• melon

    Jag har Lichen i underlivet. Någon mer?

    Jag har Lichen i underlivet. Någon mer?
    Jag är bara 20 år och lider av lichen i underlivet. Det innebär att jag har utslag, som exsem, runt de innre blygdläpparna samt vid slidans öppning. Jag har fått prova olika salvor som dermovat och protopic men än så länge har inget gett något stort resultat. Jag mår väldigt dåligt av det här då jag är i ett förhållande och på grund av mina problem kan jag inte ha sex. Har fått höra att det här är en kronisk sjukdom och jag kan inte låta bli att bli orolig över hur min framtid ska se ut om jag inte kommer kunna genomföra ett samlag. Undrar nu om det finns någon mer med samma eller liknande problem som kan dela med sig lite av sina erfarenheter kring det här. Känner ingen som har samma problem men känner ett stort behov av att prata om det.
    Min pojkvän är jätte förstående i det här. Han stöttar mig och försöker att inte tjata om sex. Men vi har nu inte haft sex på över ett år och jag ser att han mår dåligt av det, vilket även jag gör då jag känner mig okvinlig. Hoppas det finns någon här med liknande problem.

  • Svar på tråden Jag har Lichen i underlivet. Någon mer?
  • Smilla1976
    melon skrev 2009-07-08 10:11:01 följande:
    Jag får kanske kolla upp det! Tack så mycket för din hjälp! Är skönt att höra från någon med samma problem. Får lite bättre framtidstro när jag hör att det finns andra som har ett fungerande förhållande ändå!
    Man behöver tid att vänja sig vid sjukdomen och inte låta den begränsa livet som sagt! Vi får höras vidare och dryfta detta
  • melon

    Nej jag antar att det tar lite tid att vänja sig och jag hoppas verkligen att jag och min sambo ska ta oss igenom det här tillsammans, utan att det tär för mycket på förhållandet. Jag har dock väldig tur då min pojkvän är förstående och väldigt omtänksam när det gäller det här.

  • Anonym (orolig)

    ag läste lite ovan på alla era svar mm. Fick reda på igår att jag har Lichens sjukdom inne i slidan. Vilket jag tycker är jätte jobbigt. Just sex biten... Att inte kunna ha sex ordentligt längre eller bara ibland känns hemskt. Har med en jätte försående man vid min sida. Men man förstår ju att männen vid våran sida med tycker det är jobbigt. Och då jag redan innan har en hel del sjukdomar som reumatism mm. Kom detta som en bomb ner i vårat liv. Hade tagit vad som helst utom detta. Jag har inte fått reda på så mycket om vad som sker och hur det blir i framtiden, så har en hel del tankar och funderingar just nu. har en bra läkare. Men han väntar på provsvaret av min biopsi som togs igår innan han ska ringa och berätta hur allt blir framöver. Han sa dock att han va till 100 procent säker på att det va Lichens sjukdom på vad han såg. Jag har en stor bulle inne i slidan som gör att jag inte kan eller har kunnat ha sex på flera månader nu. Det enda läkaren sa va att man inte tar bort det utan behandlar det för resten av livet. Och att jag ska kunna ha sex någon gång.. Känner mig jätte ledsen just nu och önskar få veta av er andra hur era liv ser ut idag. Både i vanliga livet om ni känner av det. Och i sex livet.. 
    Behöver svar så jag kan försöka ta mig vidare. Som det är nu sitter jag bara och grubblar över allt...Speciellt då jag träffade min man för bara knappt 3 år sen. Och hade verkligen sett fram emot ett underbart liv ihop med honom. har varit själv i 15 år innan.
    Orolig 50 åring

  • Anonym (Lichen sclerosis)

    Har ni Lichen ruber? Jag fick diagnosen Lichen sclerosis i våras. Vita, strama partier på insidan av blygdläpparna. Det sätter sej inte inne i vaginan, men man kan växa ihop. Jag tvättar med mandelolja, använder vitt vaselin och dermovat. Jag är lite ihopväxt mellan de inre blygdläpparna och masserar där för att hindra ytterligare ihopväxning.
    Klådan har blivit mycket bättre, nästan bra,  med mandelolja och dermovat.  Jag försöker också ha kjol och lösa hängiga byxor så mycket som möjligt. Det hjälper mycket, jeans med tjocka sömmar som möts precis i grenen är hemskt. Att sitta för länge är jobbigt även med lösa byxor för att grensömmen alltid skär in. Jag får dra sömmen till sidan när ingen ser.

    Cykla är riktigt jobbigt, jag har skaffat cykelbyxor med vaddering men man vill inte gärna förklara för nån varför man har cykelbyxor för en vanlig liten cykeltur....
      Jag har inga problem med att ha penetrerande sex, men jag får ont av att bli smekt och stimulerad på och runt klitoris för länge eller för ofta, och jag kan bara få klitorisorgasm..... Frustrerande. Det har också blivit lite ihopväxningar runt klitoris så att jag har tappat en del känsel i den, som om den hamnat för långt in under alla veck. Men jag hade väldigt lätt innan så det går fortfarande bra. Jag oroar mej för framtiden men just nu går det ganska bra med Dermovat 2 ggr/veckan och vaselin med i väskan jämt.
     Jag är femtio och gift.

  • mammamamma01

    Hej. Min 6-åriga dotter har fått diagnosen Lichen Schlerosis. Det är väldigt ovanligt att barn får det men tydligen finns en möjlighet att det i barnfall faktiskt hänt att sjukdomen försvunnit i samband med puberteten. Vi hoppas på det.

    I nuläget har vi skippat alla jeans samt byxor med sömmar, enbart tights och strumpbyxor. Dermovatsalva (enligt schema) samt en mjukgörande zinksalva som tydligen är extra bra enligt hudkliniken i Malmö. Hudkliniken har varit väldigt tillmötesgående på alla sätt och vis efter att vi hoppat skåne runt och träffat olika läkare på vårcentraler, BVC, barnakut...:( På hudkliniken visste personalen direkt var det var och när vi satte in Dermovat enligt schema så blev det raskt bättre.

  • pojkens
    mammamamma01 skrev 2013-12-17 17:36:49 följande:
    Hej. Min 6-åriga dotter har fått diagnosen Lichen Schlerosis. Det är väldigt ovanligt att barn får det men tydligen finns en möjlighet att det i barnfall faktiskt hänt att sjukdomen försvunnit i samband med puberteten. Vi hoppas på det.

    I nuläget har vi skippat alla jeans samt byxor med sömmar, enbart tights och strumpbyxor. Dermovatsalva (enligt schema) samt en mjukgörande zinksalva som tydligen är extra bra enligt hudkliniken i Malmö. Hudkliniken har varit väldigt tillmötesgående på alla sätt och vis efter att vi hoppat skåne runt och träffat olika läkare på vårcentraler, BVC, barnakut...:( På hudkliniken visste personalen direkt var det var och när vi satte in Dermovat enligt schema så blev det raskt bättre.
    hej,

    tråkigt att höra om er dotter. Vill bara säga att jag tycker ni ska kolla upp lite om glutenkänslighet. Vsenska lkarkåren är inte så insatt i detta, men om ni läser på engleksa hemsidor finns mycket informaiton om gluten och autoimmuna sjukdomar, bland annat lichen sclerosis och lichen planus ( som jag har). 
    Kan vara värt att läsa på om ifall det kan hjälpa er lilla tjej. 
  • Anonym (Robert)

    Ursäkta om jag stör i en "kvinnlig" tråd, men jag har iallafall 20 års manlig / egen erfarenhet av Lichen Sclerosus och har läst "allt" jag kunnat hitta om sjukdomen. Det som återkommer när man läser på olika forum världen runt om sjukdomen, är att en glutenfattig eller glutenfri kost, gärna "stenålderskost", LCHF eller liknande, verkar hjälpa och lindrar besvären för många.

    Denna länk tycker jag också är intressant och sammanfattar mycket av det jag läst:


    thepaleodiet.blogspot.se/2010/04/paleo-diet-q-lichen-sclerosis-stevia.html

  • pojkens
    Anonym (Robert) skrev 2013-12-26 18:47:08 följande:

    Ursäkta om jag stör i en "kvinnlig" tråd, men jag har iallafall 20 års manlig / egen erfarenhet av Lichen Sclerosus och har läst "allt" jag kunnat hitta om sjukdomen. Det som återkommer när man läser på olika forum världen runt om sjukdomen, är att en glutenfattig eller glutenfri kost, gärna "stenålderskost", LCHF eller liknande, verkar hjälpa och lindrar besvären för många.

    Denna länk tycker jag också är intressant och sammanfattar mycket av det jag läst:


    thepaleodiet.blogspot.se/2010/04/paleo-diet-q...


    hej,
    vad kul att höra en till som har samma syn! :) kul och kul när det gäller en sjukdom. 
    Har du själv blivit bättre? jag har kört glutenfritt ett halvår bara, ingen större skillnad för mig. Men jag har andra problem med som påverkar och har itne gett upp. 
  • Anonym (Robert)
    pojkens skrev 2013-12-26 19:40:01 följande:
    hej,
    vad kul att höra en till som har samma syn! :) kul och kul när det gäller en sjukdom. 
    Har du själv blivit bättre? jag har kört glutenfritt ett halvår bara, ingen större skillnad för mig. Men jag har andra problem med som påverkar och har itne gett upp. 
    Hej,

    Absolut - ursäkta att jag inte läste ditt inlägg innan jag skrev, men jag upplevde att de flesta inläggen avsåg intima kvinnliga diskussioner som kändes "fel" för mig att läsa. Ville bara försöka hjälpa om jag i någon mån kunde (precis som du)...

    Jag tycker absolut att min kostomläggning för några år sedan har gjort skillnad; jag kör bara "90%" glutenfritt (tillåter mig lite knäckebröd och annat som jag inte borde, ibland) visserligen, men upplever ändå att mina besvär har minskat tydligt med mindre bröd och pasta (som det främst är som jag minimerat).
  • 14evarull

    Jag har prövat med många cortisonsalvor, men det som har hjälpt mig på några dagar är en créme som heter "penaten" och framställs av ett företag som heter. Johnsson & Johnson. Jag tror inte att det finns i Sverige att köpa men det kan man väl alltid skicka efter ifrån Tyskland. Har varit besvärsfritt nu en hel vecka och det känns precis som att få ett nytt liv.synd om dej som har fått det i så unga år.Hoppas att jag kunde hjälpa dig med detta svar.

Svar på tråden Jag har Lichen i underlivet. Någon mer?