• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27689 visningar
    724 svar
    724
    27689

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Äldre 6 Jun 03:44

    Jo fast for min kille sa sover han varken hemma eller borta. Om han somnar pa dagen sa sover han i kanske en halvtimme och sen vaknar han. Men det finns sakert folk som slapar med sina barn overallt och inte later dem fa chansen att sova tryggt i sin hem miljo.


    Queen70 skrev 2009-06-06 00:33:48 följande:
    I min värld ska ett litet barn inte heller vara vaken och med en hel dag. Jag tror många föräldrar är så upptagna av vad de själva vill göra och aktivera sig med unde dagen att de inte låter ungarna få ro utan de ska släpas med överallt. Min är över 10 månader och vill fortfarande sova ett par timmar vid två tillfällen per dag. Om man man låter ungarna följa sin egen rytmn så behöver man ju inte metoda. Hur jag än vrider och vänder på det så känns det enbart som ett verktyg för att anpassa barnet till sina egna önskemål fast jag anser att i alla fall det första året ska handlar om att föräldrarna anpassar sig efter barnets behov.
  • Äldre 6 Jun 06:49
    southernbelle skrev 2009-06-06 00:26:37 följande:
      Somn behovs for barnets utveckling sa far inte barnet tillrackligt med somn sa behover man gora nagot for att fa dom tillrackliga timmarna (sen om det ar samsovning, metoder eller vad som helst spelar ju mindre roll). Mitt barn sover ca 8 timmar per dygn och det ar absolut inte bra med tanke pa att det verkligen paverkar hans dagliga liv.
    Jag anser det helt fel att stirra sig blind på klockan och räkna timmar. En av de stora orsakerna till att folk tar till sömnmetoder, tror jag! Jag har själv gjort samma misstag då och då, t ex när mitt 5:e barn redan vid 2 månaders ålder började sova endast 8 timmar/natt plus 2x15 minuter på dagtid. Sammanlagt 8½ timme/dygn alltså! Något borde rimligtvis vara fel - fast hon verkade må jättebra, förstås. Det var ett evigt gnällande på henne (som jag tog som sömnbrist först), men när jag väl slutade stoppa henne i sängen/vagnen och puffa, buffa, gunga osv hela tiden, så slutade hon gnälla. Hon ville inte sova, för hon var pigg! Fick hon leka på sin filt eller vara social med familjen, så var hon hur nöjd som helst.
    Och hon utvecklades mycket snabbare och bättre än sin storebror, som fortfarande när han var över halvåret sov 18-20 timmar/dygn. Visst mådde han bra och var frisk, men han sov ju bara! Det fanns ingen tid för honom att leka och lära sig saker ...
    Let me do this; I have a better chance!
  • Äldre 6 Jun 17:17
    Queen70 skrev 2009-06-06 00:33:48 följande:
    I min värld ska ett litet barn inte heller vara vaken och med en hel dag. Jag tror många föräldrar är så upptagna av vad de själva vill göra och aktivera sig med unde dagen att de inte låter ungarna få ro utan de ska släpas med överallt. Min är över 10 månader och vill fortfarande sova ett par timmar vid två tillfällen per dag. Om man man låter ungarna följa sin egen rytmn så behöver man ju inte metoda. Hur jag än vrider och vänder på det så känns det enbart som ett verktyg för att anpassa barnet till sina egna önskemål fast jag anser att i alla fall det första året ska handlar om att föräldrarna anpassar sig efter barnets behov.
    Jag håller med om att man ska följa barnets egna rytm (gällande allt) och det är precis det jag har gjort med mitt barn, men trots att vi följt hans egna rytm så var det viktigt för oss att lära vår son att bli trygg i en egen säng.
    Hade han fått bestämma (använder det ordet i brist på ett bättre) så hade han blivit buren eller legat i badrummet o sovit men detta var inte rätt lösning för oss. Vi testade olika sätt att få honom trygg men följde även hans rytm i sätten vi testade, så vi gjorde en sak märkte vi att han var för osäker med det så backade vi lite och testade ngt nytt, anpassade sätt o metoder för att hans behov skulle bli tillgodosedda samtidigt som vi fick honom att känna sig säker.

    Men att gå runt o bära på honom eller behövt sitta i badrummet halva kvällen för att han somnade gott så fort man tog han dit, eller att sitta o hålla hans hand i två timmar, var och är ingen lösning för mig eller för honom då det inte enligt mig inte är produktivt att späda på hans osäkerhet, vi bor inte ute i djungeln vi har ett säkert bo och jag som mor vill hjälpa mitt barn att känna sig tryggt i det.

    Nu pratar jag givetvis inte om små spädbarn utan om barn från ca ett halvår och jag kan hålla med om att orginalvarianten av 5mm låter lite grym och att föräldrar ska experimentera och testa o anpassa olika metoder och sätt, både barn och förälder är unika varelser.

    Men barn är kapabla att lära sig och har en otrolig förmåga att hitta en personlig trygghet och jag är övertygad om att barn inte far illa av att gråta en liten stund eller att vara hungriga en liten stund. Nu pratar jag inte om att det är ok att låta barn gråta i flera timmar eller att låta dom gå hungriga.
  • Queen7­0
    Äldre 6 Jun 17:56

    Vad menar du med en "liten stund"?


    Apmor2 skrev 2009-06-06 17:17:35 följande:
    Jag håller med om att man ska följa barnets egna rytm (gällande allt) och det är precis det jag har gjort med mitt barn, men trots att vi följt hans egna rytm så var det viktigt för oss att lära vår son att bli trygg i en egen säng.Hade han fått bestämma (använder det ordet i brist på ett bättre) så hade han blivit buren eller legat i badrummet o sovit men detta var inte rätt lösning för oss. Vi testade olika sätt att få honom trygg men följde även hans rytm i sätten vi testade, så vi gjorde en sak märkte vi att han var för osäker med det så backade vi lite och testade ngt nytt, anpassade sätt o metoder för att hans behov skulle bli tillgodosedda samtidigt som vi fick honom att känna sig säker.Men att gå runt o bära på honom eller behövt sitta i badrummet halva kvällen för att han somnade gott så fort man tog han dit, eller att sitta o hålla hans hand i två timmar, var och är ingen lösning för mig eller för honom då det inte enligt mig inte är produktivt att späda på hans osäkerhet, vi bor inte ute i djungeln vi har ett säkert bo och jag som mor vill hjälpa mitt barn att känna sig tryggt i det.Nu pratar jag givetvis inte om små spädbarn utan om barn från ca ett halvår och jag kan hålla med om att orginalvarianten av 5mm låter lite grym och att föräldrar ska experimentera och testa o anpassa olika metoder och sätt, både barn och förälder är unika varelser. Men barn är kapabla att lära sig och har en otrolig förmåga att hitta en personlig trygghet och jag är övertygad om att barn inte far illa av att gråta en liten stund eller att vara hungriga en liten stund. Nu pratar jag inte om att det är ok att låta barn gråta i flera timmar eller att låta dom gå hungriga.
  • Äldre 6 Jun 18:05
    Queen70 skrev 2009-06-06 17:56:47 följande:
    Vad menar du med en "liten stund"?
    ja några min, fan vet jag 20min högst kanske ngt sånt.
    vad det det enda du fick ut ur mitt inlägg? Jag skriver tydligt att man ej ska låta dom gå hungriga eller låta dom gråta i timmar, ni verkar ha ngt emot att dom låter överhuvudtaget och jag tror inte dom far illa av det, jag stoppade inte tutten i min son så fort han lät och jag kan med gott samvete säga att han aldrig aldrig gick hungrig eller saknade uppmärksamhet eller kärlek och ömhet eller kroppskontakt och ja jag erkänner: han grät ibland och ibland så tog det en liten liten stund innan han fick mat men som sagt han gick aldrig aldrig hungrig.
  • Äldre 6 Jun 18:52
    Apmor2 skrev 2009-06-06 18:05:40 följande:
    ja några min, fan vet jag 20min högst kanske ngt sånt. vad det det enda du fick ut ur mitt inlägg? Jag skriver tydligt att man ej ska låta dom gå hungriga eller låta dom gråta i timmar, ni verkar ha ngt emot att dom låter överhuvudtaget och jag tror inte dom far illa av det, jag stoppade inte tutten i min son så fort han lät och jag kan med gott samvete säga att han aldrig aldrig gick hungrig eller saknade uppmärksamhet eller kärlek och ömhet eller kroppskontakt och ja jag erkänner: han grät ibland och ibland så tog det en liten liten stund innan han fick mat men som sagt han gick aldrig aldrig hungrig.
    hur vet du det. Hur vet du att han faktiskt inte var hungrig när han fick vänta?
  • Äldre 6 Jun 18:57
    Dr Mupp skrev 2009-06-06 18:52:29 följande:
    hur vet du det. Hur vet du att han faktiskt inte var hungrig när han fick vänta?
    givetvis var han hungrig men han svalt inte.. Det var det jag mena och han har ej tagit skada av det och ibland händer det även nu att vi börjar laga mat när det egentligen är dax att börja äta.. sånt händer, det händer alla och varken min son eller jag har tagit skada av det!
  • Queen7­0
    Äldre 6 Jun 18:59

    nej det var inte det enda jag fick ut ur ditt inlägg. Du var tydlig med vad du ansåg så jag behövde inte fråga om det. Det enda som var otydligt var hur länge en stund var..

    Jag trodde faktiskt i mín enfald att du skulle säga ett par minuter, kanske 5, och måste erkänna att jag blev chockad över att du inte tror att ett litet barn far riktigt illa av att få ligga och gråta i 20 minuter!!!! (var tvungen att sätta några utropstecken efter detta) 20 minuter?? är du seriös? DET är INTE att ge sitt barn trygghet...DET är fruktansvärt. Barn gråter inte bara pga, hunger som bekant. 20 minuter är en hel evighet för ett litet barn. Och det är precis sånt som jag menar skadar tilliten.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 18:05:40 följande:
    ja några min, fan vet jag 20min högst kanske ngt sånt.vad det det enda du fick ut ur mitt inlägg? Jag skriver tydligt att man ej ska låta dom gå hungriga eller låta dom gråta i timmar, ni verkar ha ngt emot att dom låter överhuvudtaget och jag tror inte dom far illa av det, jag stoppade inte tutten i min son så fort han lät och jag kan med gott samvete säga att han aldrig aldrig gick hungrig eller saknade uppmärksamhet eller kärlek och ömhet eller kroppskontakt och ja jag erkänner: han grät ibland och ibland så tog det en liten liten stund innan han fick mat men som sagt han gick aldrig aldrig hungrig.
  • Äldre 6 Jun 19:11
    Queen70 skrev 2009-06-06 18:59:10 följande:
    nej det var inte det enda jag fick ut ur ditt inlägg. Du var tydlig med vad du ansåg så jag behövde inte fråga om det. Det enda som var otydligt var hur länge en stund var..Jag trodde faktiskt i mín enfald att du skulle säga ett par minuter, kanske 5, och måste erkänna att jag blev chockad över att du inte tror att ett litet barn far riktigt illa av att få ligga och gråta i 20 minuter!!!! (var tvungen att sätta några utropstecken efter detta) 20 minuter?? är du seriös? DET är INTE att ge sitt barn trygghet...DET är fruktansvärt. Barn gråter inte bara pga, hunger som bekant. 20 minuter är en hel evighet för ett litet barn. Och det är precis sånt som jag menar skadar tilliten.
    just 20 min pratade jag om att vänta efter mat (o jag drog till med nåt) och återigen pratar inte om så små barn !! och jag vet varför barn gråter och hans tillit till mig är och har varit stort och han har ej tagit skada av det, tror du verkligen av att barn tar skada av enstaka händelser, mitt barn har haft otroligt strukturerat ätande han har sedan han föddes ätit var tredje timme i ca en timme i sträck (så länge han har velat) alltså blir det varannan timme, han har legat 2 kurvor över det normala sedan han föddes och har ätit var trdje timme sen dess (finns ingen chans i världen att han har varit hungrig där i mellan).
    Han är trygg i sig själv, har aldrig sugit på napp eller använt snuttefilt (för att han ej velat) han har tillgång till både mig och sin far dygnet runt (jag o min sambo jobbar timmar men är arb lösa) och har haft det sedan han föddes.
    Han är jätte smart och ligger bra till enligt BVC och dom har vetat exakt hur mitt barn ätit och sovit då jag som många nyblivna föräldrar konsulterat med dom ang det mesta.
    Han säger vad han vill och vad han tycker, men accepterar ett nej utan problem och diskussioner.

    Så innan du anklagar folk och bestämmer dig för att du vet bättre gällandes mitt barn lyssna och ta reda på fakta.

    Och återigen tillit byggs inte enbart på hur snabb man är på att dra fram tutten eller på om man håller ens barns hand i två timmar för att det ska sova.
  • Äldre 6 Jun 19:20

    och ibland, det har inte hänt mig eftersom min son inte har gråtit så mkt så händer det faktiskt att barn gråter trots att man bär på dom och trots att det ej är ngt fysisk fel på dom, det betyder inte att dom blir misshandlade eller att dom kommer att ha problem med tilliten. Ibland har nyblivna föräldrar svårt att trösta sina barn och ibland är det svårt att veta hur just det barnet vill bli tröstad, det är därför föräldra måste få testa sig fram .. utan att bli kallade för misshandlare.

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!