• Mammamaria03

    I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!

    Jag är nu både arg ledsen och förbannad!

    Vad lever vi i för värld?
    Nu ska ni få vår historia med FK:
    Det hela började med att jag blev gravid i december förra året. 
    Jag har något som heter hyperemesis gravidarum + att jag fick order
    av min läkare till strikt sängläge pga risk för att föda förtidigt.
    Jag hade hemsjukvård som kom 2 gånger per dygn och kopplade
    mig till näringsdropp.
    Självklart blev jag sjukskriven 100% och skickade in alla papper till
    FK och trodde att detta kan ju inte bli några problem.
    Haha, så fel jag kunde ha.
    Deras läkare tyckte visst att jag kunde jobb 25%!
    Jag överklagade men mitt i allt detta så förlorade vi vår son som då föddes
    alldeles förtidigt.
    Detta var i Maj! Alla som har förlorat ett barn vet vilket tumult det blir både
    praktiskt och känslomässigt så överklagan kom i skuggan av allt annat.
    Men nu blev jag ju iaf sjukskriven pga att vi hade förlorat pojken.
    Jag sjönk ner i en depression och orkade varken ta hand om min andra 
    barn eller mig själv. 
    Och helt plötsligt en dag så skulle jag tillbaka till jobbet. 

    Nu var det augusti.
    Jag hade då hittat knölarna i armhålan för en månad sedan
    men tryckt bort det med att "men det är säkert inget".
    Till slut så "tvingar" min man mig till läkaren och 2 veckor senare den 20 
    september får vi beskedet att jag har en elakartad lymfkörtel cancer.
    Jag sattes direkt på cellgifts behandling och har fått 8 intensiv behandlingar
    och nu vilat i 1 1/2 månad utan några som helst
    resultat.
    Varje gång jag kommer till läkaren så får jag besked om att fler lymfkörtlar
    är att attackerade!

    Och ännu en gång så skickar jag in alla papper till FK och tror ju att denna
    gång så kan det ju inte bli några problem!
    Men återigen nu i dag får jag besked om att jag ska jobba till 50%
    Jag har inte ens så många % chans att överleva. Men jobba ska jag!
    Vad händer?
    Jag som inte ens orkar gå på toaletten dagarna efter behandlingen.
    Ni som vet hur det är att få cellgifts behandling - Ni vet också att man
    har fruktansvärt ont och mår "apa". HUr ska jag kunna jobba?


    Men jag orkar inte ha det så här något mer.
    Just nu känns det som att det är lika bra att jag "hoppar av pinn" redan
    nu - för igen verkar ta mig och min sjukdom på allvar.

    Oj nu blev det långt!
    Hoppas att någon orkade läsa igenom.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 23:11
    Har suttit i telefon hela dagen och är nu helt slut!
    Jag har alltså fått beslutet från FK.
    Ett press meddelande kommer att gå ut i natt eller i morgon (beror på när min chef är klar).
    Vi kommer självklart att överklaga!
    Ang intyget från läkaren så är det ett väldigt utförligt beskrivet om hur min situation ser ut.
    Så intyget beskriver väldigt bra hur min vardag ser ut och hur fort allt framskrider.

    Min onkolog (cancer läkare) ska försöka ta kontakt med min handläggare i veckan och försöka få fram vad hon inte har "fattat".
    Hon skulle försöka få till ett möte med FK den dagen jag får min behandling! Men hon sa att det är ganska svårt att få dem att göra "hembesök"

    Jag orkar inte skriva mycket mer nu, är helt slut!

    Men tack så hemskt mycket för era fina ord!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 19:49
    Hejsan!
    Jag har varken orkat eller haft tid att vara inne här.
    Men herregud vad ni har skrivit!
    Jag passar också på att tacka alla som har
    skrivit i min gästbok.

    Jag träffade min Onokolog förra veckan och fick inte ett sådant trevligt besked efter siktröntgen! De hittade 2 st golfgolls stora tumörer i hjärnan på mig. Jag vet ännu inte om de är godartade eller "elaka" - ska göra biopsi i morgon!
    Men vet ni vad det första jag tänkte var?
    Nu måste jag iaf få bli sjukskriven! Överklagan går in i morgon och 2 läkare (helt oberoende av varandra) har skrivit ett 2 A4 VAR om mig och min sjukdom. Att jag INTE klarar av ett arbete alls och verkligen förklarat så att ett 3 åring förstår att jag absolut INTE kan arbeta!

    Detta press meddelandet gick ut till alla politiker om en massa journalister förra veckan och här kan ni läsa om vår historia!

    klicka på länken och läs mina svar till dem: www.newsmill.se/artikel/2010/01/11/ber-ttelsen-om-maria-och-arbetsmarknadspolitiken

    Nu ska jag sätta mig ner och läsa alla era svar!
    Tack, ni är underbara!
  • Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!
  • A C
    Fru U skrev 2010-01-06 20:12:55 följande:
    Ja alla har vi olika uppfattning. Min är att sossarna införde skärpta sjukskrivningsregler men att de inte fick full genomslagskraft förrän alliansen satt vid makten
    Om du läser på lite så kommer du finna att de regler som alliansen införde i juli 2008 och nu i december är orsaken till dessa utförsäkringar som man nu ser av svårt sjuka men jag kan förstå att en inbiten alliansväljare väljer att skylla på någon andra, det gör alliansen och deras ansvariga ministrar så ni är i gott sällskap så att säga
  • A C
    LAV0LINA skrev 2010-01-06 20:22:02 följande:
    Men är det då rätt väg att gå genom att göra som nu?! Det ha rju blivit rena rama häxjakten på fuskare och det drabbar väldigt många som inte fuskar!! Att de som inte fuskar får upprättelse efter ett år eller så hjälper ju föga då hela deras ekonomi för det mesta totalt havererat. I jakten på de som fuskar måste man acceptera att ett antal (vilket visar sig vara många) som faktiskt är svårt sjuka och saknar arbetsförmåga ska drabbas och somd et så fint heter "trilla mellan stolarna"?? Är det rimligt?? Nej det tycker jag inte! Jag har hellre överseende med att det finns rötägg som fuskar än att behöva se hur svårt sjuka människor drabbas likt TS!!
    Reinfelt sa i en intervju att lite folk som kommer i kläm (alltså svårt sjuka som utförsäkras) får man tåla, det säger allt om hans och alliansens människosyn.
  • A C
    LAV0LINA skrev 2010-01-06 20:30:32 följande:
    Kom det inte uppgifter förra året eller när det nu var att fusket var så mkt mindre än "alla" trodde?
    Fusket uppgår till 0,5-1,5% enligt två oberoende utredningar som alliansen lät göra efter de kom till makten, inte 20-30% som man påstod före valet.
  • Pallas

    A C: Jag har själv varit helt utan ersättning i tre år pga FK:s semantiska bedömning av mitt läkarintyg, trots total oförmåga att arbeta. Detta under socialdemokratisk regering. Så inte var det någon större skillnad då.

  • Emmel
    A C skrev 2010-01-06 20:26:17 följande:
    Har inte läst alla TS inlägg men uppenbart är att hon klassas som fullt arbetsför trots sin sjukdom vilket är absurt vilket de flesta verkar vara överrens om. De nya reglerna infördes av alliansen och det är utifrån dessa som TS nu bedöms således är ansvaret i ytterst alliansen då försäkringshandläggaren agerar utifrån de direktiv och lagar de får från sittande regering.De nya reglerna ser främst till personens förmodade (läs teoretiska) arbetsförmåga, anses personen besitta en sådan trots att den i verkligheten inte existerar så får inte personen ersättning utan klassas som frisk. Det får absurda konsekvenser vilket har uppmärksammats i media senaste månaderna och fler lik kommer krypa upp ur garderoben ju längre tiden går då fler exempel på hur de nya reglerna slår kommer fram.
    Ja, hon klassas som arbetsför, men inte fullt utan på deltid (står i trådstarten). Jag är 99.99% säker på att det är helt i enlighet med direktiven i socialstyrelsens rekomendationer (som påbörjades under förra regeringen). Socialstyrelsens rekommendationer SKA beaktas av handläggarna i VARJE ärende. OM läkaren sjukskriver patienten i högre omfattning eller längre period än beslutsstödet anger SKA läkaren förklara varför (punkt 9 på läkarintygen). Om läkaren misslyckas i att förklara detta så kommer handläggaren fatta ett avslagsbeslut eftersom den inte får bevilja sjukpenning utöver angiven tid utan godtagbara skäl.

    Om man inte ska bedöma enligt "förmodad arbetsförmåga", hur menar du att man ska bedöma då? (Ifall man inte ska bevilja alla som är sjukskrivna sjukpenning...)
  • Tiro

    Har bara läst TS...

    Jag arbetar på en onkologavdelning och jag vet vad det innebär att genomgå cytostatikabehandling. Jag tycker det är helt sjukt att du fått avslag. Som tur är har inte några av mina patienter råkat ut för detta. Jag hoppas att det går bättre med överklagandet!!!

  • LAV0LINA
    A C skrev 2010-01-06 20:32:26 följande:
    Reinfelt sa i en intervju att lite folk som kommer i kläm (alltså svårt sjuka som utförsäkras) får man tåla, det säger allt om hans och alliansens människosyn.
    Jag fattar faktiskt inte hur man har mage att vara så gniden?!
    Hur kan man få sitta kvar som stadsminister med en sån människosyn??? Det bryter ju för tusan mot de mänskliga rättigheterna tycker jag!
    Så himla snål är jag inte att jag inte kan "unna" mina medmänniskor att vara sjuka!!!!!
  • A C
    Pallas skrev 2010-01-06 20:33:45 följande:
    A C: Jag har själv varit helt utan ersättning i tre år pga FK:s semantiska bedömning av mitt läkarintyg, trots total oförmåga att arbeta. Detta under socialdemokratisk regering. Så inte var det någon större skillnad då.
    Reglerna är hårdare nu än tidigare vilket gör att fler drabbas än tidigare där ligger skillnaden, jag påstår inte att ingen utförsäkrades felaktigt av oppositionen när de hade makten men det var betydligt färre än nu. Mellan 2010-2012 kommer närmare 100 000 personer bli utförsäkrade av alliansen med de nya reglerna, vissa kommer få återvända till sjukförsäkringssystemet efter drygt 80 dagar när de genomgått introduktionsprogramet men majoriteten kommer hänvisas till af där de kommer klassas som ej arbetsföra eller anställningsbara. De kommer då få ersättning i form av a-kassa alternativt socialbidrag
  • A C
    LAV0LINA skrev 2010-01-06 20:36:57 följande:
    Jag fattar faktiskt inte hur man har mage att vara så gniden?! Hur kan man få sitta kvar som stadsminister med en sån människosyn??? Det bryter ju för tusan mot de mänskliga rättigheterna tycker jag! Så himla snål är jag inte att jag inte kan "unna" mina medmänniskor att vara sjuka!!!!!
    Husmark sa i en intervju på svenska dagbladet för några år sedan att det man sparar inom sjukförsäkringssystemet ska användas för att sänka skatterna. Värt att påpeka är att sjukförsäkringssystemet kommer gå med 46 miljarder i överskott mellan 2010-2012 enligt alliansens egna beräkningar, den har även genererat överskott tidigare år.
  • LAV0LINA
    A C skrev 2010-01-06 20:33:24 följande:
    Fusket uppgår till 0,5-1,5% enligt två oberoende utredningar som alliansen lät göra efter de kom till makten, inte 20-30% som man påstod före valet.
    Jag har inga problem att se att mina skattepengar även går till 0,5-1,5% fuskare.
    Hellre det än att de som verkligen är sjuka ska bli utan ersättning!!
Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!