• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • rasajj
    Minnie7 skrev 2011-05-27 13:25:40 följande:
    Men du kan ha mens även om du gör en hysterectomi. Om de inte tar bort äggstockarna (vilket de oftast inte gör här på unga patienter då man hamnar i ett klimakterium med alla de problem som kan uppstå). En jobbarkompis som opererades får mens varje månad.
    Na, jag kan inte ha mens eftersom jag itne har nagon livmoder kvar att bloda fran, daremot sa har jag fortfarande agglossning och kommer inte i klimakteriet eftersom jag har kvar aggstockarna.
  • rasajj
    Hibiscus skrev 2011-05-27 15:34:28 följande:
    Glömde säga saagr: att som du vet så finns det ju olika framfall- slidväggarna bara eller livmodersframfall eller både och och är det livmoderframfall så tas den bort helt men ofta här i Sverige så kortar dom bara av livmodertappen om det anses tillräckligt- en sån op har jag gjort för 2 år sedan. sen tas livmodern bort ofta här om man har stora myomer i den osv tex, har du varit inne o läst på Tara där finns ett forum om hysterektomi
    Jag har konstaterat livmoderframfall sapass att aven urinblasan ar paverkad och jag lacker urin. Nagot annat framfall sag inte min lakare, aven om han sa att det buktade lite fran bakre slidvaggen.

    Har tar de hela livmodern inkl. tappen och syr ihop 'botten' av slidan och stodjer fast den igen. Det anses ha battre langvarigt resultat om man anda anser sig vara klar med barnafodandet.

    For oss sa var det inte nagot svart beslut, jag ar 40, har fyra barn och det ar dryga 8 ar sedan min man steriliserades anda.
  • Minnie7

    Fast det luriga är ju att man kan ha mens utan livmoder. Det är väl om man sparat äggstockarna och livmodertappen. Min jobbarkompis har det så, ingen livmoder men mens ändå...

    Men du skulle ju ta bort tappen och då är det väl lugnt.

  • Minnie7

    Det skaver så jag tror jag blir tokig!!!!! Är det något som kommer bli bättre tror ni eller skaver det ff mkt på er som ej är opererade?? Jag hoppas ju ff på att det är någon bristning inuti som ej läkt men nu är det 7 veckor sedan förlossningen så då kan jag nog snart utesluta det. Var hos gyn i veckan igen och provar östrogenkräm för att se om det är slemhinnorna som skaver. Men jag känner ju varifrån det kommer...

  • nian74
    Minnie7 skrev 2011-05-28 21:47:52 följande:
    Det skaver så jag tror jag blir tokig!!!!! Är det något som kommer bli bättre tror ni eller skaver det ff mkt på er som ej är opererade?? Jag hoppas ju ff på att det är någon bristning inuti som ej läkt men nu är det 7 veckor sedan förlossningen så då kan jag nog snart utesluta det. Var hos gyn i veckan igen och provar östrogenkräm för att se om det är slemhinnorna som skaver. Men jag känner ju varifrån det kommer...
    Vad sa gyn om ditt eventuelle framfall då? Var det så illa som du trodde?
    Själv har jag svamp hela tiden känns det som, det skaver som sjutton just nu... 
  • nian74
    Neville skrev 2011-05-26 23:48:50 följande:
    får jag fråga en hemsk annan sak, ni behöver självklart inte svara, men hur såg ni ut där nere de första dagarna efter op?

    Tycker allt ser så katastrofalt ut att jag börjar bli rädd och det känns som om det tynger ner mer än innan op...
    Jag kunde ju inte heller låta bli att titta hur det såg ut, bara några dagar efter operation(dumt nog).
    Jag tyckte det såg hemskt ut. Knöligt och svullet. Det såg ut som att de sytt jättekonstigt.
    Med tiden såg det bättre och bättre ut och nu är jag nöjd.

    Ge det tid. Tyngdkänslan finns fortfarande kvar för mig ibland (opererades i februari) men det är mest om jag inte gjort tvåan på nån dag eller om jag gått jättemycket. 
  • Gladhannapanna

    När jag tittade efter första op såg det ut som om han sytt några stygn rakt över skidan, ihopsydd liksom. Efter några dagar såg det inte ut så längre så jag vet inte riktigt hur han gjorde. Jag mår ju bra nu i allafall!!!

  • Minnie7

    Gyn menade på att det var lite mer förslappade slidväggar som man kan se efter en förlossning. Det jobbiga är väl att ingen riktigt kan förklara då varför det skaver så in i bänken frammåt eftermiddagen. Då vill jag bara ligga ner och känna mig normal. Mellangården var lite för kort så det är möjligt att det är där mina problem ligger. Ingen som vet, bara att vänta ut känns det som. Prova krämen en månad, annars ring. Och knipa...

  • Minnie7

    Samtidigt så menade hon att vi är så olika känsliga därnere. För en del räcker ett litet framfall och en del kan gå med ett stort och inte ha några direkta problem. P

  • So nice

    Hella,

    Jag känner att det gör ont i min bakre slidvägg ibland, sticker till och känns hemskt, dock inte så  ofta.
    Mitt problem har blivit lite värre tycker jag, förmodligen för att jag har tagt upp löpning igen som jag tidigare gjorde men som min senaste läkare avrådde mig från. I dagsläget kan det ju knappats spela någon roll! jag är ju redan super dålig så skit samma om det blir värre. Jag mår bra av att springa.

    Jag ska be dem sterilisera mig i samband med nästa op.
    Jag minns faktiskt att jag på min efterkontroll hos BO (min första op) sa att det kändes som om framfallet hade kommit tillbaks, men han skakade bara på huvudet och sa att jag fortfarande var jätte svullen...nu efterhand förstår jag att så inte var fallet... 

    För tillfället (nu varnas känliga) så känner jag mig jätte öppen med mycket flytningar tittar jag mig i spegeln så är jag öppen med "två små ägg" som möts i mynningen!! dessutom får jag ont i livmoderna emellanåt(värk).

    Att göra nr 2 är abslolut ingen dans på rosor, man får hålla emot och trycka på ett flertal ställen.
    Efter det att jag har kissat och torkat mig när jag sedan ställe mig upp kommer det alltid några droppar till när jag står upp, misstänker att urinrörets blir rakt och kan på så sätt släppa de sista dropparna.

    Ofta känns det som om jag har urinvägs infektion, känns som om det svider..

    Vill inte had det så här!!

    SAARGR trevligt att träffa dig i denna tråden jag har vait i kontakt med dig tidigare men av en annan anledning!

    Må så gott att tappra tejer! Tur att vi har varandra!
     

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder