• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Queen70

    Jag tycker också det är misshandel. Att tillfoga sitt barn ångest,och övergivenhetskänslor faller lätt under kategorin misshandel för min del..


    clarens skrev 2009-06-04 19:50:38 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 19:11:21 följande:
    jag kan inte säga att jag är för 5mm och har självt inte använt mig av den, men jag tycker du är fullständigt oresonlig när du kallar den för barnmisshandel på allra högsta nivå. jag rekommenderar dig att tänka igenom det du skriver innan du postar det. det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. tycker du inte det själv?
  • linda  84

    jag anser att psykisk misshandel (att ej tillgodose sitt barns basala behov av närhet och trygghet) är precis lika illa som fysisk misshandel. så jag står absolut för vad jag säger, i allra högsta grad.
    oresonlig? ge mig en enda bra anledning till att jag skulle börja resonera och fundera runt 5mm. den är solklar. ungen ska skrika i fem minuter innan man gör sig till känna, och sedan upprepas detta tills man uppnått det önskvärda tillståndet av absolut dressyr. detta är för mig långt ifrån okej. och som sagt, jag står för vartenda ord.

  • Queen70

    Ni som tycker 5mm är ok, jag har en fråga till er. Hur tror NI barnet känner sig när det gråter och skriker men ingen reagerar? Hur tror ni barnet "resonerar"??

    Tror ni det tänker att : Äsch fan detta verkar inte funka, får väl vänta tills i morn då mamma kommer, hon verkar vara lite upptagen därute, så jag sover väl lite då....

  • clarens

    linda 84 skrev 2009-06-04 19:55:18 följande:


    jag anser att psykisk misshandel (att ej tillgodose sitt barns basala behov av närhet och trygghet) är precis lika illa som fysisk misshandel. så jag står absolut för vad jag säger, i allra högsta grad.oresonlig? ge mig en enda bra anledning till att jag skulle börja resonera och fundera runt 5mm. den är solklar. ungen ska skrika i fem minuter innan man gör sig till känna, och sedan upprepas detta tills man uppnått det önskvärda tillståndet av absolut dressyr. detta är för mig långt ifrån okej. och som sagt, jag står för vartenda ord.
    okej, då har vi olika uppfattning om vad "misshandel av allra högsta nivå" innebär.
  • tristania
    clarens skrev 2009-06-04 19:50:38 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 19:11:21 följande: jag kan inte säga att jag är för 5mm och har självt inte använt mig av den, men jag tycker du är fullständigt oresonlig när du kallar den för barnmisshandel på allra högsta nivå. jag rekommenderar dig att tänka igenom det du skriver innan du postar det. det är en väldigt allvarlig anklagelse du kommer med här. tycker du inte det själv?
    Jag tycker oxå att det är misshandel. På högsta nivå.
  • linda  84

    eller som AW säger: låtsas putsa fönstrena så det lilla barnet förstår att mamma har viktigare saker för sig"...
    vad är det i människan, i mammahjärtat, som gör att man kan utsätta sitt barn för dressyr och tortyr för att få ett smidigare liv själv?
    vad är det som gör att man inte reagerar med värk i hjärtat när ens barn skriker av förtvivlan och hopplöshet?
    vad är det som gör att man tror att det är "det bästa för barnet" att sova hela natten? nästan INGET BARN gör det. barns sömnmönster är hackigt- men fullt jäkla normalt för det!!!
    förstår utövare av denna metod hur mycket stresshormon som utsöndras i en så liten kropp när den får skrika? fem minuter är en EVIGHET för ett litet barn, för den har ingen tidsuppfattning, utan vill bara vara nära sin mamma eller pappa. varför neka den det? varför??
    jag anser att man inte är 100 % mamma om man gör detta mot sitt barn. och det står jag också för.

  • clarens
    Queen70 skrev 2009-06-04 19:55:37 följande:
    Ni som tycker 5mm är ok, jag har en fråga till er. Hur tror NI barnet känner sig när det gråter och skriker men ingen reagerar? Hur tror ni barnet "resonerar"?? Tror ni det tänker att : Äsch fan detta verkar inte funka, får väl vänta tills i morn då mamma kommer, hon verkar vara lite upptagen därute, så jag sover väl lite då....
    jag vet inte om jag tycker den är "ok". jag är inte tillräckligt insatt i ett så litet barns psyke. och jag tror inte att ni andra är det heller.
    själv skulle jag inte kunna vänta så länge som fem min, och jag har själv tagit upp och lugnat mina barn när de har gråtit på kvällen.
    men, att kalla det för misshandel tycker jag är fel. jag tror faktiskt att barnet i första hand är argt och undrande varför det plötsöigt går till på ett annat sätt än det är vant vid, snarare än förtvivlat med en känsla av övergivenhet. ni som anser att det är misshandel, vad grundar ni det på? alltså vilka känslor tror ni att barnet har där i sängen?
    och, jag har aldrig hört talas om någon förälder som väntat så länge som 5 min. inte heller har jag hört om ngn som bara går in tyst och visar sig. är det verkligen så vanligt att det är så man använder sig av metoden?
  • Gumman85

    Hej!

    När våran första dotter var liten så gick det inte att ha henne sovandes i våran säng, hon SOV inte. Hon fick en egen säng därför.
    Hon kom i i en period då hon kunde ligga vaken i flera timmar på nätterna. Vi höll på att gå under, vi mådde skit rent ut sagt för att vi var så trötta i våra kroppar. Vi hade inget liv. I ca 1 år stod vi ut, jag var dessutom gravid. Jag kan nästan grina nu när jag tänker på det...
    Jag drog mig länge länge innan jag prövade 5 mm, men gud vilken lycka det blev!!!
    Vi gick in varannan minut, vi tyckte det var för länge med 5 min. Så i stort sett konstant gick vi in och ut i endast 40 min första kvällen, 20 min andra, 5 min tredje och fjärde ingen gång. Hon skrek mest, lät mest arg alltså...
     Och jesus hon SOV HELA NATTEN IGENOM, dessutom sov hon 2 timmar längre på morgonen.

    I det läget så var jag väldigt arg på mig själv att jag inte gjort detta tidigare, tänk vad många tårar jag hade besparat våran lilla familj!
    Men som sagt jag tycker att det är ALLDELES för länge med 5  min. Varannan minut tyckte vi var bra iaf.
    Vi är SÅ glada att vi tillslut gjorde detta!

    Med dotter nr 2 har vi inga problem med alls däremot, hon sover bra.

    Lycka till alla ni som har problem med barn som inte sover på nätterna. Det finns olika metoder,  huvudsaken är att man får karusellen att sluta snurra, innan familjen går under....

  • linda  84

    oj, du måste verkligen vara född igår, clarens.
    massvis av föräldrar använder sig av metoden.. och andra metoder, lika hiskliga som denna. eller värre.

  • clarens

    linda 84 skrev 2009-06-04 20:03:23 följande:


    eller som AW säger: låtsas putsa fönstrena så det lilla barnet förstår att mamma har viktigare saker för sig"...vad är det i människan, i mammahjärtat, som gör att man kan utsätta sitt barn för dressyr och tortyr för att få ett smidigare liv själv?vad är det som gör att man inte reagerar med värk i hjärtat när ens barn skriker av förtvivlan och hopplöshet?vad är det som gör att man tror att det är "det bästa för barnet" att sova hela natten? nästan INGET BARN gör det. barns sömnmönster är hackigt- men fullt jäkla normalt för det!!!förstår utövare av denna metod hur mycket stresshormon som utsöndras i en så liten kropp när den får skrika? fem minuter är en EVIGHET för ett litet barn, för den har ingen tidsuppfattning, utan vill bara vara nära sin mamma eller pappa. varför neka den det? varför??jag anser att man inte är 100 % mamma om man gör detta mot sitt barn. och det står jag också för.
    men hur vet du att det är av förtvivlan och hopplöshet? hur vet du att det inte är dina egna känslor du projicerar på barnet? jag säger inte att de inte känner så, men jag tyckre man ska vara försiktig med att bestämma sig för vad ett barn känner.

    ignorering av det slag AW förespråkar i det du nämner sätter jag mig helt emot. jag är inte för ignorering av barn. och jag skulle som sagt inte själv låta min unge skrika på det sättet som ni beskriver här.
    och mamma till 100% tycker jag man är oavsett hur man behandlar sitt barn.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!