• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27684 visningar
    724 svar
    724
    27684

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Mieria
    Äldre 3 Jun 15:52
    #21

    Fy vilken misshandel ni utsätter era barn för! Barn ska ALLTID ligga i mammas famn och gör de inte de är de oälskade och då borde man minsann aldrig ha skaffat barn från början. Förstår ni inte det??

    Nej förlåt. Jag tror faktiskt att de flesta kritiker är skeptiska mot att man använder metoden på helt nyfödda. Eller har jag missuppfattat?? Jag tycker att fm är ett sätt att hjälpa barnet att hitta en egen ro. Utan mamma. Det är liksom en del i utvecklingen.

  • Mieria
    Äldre 3 Jun 15:54
    #22
    Dr Mupp skrev 2009-06-03 15:51:28 följande:
    Klart det fungerar, det betyder inte att det för det är en lämplig metod. Det fungerar att slå barn också, men vi gör inte det ändå.
    Att slå ett barn leder till rädsla, ilska och skam. Att låta ett barn finna en ro i sig själv och förstå att världen kan vara en trygg plats även om mamma inte bär en är en del i utvecklingen.
  • Äldre 3 Jun 15:55
    #23
    Mieria skrev 2009-06-03 15:52:52 följande:
    Fy vilken misshandel ni utsätter era barn för! Barn ska ALLTID ligga i mammas famn och gör de inte de är de oälskade och då borde man minsann aldrig ha skaffat barn från början. Förstår ni inte det?? Nej förlåt. Jag tror faktiskt att de flesta kritiker är skeptiska mot att man använder metoden på helt nyfödda. Eller har jag missuppfattat?? Jag tycker att fm är ett sätt att hjälpa barnet att hitta en egen ro. Utan mamma. Det är liksom en del i utvecklingen.
    De flesta kritiker är emot metoden eftersom den är fruktansvärt kränkande för barn oavsett ålder. Vill du bli ignorerad av dem du älskar bara för att de bestämt att en viss tid så bryr de sig inte om dig.

    Alla barn lär sig somna ensamma tids nog. Finns inga 15-åringar som behöver mamma bredvid sig för att somna.
  • Mieria
    Äldre 3 Jun 15:59
    #24
    Dr Mupp skrev 2009-06-03 15:55:20 följande:
    De flesta kritiker är emot metoden eftersom den är fruktansvärt kränkande för barn oavsett ålder. Vill du bli ignorerad av dem du älskar bara för att de bestämt att en viss tid så bryr de sig inte om dig. Alla barn lär sig somna ensamma tids nog. Finns inga 15-åringar som behöver mamma bredvid sig för att somna.
    Nu menade jag inte att man ska ignorera någon. Då har jag helt missuppfattat metoden helt. Jag trodde att den gick ut på att man inte lyfter upp barnet varje gång det skriker utan att man försöker att sitta vid sidan och kanske sjunga något istället eller puffar på rumpan liksom. Visar att man finns där men att man inte behöver plocka upp barnet och att barnet måste lämna sängen varje gång det gnäller lite. För att lära barnet att sängen också är en trygg plats liksom..och att somna kan vara något mysigt även i den egna sängen? Du får gärna rätta mig om jag har fattat fel
  • Lina och Elsa
    Äldre 3 Jun 16:02
    #25

    Metoder funkar alltid för föräldrar men aldrig för barn. Man kuvar sitt barns integritet och lär den att inte uttrycka sina känslor för ingen bryr sig ändå. Grattis.

  • Mieria
    Äldre 3 Jun 16:07
    #26

    Lina och Elsa skrev 2009-06-03 16:02:14 följande:


    Metoder funkar alltid för föräldrar men aldrig för barn. Man kuvar sitt barns integritet och lär den att inte uttrycka sina känslor för ingen bryr sig ändå. Grattis.
    menar du att man alltid ska göra sina barn till viljes eftersom de kuvas och inte vågar uttrycka sina känslor om de inte får som de vill? Låter farligt.
  • näradi­g
    Äldre 3 Jun 16:08
    #27
    Mieria skrev 2009-06-03 16:07:21 följande:
    Lina och Elsa skrev 2009-06-03 16:02:14 följande: menar du att man alltid ska göra sina barn till viljes eftersom de kuvas och inte vågar uttrycka sina känslor om de inte får som de vill? Låter farligt.
    skilj på vilja och behov och känsla..
  • trötte­r22
    Äldre 3 Jun 16:26
    #28
    BeaBus skrev 2009-06-03 09:15:55 följande:
    Jag har en liten kille som i dag blir 9 månader jag testade 5 minuters metoden och det gick super bra. Första natten skrek han i 35 min , andra natten i 15 minuter och 3:e natten i 3,5 minuter och 4:e somnade han direkt nör vi lade ner honom. Men nu så har han börjat vakna på nätterna, han rullar runt och kryper upp mot huvudänden av sängen och så klart när det tar stopp och han slår i huvudet så vaknar han. Vanligast är att han vaknar 3 gånger per natt. Har du ngr bra tips på vad man kan göra?Mvh Bea
    så du lät din stackars bebis ligga alldeles ensammen o skrika i 35min? det är helt galet låntg tid. vad är det för fel på närhet? ge han til någon som vill ha han o vara nära han istället då om du inte orkar med han.
  • Mieria
    Äldre 3 Jun 16:27
    #29
    trötter22 skrev 2009-06-03 16:26:28 följande:
    så du lät din stackars bebis ligga alldeles ensammen o skrika i 35min? det är helt galet låntg tid. vad är det för fel på närhet? ge han til någon som vill ha han o vara nära han istället då om du inte orkar med han.
    HONOM för guds skull.
  • näradi­g
    Äldre 3 Jun 16:31
    #30
    Mieria skrev 2009-06-03 16:27:19 följande:
    HONOM för guds skull.
    ja, faan vad hemskt det är med gramatikfel (hihi). att barn överges och lider det är skitsamma men de där som inte kan språket ordentligt dem borde vi nog ta död på
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!