• Fiansess

    Fler med graviditetsdiabetes? Del 2

    Här fortsätter vi snacket om allt vi kan komma på vare sig det gäller diabetesen eller annat roligt, i väntan på våra efterlängtade bebisar!
    En del har fått, en del är NÄRA och en del har snart sina med .

    Välkomna alla nya som gamla graviddiabetiker!

    Del 1 hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47871042.html

  • Svar på tråden Fler med graviditetsdiabetes? Del 2
  • Momaloma
    himla - nu snackar vi!! Äntligen ett proffs som fattar att du inte behöver insulin, för vi har ju förstått sen en vecka : )) Bra med de andra värdena också. Visst blir man upplyft! Jag är väldigt duktig på vikt, hb och blodtryck. Nästan så jag ser fram emot när de testerna ska tas : )) Blodsockret kunde de ju ha skitit i, haha.
  • himla
    jennsans skrev 2010-01-14 14:07:34 följande:
    *gillar* måste fråga en sak jag kom på.. frågade du om de kunde ta bort insulinet eller sa han det själv??
    nä jag sa inget ...bara  han som kollade i boken som jag hade med mina värden å sa att de såg bra ut... kollade i datorn på mina gamla värden , TUL mm och sen som sagt gick han ut till USKan för att kolla dagens värden å kom tillbaka å sa att det inte va så mycket att hålla på med just nu när allt såg såå normalt bra ut ... han hade haft en patient innan mig som han jämförde mig med så jag skulle förstå... hon hade en dos på 42 .... 4 ggr om dagen ... DET var för honom mera en "normal" graviditetsdiabetes... å som allt såg ut just nu tyckte han att vi skulle prova utan å se hur det gick ... som han sa kan det ju ändras vartefter tiden går... men det tar jag då
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • himla
    Momaloma skrev 2010-01-14 14:13:44 följande:
    himla - nu snackar vi!! Äntligen ett proffs som fattar att du inte behöver insulin, för vi har ju förstått sen en vecka : )) Bra med de andra värdena också. Visst blir man upplyft! Jag är väldigt duktig på vikt, hb och blodtryck. Nästan så jag ser fram emot när de testerna ska tas : )) Blodsockret kunde de ju ha skitit i, haha.
    japp ,visst är det såå.. vilken känsla ... Nu tog jag ett eftervärde utan insulin då första gången ... en hyffsad lunch god men ändå nyttig å en macka till... fick 7,3 .. helt ok ! Känns skönt !
    proppen100 skrev 2010-01-14 14:24:31 följande:
    Himla: vad skönt för dig att slippa insulinet! Och kul att alla andra värden oxå var så bra! Grattis!
    Tack......ja såå skönt när allt ser bra ut.. man lever för stunden ... Livet är upp å ner .. men just NU ... väldigt mycket UPP !!!
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • Fiansess
    Himla: Åh vad skönt för dig!! Och hade du skippat mackan till lunchen hade du med all säkerhet fått betydligt lägre än 7,3 så det är ju SKITbra! .
  • lillaemme

    hallå jag hänger gärna me här...e min andra graviditiet alltså min andra grav dk..suck..de e kämpigt! men mina värden ligger bra hittils..ska dock mäta i 3 dar å jag får aldrig till dom där dagarna..ja slarvar mycke denna gången..

    e i v.19 nu..

    e de ngn som har nåra tips om goda och lätta luncher?


    080928 - kom världens bästa Linus
  • Fiansess
    lillaemme skrev 2010-01-14 16:13:45 följande:
    hallå jag hänger gärna me här...e min andra graviditiet alltså min andra grav dk..suck..de e kämpigt! men mina värden ligger bra hittils..ska dock mäta i 3 dar å jag får aldrig till dom där dagarna..ja slarvar mycke denna gången.. e i v.19 nu..e de ngn som har nåra tips om goda och lätta luncher?
    Jag sparar alltid från middagen dagen innan. Gör samma mat som innan, men drar ner på kolhydraterna. Som idag blir det bara köttfärssås och pasta och en hel drös grönsaker :).
  • himla
    babyfia skrev 2010-01-14 16:04:19 följande:
    Himla: Åh vad skönt för dig!! Och hade du skippat mackan till lunchen hade du med all säkerhet fått betydligt lägre än 7,3 så det är ju SKITbra! .
    ja , jag testar ju fortfarande ... mackan var ju lite överflödig men samtidigt ville jag kolla nu vad jag kan äta innan man glädjer sig för mycket å att slippa insulinet ... ;.-)
    lillaemme skrev 2010-01-14 16:13:45 följande:
    hallå jag hänger gärna me här...e min andra graviditiet alltså min andra grav dk..suck..de e kämpigt! men mina värden ligger bra hittils..ska dock mäta i 3 dar å jag får aldrig till dom där dagarna..ja slarvar mycke denna gången.. e i v.19 nu..e de ngn som har nåra tips om goda och lätta luncher?
    välkommen ... ja jag har hört att man väldig lätt får tillbaka om man haft det tidigare... är nu inne på mitt 3:e barn men första grav db... så det är ju skönt mitt i allt .. å är ju i v.m31+0 idag såå inte alltför lång tid kvar...

    har tyvärr inga råd .. då jag själv är sån som tar åt mig just nu av alla andras tips då det är såå nytt för mig ... men jag har mestadels ändrat på basen .. äter fler ggr per dag ... bytt ut vitt bröd till mörkt... mera bulgur, fiberpasta mm istället för snabbmakaroner å sånt... å förståss mera grönsaker ...
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • xXMaLoXx
    himla skrev 2010-01-14 16:27:01 följande:
    välkommen ... ja jag har hört att man väldig lätt får tillbaka om man haft det tidigare... är nu inne på mitt 3:e barn men första grav db... så det är ju skönt mitt i allt .. å är ju i v.m31+0 idag såå inte alltför lång tid kvar... har tyvärr inga råd .. då jag själv är sån som tar åt mig just nu av alla andras tips då det är såå nytt för mig ... men jag har mestadels ändrat på basen .. äter fler ggr per dag ... bytt ut vitt bröd till mörkt... mera bulgur, fiberpasta mm istället för snabbmakaroner å sånt... å förståss mera grönsaker ...
    Jag märkte att bara äta mer regelbundet än innan gjorde stooor skillnad, och det är ju rätt logiskt egentligen.

    Jag tänker nog hänga kvar i den här tråden en stund, jag är ju nyfiken på hur det går för er alla :)
  • himla
    xXMaLoXx skrev 2010-01-14 18:30:06 följande:
    Jag märkte att bara äta mer regelbundet än innan gjorde stooor skillnad, och det är ju rätt logiskt egentligen. Jag tänker nog hänga kvar i den här tråden en stund, jag är ju nyfiken på hur det går för er alla :)
    det tycker jag ... håll dig kvar

    åå som läkaren sa idag när jag frågade hur duktig man ska va med tex restaurangbesök som man kanske kan komma  å´göra någon gång under tiden som är kvar ... så sa han att det bara är bra att ta 3 rätters å tänka att inte ta det sötaste... men ju längre du äter desto bättre ... jag åt en banan som inte skulle må så bra i frukt korgen tills imorgon till mellis idag ... hade ändå 4.0 i värde innan maten ... ja utan insulinet då ... så får se nu då hur det ser ut efter maten ...
    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
Svar på tråden Fler med graviditetsdiabetes? Del 2