• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27660 visningar
    724 svar
    724
    27660

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Äldre 6 Jun 19:23

    Och det finns barn som är svår töstade och dom som är lättare att trösta, men barn tar inte skada av att gråta.
    Och tänkt dig om det vore så att det förstörs ens tillit och man blir förstöd som person, skulle vi inte ha generationer av människor som har svårt med tilliten?

  • Queen7­0
    Äldre 6 Jun 21:08

    det var ett väldigt prat om ÄTANDE....Ett barn kan gråta för att det behöver närhet, och då tycker jag det är på tok för länge att låta ett litet barn vänta 20 minuter, eller en kvart eller 10 minuter.....Och jo, alla situationer där man inte svarar på barnets signaler skadar tilliten i mer eller mindre utsträckning. Om det är enstaka händelser där man inte har nåt val så går det oftast rätt lätt att reparera den lilla sprickan, men om det är nåt som sker till vardags så KOMMER det att innebära en otrygg anknytning som naturligtvis ger sig till känna på olika sätt beroende på barn, och som kanske inte ens visar sig förrän i tonåren.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 19:11:43 följande:
    just 20 min pratade jag om att vänta efter mat (o jag drog till med nåt) och återigen pratar inte om så små barn !! och jag vet varför barn gråter och hans tillit till mig är och har varit stort och han har ej tagit skada av det, tror du verkligen av att barn tar skada av enstaka händelser, mitt barn har haft otroligt strukturerat ätande han har sedan han föddes ätit var tredje timme i ca en timme i sträck (så länge han har velat) alltså blir det varannan timme, han har legat 2 kurvor över det normala sedan han föddes och har ätit var trdje timme sen dess (finns ingen chans i världen att han har varit hungrig där i mellan).Han är trygg i sig själv, har aldrig sugit på napp eller använt snuttefilt (för att han ej velat) han har tillgång till både mig och sin far dygnet runt (jag o min sambo jobbar timmar men är arb lösa) och har haft det sedan han föddes. Han är jätte smart och ligger bra till enligt BVC och dom har vetat exakt hur mitt barn ätit och sovit då jag som många nyblivna föräldrar konsulterat med dom ang det mesta.Han säger vad han vill och vad han tycker, men accepterar ett nej utan problem och diskussioner.Så innan du anklagar folk och bestämmer dig för att du vet bättre gällandes mitt barn lyssna och ta reda på fakta.Och återigen tillit byggs inte enbart på hur snabb man är på att dra fram tutten eller på om man håller ens barns hand i två timmar för att det ska sova.
  • Queen7­0
    Äldre 6 Jun 21:10

    Att gråta i mammans famn är en helt annan sak än att lämnas på golvet eller i sängen att gråta och trösta sig själv. Jag utgick ifrån att du menade att barnet låg själv och grät. Jag tror inte heller det är skadligt för barnet att gråta, om det är så att föräldrarna samtidigt är där och håller, bär och talar lugnande och försöker trösta. Absolut inte. Det är själva övergivandet som är det skadliga, som när man talar om 5 mm.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 19:23:44 följande:
    Och det finns barn som är svår töstade och dom som är lättare att trösta, men barn tar inte skada av att gråta.Och tänkt dig om det vore så att det förstörs ens tillit och man blir förstöd som person, skulle vi inte ha generationer av människor som har svårt med tilliten?
  • Äldre 6 Jun 21:17
    Queen70 skrev 2009-06-06 21:08:23 följande:
    det var ett väldigt prat om ÄTANDE....Ett barn kan gråta för att det behöver närhet, och då tycker jag det är på tok för länge att låta ett litet barn vänta 20 minuter, eller en kvart eller 10 minuter.....Och jo, alla situationer där man inte svarar på barnets signaler skadar tilliten i mer eller mindre utsträckning. Om det är enstaka händelser där man inte har nåt val så går det oftast rätt lätt att reparera den lilla sprickan, men om det är nåt som sker till vardags så KOMMER det att innebära en otrygg anknytning som naturligtvis ger sig till känna på olika sätt beroende på barn, och som kanske inte ens visar sig förrän i tonåren.
    Vem pratar om att inte svara på barnets signaler?

    Bevisa att min son tagit skada för att han fått gråta en skvätt! Bevisa att barnen vars mödrar fick rekomendationen att låta dom gråta är skadade av det!

    Är det enda sättet att ge sitt barn trygghet ? hur snabb ska man vara på att ta upp dom enligt dig? ska man bära på dom konstant? när ska man sluta med det? hur planerar du att göra när ditt barn börjar ramla o slå sig? på vilka sätt visar sig den otrygga känslan som vart skapad av att barnet fick gråta en skvätt? Visa på sambandet spädbarnsgråt och tonårsproblem!! ruskigt j***la nyfiken!
  • Äldre 6 Jun 21:17
    Queen70 skrev 2009-06-06 21:10:50 följande:
    Att gråta i mammans famn är en helt annan sak än att lämnas på golvet eller i sängen att gråta och trösta sig själv. Jag utgick ifrån att du menade att barnet låg själv och grät. Jag tror inte heller det är skadligt för barnet att gråta, om det är så att föräldrarna samtidigt är där och håller, bär och talar lugnande och försöker trösta. Absolut inte. Det är själva övergivandet som är det skadliga, som när man talar om 5 mm.
    Jag håller verkligen med föregående talare!
    Att ignorera ett litet barn "metodiskt" känns inte alls bra tycker jag.
  • Äldre 6 Jun 21:18
    Queen70 skrev 2009-06-06 21:10:50 följande:
    Att gråta i mammans famn är en helt annan sak än att lämnas på golvet eller i sängen att gråta och trösta sig själv. Jag utgick ifrån att du menade att barnet låg själv och grät. Jag tror inte heller det är skadligt för barnet att gråta, om det är så att föräldrarna samtidigt är där och håller, bär och talar lugnande och försöker trösta. Absolut inte. Det är själva övergivandet som är det skadliga, som när man talar om 5 mm.
    så det är bara gråt i samband med 5mm som är farligt för barnet?
  • Äldre 6 Jun 21:27
    Apmor2 skrev 2009-06-06 21:18:29 följande:
    så det är bara gråt i samband med 5mm som är farligt för barnet?
    Det handlar ju om att man under 5mm väljer att inte hörsamma barnets signaler. Det är ju liksom det som är metodiken, eller hur?
  • Äldre 6 Jun 21:31
    Apmor2 skrev 2009-06-06 21:18:29 följande:
    så det är bara gråt i samband med 5mm som är farligt för barnet?
    Nej, det som är dåligt för barnet är att växa upp med föräldrar som medvetet struntar i när barnet är hungrigt, ledset, otryggt eller rädd. Den erfarenheten bidrar inte direkt till någon tillit till vuxenvärlden eller någon bra självkänsla. Att vara beroende av en person som medvetet behandlar en elakt och grymt - bara för skojs skull - sätter sina spår hos vilket barn som helst ...
    Surprise - you´re not dead!
  • Äldre 6 Jun 21:32
    lövet2 skrev 2009-06-06 21:31:51 följande:
    Nej, det som är dåligt för barnet är att växa upp med föräldrar som medvetet struntar i när barnet är hungrigt, ledset, otryggt eller rädd. Den erfarenheten bidrar inte direkt till någon tillit till vuxenvärlden eller någon bra självkänsla. Att vara beroende av en person som medvetet behandlar en elakt och grymt - bara för skojs skull - sätter sina spår hos vilket barn som helst ...
    Amen to that!
  • Queen7­0
    Äldre 6 Jun 21:45

    Finns gott om sån forskning som visar att det är högst olämpligt att låta ett barn känna sig övergiven. Vilket är vad som händer om man inte svarar på barnets signaler.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 21:17:21 följande:
    Vem pratar om att inte svara på barnets signaler?Bevisa att min son tagit skada för att han fått gråta en skvätt! Bevisa att barnen vars mödrar fick rekomendationen att låta dom gråta är skadade av det! Är det enda sättet att ge sitt barn trygghet ? hur snabb ska man vara på att ta upp dom enligt dig? ska man bära på dom konstant? när ska man sluta med det? hur planerar du att göra när ditt barn börjar ramla o slå sig? på vilka sätt visar sig den otrygga känslan som vart skapad av att barnet fick gråta en skvätt? Visa på sambandet spädbarnsgråt och tonårsproblem!! ruskigt j***la nyfiken!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!