad bra att få veta att dosen ökar med vikten, just nu ger vi 15mg fast vikten ligger under 11kg, men det verkar funka bra i alla fall. Märkte dock att förstoppningsrisken ökade när vi ökade dosen.

  • Deanna

    Lite info från nätet:

    Anledningen till att man inte ska krossa Loseckornen:


    Forskargruppen testade flera hundra olika substanser under projektets gång innan de slutligen hittade omeprazol. Den nya substansen tålde varken ljus, vatten, värme eller saltsyra. Trots detta valde forskarna att gå vidare med omeprazol. För att skydda den från nedbrytning i den sura miljön i magsäcken tillverkades små korn av omeprazol och ”paketerades” i en skyddande hinna som bestod av flera lager. Skyddshinnan löses sedan upp när den kommer in i tolvfingertarmen där substansen tas upp genom tarmväggen och når magsäckens syraceller via blodbanan. Inne i syracellerna omvandlas omeprazol till en aktiv syrapumpshämmare.  

    Skillanden mellan Losec och Nexium (dock inte helt begripligt om man inte är farmakolog):

    Den ena godkända indikationen för Nexium™ är idag gastroesofageal refluxsjukdom (GERD); detta vid behandling av erosiv refluxesofagit, långtidsbehandling efter läkning för att förebygga återfall av esofagit samt symtomatisk behandling av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD)
         Den andra är Nexium™ i kombination med lämpliga antibiotika för eradikering av Helicobacter pylori och läkning av duodenalsår hos patienter infekterade med Helicobacter pylori plus förebyggande av återfall av peptiska sår hos patienter infekterade med Helicobacter pylori.
    Vad är det då som skiljer dessa två läkemedel åt? Kan vi med Nexium™ förvänta oss ett läkemedel som är farmakologiskt ännu effektivare ? Och i så fall, är detta ett kostnadseffektivare läkemedel jämfört med andra på marknaden förekommande protonpumpshämmare?

    Farmakologi
    Losec® är ett sk racemat av omeprazol, vilket innebär att det är en blandning av de båda R- och S-isomererna. Den som kommer ihåg sin kemi minns att ett läkemedel kan bestå av läkemedelsmolekyler som är uppbyggda av samma atomer men finnas i två mot varandra spegelvända former. Och att det kan föreligga betydande skillnader vad gäller både vad gäller farmakodynamiska och farmakokinetiska effekter. Idag är en rad olika läkemedel föremål för forskning just avseende skillnader mellan R- och S-isomererna. När det gäller omeprazol har det visat sig att S-isomeren har vissa fördelar gentemot R-formen och Nexium™ består av enbart av S-isomeren av omeprazol (esomeprazol). Andra exempel på läkemedel som isomerforskning givit är Tavanic® (levofloxacin), ett antibiotika som består av S-isomeren av racematet ofloxacin, Parkinsonmedlet Madopark (levodopa) och Chirocaine® som är den ena isomeren av bupivakain. Och vi kan nog förvänta oss att fler läkemedel som består av den ena isomeren så småningom kommer att hitta ut på läkemedelsmarknaden, varav en del kanske tidigare förekommit som racemat.


    Vad säger Läkemedelverket om Nexium™
    Effektfördelar med Nexium™ (esomeprazol) jämfört med Losec® (omeprazol) har endast kunnat dokumenteras i studier på erosiv refluxesofagit. Här har esomeprazol 40 mg visat på något högre utläkningsfrekvens än 20 mg omeprazol i två av tre studier. Någon jämförelse med omeprazol 40 mg finns ännu inte. Esomeprazol har även dokumenterats som vid-behovsmedicinering av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) samt läkning av duodenalsår orsakade av Helicobacter pylori, detta vid en veckas behandling. Liksom för omeprazol har man inte observerat några dosberoende biverkningar.
    Läkemedelsverkets värdering av Nexium™ blir:
    "Esomeprazol är liksom övriga protonpumpshämmare ett effektivt läkemedel för behandling av syrarelaterade sjukdomar men har inte visats tillföra något nytt."

Svar på tråden Någon som bytt från Losec till Nexium?