• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Kya
    Mallan76 skrev 2009-08-02 11:08:19 följande:
    Men du skrev ju nyss: "jo, som jag försöker förklara så är BVC barnsköterskor. de behöver inte ha någon som helst psykologisk utbildning för att få jobba med att väga och mäta barn." De behöver absolut ha psykologisk utbildning och de har fått det under ssk-utbildningen, men man måste hålla sig uppdaterad. Och de är INTE bara barnsköterskor, det är en helt annan utbildning! Barnsköterska kräver endast utbildning på gymnasienivå och sjuksköterskeutbildning är på högskolenivå. Viktigt att hålla isär begreppen.
    du kan inte plocka ur från sammanhanget.

    De måste inte alls hålla sig uppdaterade med den psykologiska utbildningen, så det är föråldrat. på fem år blir det föråldrat.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • aspenbäck
    lövet2 skrev 2009-08-01 23:28:37 följande:
    Före 5mm sov hon på ett sätt som jag nuförtiden skulle kalla helt normalt, men som jag då trodde var jättefel. Hon somnade senare än jag ville och åt ett par gånger under natten (hon var ca ett halvår), och då hamnade hon alltid i vår säng. På dagtid var hon en glad och nyfiken tjej, som mest ville kravla omkring på golvet och älskade att träffa folk.På 3 kvällar förvandlades hon till en tjej som alltid ville sitta i mitt knä och inte vågade leka själv. Hon skrek om hon såg främmande personer. Om vi gick in i sovrummet och hon såg spjälsängen, så skrek hon tills hon kräktes. Hon kunde bara sova om hon fick vara tätt intill mig, och även då, så vaknade hon 10-20 gånger per natt. Då vaknade hon tvärt med ett skräckslaget skrik och visade alla tecken på att ha drömt en mardröm. Dessutom hade hon ett uppvaknande varje natt, som var värre än de andra. Hon var inte helt vaken och verkade inte känna igen oss. Panikslagen och hysterisk. Först senare fick vi veta att det kallades nattskräck.
    Oj !ja då förstår jag att du är här och debatterar om detta, stackars din lilla tjej! , men du måste även inse att detta inte hör till vanligheterna, har inte hört ngn som det har blivit så för förut som sagt min kille är fortfarande lika go och glad som innan och ALLA andra som jag känner som har kört metoden har inte heller upplevt ngt sådant.
    Sedan så måste jag också poängtera att jag inte tror att det är många som står och klockar 5 min eller som inte alls tröstar sina barn , vad som däremot är viktigt är att inte ta upp barnet och börja tveka för drar man bara ut ännu längre. Är uppriktigt ledsen för din dotters skull!
  • aspenbäck

    Sedan så måste jag också förklara för många här att forskning bygger på att leta fakta och sammanställa, då får man fram en teori. Sedan kan man även göra en studie i sin forskning för att komma fram till ett resultat. Det här resultatet är något som olika personer skulle kunna få olika svar på beroende på x antal faktorer. Teorier finns om det mesta och det finns alltid olika teorier ses så väljer man själv vilken man ska tro på, de ändras oftast med tiden.

  • lövet2
    aspenbäck skrev 2009-08-02 17:05:59 följande:
    Oj !ja då förstår jag att du är här och debatterar om detta, stackars din lilla tjej! , men du måste även inse att detta inte hör till vanligheterna, har inte hört ngn som det har blivit så för förut som sagt min kille är fortfarande lika go och glad som innan och ALLA andra som jag känner som har kört metoden har inte heller upplevt ngt sådant. Sedan så måste jag också poängtera att jag inte tror att det är många som står och klockar 5 min eller som inte alls tröstar sina barn , vad som däremot är viktigt är att inte ta upp barnet och börja tveka för drar man bara ut ännu längre. Är uppriktigt ledsen för din dotters skull!
    Bara här på FL har jag pratat med åtminstone 10 föräldrar som har liknande erfarenheter. IRL har jag också pratat med många. Det värsta fallet var ett barn som var något äldre (drygt ett år) och hade börjat prata. Det barnet slutade helt att tala efter 5mm och slutade också att ropa på sina föräldrar oavsett vad saken gällde.
    Get someone in!
  • High Heel Bitch
    lövet2 skrev 2009-08-02 17:19:52 följande:
    Bara här på FL har jag pratat med åtminstone 10 föräldrar som har liknande erfarenheter. IRL har jag också pratat med många. Det värsta fallet var ett barn som var något äldre (drygt ett år) och hade börjat prata. Det barnet slutade helt att tala efter 5mm och slutade också att ropa på sina föräldrar oavsett vad saken gällde.
    Fruktansvärt att höra, jag mår verkligen dåligt. När ska människor fatta att det inte är en bra metod för barn. Den borde förbjudas..
  • Mallan76

    Lövet2:
    En reaktion som inte förvånar mig ett dugg. Låter man ett barn skrika under en lång tid och föräldrarna inte svarar på det skriket, kan man ju inte heller förvänta sig att barnet ska tala med sina föräldrar...
    Varför ska det lilla barnet prata, när det ändå inte finns några föräldrar som finns där och bekräftar det?

    Barnet skriker av en anledning, det söker tröst, trygghet och närhet.
    Varför lyssnar föräldrar hellre på experter än på sin egen, inre röst?
    Kalla det gärna sunt förnuft, eller modersinstinkt/fadersinstinkt.
    Att bli ignorerad är det nog det värsta man kan råka ut för som barn...

  • Söderbönan71

    Det är skillnad att köra liknande 5mm i några dagar än vecka efter vecka. Ett barn blir inte otryggt efter att ha fått gråta i 10-30 min i ett par dagar med regelbundna avbrott av föräldrarna under den tiden.
    Otrygghet handlar om något annat och ska vi prata om bestående störningar så handlar det definitivt om något helt annat.

  • Humbla

    Jag mår nästan illa när jag läser att föräldrar kan sitta och lyssna på sina barns förtvivlade rop, utan att reagera! Jag skulle aldrig låta min 3 åring skrika i panik utan respons, och lika lite när han var bäbis.

    Min son har haft olika faser i sitt sovande, och det tror jag att alla barn har. Ibland går det galant, ibland behöver dom närhet mer. Jag har alltid följt min instinkt, och aldrig lyssnat på hur man SKA göra, jag lyssnar på mitt barn och hans behov av vår närhet.

  • Winglur
    Söderbönan71 skrev 2009-08-02 22:23:24 följande:
    Det är skillnad att köra liknande 5mm i några dagar än vecka efter vecka. Ett barn blir inte otryggt efter att ha fått gråta i 10-30 min i ett par dagar med regelbundna avbrott av föräldrarna under den tiden. Otrygghet handlar om något annat och ska vi prata om bestående störningar så handlar det definitivt om något helt annat.
    Fast om du läser ex Lövet2s inlägg så ser du ju att det faktiskt "bara" behövs ett par dagars obesvarat gråt för att få "bestående störningar"!
  • Catti41

    Jag kan tycka att det är lite "lustigt" att folk kan få panik om de råkat äta en bit brie-ost när de var gravida, men däremot tycka det är helt okej att låta ett spädbarn "gråta lite" i ensamhet trots att forskningen faktiskt bekräftat att det inte är särskilt bra, medans livsmedelsråden bara gäller "för säkerhets skull".

    (Och till skillnad från ett ovanstående inlägg låter antyda så kan det vara bra att veta att inom anknytningsforskningen så anses resultaten vara så pass säkerställda att det faktiskt inte finns några större tvivel att det "bara är en teori".)

Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??