• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • aspenbäck
    lövet2 skrev 2009-08-01 22:30:07 följande:
    Som jag försökte förklara för TS tidigare i tråden, så märkte jag och flera av mina vänner att våra barn tagit skada av metoden först efteråt. Det tog 3 kvällar för mig att rasera min dotters trygghet, och det tog 1 år att bygga upp den igen.
    Hur märkte du detta? Vilken var skillnaden på barnet innan de här tre dygnen och efter? Har själv gjort ngn hemmavariant på fem m. m och min lille kille är riktigt trygg och lugn och tycker definitivt inte sämre om sin mamma och pappa
  • aspenbäck
    Queen70 skrev 2009-08-01 22:59:40 följande:
    Ja det sa man förr och får ibland även idag höra från äldre generation. Ja det är skadligt, precis som aga som också var vanligt förr. Vi vet bättre idag, och bör göra bättre ifrån oss. Därmed inte sagt att generationerna före oss inte sedan växer upp och blir fullt fungerande vuxna. Människan tål det mesta. Men självklart påverkar det ett barns personlighet att få aga, och även enligt min åsikt att få känna sig övergiven och lämnad och gråta sig till sömns som bebis.
    Åh blir så trött på detta att de är så övergivna, hela grejen är ju att du går in för att visa att "mamma är här och det är ingen fara, jag kommer in och kollar till dig igen ...." Att jämföra detta med aga är bara för mycket! Jag delar absolut inte ditt resonemang om att gråta är så hemskt för ett barn. de flesta barn gråter för att de är missnöjda då och då och speciellt när man inte har talet än... Får väl sälla mig till dinosarierna som inte vet bättre enligt din mening.
  • lövet2
    aspenbäck skrev 2009-08-01 23:17:28 följande:
    Hur märkte du detta? Vilken var skillnaden på barnet innan de här tre dygnen och efter? Har själv gjort ngn hemmavariant på fem m. m och min lille kille är riktigt trygg och lugn och tycker definitivt inte sämre om sin mamma och pappa
    Före 5mm sov hon på ett sätt som jag nuförtiden skulle kalla helt normalt, men som jag då trodde var jättefel. Hon somnade senare än jag ville och åt ett par gånger under natten (hon var ca ett halvår), och då hamnade hon alltid i vår säng. På dagtid var hon en glad och nyfiken tjej, som mest ville kravla omkring på golvet och älskade att träffa folk.
    På 3 kvällar förvandlades hon till en tjej som alltid ville sitta i mitt knä och inte vågade leka själv. Hon skrek om hon såg främmande personer. Om vi gick in i sovrummet och hon såg spjälsängen, så skrek hon tills hon kräktes. Hon kunde bara sova om hon fick vara tätt intill mig, och även då, så vaknade hon 10-20 gånger per natt. Då vaknade hon tvärt med ett skräckslaget skrik och visade alla tecken på att ha drömt en mardröm. Dessutom hade hon ett uppvaknande varje natt, som var värre än de andra. Hon var inte helt vaken och verkade inte känna igen oss. Panikslagen och hysterisk. Först senare fick vi veta att det kallades nattskräck.
    Get someone in!
  • Queen70

    Ja men under de 5 minuter som du står bakom dörren och lyssnar till ditt barns gråt så upplever han sig som övergiven, DU vet att du står där, men bebben vet inte det. Han är bara väldigt väldigt ensam med sin gråt.

    Det är inte gråten i sig som är skadligt. Men en bebis ska få gråta i mammans famn, inte ensam i ett stort rum. DET är det skadliga, att ignorera barnets behov. Ett barn gråter för att det har ett behov av nåt, mat, sömn, närhet exempelvis. Du skulle aldrig drömma om att ingorera ditt barns gråt om han grät för att han var hungrigt, även om du visste att barnet till slut skulle sluta gråta. Lika lite ska man ignorera ett barn som gråter för att han vill vara nära mamma när han somnar.


    aspenbäck skrev 2009-08-01 23:24:55 följande:
    Åh blir så trött på detta att de är så övergivna, hela grejen är ju att du går in för att visa att "mamma är här och det är ingen fara, jag kommer in och kollar till dig igen ...." Att jämföra detta med aga är bara för mycket! Jag delar absolut inte ditt resonemang om att gråta är så hemskt för ett barn. de flesta barn gråter för att de är missnöjda då och då och speciellt när man inte har talet än... Får väl sälla mig till dinosarierna som inte vet bättre enligt din mening.
  • ThereseNyman

    Att ni orkar?!?!

    Detta är ju helt otroligt... Om man använder en metod som fortfarande rekommenderas, då blir man kallad barnmisshandlare, ja gud vet allt!
    Varför ger ni liksom bara inte upp??

    TACK Linn för att du tog över en sväng o förklarade för mig!
    Saknade er för övrigt igår....

    Vad gäller metoden i sig, så ja, det funkar!

  • Kya
    ThereseNyman skrev 2009-08-02 08:35:04 följande:
    Att ni orkar?!?! Detta är ju helt otroligt... Om man använder en metod som fortfarande rekommenderas, då blir man kallad barnmisshandlare, ja gud vet allt! Varför ger ni liksom bara inte upp?? TACK Linn för att du tog över en sväng o förklarade för mig! Saknade er för övrigt igår.... Vad gäller metoden i sig, så ja, det funkar!
    nej, metoden rekommenderas inte, var har du fått för dig det? inte ens grundaren rekommenderar metoden till barn i din ålder.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • ThereseNyman
    Kya skrev 2009-08-02 08:44:06 följande:
    nej, metoden rekommenderas inte, var har du fått för dig det? inte ens grundaren rekommenderar metoden till barn i din ålder.
    Jag menar inte att den rekommenderas av allt o alla, men ja, tex BVC rekommenderar den.
  • Kya
    ThereseNyman skrev 2009-08-02 08:52:41 följande:
    Jag menar inte att den rekommenderas av allt o alla, men ja, tex BVC rekommenderar den.
    inte mitt. BVC rekommenderar det inte, däremot kan det finnas föråldrade tanter som jobbar på bvc som kan rekommendera det, enbart för att de använde metoden på sina barn. bvc är inga barnpsykologer. det är barnläkare som är till för att se till att barnens FYSISKA hälsa är bra. alltså: väga, mäta, diskutera matfrågor, vitaminer, vaccinationer och liknande. barnpsykologer som är inriktade på sömnfrågor och barnens mentala hälsa rekommenderar inte metoden.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • ThereseNyman
    Kya skrev 2009-08-02 09:01:37 följande:
    inte mitt. BVC rekommenderar det inte, däremot kan det finnas föråldrade tanter som jobbar på bvc som kan rekommendera det, enbart för att de använde metoden på sina barn. bvc är inga barnpsykologer. det är barnläkare som är till för att se till att barnens FYSISKA hälsa är bra. alltså: väga, mäta, diskutera matfrågor, vitaminer, vaccinationer och liknande. barnpsykologer som är inriktade på sömnfrågor och barnens mentala hälsa rekommenderar inte metoden.
    Glömde bort att BVC"tanter" har ett antal år på nacken, och aldrig sett barn utvecklats..... *IRONI*

    Snälla, ge upp!
  • Ewe86

    Halloj.. Nu skriver jag utan att ha läst allas inlägg.. Men jag kör oxå 5-min metod.. Däremot tror jag att ja är för blödig.. Men jag har ju bara hört om den å inte läst.. Så jag trodde ju att man går in var 5 min å inte väntar längre en så..
    Men sen läste jag om "Frebers metod".. är det den man kallar 5-min metoden eller?? För så skulle jag nog inte stå ut med att göra :S

Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??