• Det blåa huset

    Runt juni 2006 kom de ut, del 13

    Nu närmar sig 3-årsdagen med stormsteg! Våra småttingar börjar bli storingar, precis som det ska vara. Vardagen rullar på för de flesta och småsyskonen dimper ner här och var. En del har fullt upp med ett barn medan andra fyller huset med små fossingar och fläckiga små fotavtryck på köksgolven.

    Vi mammor fortsätter att dela med oss av de liv vi lever, var vi än befinner oss i landet. Glädjeämnen, svårigheter, toalettbestyr, inköpsfrågor, livsfrågor eller bara allmänna egoinlägg - allt är välkommet i vår tråd!

     Att känna er är en ynnest,
    {#lang_emotions_heart} få har så många goda vänner, över så stor yta, som vi har! {#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_sunny}

    Senaste tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m40098518.html
    Syskontråd: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42309707.html

  • Svar på tråden Runt juni 2006 kom de ut, del 13
  • CasaMia

    Jolan: Jag började med att bläddra tillbaka till ditt inlägg där du berättar om förlossningen - och det vete väl katten om jag skulle ha gjort - nu sitter jag här tårögd och sentimental ... Kram till er i er härliga lycka och hoppas isbrallorna hjälper (huvva!)

    Grattis till Skrattmaja! En händelserik vår som du kan minnas när du blir mormor :D

    Micki: Låter som er kanonhelg hos er

    Vi har oxå haft en höjdarhelg. Vädret igår var ju fenomenalt! Idag såg det oxå lovande ut, men det är ju mycket kallare och nu är det bara molnigt och ganska kallt. Här har vi mest krattat löv. Har tre stora träd - en megalönn som ska bort snart, en stor rönn och en gigantisk Ornäsbjörk. I höstas födde vi barn istället för att kratta löv så det är stooooora högar som ska köras bort nu.

    Sen tänker jag massor på Lovis! Har du någon som kan vara hos er och hjälpa dig nu när sambon åker bort?
    Nästan så jag tar Indra med på tåget och drar till Göteborg och tar in på hotell för att kunna hjälpa om det behövs - säg bara till så kastar jag mej iväg Kan packa med nån gosig bärsjal oxå om du inte har skaffat än

  • CasaMia

    Javisst ja,

    Dumas: Tänkte på ditt dilemma med dagis/förskola. Kooperativt eller kommunalt tror jag är mindre viktigt än hur du tycker det verkar när du har kollat in de båda ställena och hur personalen verkar. Gå på magkänslan tycker jag! Hur är det? Ni har ingen bil eller? Då förstår jag att det är viktigt hur nära det ligger, annars lät det ju inte så hemskt illa bara solen skiner

  • Kreativ

    Ida Linda Mina
    2008-04-26, kl. 18:37
    3650g, 51cm


    Grattis Ida-Busan, nu ska jag upp o väcka dig från middagsluren!! {#lang_emotions_heart}


    Melvin 060609, Ida 080426
  • Dumas

    CasaMia - nej, egentligen är det väl inte kommunalt eller kooperativt som är det konfliktladdade här utan snarare just magkänslan. Idag var vi ute och provcyklade vägen från oss till kooperativet och det är nog tyvärr för långt speciellt skånehöstdagar med regn och rusk. Speciellt om vi nu får ett barn till så blir det en lång väg att gååå och hämta på eftermiddagen. Nej, vi har ju inte bil, men det lär vi ju skaffa nu när vi ska bo "på landet" men tanken är att den bara ska användas till typ mathandling och Ikea och sånt, vi vill kunna känna oss cykelburna. När man kollar in det kommunala där Liv fått plats så är det en ganska trist och dammig gård, gamla 60-talshus med små rum och för många barn för vad det är dimensionerat till medans kooperativet är i en gammal typskånelängabondgård med pittoresk gård, renoverad ljus insida, ja hela kittet. Så det känns grymt trist att ge upp det mot det halvtrista halvsunkiga inne i vår by. Men det kan ju vara jättebra pedagogik och att alla barnen trivs superbraw (nu ville Liv skriva ett w), jag känner att jag nog måste ringa föreståndaren imorgon för atthöra.

    ursäkta, jag måste låta helt paranoid, men det här har blivit en riktig hang up hos mig.

    Kreativ - wow, en 1-åring i huset !! Grattis !!

    Kreativ, igen, vet du något ombilliga transporter mellan E-tuna och Motala? Vi skulle behöva åka M-E tur och retur en dag i sommar och den uppgift jag får på sjs hemsida är typ på 1000 kronor för oss tre. Aja, har fått för mig att du kanske är haj på den sträckan...

  • Kreativ

    Ida tackar Dumas - jag transporterade mig med tåg, det var dyrt.. då var det Eskilstuna-Linköping. Sen blev det bil. Det kostade typ lika mycket men var skönare, jag gillar inte kommunala färdsätt... Har tyvärr inga bra råd att ge! Så synd på dagiset, att det låg för långt bort. Vi har dagmamman i samm aby men i andra änden, går man benen av sig klarar man en promenad med syskonvagnen på 30 min, men normalt tar det ca 45 min. Alldeles för långt om man inte har bil! Men här finns inga närmre alternativ, så jag är glad att vi ens har inom byn. Hoppas att det dagis Liv ska gå på har bra pedagogik osv som väger upp det ni väljer bort. Slå en pling och prata med rätt person och ställ massor frågor, så får du säkert en bra inblick!


    Melvin 060609, Ida 080426
  • Lovis 1
    grattis till ida ett år!!
    I morgon ska de skära i mitt bröst, ni kan väl hålla tummarna för mig att de kommer på nya tankar, att bröstbölden typ försvunnit (men det har den ju ej jag känner ju den, stor som ett frukost ägg), fy fan, vet ej om de lägger in mig på kk igen eller om jag ska fixa skiten själv hemma sedan, vet inte om jag orkar det. eller så får vi hoppas att den åtminstone blivit mindre o de tror att den ska förintas av typ penicillinet..
    Idag har jag tagit första riktiga barnvagnsturen med Stella, ont som fan hade jag men oj vad härligt att komma utanför dörren första ggn på flera mån..  
    Leia 060630 min älskade lejonunge, Stella 090325 min älskade stjärna
  • CasaMia

    Grattis lilla Ida! Ett helt år redan!
    (Så fick jag panik igen för att tiden går alldeles för fort)

    Dumas: Vad ni än gör, gå på magkänslan! Be att få 'hänga' lite på respektive förskola och lita på din intuition om du släpper alla tankar på de yttre omständigheterna. Ni kan väl parkera cykel och bil på dagiset i värsta fall, så tar ni bil med barnen och cykel utan ... Det finns säkert praktiska lösningar på allt bara själva stället och personalen känns bra

    Lycka till! Det blir nog bra vilket ni än väljer till slut.

    Just nu 'hjälper' Sanna pappa att kratta ihop och köra bort löv och ris medan Indra tar sig en 'pupplur' på amningskudden.

    Jag är fullständigt övertygad om att hon säger 'puppe'. När hon tex sitter i babysittern och blir uttråkad börjar hon gnôla och oja sig. Om vi inte hämtar henne tillräckligt snabbt blir hon mer högljudd och blir det riktigt illa har hon börjat säga/gråta nåt i stil med 'bubbe - puppôpôpp' och förut när hon satti min famn och lekte sa hon plötsligt samma sak och sög tag i bröstet utanpå tröjan och försökte 'puppa' genom kläderna. Denna gång med ett stort leende

    Skulle iofs inte förvåna mig om det skulle vara hennes första ord, men kanske lite tidigt för att det ska vara mer än ett sammanträffande?

  • Dumas

    Lovis - jag kommer då att tänka på dig imorgon - det ska du veta! De måste ju ge dig en break tycker jag om det skulle vara en superjobbig behandling att utföra själv hemma. Åk inte hem om det känns fel. ... du, vad härligt det lät med första riktiga barnvagnsturen

    Kreativ - tack ändå! Nu har jag pratat länge och väl med min sambo om dagisfrågan och har väl kommit fram till att det säkert kommer att bli bra. Jag måste bara ta ett djupt andetag och verkligen tro på det!

  • Tessekd

    Kikar in efter en härlig helg här också. Började från torsdag till fredag med att vara på utbildning med jobbet, underbart väder, en intressant dag, skogspromenad, superbra mat , badtunna, vin och t.om. tre bad i sjön!!! (efter mkt vin ) Lörsag till söndag har jag varit i strömstad och träffat 3 kompisar vilket inte heller precis var igår. Jättekul...mer vin, god mat och en MASSA prat. Riktigt lyckat alltså {#lang_emotions_sunny}

    Hann med en tur till tivolit som är i stan nu i em och det var en trött familj som skulle äta  middag innan det var dags för sängen för Nellie. Hon fick i sig maten och svepte i sig mjölkglaset supersnabbt det sista och jag så direkt att det inte var bra....frågade om det klämde på magen och drog ut henne en bit från bordet, kankse hade hon svalt mkt luft?...nä det var inget. Syntes jätteväl på henne att hon inte mådde bra så jag slet fram soppåsen och då kom det massor med luft och så småningom heela middagen .  Bara att ringa till jobbet och säga att jag tar VAB imorgon...inte helt bra eftersom min nya student kommer imorgon. Nellie var kvittrande glad igen nu innan hon kom isäng så vi får väl diskutera med förskolan imorgon om de vill hålla på 48 timmar även om det inte blir ngt mer. Lite tråkig avslutning för hennes del men annars har hon nog haft en kanonhelg med pappa eftrsom de var på cirkus igår....en riktig höjdare.

    Jag känner mig helt upplivad efter att ha kommit iväg lite i alla fall

                    {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_nalle} GRATTIS TILL IDA PÅ 1-ÅRSDAGEN!!!!! {#lang_emotions_nalle}{#lang_emotions_flower}Kreativ: Wow..det har redan gått ett år{#lang_emotions_surprised}.

    Dumas: Tycker att det låter på dina inlägg som att du inte kommer att vara nöjd med den kommunala förskolan. På din beskrivning så skulle jag lätt lägga den extra lilla tiden på att få så mkt bättre miljö/ mindre grupper osv. Om ni dessutom är vana vid ett föräldrakooperativ så vet ni ju redan att ni fixar det extra arbetet osv. Kan du inte bestämma dig så råder jag dig att i alla fall gå och hälsa på personalen, titta på lokalerna osv på den kommunala förskolan. Efter det så vet du nog vad du vill välja. Känns det fortfarande inte bra då så går den nog bort.

    Lovis: Håller tummarna för att det ska gå bra imorgon. Tror  inte att det kommer att kännas så mkt. De gör väl ett litet snitt i lokalbedövning, precis så att de får ner dränet alt ett litet kompresshörn så att det inte sluts igen innan allt tömts. Tror att det kommer att kännas skönt när allt gegg släpps ut och att du snabbare kommer att bli helt bra. 
    Hur mår du annars, är det gallan som du fortsätter att ha ont av eller känner du av ditt snitt fortfarande?
    Hur mår Stella nu? Är hon utskriven? Orkar hon som vanligt nu eller behöver hon fortfarande lite hjälp med maten och magen. Har hon ngt ont eller är hon fullt rörlig igen? Oj...många frågor {#lang_emotions_embarassed}. STOR kram igen i alla fall.

    Skrattmaja: Stort GRATTIS{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}!!! Va skönt att det gick så bra och kul med lyckad fest efteråt


    ♥ Mamma till bustrollet Nellie ♥ 4/6-06 ♥
Svar på tråden Runt juni 2006 kom de ut, del 13