• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Ewe86
    Catti41 skrev 2009-08-03 08:26:00 följande:
    Jag kan tycka att det är lite "lustigt" att folk kan få panik om de råkat äta en bit brie-ost när de var gravida, men däremot tycka det är helt okej att låta ett spädbarn "gråta lite" i ensamhet trots att forskningen faktiskt bekräftat att det inte är särskilt bra, medans livsmedelsråden bara gäller "för säkerhets skull".(Och till skillnad från ett ovanstående inlägg låter antyda så kan det vara bra att veta att inom anknytningsforskningen så anses resultaten vara så pass säkerställda att det faktiskt inte finns några större tvivel att det "bara är en teori".)
    Dom flesta vet faktiskt inte att det kan skada barnet så pass mycket att låte dom skrika ensamma lite då å då.. Det anses vara så "vanligt" idag att folk inte tänker längre än så..  Dom flesta säger faktiskt "men låt dom skrika lite så somnar dom snart".. Det är iaf vad jag hört.. Har ALDRIG hört att det kunde skada barnet förrän igår.. Nu har jag inte tagit till nåt så extremt som 5-mm men det va de jag trodde innan jag förståd vad den gick ut på.. Ganska långt ifrån den metoden men har ändå insett att jag gjort fel nu när jag hör allt.. Det svider verkligen att inse att man har gjort fel på den punkten..
    Men hur ska föräldrar verkligen veta när det inte är nån allmän information om detta.. När jag pratade med mitt bvc om att jag skulle vänta en stund med att gå in å trösta emellanåt så var det ingen som sa till mig att det kunda skada min dotter..
    Så oftast handlar det nog om okunnighet å man måste nog närma sig föräldrar lugnt å fint för att dom verkligen ska lyssna på en å ta in informationen..
    För vad dom flesta föräldrar vet och får veta är nog att det inte är speciellt farligt att låta sin bebis ligga å skrika lite då å då..

    Notera att jag inte förespråkar 5-mm och har inte provat den på mitt barn heller men har dock ändå insett att jag gjort fel många gånger när det varit läggdags för man trott att det varit för barnets bästa..
  • lövet2
    Ewe86 skrev 2009-08-03 08:57:14 följande:
    .. Men hur ska föräldrar verkligen veta när det inte är nån allmän information om detta.. När jag pratade med mitt bvc om att jag skulle vänta en stund med att gå in å trösta emellanåt så var det ingen som sa till mig att det kunda skada min dotter...
    Nej, för min del var det BVC som rekommenderade 5mm, och eftersom "alla andra" använde metoden, så tog jag för givet att jag gjorde något bra för mitt barn ...
    I wouldn´t think of it!
  • ankaplanka

    Mrs Cykel skrev 2009-07-29 21:28:06 följande:


    Vi hade liknande problem, med en dotter som vaknade 10 ggr per natt utan att kunna somna om själv. Vi var helt utmattade allihop och behövde en lösning för att "överleva". På BVC fick vi då rådet att köra 5mm, något som vi varit emot hela dotterns liv. Dock tyckte vi att det var värt att pröva. Vi flyttade in henne i eget rum och körde igång. Första kvällarna var inte så roliga, men det gav sig mkt snabbt. Hon var då 8 månader. Har inget minne av att det var jobbigt i längre än en vecka, max 2, sen sov hon hela nätter. Nu är hon 1 år och vi lägger bara ner henne i sängen och sen sover hon ca 11 timmar. Fantastiskt! Hon - och vi - mår jättebra av det och min mammakänsla är att hon inte har några men av att vi körde 5mm. Hon är en helt fantastiskt glad liten tjej som gillar att gå och lägga sig på kvällen. Lycka till och kämpa på! Det ÄR jobbigt ett par nätter, men i vårt fall var det verkligen värt det! Trodde ALDRIG att jag skulle få sova hela nätter igen!!
    Va bra att de funkade för er...
    Vi e i samma sits där dottern vaknar varje timme om natten å endast somnar om vid tutten, känner att detta börjar bli ohållbart då man inte sovit bra på flera månader. Känns skönt att höra att denna kritiserade metod fungerar för de som vågar prova. Vi kommer nog också testa denna, börjar inom en vecka, då lillans rum e färdigt att flytta in i.
  • Queen70

    Eget rum?? 6 månader??

    *suck*


    ankaplanka skrev 2009-08-04 18:46:29 följande:
    Mrs Cykel skrev 2009-07-29 21:28:06 följande:
    Va bra att de funkade för er...Vi e i samma sits där dottern vaknar varje timme om natten å endast somnar om vid tutten, känner att detta börjar bli ohållbart då man inte sovit bra på flera månader. Känns skönt att höra att denna kritiserade metod fungerar för de som vågar prova. Vi kommer nog också testa denna, börjar inom en vecka, då lillans rum e färdigt att flytta in i.
  • Linn Daggert
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:03:04 följande:
    Eget rum?? 6 månader??*suck*
    min son har sovit i eget rum sen födseln...
  • Queen70

    Så fruktansvärt.

    Kändes det verkligen naturligt? Att den lille som har legar inne i dig i 9 månader och nu kastats ut i en helt okänd värld med dig som enda trygghet skulle ligga helt ensam i ett annat rum. Var det inget som tog emot i hjärteroten verkligen?

    Linn Daggert skrev 2009-08-04 19:03:59 följande:


    min son har sovit i eget rum sen födseln...
  • Linn Daggert
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:09:23 följande:
    Så fruktansvärt.Kändes det verkligen naturligt? Att den lille som har legar inne i dig i 9 månader och nu kastats ut i en helt okänd värld med dig som enda trygghet skulle ligga helt ensam i ett annat rum. Var det inget som tog emot i hjärteroten verkligen?Linn Daggert skrev 2009-08-04 19:03:59 följande:
    kändes helt ok..
  • Syster mia
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:03:04 följande:
    Eget rum?? 6 månader??*suck*
    Jo, verkligen fruktansvärt. Samsover man inte med barnet tills barnet är 6 år minst så är man en urusel föräldrar. Och det sabbar anknytningen totalt och barnet får men för livet. Dessutom ska man naturligtvis bära sitt barn i bärdon all vaken tid och gärna amma samtidigt. Obs, viss ironi kan antydas i inlägget
  • Queen70

    Mmm..Jag tror, som jag skrev i nån annan tråd också att om det känns helt ok att göra så, som du beskriver så beror nog det på att man inte hunnit att anknyta till sitt barn ordentligt. (det tar ju ett tag för många) För jag tror personligen att det är en helt omöjlig tanke att låta barnet ligga i ett annat rum om man hunnit få den där riktiga anknytningen. Ens instinkter säger ju att man ska vara nära sitt barn då. Och i och med att man låter bebben sova i eget rum istället för att dela nätterna tillsammans så snuvas man ju på hälften av tiden med sitt barn, då man ska höra, och känna barnet och allt det där, vilket i sin tur ytterligare kan försvåra anknytningen. Så kanske man får ett ovanligt skrikit barn som vaknar flera ggr per natt än vad som är normalt, så känner man sig nödgad att använda 5mm eller liknande. Jag tror att de två sakerna inte sällan hänger ihop.

    I alla fall så tror jag de flesta är överens om att det inte känns naturligt att lägga barnet ensam i ett rum på natten...helt nyfödd ju...liten stackara...huvva..

    Linn Daggert skrev 2009-08-04 19:10:01 följande:


    kändes helt ok..
  • Queen70

    Det låter verkligen extremt det du beskriver....Inte riktigt samma sak som att det är förskräckligt att låta en alldeles ny från magen ligga ensam hela natten.

    Syster mia skrev 2009-08-04 19:14:08 följande:


    Jo, verkligen fruktansvärt. Samsover man inte med barnet tills barnet är 6 år minst så är man en urusel föräldrar. Och det sabbar anknytningen totalt och barnet får men för livet. Dessutom ska man naturligtvis bära sitt barn i bärdon all vaken tid och gärna amma samtidigt. Obs, viss ironi kan antydas i inlägget
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??