• Mach

    När mobbares föräldrar inte lyssnar, vad gör man då??

    Min 7åriga dotter mår just nu fruktansvärt dåligt och jag lider med henne. Ska berätta historien för er:
    I augusti förra året flyttade det hit en familj med fyra barn, till det området där vi bor. Min dotter lekte med den äldsta dottern som är 2år äldre än henne de frsta dagarna och det funkade jättebra. Sen lekte de inte lika ofta och efter en månad så började denna tjejen gå omkrong och säga elaka saker, skitsnack rent ut sagt, om min dotter till de andra barnen i området. I början fortsatte barnen leka med min dotter men efter ett tag så slutade de med det pga den nya tjejen. Sen i februari fick vi nya grannar och min dotter lekte mycket med deras dotter. Nu fär en vecka sedan så fick den andra thehen veta detta och gick till dom och pratade om min dotter. När min dotter var så stark som en 7åring kan vara och sa att det som tjejen sagt om henne inte var sant fick hon bara till svar att det var hon som ljög. Nu har hon ingen att leka med i området. Hon vågar inte gå ut för denne tjejen och vad hon gör. Hon är riktigt elak och kallar min dotter bla för idiot och jävel. Jag har pratat med barnen i fråga och inte fått någon positiv reaktion. Jag har pratat lugnt och sansat med dem. Har även pratat med tjejens pappa och han satt som en tönt och sa bara ja och amen i stort sett och sa inte till dottern utan skrattade bara åt mig när jag gick.
    Vad kan jag mer göra när föräldrarna inte lyssnar???
    Jag sitter tom och funderar på att flytta men ska det behöva gå så långt? Då måste dottern byta skola. Hon leker med en del klasskompisar emellanåt men de bor en bit ifrån oss så det är inga hon kan gå till varje gång hon går ut.
    HJÄLP MIG! Jag är i akut behov av hjälp nu.

  • Svar på tråden När mobbares föräldrar inte lyssnar, vad gör man då??
  • nano

    Kan du prata med de andra barnens föräldrar och förklara för dom hur det ligger till så att de barnen "vågar" leka med din dotter igen?

  • Magda73

    Vad jättejobbigt för dig och er familj- inte minst dottern!

    Det bästa du kan göra tror jag är att fortsätta att styrka din dotter, tala med henne om att hon har rätt. Hon får aldrig tro att det är den andra tjejen "mobbaren" som har rätt! Försök förklara att mobbaren mår dåligt och att det är därför hon mobbar. Du kan ju berätta att de som mobbar inte bara mår dåligt utan ofta är avundsjuka på mobboffren- att det är därför de mobbas. Det kan styrka din flicka att veta att den som mobbar kan vara avundsjuk på henne.

    Tråkigt att pappan var så tam. Det är väl därför hans dotter fortsätter, hon har kanske ingen gränssättning/vägledning hemifrån?

    Jag brukar tänka att det goda ALLTID vinner. Förr eller senare. Det kommer säkerligen att uppdagas att familjen till mobbaren är dysfunktionell eller att ni får uprättelse på annat sätt. Säkerligen kommer mobbaren att gå på andra barn och retas och då blir ni fler vuxna som kan sätta ner foten.

    Skickar en styrkekram till dig och din familj!

  • Mach

    Den ena tjejen har vänt sig helt mot min dotter så där är det ingen ide. Har pratat med de andras föräldrar och de står och säger att det är hemskt och det måste göras nått för så kan det inte vara. En mamma har sagt till den aktuelle tjejens mamma men mamma säger bara att dottern sagt att hon inte är elak mot min dotter. Så där är anledningen till att de inte gör något. Dottern säger att hon inte är elak och då är det avklarat i deras ögon!(hennes färäldrar alltså)

  • mackeluring

    Samla barnen och prata med dem tillsammans.

    Har varit med om en liknande situation när dottern gick i 5an. Då pratade jag (med de andra föräldrarnas tillstånd) med flickorna tillsammans. En blånekade och en började att gråta och sa att min dotter hade rätt....

    Flickor kan vara bra på att retas och psyka varandra är MIN erfarenhet.

    Ta det nu istället för sen!

  • Inin

    oj oj oj, blir så ledsen att jag får ont i magen. Min spontana reaktion är att jag skulle vilja "ta ungen i kragen" och lära henne veta hut. Tror inte att man ska vara rädd för att visa att man faktiskt blir arg! Jag hade blivit galen om min dotter varit med om detta, i din dotters situation, i de andra barnens eller granntjejen. De andra barnen mobbar ju också när de inte säger nåt! Gå in på friends hemsida om du vill ha lite att komma med sen tycker jag att du ska så snart som möjligt prata med alla du kan om hur ni känner. Tveka inte att visa dina känslor, jag tror att många tänker att ja,ja när en förälder påtalar att det retas för det händer alla kors och tvärs. De andra föräldrarna är kanske inte medvetna om hur systematiskt det blivit?
    Jag önskar dig stort lycka till, ingen INGEN ska behöva utsättas för sånt här. Tänk på att det faktiskt ligger mest på föräldrarnas ansvar men även är ett allmänt vuxenansvar...
    Vi har en retsticka på vår gård som gärna utsätter vår dotter för diverse tråkigheter. Min man och jag tvekar inte att säga till, är någon hemma hos oss så uppför man sig, basta. Restickor göra sig icke besvär, inklusive våra egna barn. Den här tjejen har också rätt tama föräldrar som tror det absolut bästa om sina egna barn och aldrig säger ifrån.

  • tru

    ring socialtjänsten och polisen för förtal. jag har aldrig fattat varför barn ska få göra precis som de vill. och gör inte föräldrarna något får man se till att samhället gör något. jag blev själv mobbad och jag säger bara det gör allt du kan för att din dotter ska slippa. jag lider av det själv ännu. Jag blir så arg på dessa föräldrar och om inte annat så får de sitt straff om de får socialtjänsten efter sig.

  • winterangel85

    bzzzz - Men snälla du.. Det är väl ingen lösning för TS att göra sig ovän med familjen i fråga och heller inte schyst att anmäla en familj till socialtjänsten om inga uppenbara problem finns..

  • tru

    jo uppenbarliga problem finns eftersom dottern inte har lärt sig gränser och mobbar andra. Föräldrarna kan behöva hjälp att sätta gränser för sin dotter.Dessutom är socialtjänsten de som ansvarar när barn begår brott. och ja kränkningar och förtal är ett brott. som är samhällets ansvar att få ett stopp på. Det är sånt fjantande med barn när de begår brott.

  • bananer är gula

    Jag håller med bzzzz!

    Om denna jävliga unges föräldrar inte tar sitt ansvar så måste nån annan göra det. Får de ett samtal från socialen kanske de skärper sig och inser allvaret. Ingen ska behöva bli mobbad, och ingen har rätt att gå runt och sprida lögner för att vända folk emot en ensam person.

  • tru

    ja vart ska vi sätta gränsen, jag hade en kompis vars föräldrar hade svårt att sätta gränser och speciellt efter skilsmässan. hennes lillebror började dricka och ingen satte någon gräns. det slutade med att han begick mordförsök en natt. Till saken hör att hans pappa tog med han till civilförsvarets övningar där han lärt sig skjuta riktigt bra. vad de missade var lite värderingsövningar att man dödar inte andra människor. Han var 16 år och fick mindre än ett år i ungdomsfängelse. ännu värre var att han fick välja fängelse själv. och de hade olika inriktgningar.de slutade med att han fick spendera ett år på ett fängelse där han ägnade sig åt fiskning och naturliv. rena semestern skulle jag säga.

Svar på tråden När mobbares föräldrar inte lyssnar, vad gör man då??