• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • clarens

    linda 84 skrev 2009-06-04 20:34:02 följande:


    att kalla någon för hundraprocentig, hängiven, villkorslöst älskande, omhändertagande mamma när man utsätter sitt barn för dressyr/tortyr för egen vinnings skull, ja då är man inte värd begreppet. så menar jag. det är en skymf mot oss andra mammor, på något sätt.för mig står ordet mamma, och mammarollen för något varmt, tryggt, kärleksfullt, omhuldande. det vill jag inte påstå att dessa mammor (eller pappor!) lever upp till.och visst, man får säkert inga "men" av att bli utsatt för 5mm. men vad är det som gör att vi vill stämpla allt som sjukt och dysfunktionellt för att det stör vår perfekta världsbild om hur ett liv med småbarn går till?allt ska kuras, botas och metodas! LYSSNA för fan på era barn istället!
    nu har du lagt till en hel del till det hundraprocentiga. de ord du nu räknar upp ingår inte i begreppet mamma. däremot för en BRA mamma. men ok, för dig är en hundraprocentiga mamman en sådan som för mig är en bra.
  • clarens
    Queen70 skrev 2009-06-04 20:44:02 följande:
    Om nåt väcker starka känslor och man verkligen tycker att detta är misshandel, så är det inte alltid så lätt att vara trevlig och sansad.
    nej. det är det inte.
  • linda  84
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 20:36:56 följande:
    Vad är detta för ställe ständigt får man höra att man måste sova med sina barn, amma, inte ha rutiner och absolut inte testa 5min metoden. Men ge er tills att det blir olagligt att låta sitt barn gråta så finns det inte något att diskutera. Nej det är inte barn misshandel även om alla barn experter säger det här på fl., tills det står i lagboken. Och all denna diskussion om psyket lägg ner det är inget som säger att det vi eller ni gör kommer resultera till något bra, man gör det man tror är bäst. Och skulle det då bli att mitt barn blir psykiskt rubbad för att han har rutiner och får sova själv får jag stå för det då. Det roliga är att ni som ständigt kritiserar värkar bomb säkra på att ert sätt är rätt det ska bli roligt att se vart fram tiden ger era barn. Sluta kritisera andra för vad de gör, gör det ni anser är rätt och om det skulle ge bra resultat var stolta för det istället. Till aspenbäck GRATTIS
    AP handlar inte om att man MÅSTE amma, samsova, eller whatever. jag har varken ammat eller samsovit med min son (mer än första 2 månaderna) men det är verktyg som man kan använda sig av, på resan mot målet.

    och nej, det är inte "olagligt" att barn skriker. det var ju ett intressant svart eller vitt-sätt att se på saken, minst sagt.

    det här handlar inte om att jag har en uppfostringsmetod som jag förespråkar och du har en annan- nej det är så mycket mer än så! för detta ÄR barnmisshandel, att inte tillgodose sitt barns behov är fan inte försvarbart! jag har försökt att vara saklig och tydlig men snart orkar jag inte mer. vart finns hoppet och kärleken nånstans? är svenska föräldrar verkligen så jävla trötta???
  • Skorpan B

    Jag sa i ett tidigare inlägg i denna tråden idag att det är synd att en sån här tråd för 5 mm anhängare skall förstöras av en massa gnäll och gnabb från motståndare.
    Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma vad som är bra för deras barn.
    Visst alla får ha åsikter men i denna tråden har det ju helt ballat ut, det är ju fullständiga personangrepp. (Förstår folk inte att man verkligen sårar andra som kanske har tagit till detta som en sista utväg när inget annat funkat?)

    Skriver återigen som jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag tror att ni som totalmotsåndare till 5 mm skulle få fler att "lyssna" på er om ni startade en egen tråd med fakta och åsikter om varför ni absolut inte tycker att man skall göra detta och låt denna tråden stå för vad Ts vill, just att 5 mm metoden funkar för hennes del.

  • linda  84
    clarens skrev 2009-06-04 20:47:50 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 20:34:02 följande: nu har du lagt till en hel del till det hundraprocentiga. de ord du nu räknar upp ingår inte i begreppet mamma. däremot för en BRA mamma. men ok, för dig är en hundraprocentiga mamman en sådan som för mig är en bra.
    för en frisk person torde dessa begrepp vara sådant man förknippar med en mamma, jo.
    men som sagt, det sociala arvet är ju väl bevisat.
    jag gillar inte stämplar, trot eller ej. "du är en bra mamma, du är inte en bra mamma", osv, osv. ångestframkallande inoficiella tävlingar på BVC om vem som är den bästa allsmäktiga modern, baserat på om an kan amma eller ej (exempelvis.) som jag tidigare sagt-utsätter man sitt barn för denna tortyr för egen vinning, då är man fan inte värd begreppet, för FÖR MIG står begreppet just för dessa saker jag nämnt! varför tycker du det är intressant att peka på detaljer i mitt språkbruk?
  • linda  84

    jag VILL inte gå till en annan tråd, jag ser det som en jäkla plikt att få folk att INSE att detta inte är okej!!!! sen vilken tråd jag är i- couldn't care less! jag har rätt att vara här och uttrycka min åsikt lika mycket som vem som helst.
    syftet med att tråden "ballar ur" är att man åstadkommer något. något händer, en reaktion skapas! en enda människa därute kanske läser vad jag skriver, och frågar sig själv saker. mission complete.

  • Apmor2

    ok alla motståndare i lugn o sansad ton och pga av nyfikenhet och möjligheten av att lära mig ngt nytt,
    - vad är det specifikt ni anser är barnmisshandel med denna sov metod?
    -finns det andra sovmetoder som ni anser är barnmisshandel?

  • linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:19:21 följande:
    ok alla motståndare i lugn o sansad ton och pga av nyfikenhet och möjligheten av att lära mig ngt nytt, - vad är det specifikt ni anser är barnmisshandel med denna sov metod? -finns det andra sovmetoder som ni anser är barnmisshandel?
    - det är barnmisshandel av den enkla anledningen att barnet inte får ett basalt behov tillgodosett. trygghet och närhet är här det basala behovet. lika illa som att låta ett barn gå hungrigt, för att man då exempelvis skulle "lära barnet" att äta mindre, för det är ju så jobbigt att göra mat till det, lika illa är det att inte komma när barnet ropar av förtvivlan. (ja, det ÄR i förtvivlan de skriker- högst sannolikt, jag envisas!)

    - alla "metoder", kurer, och annat som går ut på att pressa in barnet i en snäv mall för att man som förälder ska få det smidigare, lugnare eller tystare, anser jag är misshandel. att inte se individen. att pressa ner ungen i madrassen med näsan först, eller att helt enkelt bara totalskita i att gå in i sovrummet vid panikskrik. svårare än så är det ej.
  • Apmor2

    linda 84 skrev 2009-06-04 21:25:04 följande:


    - det är barnmisshandel av den enkla anledningen att barnet inte får ett basalt behov tillgodosett. trygghet och närhet är här det basala behovet. lika illa som att låta ett barn gå hungrigt, för att man då exempelvis skulle "lära barnet" att äta mindre, för det är ju så jobbigt att göra mat till det, lika illa är det att inte komma när barnet ropar av förtvivlan. (ja, det ÄR i förtvivlan de skriker- högst sannolikt, jag envisas!)- alla "metoder", kurer, och annat som går ut på att pressa in barnet i en snäv mall för att man som förälder ska få det smidigare, lugnare eller tystare, anser jag är misshandel. att inte se individen. att pressa ner ungen i madrassen med näsan först, eller att helt enkelt bara totalskita i att gå in i sovrummet vid panikskrik. svårare än så är det ej.
    ok men om man tar metoden och anpassar den och ser till att barnets alla basala behov är tillgodosedda är det misshandel då? alltså om man ser till att barnets behov är tillgodosedda trots att man lär barnet sova i egen säng, är det barnmisshandel då?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!