• asyr

    Varför bär man slöja??

    Hej .

    Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

    Varför bär man slöja?????

    Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

    Är bara så himmla nyfiken bara.

  • Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Sabirah

    Fipa - skulle du kunna vara snäll att skriva in alla de inlägg där jag har varit högfärdig eller haft dålig attityd mot dig? eller tja andra oxå?
    jag är medveten om att det senaste inlägget inte var vidare snällt eller så, och låt mig förklara varför jag blev så otroligt arg, därför att jag att de flesta vet om att det inte e tillåtet med hustrumisshandel i islam, så mycket som i har sagt det MÅSTE väl folk fatta?
    Jag blir så less på människor som tror på allt som skrivs i tidningar eller som sägs i tv, jag e ofta inte bättre själv men jag försöker vara källkritisk, när det gäller ALLA källor. Sedan hoppas jag att du för övrigt är sådan oxå, men vem vet

    Varför lägger du ord i min mun och säger att jag tror mig över andra? Har jag nånsin sagt det? Jag tror mig inte veta bättre på något sätt, är detta inte något du själv borde tänka efter? Sedan att du e så trött på min attityd jag har knappt skrivit till dig innan, dock har jag läst, och jag tycker snarare det e tvärtom, sorry, kanske e så beror på vilken "sida" man står på.

    Ha d

    ps kolla upp din egen attityd innan du lägger dig i andras

  • Nillane

    har ni inte slutat diskutera detta ämne. Jag tänker inte ge mig in i denna diskussion som inte liknar en ens. Svaret har ju redan besvarats. Så nu kan ni väl starta en egen tråd. Man blir lite less då den inte är strukturerad. Tänk om det är barn som letar på nätet om varför man har slöja och hittar denna tråd? Barn kanske inte är källkritiska alla gånger, sen ser de att ni skriver om misshandel, vilket inte har med slöja att göra. Ni vet väl att man kan googla till denna tråd?

  • Yaran

    Nillane, du är så klok

    Sabirah, det e det som e värst att lita på allt som skrivs i tidningar och sägs i TV. Jag tycker bättre att skaffa en parabol för att få titta på fler kanaler och få en klar bild på hur saker egentligen händer i världen, istället för att lita på en enda källa, om ni förstår vad jag menar!

  • RadixLecti

    Undrar om Amnesty räknas som en trovärdig källa? Eller klumpas den ihop med aftonbladet?

    web.amnesty.org/library/Index/ENGACT770362004&of=ENG-347

    Jag saxar:

    "The toll of women killed in armed conflict in the Middle East and North Africa continues to rise. Human rights violations against women in the region include forced marriages, so called "honour killings" and discriminatory inheritance rights. However, political, judicial and legal reforms are increasingly debated, with growing pressure from civil society against discriminatory treatment of women in law and practice, for greater freedom of expression and association, for more representation and participation of women in government. Women have stepped up their campaigning for increased rights. In Kuwait they protested against their continuing exclusion from the electoral process, and in Bahrain they called for a Family Code in which their rights would be respected. "

    Egypt
    · 35% of women reported being beaten by their husband at some point in their marriage. (A, UNICEF 2000)

    Norway
    · 18% of women between 20 and 60 who are or have been in a relationship have reported a physical attack according to a study of 111 women in Trondheim, the second largest city in the country. (A, WHO 2002)

    Turkey
    · 35.6% of women have experienced marital rape sometimes and 16.3% often. (Surveys published in 2000, Women and sexuality in Muslim societies. WWHR Publications: Istanbul, 2000)

    (FGM = female genital mutilation, könsstympning)
    · In the Middle East FGM is practised in Egypt, Oman, the United Arab Emirates and Yemen. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Egypt
    · 97% of married women in Egypt aged 15 to 49 have undergone FGM. (WHO survey, 1996.) (D, Amnesty International, AI Index: ACT 77/05/97)
    · 52 so-called "honour crimes" were reported in 1997. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Iraq
    · Human rights groups estimate that 4,000 women have fallen victim to the law that exempts men who killed their female relatives from persecution. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Jordan
    · 20 so-called "honour killings" were reported in 1998. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Lebanon
    · 36 so-called "honour crimes" were reported between 1996 and 1998. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)

    Afghanistan
    · Forced marriage, especially of girls, is still widespread. Human rights abuses committed against women during the Taleban regime continue under the new government at high levels. Women are still being attacked, abducted and imprisoned without due process and for not complying with Taleban-style edicts on dress and behaviour. These attacks occur with tacit complicity from armed groups. (D, Amnesty International, AI Index: ASA 11/025/2003)

    Pakistan
    · Every year around 1,000 women are killed in the name of so-called "honour". (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    · 83% of rural men and 75% of rural women consider that the usual punishment for women proven guilty of zina or adultery should be death, while only 58% of rural men and 57% of rural women think that men should be punished with death for adultery. The population is primarily rural. (D, Amnesty International, AI Index: ASA 33/17/99)

    Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, Koranen är en trevlig bok, och islam en tolerant och bra religion, men det DUGER INTE att bara tala om vad som gäller i tron, och sen vägra tala om hur Koranen tolkas ute i världen. Det är rätt tröttsamt när folk här säger att "slår man sin fru blir det enligt vår religion böter". Jovisst, i teorin. I verkligheten finns det undantag i misshandelslagar i Irak för män som slår sina fruar, för "det får man göra"...
    Sabirah, Yaran.... Det är inte er religion jag vänder mig mot. Jag tycker den verkar rent allmänt bra. Kan ni förstå det? Det är hur den tolkas jag inte gillar.
    Ni säger att det inte finns något tvång att bära slöja, att alla kvinnor väljer själv, men ni går uteslutande efter vad det står i Boken, och vänder ryggen åt vad som gäller i stora delar av den muslimska världen.

    Det är inte fördomar, det här. Det är ju fakta.

  • ommseif

    radix
    Men det har fortfarande inget med Islam att göra!
    Finns kristna i dessa länder som också slår sina fruar
    och bara för att en muslim slår sin fru betyder det ju inte att han gjort det _pga_ att han är muslim, utan _trots_ att är muslim!

  • ommseif

    radix
    Men det har fortfarande inget med Islam att göra!
    Finns kristna i dessa länder som också slår sina fruar
    och bara för att en muslim slår sin fru betyder det ju inte att han gjort det _pga_ att han är muslim, utan _trots_ att är muslim!

  • RadixLecti

    Ommseif, det är muslimska länder. Precis som Sverige är ett kristet land.
    Hur många kristna tror du det finns i Irak? Afghanistan?
    Slöjtvång enligt lag, är det något ett kristet land skulle börja med, tror du?

  • ommseif

    Det klart att det finns kristna, iallafall vad jag vet finns det i Irak. Jag kan hålla med om att det blir fel att lagstifta om att "alla ska vara muslimer" eftersom det finns just en sura i Koranen som säger att inget tvång ska förekomma i trosfrågor.

  • ommseif

    radix
    Är inte sverige ett sekulariserat land? då kan man väl inte direkt säga att sverige är kristet. Sverige är väl ett -fritt land-

  • Yaran

    Radix, vad har det med islam och göra ?? Om en muslim dricker sprit, är det då tillåtet i islam att dricka sprit, trots det är förbjudet ?? Om en svensk slår sina barn eller sin kvinna, trots det är förbjudet och straffbart, är det så att det är tillåtet enligt svensk lag? Jag vet faktiskt inte hur du tänker! Muslimska länder och muslimska länder, vilka är som är muslimska länder som har koranen som sin lagstiftning ? De länder finns bara i huvudet på en del politikokunniga. I Tunisien är det förbjudet att bära slöja, förbjudet att gifta sig med fler än en. I Egyptska fängelse finns mest praktiserande skäggiga muslimer. I Irak mördades muslimer sunna och shia i alla tider. I Algeriet mördas muslimer av regeringen sedan den islamiska partiet vann valet. Ja, vilka länder som har koranen som sin lagstiftning då? Och ärligt talat , jag visste faktiskt inte att Sverige har bibeln som sin lagstiftning, rätta mig om jag har fel!

Svar på tråden Varför bär man slöja??