• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Syster mia
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:19:49 följande:
    Det låter verkligen extremt det du beskriver....Inte riktigt samma sak som att det är förskräckligt att låta en alldeles ny från magen ligga ensam hela natten.Syster mia skrev 2009-08-04 19:14:08 följande:
    Eh?!
  • ankaplanka

    Men om de lär sig sova hela natten så märker de ju ändå inte var de e, vare sig de sover i förälders rum eller eget...några meter därifrån.
    Tycker inte det är något konstigt.

  • MalinEddie
    ankaplanka skrev 2009-08-04 18:46:29 följande:
    Mrs Cykel skrev 2009-07-29 21:28:06 följande: Va bra att de funkade för er... Vi e i samma sits där dottern vaknar varje timme om natten å endast somnar om vid tutten, känner att detta börjar bli ohållbart då man inte sovit bra på flera månader. Känns skönt att höra att denna kritiserade metod fungerar för de som vågar prova. Vi kommer nog också testa denna, börjar inom en vecka, då lillans rum e färdigt att flytta in i.
    Om du vill börja med en snällare metod kan jag tipsa om tassmetoden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    Tyvärr känner inte alla till den och börjar med den värsta.
    Jag tycker personligen det är hemskt att gå från att tutta sig till sömns till att skrika sig till sömns som med 5mm. Tänk vilken chock det måste vara för barnet. Tassmetoden tar längre tid men barnet får inte betala priset.
  • Linn Daggert
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:18:46 följande:
    Mmm..Jag tror, som jag skrev i nån annan tråd också att om det känns helt ok att göra så, som du beskriver så beror nog det på att man inte hunnit att anknyta till sitt barn ordentligt. (det tar ju ett tag för många) För jag tror personligen att det är en helt omöjlig tanke att låta barnet ligga i ett annat rum om man hunnit få den där riktiga anknytningen. Ens instinkter säger ju att man ska vara nära sitt barn då. Och i och med att man låter bebben sova i eget rum istället för att dela nätterna tillsammans så snuvas man ju på hälften av tiden med sitt barn, då man ska höra, och känna barnet och allt det där, vilket i sin tur ytterligare kan försvåra anknytningen. Så kanske man får ett ovanligt skrikit barn som vaknar flera ggr per natt än vad som är normalt, så känner man sig nödgad att använda 5mm eller liknande. Jag tror att de två sakerna inte sällan hänger ihop.I alla fall så tror jag de flesta är överens om att det inte känns naturligt att lägga barnet ensam i ett rum på natten...helt nyfödd ju...liten stackara...huvva..Linn Daggert skrev 2009-08-04 19:10:01 följande:
    min son har aldrig vaknat mer än en gåg per natt, jag har inte använt någon metod på honom, han liger i sin säng och småpratar tills hans somnar & hör och häpna; han har ett leende på läpparna mestadels av sin vakna tid..
  • Queen70

    Men en nyfödd som sover heeela nätterna utan att äta finns ju inte...


    ankaplanka skrev 2009-08-04 19:32:06 följande:
    Men om de lär sig sova hela natten så märker de ju ändå inte var de e, vare sig de sover i förälders rum eller eget...några meter därifrån. Tycker inte det är något konstigt.
  • lövet2
    ankaplanka skrev 2009-08-04 18:46:29 följande:
     Va bra att de funkade för er... Vi e i samma sits där dottern vaknar varje timme om natten å endast somnar om vid tutten, känner att detta börjar bli ohållbart då man inte sovit bra på flera månader. Känns skönt att höra att denna kritiserade metod fungerar för de som vågar prova. Vi kommer nog också testa denna, börjar inom en vecka, då lillans rum e färdigt att flytta in i.
    Läs gärna inlägg 613. Min dotter var ca ett halvår gammal.
    You have to try harder than that!
  • Linn Daggert
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:35:38 följande:
    Men en nyfödd som sover heeela nätterna utan att äta finns ju inte...
    känner en del faktiskt..
  • capharina

    Varför är det så hemskt med eget rum ?
    Det har vår lilla tjej med hon har sovit där sen hon var 3 månader hon fick flytta in i sin spjälsäng då innan dess låg hon inne hos oss i sin korg .. Men när hon började sova i sitt egna rum så sov hon mkt bättre blev inte lika störd av att hennes pappas klocka ringde 03.30 för han ska upp och jobba ..
    Jag tycker man ska göra det som känns bäst för föräldrarna och barnet och min lilla dotter har inte tagit nån skada av detta snarare tvärtom , det är så härligt att vakna av henne att hon ligger där inne och jollrar och ger mig sitt härliga leende när jag går in och säger godmorgon ..Och hon sover hela nätter utan att vakna och då menar jag hela nätter , hon sover nämligen fram tills 07-08.30 .

  • MalinEddie
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:03:04 följande:
    Eget rum?? 6 månader?? *suck*
    Jag tycker det viktigaste är att man finns där för barnet när det vaknar och gråter, inte vart det sover. Jag vill dock ha mina i samma rum till året.
  • Chiba

    Queen70: Men snälla! Att säga att det är fel på anknytningen för att man låter sina barn sova i eget rum är väl lite att ta i?
    Båda mina barn(ålder: 3,5 år och 3 månader) har sovit i eget rum från första början och jag har då inget problem med anknytningen.
    Jag har dom i eget rum för att dom har sovit hela nätter, och jag är otroligt lättväckt och vaknar av minsta lilla ljud. Nätterna för mig är till för att sova, inte gosa. Det gör jag på dagarna!

Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??