• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Tileia83

    Usch!! får en klump i magen när jag hör folk som kör med denna hemska metod på sina små...

  • closetomyheart
    Tileia83 skrev 2009-07-30 16:23:02 följande:
    Usch!! får en klump i magen när jag hör folk som kör med denna hemska metod på sina små...
    Kan bara instämma och faktiskt inte bara en klump i magen, jag mår direkt illa av att det finns dem som utsätter sina barn för denna psykiska misshandel....
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • Kya
    Beyond Eternity skrev 2009-07-30 16:33:59 följande:
    Kan bara instämma och faktiskt inte bara en klump i magen, jag mår direkt illa av att det finns dem som utsätter sina barn för denna psykiska misshandel....
    ja, det värsta är väl att de flesta väljer av någon outgrundlig anledning att sätta igång med metoden just när barnet är i separationsfasen (8-11 månader) och verkligen behöver närheten och trösten av föräldrarna!
    varför kan de inte vänta tills åtminstone fasen är över? skulle tro att hela metoden blir mkt enklare också när man inte har ett barn som protesterar...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • viggooden

    TS snälla låt inte din bebis skrika sig till sömns i natt igen:( Det är inte försent att ändra sig

  • anna450
    Beckah82 skrev 2009-07-30 10:58:02 följande:
    Oj hjälp... jag får en bebis om 40 dagar och min tvååring sover fortfarande med mig och somnar oftast bredvid mig eller i min famn. Hur ska jag göra? Antagligen fortsätta låta honom somna tryggt och lugnt trots att han blir storebror så är han ju liten
    Men det kanske inte är alla som vill ha 2-3 barn plus sig själv och pappan i samma säng!
  • anna450

    och vad gör man med barn som somnar hos en men vaknar när man lägger ner dom i sin säng?Hur ska man kunna lära dom att sova/tycka om att sova i sin säng?Om ni menar att barnet inte får skrika?Min dotter skriker när hon inte får som hon vill,är det samma sak??Här är det samma skrik iallafall...

  • Kya
    anna450 skrev 2009-07-30 17:38:01 följande:
    och vad gör man med barn som somnar hos en men vaknar när man lägger ner dom i sin säng?Hur ska man kunna lära dom att sova/tycka om att sova i sin säng?Om ni menar att barnet inte får skrika?Min dotter skriker när hon inte får som hon vill,är det samma sak??Här är det samma skrik iallafall...
    hur länge har barnet varit så? oftast är det i separationsfasen som barnet börjar bete sig på det viset, och då handlar det om en kortare period som man faktiskt kan stå ut med att ha barnet nära. att bemöta en separationsångest med 5-mm är helt fel, och grundaren till metoden avråder starkt att använda sig av det under just separationsfaser.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    anna450 skrev 2009-07-30 17:34:34 följande:
    Men det kanske inte är alla som vill ha 2-3 barn plus sig själv och pappan i samma säng!
    ja då är det ju barnen som får betala priset och ligga ensamma. då får det vara så.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Winglur
    anna450 skrev 2009-07-30 17:38:01 följande:
    och vad gör man med barn som somnar hos en men vaknar när man lägger ner dom i sin säng?Hur ska man kunna lära dom att sova/tycka om att sova i sin säng?Om ni menar att barnet inte får skrika?
    Vi har satt dotterns spjälsäng in mot min, utan ena långsidan alltså, så att det blir som en förlängning av våran, precis som att hon ligger i min säng men vänjer sig samtidigt vid spjälsängen.
  • Lilaa
    anna450 skrev 2009-07-30 17:38:01 följande:
    och vad gör man med barn som somnar hos en men vaknar när man lägger ner dom i sin säng?Hur ska man kunna lära dom att sova/tycka om att sova i sin säng?Om ni menar att barnet inte får skrika?Min dotter skriker när hon inte får som hon vill,är det samma sak??Här är det samma skrik iallafall...
    Det finns ju bättre metoder än 5 mm om man vill få sitt barn att sova i egen säng. T,ex tassmetoden.

    Och det är skillnad på ett panikskrik där barnet tror att den blivit övergiven och ett skrik då han är arg och vill ha nått som han inte får.

    Ett panikskrik är svårare att trösta bort medans ett argt skrik lätt går att avleda eller tysta.
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??